Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Frank »

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... iavium.ece
'Keerspoor trein achter Triavium'

NIJMEGEN/WIJCHEN - Nijmegen studeert alsnog op de aanleg van een keerspoor voor de trein, voorbij het Triavum, achter het steunpunt van Rijkswaterstaat bij de A73. Het keerspoor is nodig voor de toekomstige regiorail. Vanaf 2013 gaan er tussen Zevenaar en Wijchen extra treinen rijden.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/m ... iorail.ece
Donderdag spoedoverleg keerspoor Regiorail

NIJMEGEN - Donderdagmiddag vindt er een spoedoverleg plaats tussen vertegenwoordigers van de gemeenten Nijmegen en Wijchen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Inzet is het plan van Nijmegen om een keerspoor voor de regiorail aan te leggen achter het Triavium, op Nijmeegs grondgebied.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Freek »

Wie dat heeft bedacht om maar in Nijmegen te keren. Dat is ongeveer hetzelfde als Breukelen, het is het net niet. Gelukkig merk ik aan alle kanten al politiek weerzin.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Frank »

Het keerspoor in Nijmegen zou ook onzin zijn ja. Wijchen lijkt wel een beetje op twee fronten aan het lobby'en. Onlangs ook een bericht in de Gelderlander dat de intercity Zwolle - Roosendaal moest gaan stoppen. Volgens mij is dat onhaalbaar. Ben wel benieuwd of een keerspoor in Wijchen uiteindelijk doorgaat en wat voor een gevolgen het gaat hebben voor dienstregeling 2013 (voor zover hij dan al klaar is). Ben sowieso wel benieuwd hoe het er in de regio uit gaat zien.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Freek »

Nu is dienstregelingen totaal niet mijn hobby, 't is een noodzakelijk kwaad waar ik af en toe mee te maken heb zeg maar. Maar volgens mij is mij eens verteld dat de sprinter Zutphen-Nijmegen relatief eenvoudig is door te trekken naar Wijchen. Vertrek naar Wijchen vanuit Nm rond .05/.35 is een redelijke 15 minuten liggen met de stopper naar Ht en vanuit Wijchen weer aankomen (en dus ook vertrekken in huidige pad) in Nm rond .05/35 is sluit aan op huidige tijden van de stopper uit Ht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Nu is dienstregelingen totaal niet mijn hobby, 't is een noodzakelijk kwaad waar ik af en toe mee te maken heb zeg maar. Maar volgens mij is mij eens verteld dat de sprinter Zutphen-Nijmegen relatief eenvoudig is door te trekken naar Wijchen. Vertrek naar Wijchen vanuit Nm rond .05/.35 is een redelijke 15 minuten liggen met de stopper naar Ht en vanuit Wijchen weer aankomen (en dus ook vertrekken in huidige pad) in Nm rond .05/35 is sluit aan op huidige tijden van de stopper uit Ht.
Dat was dus ook de bedoeling volgens mij, maar in Wijchen zijn er dan redelijk wat aanpassingen nodig, volgens mij zou je er niet onderuit komen om er een eilandperron aan te leggen voor die trein.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door reisthijs »

En die aanpassingen, die zijn nu dus het probleem, want men komt er maar niet uit wat de beste oplossing is voor Wijchen: een extra spoor op het bestaande station, of een keervoorziening ten westen daarvan. Vandaar dat Nijmegen nu dus met een alternatief komt ook al is dat geen ideale oplossing.
Freek schreef:Maar volgens mij is mij eens verteld dat de sprinter Zutphen-Nijmegen relatief eenvoudig is door te trekken naar Wijchen. Vertrek naar Wijchen vanuit Nm rond .05/.35 is een redelijke 15 minuten liggen met de stopper naar Ht en vanuit Wijchen weer aankomen (en dus ook vertrekken in huidige pad) in Nm rond .05/35 is sluit aan op huidige tijden van de stopper uit Ht.
Zo eenvoudig lijkt het me anders niet. Van Zutphen naar Wijchen zou in dit voorbeeld redelijk passen (al is 7 minuten stilstaan in Nm wat aan de lange kant); de andere kant op is lastiger want die s7600 vertrekt daar om .03/33, dus zou je vanuit Wijchen rond .30 in Nijmegen aan moeten komen. Zo krijg je nooit een echte kwartierdienst (tenzij er met de tijden van de s4400 of s7600 geschoven kan worden).

Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe ze dit in een mooie strakke dienstregeling willen krijgen. En zoals in deze artikelen te lezen is, hangt de keuze waar het keerspoor komt daar ook weer vanaf: bij keren in Wijchen zelf kan de Sprinter uit Zutphen daar een korte kering (van een minuut of 5) krijgen, bij keren in Wijchen West wordt dat waarschijnlijk een lange kering (vanwege de extra rijtijd heen een terug naar het keerspoor). NS heeft liever geen lange kering.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door webguy »

We hebben het hier over de s7600 / de sprinter naar Zutphen, maar in het artikel staat Zevenaar. Is dat een foutje, of willen ze Arriva laten doorrijden in ruil voor een andere trein? Als ze dat zouden willen denk ik dat je tussen Arnhem en Nijmegen met een capaciteitsprobleem zit, tenzij ze Elst helemaal ombouwen eerst.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Vinny »

Het perron zelf was toch ook al te smal?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Freek »

Keerspoor 'meteen in Wijchen-West'
WIJCHEN/NIJMEGEN - Wijchen, Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen zijn het '100 procent' eens dat het zogeheten keerspoor veel beter meteen in Wijchen-West kan komen dan tijdelijk bij het nieuwe treinstation De Goffert in Nijmegen.

lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Suus »

Kan men niet gewoon een doorlopend perron tussen Nijmegen Lent en Nijmegen Dukenburg aanleggen met al die nieuwe stations daar. Gewoon elke 500 meter even langs het perron stoppen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Kan men niet gewoon een doorlopend perron tussen Nijmegen Lent en Nijmegen Dukenburg aanleggen met al die nieuwe stations daar. Gewoon elke 500 meter even langs het perron stoppen :X
Het is nog lang niet zo erg in Helmond. Als de conducteur in 't Hout op het fluitje blaast dan ren je in Brandevoort als een gek naar het perron omdat je denkt dat je trein net gaat vertrekken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door reisthijs »

webguy schreef:We hebben het hier over de s7600 / de sprinter naar Zutphen, maar in het artikel staat Zevenaar. Is dat een foutje, of willen ze Arriva laten doorrijden in ruil voor een andere trein?
Dat is geen foutje, maar alleen misschien iets te kort samengevat. Er gaan meer treinen rijden tussen Doetinchem/Zevenaar en Arnhem, en tegelijk gaan er ook meer treinen rijden tussen Nijmegen en Wijchen. Dat kán je dus omschrijven als "meer treinen tussen Zevenaar en Wijchen".

Tja, dat komt dus weer doordat de stadsregio de stoptreinen in hun gebied samen "Stadsregiorail" noemt terwijl het allemaal losse lijnen zijn die onder verschillende concessies vallen. Journalisten hebben dan niet altijd door hoe het nou precies écht in elkaar zit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Vinny »

Het zou natuurlijk wel mooi zijn om die stoptreinen als S-bahn Arnhem-Nijmegen in een pakket te stoppen en dat aan te besteden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Het zou natuurlijk wel mooi zijn om die stoptreinen als S-bahn Arnhem-Nijmegen in een pakket te stoppen en dat aan te besteden :)
Zolang dan maar niet de exploitant van de Berlijnse S-Bahn hier komt rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door fogeltje »

Ik kwam vandaag met lijn 99 langs station Wijchen en mij viel op dat ze aan het bouwen zijn, het lijkt erop alsof er aan de straatkant een perron in aanbouw is. Heeft dit te maken met een keerspoor? Of willen ze van het eilandperron af?
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Keerspoor Nijmegen / Wijchen

Bericht door Thijs »

Dat is het extra perron, dat versneld wordt aangelegd i.v.m. de onveilige situatie van het te smalle perron.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 16 gasten