Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metrolijn E

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metrolijn E

Bericht door mb90 »

Vanaf vandaag tot en met 8 mei rijdt metrolijn E door werkzaamheden niet tussen Rotterdam Centraal en Berkel Westpolder. Als vervaging rijden er 2 buslijnen. Lijn F via de stations Rotterdam Centraal, Blijdorp, Rodenrijs en Berkel Westpolder en lijn G via de stations Berkel Westpolder, Meijersplein en Melanchthonweg. Voor deze pendels zijn er allerlei voormalige lijnbussen van Womy opgepikt, waaronder een flink aantal gelede bussen van het GVB. Uit Amsterdam dus.

Bij aankomst vanmiddag op Berkel Westpolder stond er al meteen een aantal bussen klaar op een tijdelijk gemaakt busstation voor de pendelbussen. Vooraan stond de ex-GVB 556 die net als alle andere bussen aan de zijkant een grote RandstadRail sticker heeft en voorop de tekst RandstadRail Pendel heeft staan:
Afbeelding

Achter deze bus stonden de bussen voor lijn F en G klaar. Op lijn F zitten alle gelede bussen. Op lijn G zit geen gelede bussen, maar bussen van oorspronkelijk Hermes en BBA. Een ex-BBA (de 655) bus links op de foto te zien met het nummer 512 erop, rechts ernaast staat de ex-GVB 573:
Afbeelding

Na vertrek van deze bussen kwam al snel een ex-Hermes bus aan voor lijn G en wel de met het nummer 502 rijdende ex-Hermes 8083:
Afbeelding

Met deze bus ging ik hierna naar Schiebroek om daar de andere 2 bussen op deze lijn vast te leggen. Daar volgde een kwartiertje later de volgende ex-Hermes bus. Dit keer de 8008:
Afbeelding

Een klein stukje verderop kwam de volgende langs. Dit was dit keer een Citaro die begonnen is bij de BBA als 679, maar daarna bij Qbuzz in Groningen en Drenthe kwam en daarna ook nog heel even bij Syntus Gelderland. En nu rijdt deze bus hier met het nummer 511:
Afbeelding

Terwijl de bewolking verder toenam ging ik verder richting het centrum van Rotterdam. Bij de halte Schieweg stapte ik uit en al snel kwam daar de ex-GVB 560 langs die leeg opweg was naar Rotterdam Centraal. Opvallend aan deze bus waren de achterdeuren. Deze stonden nog een stukje open (nieuwe airco :P):
Afbeelding

Een stukje verderop, op het Stadhoudersplein, kwam de 575 met passagiers langs opweg naar Blijdorp en Rotterdam Centraal:
Afbeelding

Bij station Blijdorp kwam de volgende bus langs, dit was weer de 556:
Afbeelding

In de file op de Statenweg stond daarna de 573 stil:
Afbeelding

Toen kwam ik bij het Weena terecht. Daar vertrok net de 556 weer, maar nu vanaf de halte CC van Rotterdam Centraal:
Afbeelding

Bij die halte kwam daarna de 582 al aangereden met erachter RET Alliance 917 op lijn 43:
Afbeelding

Daarna was een combifoto met een Citaro van de RET mogelijk, de 235 op lijn 44 die erachter stond:
Afbeelding

Tot slot de 579 opweg naar de halte CC met op de achtergrond de Delftse Poort:
Afbeelding
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Caspar »

Leule reportage. Ben normaal niet zo van de bussen, maar dit is wel weer eens wat anders :D
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Dexter »

Vooral die plaatjes van GVB bussen voor het Groothandelsgebouw en het NN gebouw zijn een leuk gezicht.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes, binnenkort ook maar eens die kant op dan.

Rijden die bussen trouwens "gratis" of kan je er gewoon in in- en uitchecken? (Als ik m'n chipkaart toon zal de chauffeur namelijk wel raar kijken, da's immers 'n trajectkaart Amf-Ut :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door mb90 »

Ze zijn "gratis" ja, want in alle bussen zitten geen chipkaartlezers. Op de GVB-bussen zitten weliswaar wel stickers met de tekst 'Alleen OV Chipkaart', maar de lezers zijn ook in deze bussen niet meer te vinden. :P
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Michael »

Als alles volgens planning verloopt ga ik morgen ook nog even die kant op en zal ik ook nog wat plaatjes posten
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Geert »

Ah, het duurt nog tot 8 mei, dan kom ik ze vast nog wel tegen als ik naar mijn werk fiets (CS -> Spangen/Spaanse Polder).

Leuke foto's!
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door lamar »

Er reden vandaag mercedes busjes op lijn g :x
Rijden de B95 nog wel doordeweeks of zijn ze alweer weg?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Etienne »

De standaards op lijn G rijden idd alleen doordeweeks. In het weekend staan ze op de stalling, althans gisteren stonden ze daar nog wel. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door mb90 »

Vanmiddag was er nog meer variatie te zien op de buspendel. Dit keer door de RET 823 die op lijn G reed:
Afbeelding

Tussendoor zag ik dat er een metro reed op lijn E, alleen was dit een SG3 (de 5619) die op het nieuwste tunnelspoor aan het testen was:
Afbeelding

Daarna ging ik naar Berkel Westpolder met de ex-Hermes 8083 en daar stond de RET 823 weer:
Afbeelding

Via Station Rodenrijs...:
Afbeelding

Ging ik verder naar Rotterdam. Onderweg haalde de ex-BBA Citaro 655 mijn bus in, dat betekende dus dat deze op lijn F zou gaan rijden en dat verklaarde ook waarschijnlijk de 823 op lijn G. Er is dus denk ik een Berkhofje kapot en die Citaro is doorgeschoven naar lijn F. Na aankomst bij Rotterdam Centraal, kon ik nog net die Citaro vastleggen op lijn F, waarbij het briefje nog lijn G aangeeft:
Afbeelding
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Bart »

Leuk, dat is weer een andere Alliance dan die normaal bij RET rijdt. Bij die buspendel valt het wel op
* dat de bussen in Berkel niet bij de normale bushalte stoppen maar zowat langs de provinciale weg. En die houten bruggetjes ernaartoe golven nogal.
* dat de route tussen Rotterdam en Berkel ontiegelijk langzaam is. Eerst over de klinkers door een bedrijventerrein, dan in Rodenrijs een rondje draaien (daar moeten de bussen weer wel vlak voor de deur stoppen), overal rotondes. Zo'n gelede bus kan nauwelijks vaart maken.
* dat de halte van Blijdorp niet bij station Blijdorp is (hoewel daar wel een halte is), maar een eind de Stadhoudersweg op.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Dexter »

mb90 schreef:zag ik dat er een metro reed op lijn E, alleen was dit een SG3 (de 5619) die op het nieuwste tunnelspoor aan het testen was:
Even een vraagje: Waarvoor zijn die werkzaamheden eigenlijk precies? Is dat om het tweede tunnelspoor aan te sluiten, of gaat het hier om de oplevering van het laatste gedeelte van metrostation Centraal?
Vallend blad maakt rails glad.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door mb90 »

Volgens mij om beide gedeeltes. Er wordt sowieso gewerkt aan het laatste stukje van het perron en de stationshal van Centraal en die SG3 reed volgens mij voor het tweede tunnelspoor heen-en-weer.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door Daantje »

mb90 schreef:Ze zijn "gratis" ja, want in alle bussen zitten geen chipkaartlezers. Op de GVB-bussen zitten weliswaar wel stickers met de tekst 'Alleen OV Chipkaart', maar de lezers zijn ook in deze bussen niet meer te vinden. :P
Gratis is ook niet helemaal waar. Afgelopen zondag ging ik met de bus van mijn huis naar het centraal station, daar overgestapt op de pendelbus en op Berkel Westpolder overgestapt op de Randstadrail, was een overstap van 33 minuten van uitcheck in de bus tot incheck op berkel westpolder, als ik iets langzamer had gelopen kost het je dus opnieuw instaptarief a 78 cent voor dat busritje en dat is meer dan ik er normaal voor betaal!
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door TheKnitter »

mb90 schreef:Vanmiddag was er nog meer variatie te zien op de buspendel. Dit keer door de RET 823 die op lijn G reed:
Afbeelding
Deze bus reed vanavond ook op lijn G, zag hem aankomen bij Berkel Westpolder rond 20:00 en even later vertrekken.
Ook zag ik op Lijn G nog een witte bus, waarvan het nummertje 511 op de ruit was.
En tenslotte nog een klein RET-taxibusje die dienst ging doen op lijn G.
Morgen even foto's toevoegen.

En om het verhaal af te maken: Tussen Nootdorp en Den Haag CS word vanaf 19:30 met vervangend vervoer in de vorm bussen gereden, de oude vertrouwde HTM bussen (heb sowieso de 157 en 175 gezien)
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Ex-GVB-ers en meer variatie op de buspendel voor Metroli

Bericht door lamar »

Is de andere hermes B95 ook defect? (niet de 8083)
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten