OVer je reiservaringen in april 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Klaasje »

Het was een turbulent spoorreisje vanmiddag van Amf naar Alm:
De s140 had een paar minuten vertraging en de s1500 was netjes op tijd op Amf. Er werd alleen niet op tijd vertrokken omdat op de vertrektijd van de s1500 een goederentrein vertrok. Gevolg: de s1500 zat een paar minuutjes in de plus. De s140 had +10 te pakken. Om de reizigers te compenseren nam de s1500 de toeristische route over Amfge.
In Hvs kon de s1500 vlot vertrekken en kwam tegelijkertijd de s4900 richting Alm het station binnen op spoor 4 waar de CPB aangaf dat dit de IC naar Schiphol was. Dit gaf wat stress bij een aantal mensen. Op de vertrektijd van de s4900 kwam de s140 binnen op spoor 5. Het sein voor zowel spoor 4 als 5 bleef rood.
Toen werd er twee minuten na vertrektijd voor de s4900 (mijn trein) gefloten en vertrok deze om... meteen weer in de ankers te gaan. Na nog twee minuten vertrokken we eindelijk. Ik wil niet weten wat de schade voor de s140 uiteindelijk geworden is. -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Daniel »

Wat een heerlijke rust vanmorgen... zelfs de normaal al rustige t12518 bleek nog rustiger te kunnen zijn (al was dat nog niks vergeleken met de t5618 waar we vanaf Overvecht naast reden. Die's normaal bomvol en was nu zo goed als leeg). Vanmiddag niet helemaal eerlijk want na 'n korte werkdag had ik de t2855 al naar Amersfoort, maargoed, ook die was doodstil

Overigens... het eerste stuk van de oude kap van perron 8/9 in Utrecht is inmiddels verdwenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Afbeelding
Even een lentegroet uit West Friesland tussendoor hier :D
Station Wognum-Nibbixwoud, stoomtram naar Hoorn.

Tussen de bosjes stonden nog een paar mensen met mega telelensen te fotograferen waarvan er eentje nogal brutaal een vrouw wegjoeg die daar net langsliep en die in de weg zou staan voor een goede foto :roll:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Zo, mooie plaat zeg! :pos: Zou je bij de stoomtram ook al kunnen reizen met de OV-Chipkaart? :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Suus »

VIRM schreef:[..]

:pos: Vanaf de s5700 zou je volgensmij best goed zicht hebben op de binnenkomende s2600. :)
Waar ik mij wel zorgen over maak, is dat iemand zo'n situatie niet doorheeft en falikant op z'n waffel valt. Zijn er oplossingen mogelijk?
In Leiden lijkt het mij niet. Vind maar eens ruimte voor een extra perron zodat treinen naast elkaar kunnen staan in plaats van achter elkaar. Juist, die is er niet :wink: Bovendien behoren de overstappen in Leiden op de huidige manieren van treinen naast het perron plaatsen wel tot de comfortabelste van het land, want alle belangrijke overstappen in dezelfde richting zijn nu cross-platform.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

Bee schreef:
VIRM schreef:[..]

:pos: Vanaf de s5700 zou je volgensmij best goed zicht hebben op de binnenkomende s2600. :)
Waar ik mij wel zorgen over maak, is dat iemand zo'n situatie niet doorheeft en falikant op z'n waffel valt. Zijn er oplossingen mogelijk?
In Leiden lijkt het mij niet. Vind maar eens ruimte voor een extra perron zodat treinen naast elkaar kunnen staan in plaats van achter elkaar. Juist, die is er niet :wink: Bovendien behoren de overstappen in Leiden op de huidige manieren van treinen naast het perron plaatsen wel tot de comfortabelste van het land, want alle belangrijke overstappen in dezelfde richting zijn nu cross-platform.
Nou comfortabel..... moet je de reizigers vanuit de s2200 eens richting s5700 zien rennen.

Nou ben ik niet zo´n spoorofiel dat ik echt alle mogelijke opties gaat zitten bedenken en berekenen, maar misschien zou er iets te halen vallen bij het wisselen tussen de s2200 en de s2600. Of gewoon de s2600 die met 2 stellen rijdt standaard bij de 10 laten stoppen, en of de borden iets minder krap neer zetten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Nou comfortabel..... moet je de reizigers vanuit de s2200 eens richting s5700 zien rennen.
Daar noem je ook een overstap. De s2200 zouden ze gewoon op de s2600 moeten laten aansluiten, dan hoeven ze niet zover te rennen en de treinen in de s2600 hebben over het algemeen veel meer capaciteit dan de s5700.

Maar hoewel er altijd wel vraag is naar een overstap van de s2200 naar treinen richting Shl, ontgaat heel het nut van een overstap s2200 / s2600 / s5700 me, want ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het merendeel gewoon de rechtstreekse s2100 heeft gemist of daar niet op wil wachten.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Suus »

De s2200 stopt natuurlijk wel een op ruim aantal stations waar de s2100 niet stopt en dan is de overstap in Leiden wel het kortste wachten volgens mij (en de laatste mogelijkheid). Want de s2100 stopt toch echt niet in Schiedam, of Delft, of Laan van NOI.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ennes schreef:Nou comfortabel..... moet je de reizigers vanuit de s2200 eens richting s5700 zien rennen.
Daar noem je ook een overstap. De s2200 zouden ze gewoon op de s2600 moeten laten aansluiten, dan hoeven ze niet zover te rennen en de treinen in de s2600 hebben over het algemeen veel meer capaciteit dan de s5700.

Maar hoewel er altijd wel vraag is naar een overstap van de s2200 naar treinen richting Shl, ontgaat heel het nut van een overstap s2200 / s2600 / s5700 me, want ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het merendeel gewoon de rechtstreekse s2100 heeft gemist of daar niet op wil wachten.
Bee schreef:De s2200 stopt natuurlijk wel een op ruim aantal stations waar de s2100 niet stopt en dan is de overstap in Leiden wel het kortste wachten volgens mij (en de laatste mogelijkheid). Want de s2100 stopt toch echt niet in Schiedam, of Delft, of Laan van NOI.
Het zijn idd veel reizigers vanuit Rlb, Sdm, Dt, Laa die de overstap s2200 / s2600 maken richting Hfd - Shl maken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Bart »

Wat als je de s2200 niet en de s2600 wel in Laa laat stoppen? De s2600 staat lang stil in Gvc en kan dus wel een paar minuten eerder vertrekken. De s2200 is dan eerder in Ledn en biedt een betere overstap op de s5700. En reizigers van Laa naar Had/Hlm kunnen nog de s3400 gebruiken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Geert »

Reizigers vanaf Laa hebben dan alleen nog maar de s5000 om naar HS en verder richting Rotterdam te reizen, dat lijkt me niet genoeg als ik zie hoeveel de s2200 neemt. Lijkt me geen goed plan dus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Daniel »

Met de omklap van de oude lijn heb je dan trouwens helemaal geen verbinding Laa - Gv meer, dat lijkt me ook niet echt gewenst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door VIRM »

Zou je dan eventueel het volgende kunnen doen?
- s2200 niet laten stoppen op Laan van NOI en s2600 wel, zoals eerder is voorgesteld.
- De s2200 en s2600 vergelijkbare of dezelfde vertrek- een aankomsttijden geven in Leiden.
Richting Den Haag: aankomst :16/:46, vertrek :20/50.
Richting Amsterdam zou ik het even niet weten (is ook een beetje laat :P), maar er valt vast wel iets te puzzelen.
- Richting Amsterdam de s2200 verplaatsen naar spoor 5b, de s2600 op spoor 4 houden (eventueel een klein stuke nar achteren plaatsen zodat hij hoofdzakelijk op 4b staat) en de s5700 naar 5a. Dit maakt een cross-platform overstap tussen de s2200 en de s2600 veel makkelijker.
Laatst gewijzigd door VIRM op vr 22 apr 2011, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Geert »

Juist wel, s2100 én s2200 gaan dan stoppen op Laa. Alleen de stoptrein (s5000 nu) is niet meer doorgaand, die gaat dan naar Gvc.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Daniel »

We hebben het nu over het niet meer laten stoppen van de s2200 op Laa, dan heb je als de s5000 er zowiezo al niet meer komt dus geen verbinding Gv-Laa he :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Wubbo »

Het vervelende van Leiden (icm Den Haag Mariahoeve) is dat het eigenlijk niet is ingericht op de stromen Schiphol - Den Haag Centraal en Haarlem - Den Haag HS. Die kruisen elkaar altijd, hoe je het ook in elkaar timmert. Het gelijktijdig rijden van s2600 en s2200 tussen Leiden en Den Haag Laan van NOI betekent dus dat je voor een van de series een lang stationnement in Leiden creëert (namelijk minimaal 5 minuten), en de vraag is of je je doorgaande reizigers daarmee op wil zadelen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Dat klopt en in het verleden kruisten de treinen elkaar voor binnenkomst in Ledn, dat leverde een slechte aankomstpunctualiteit op. Sinds een aantal jaren kruisen de treinen na vertrek en dan heb je dikwijls vertrekvertraging.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Daniel »

Kunnen ze dan niet vast voorsorteren bij de wissels vlak voor Den Haag Mariahoeve? Dan heb je nog even de tijd om vertraging die hierdoor ontstaat eruit te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Het gelijktijdig rijden van s2600 en s2200 tussen Leiden en Den Haag Laan van NOI betekent dus dat je voor een van de series een lang stationnement in Leiden creëert (namelijk minimaal 5 minuten), en de vraag is of je je doorgaande reizigers daarmee op wil zadelen.
NS heeft allang een antwoord op die vraag, en dat antwoord luidt: Ja. Ze willen doorgaande reizigers vanaf 2012 opzadelen met 'robuuste' aansluitingen van 10 minuten in Leiden. Nee, dan liever een iets langer stationnement (5 minuten stilstaan in plaats van de huidige 2 minuten, dat valt nog wel mee, er zijn genoeg IC's die langer stilstaan op een knooppunt) als je daarmee tenminste wel een cross-platform overstap kan bieden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Klaasje »

In de DRGL 2012 speelt mee dat er door een verbouwing van Den Haag CS tussen Den Haag CS en Laan v NOI er alleen maar enkelspoor beschikbaar is. Dat is nogal bepalend voor de dienstregeling. Als het goed is wordt het vanaf ongeveer 2013 beter met een betere overstap van ca. 7 minuten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Thom91 »

Je hebt toch de RandstadRail? Die rijdt toch vaak genoeg om dat gat op te vangen?
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Klaasje »

Toch zullen de sprinters en intercity's door moeten rijden tot CS. Dat kan, maar alleen als je dat goed inpast in de dienstregeling. Daardoor wordt de overstap op Leiden automatisch slecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Thom91 »

Je kan toch 2 keer per uur een stoptrein naar CS laten gaan, de intercity's/sneltreinen op Laa laten stoppen en die gaten opvangen met RR.
Wat ook kan is een stoptreint 4x per uur laten pendelen tussen Laa en Gvc en net als in optie 1 alle intercity's en sneltreinen laten stoppen op Laa. Wat je moet doen met de sneltreinen die naar Gvc gaan heb ik zo 1-2-3 geen oplossing. Wellicht de s3400 tot Hlm, de trein Asd - Gvc naar Gv sturen. De sprinter Hlm - Gvc opheffen tussen Hlm en Laa. De sneltreinen via Hlm laten stoppen tussen Hlm en Ledn en de sneltreinen via Shl/Ledn laten stoppen tussen Ledn en Laa. Mocht daar ruimte voor zijn.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Klaasje »

Alle treinen gaan stoppen op Laa. De vraag is volgens mij alleen: Kun je wel keren met al die treinen op Laa en Gv.?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Kunnen ze dan niet vast voorsorteren bij de wissels vlak voor Den Haag Mariahoeve? Dan heb je nog even de tijd om vertraging die hierdoor ontstaat eruit te rijden.
Dat maakt natuurlijk niet zo veel uit. In beide gevallen wissel je tussen Laan van NOI en Leiden en in beide gevallen heb je evenveel rijtijd. Waar je wisselt, maakt dan niet zo veel uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten