Het grote computertopic! #1

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

Volgens de prijsopgave moet het volledige moederbord inclusief componenten vervangen worden, zijn de datapoorten (stroom, usb, ethernet) defect en moet het toetsenbord vervangen worden omdat bijna alle lampjes defect zijn.

Maar dat een reparatie duurder is dan een nieuwe kopen (heb gewoon het eenvoudigste model MacBook Pro 13 inch) had ik toch absoluut niet verwacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door webguy »

Hmm, dan moet er wel erg veel overheen gegaan zijn... Maar als je moederbord vervangen moet worden weet je zo'n beetje dat het het einde is. Verder zitten de meeste componenten direct op het moederbord tegenwoordig om de boel dunner te maken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Geert »

Kunnen ze nog wel je harddisk eruit halen zonder schade?

Cola is ook echt rotspul, plakt aan alle kanten als je wat morst :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

Heb 3 opties gekregen.
- Repareren en dus betalen.
- Ongerepareerd terug laten sturen. Dan koop ik zelf een nieuwe.
- Milieuvriendelijk laten recyclen.

Omdat de harddisk een user-serviceable component is, overweeg ik hem ongerepareerd terug te laten sturen, dan de harde schijf eruit halen bij een Apple Reseller in Amsterdam om de gegevens over te laten zetten op een nieuwe MacBook, schijf formateren en dan maar proberen te verkopen. Marktplaats staat vol met mensen die een kapotte macbook willen kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door deadlock »

Mijn kantoor:
Afbeelding
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Geert »

Hee, die Novell-pinguïn daar hebben wij ook een paar van op kantoor :) Samen met een stel geeko's van (open)SUSE en een paar PHP-olifanten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Hee, die Novell-pinguïn daar hebben wij ook een paar van op kantoor :) Samen met een stel geeko's van (open)SUSE en een paar PHP-olifanten.
Mja, ik ben helemaal rood ;) Novell-rugtassen, schoudertassen, pinguins, pennen, ik kom om in die meuk :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Daantje »

Ik heb thuis gewoon alleen een laptop, zit meestal achter m'n bureau maar lig er ook heel vaak mee op de bank, zit er mee in de tuin, aan de keukentafel en hij gaat altijd mee naar m'n schoonouders waar ik ook in de tuin, in de serre, op de bank of op bed zit dus eigenlijk heb ik niet echt een vaste werkplek :p Ben wel nog altijd superblij met m'n laptopje.

Op het werk heb ik ook geen vaste werkplek. Als ik werk voor de leukemie-typeringen dan heb je wel een pc die aangesloten zit op het apparaat met twee schermen, dat werkt wel heel fijn. In het verleden toen we dat niet hadden zat ik wel eens met m'n neus op het scherm om goed te kijken of ik echt nog wat zag of dat de patiënt toch volledig genezen was. Dat gaat nu een heel stuk beter :D En ja, ik zit op het werk wel altijd met witte jas aan achter de pc maar een veiligheidsbril hoeft bij ons niet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door STF »

Binnenkort krijgen we hier zeker ook een (foto)topic, getiteld "Het grote werkkledingtopic! #1" :lol:

Het aantal platte monitoren is de laatste jaren op het werk zeker wel flink toegenomen als ik de foto's zo zie, sterker nog; de enige foto waarop een ouderwetse monitor staat is bij ons in het kantoortje van de camping. :wink: En wordt op korte termijn ook beslist niet vervangen want hij is enorm energiezuinig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

Dit jaar zijn bij mij op het werk alle 17-inch beeldschermen vervangen door 19-inch beeldschermen. Geen idee waar de oude zijn gebleven, maar volgens mij heeft men een heel kantoorgebouw vol oude computermeuk staan, dus ach. Er kwamen zelfs nog muizen met balletjes uit de grote PS2-muizenbak :')

Ik heb een nieuwe MacBook Pro. Men bleek zonder dat ik het wist een nieuw model uitgebracht te hebben met een snellere processor, een grotere harde schijf en iets wat Thunderbolt zou heten maar waarvan ik geen idee heb wat ik er mee kan. Het zit op de plek van de oude MiniDisplay Port en heeft een icoontje van een bliksemschicht. Maar de kabel voor de beamer past er nog steeds in dus het zal wel :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Daniel »

Nog één oude monitor is er hier op 't werk, gekoppeld aan wat labapparatuur... zijn hier zelfs nog PC's met Windows 98 die wel een flatscreen hebben :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Justin »

Windows '98!!! :D. Dat is zooooo 1998 :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Nog één oude monitor is er hier op 't werk, gekoppeld aan wat labapparatuur... zijn hier zelfs nog PC's met Windows 98 die wel een flatscreen hebben :P
mja, bij ons ook nog de nodige ouderwetse monitors en ouderwetse pc aan labopstellingen. Wij hebben zelfs nog een pc met windows 3.11 :p Thuis bij m'n moeder heb ik overigens ook nog een pc met windows 98.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Daniel »

Tja die Windows-98 PC's zijn zelfs al geupgrade vanaf Windows 95... zat ook nog een PC tussen met defecte floppydrive waar de oude data vanaf gehaald moest worden door er een andere harde schijf aan te hangen :P

Later ook nog zoiets gehad om data van een PC met alleen floppydrive naar een PC met defecte floppydrive te krijgen. Dat werd dus eerst verplaatsen naar een andere PC met externe floppydrive (echter te modern om de software te installeren waarmee de data te bekijken was). Vervolgens op een USB-stick gezet in folders Disk1, Disk2 enz. waarvan je 'm dan wel weer als multi-disk-zipfile kunt uitpakken :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

Windows 98. Toen was Windows nog wel snel 8-)

Nog tot in 2005 met Windows 98 gewerkt op een Pentium II met 450 Mhz processor 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

Heb vandaag overleg gehad bij het iCentre reparatiecentrum waar ik mijn laptop heb gehaald, waarschijnlijk kan de oude harde schijf nog gebruikt worden, en ze kunnen hem dan voor mij ombouwen tot externe harde schijf. Dan is er in ieder geval nog iets nuttig aan dat oude apparaat en heb ik mijn bestanden nog terug die ik nu nog steeds kwijt ben. En die ga ik dan maar gebruiken voor backups denk ik, dan hoef ik ook niet meer stapels dvd's te bewaren.

Ben trouwens wel erg blij dat ik die backups maak, want anders was ik gewoon alles van de afgelopen maanden voorgoed kwijt geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Justin »

@Daniel... dat heerlijke moment wanneer je diskette blijft vasthaken in de drive... of dat installs het na 98% opgeven...

Tik...tik...tik...teeeeeeeeeeeeeet

klonk het ook altijd :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Daniel »

Ow, ik had het dus met een over meerdere diskettes verdeelde zipfile waarbij hij er dan bij de derde mee ophield ofzo :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Justin »

Ja dat kwam ook vaak voor.

Volgens mij had je bij de windows xp boot ook nog 6 diskettes nodig.

Wij hadden ook nog lang een star dot-matrix printer. Herrie dat dat ding kon maken :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door webguy »

Bee schreef: Men bleek zonder dat ik het wist een nieuw model uitgebracht te hebben met een snellere processor, een grotere harde schijf en iets wat Thunderbolt zou heten maar waarvan ik geen idee heb wat ik er mee kan. Het zit op de plek van de oude MiniDisplay Port en heeft een icoontje van een bliksemschicht. Maar de kabel voor de beamer past er nog steeds in dus het zal wel :lol:
Zelfs _ik_ wist dat, als niet-Mac fan ;) Thunderbolt is MiniDisplay-port compatible, maar in de toekomst zullen er ook andere toepassingen voor zijn, die niet perse beeld-gerelateerd zijn.

Oh, enne, over je hardeschijf... Je kan gewoon een carrier kopen voor 20-30 euro bij de Media Markt. Gewoon een SATA 2.5 Inch USB behuizing, vast vele malen goedkoper dan iCenter het laten doen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door STF »

Wij hadden tot voor kort nog Windows 95 op diskette liggen, waarbij de 20e diskette vaker haperde dan werkte, in totaal waren het 21 diskettes dus precies vlak voor het einde zo'n slecht exemplaar. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

webguy schreef:
Bee schreef: Men bleek zonder dat ik het wist een nieuw model uitgebracht te hebben met een snellere processor, een grotere harde schijf en iets wat Thunderbolt zou heten maar waarvan ik geen idee heb wat ik er mee kan. Het zit op de plek van de oude MiniDisplay Port en heeft een icoontje van een bliksemschicht. Maar de kabel voor de beamer past er nog steeds in dus het zal wel :lol:
Zelfs _ik_ wist dat, als niet-Mac fan ;) Thunderbolt is MiniDisplay-port compatible, maar in de toekomst zullen er ook andere toepassingen voor zijn, die niet perse beeld-gerelateerd zijn.

Oh, enne, over je hardeschijf... Je kan gewoon een carrier kopen voor 20-30 euro bij de Media Markt. Gewoon een SATA 2.5 Inch USB behuizing, vast vele malen goedkoper dan iCenter het laten doen.
Die harde schijf moet er toch eerst uit. En er zit een bepaald type schroefje in de bodemplaat die te klein is voor mijn enige kruiskopschroevendraaier. Bovendien hebben ze een case voor de harde schijf voor 25 euro, dus dat is conform de prijs die de Mediamarkt of Saturn zou rekenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door webguy »

En dan rekenen ze niet uurloon voor dat ding er uit halen? (je weet maar nooit)
Maar inderdaad, die schroefjes zijn klein :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Geert »

Justin schreef:Ja dat kwam ook vaak voor.

Volgens mij had je bij de windows xp boot ook nog 6 diskettes nodig.

Wij hadden ook nog lang een star dot-matrix printer. Herrie dat dat ding kon maken :').
Haha ja, die goede oude matrixprinters. Prrrrrrrtttttttttttt trttrtttttttttrrrrt tprpprpprrrrrr :lol:

@STF: Ik kan me ook nog wel Windows 95 op 21 floppies herinneren, echt snel was dat niet om te installeren. Gelukkig was toen de CD-ROM wel in opkomst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #1

Bericht door Suus »

Dat was toch zo'n printer met van die gaatjesrandjes aan de zijkant? Die hadden de buren vroeger volgens mij. De buurman was een hoge ambtenaar bij de gemeente Boskoop (toen dat nog een respectabel beroep was) en had zodoende ook al vroeg een computer thuis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten