Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Wubbo »

Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Leeuwarden/Sneek - Een derde trein per uur op het traject Leeuwarden-Sneek is een stap dichterbij gekomen. Het College van Gedeputeerde Staten is akkoord gegaan met de aanbieding van spoorwegbeheerder ProRail om het spoor bij Sneek aan te passen. Voor een bedrag van zes miljoen euro past ProRail het spoor bij het station Sneek-Noord aan, met de aanleg van een inhaalspoor. Met deze aanpassing wordt het mogelijk een derde trein per uur in beide richtingen te laten rijden op dit baanvak. De aanpassing van het spoor wordt gefinancierd uit de zogenaamde ‘BDU-middelen’ waaruit de provincie onder meer de reconstructies aan infrastructuur kan realiseren.

Arriva - tot 2020 concessiehouder op de Friese spoorlijnen - kan na afronding van de werkzaamheden, naar verwachting, in december 2010 de extra treinrit in de dienstregeling opnemen. Daarvoor bestelt Arriva in Zwitserland een extra Stadler trein. De kosten voor de provincie voor het laten rijden van een extra rit per uur in beide richtingen, bedragen 1,3 miljoen euro per jaar. Deze kosten worden vanuit de beschikbare middelen voor openbaar vervoer gefinancierd.

De wens om de treinbediening op dit traject uit te breiden is al aangegeven in het Provinciaal Verkeer- en Vervoersplan uit 2006. Met de uitbreiding op dit traject speelt de provincie in op de vraag naar openbaar vervoer èn de verbetering van de kwaliteit. Naar verwachting zal in 2009 met aanleg van het inhaalspoor bij station Sneek Noord worden gestart.

Gedeputeerde Piet Adema is blij met de komst van de extra trein: “Op het traject Leeuwarden - Sneek is vraag naar meer treinen, de vele forenzen en studenten maken veel gebruik van deze verbinding. Wij komen graag tegemoet aan die vraag. Het past ook zeer goed in de opwaardering van het openbaar vervoer per spoor waar wij mee bezig zijn, de komende jaren wordt op vele plaatsen in Fryslân aan het spoor gewerkt om het voor de reizigers nog beter te maken.”

Bijzonder aan de afspraken met ProRail is dat de provincie en ProRail een vaste prijs zijn overeengekomen voor de werkzaamheden en hebben vastgelegd wat wel en niet onder deze afspraak valt. Het is voor het eerst dat ProRail een dergelijke afspraak is aangegaan. Aanleiding om tot een vaste prijsafspraak te komen is de eerdere discussie over de kosten voor de realisatie van een aantal spoorbruggen in Fryslân, die uiteindelijk beduidend hoger waren dan oorspronkelijk werd aangegeven. Gedeputeerde Adema heeft, in lijn met de wens van Provinciale Staten, met succes de besprekingen met ProRail over een vaste prijsstelling afgerond.

Bron: Blik op Nieuws
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Wubbo »

1,3 miljoen Euro per jaar :shock:

Uitgaande van wat positieve cijfers: 365 dagen per jaar, 20 uur per dag, beide richtingen, is 365*20*2=14600 ritten per jaar. Da's bijna 100 Euro per rit.

Ervan uitgaande dat die extra ritten niet 365 dagen per jaar rijden, maar alleen ma-vr overdag (6-20 uur): 50 weken * 5 dagen * 14 uur * 2 richtingen = 7000 ritten, dus bijna 200 Euro per rit.

Ik vraag me toch nog steeds af of we dit soort dingen moeten willen. Zie ook de discussie over Veendam - Zuidbroek.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door waldo79 »

Ik vraag me af of de politiek deze sommetjes ook maakt :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Meltrain »

Omdat ze spreken over een inhaalspoor bij Sneek Noord, vraag ik me af of dit dan een stoptrein Leeuwarden-Sneek wordt of een sneltrein Leeuwarden-Mantgum-Sneek of een sneltrein Leeuwarden-Sneek.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Sneltrein of Intercity?

Bericht door IC3 »

Is het nu werkelijk verstandig zo'n derde trein per uur toe te voegen met het oog op aansluitingen? Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat de extra trein daadwerkelijk nieuwe reismogelijkheden toevoegt; voor sommigen kan het zelfs een verslechtering (langere wachttijd) betekenen. :idea:
Vinny schreef:ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:
Sneltrein is een term die op alle Nederlandse intercity's van nu van toepassing zou moeten zijn, als het aan mij ligt. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Geert »

Discussie over sneltrein of intercity is verplaatst naar dit topic.
Lionking
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 23:15

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Lionking »

Onzin, besteed dan geld aan het dubbelspoor maken van Lw - Gn daar zijn veel meer reizigers op. ._.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door JeePee »

Daar gaat ook geld naar toe. Dat wordt betaald uit de Zuiderzeelijn compensatiegelden. Staat overigens los van de noodzaak van een derde trein tussen Leeuwarden en Sneek. Daar zie ik het nut ook niet zo van in...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door BR628 »

Elk uur extra trein naar Sneek

SNEEK -

Tussen Leeuwarden en Sneek rijden vanaf de zomer van 2010 elk uur drie treinen in plaats van twee. De provincie Friesland steekt samen met het rijk €6 miljoen in de aanleg van een inhaalspoor bij het station Sneek-Noord.

Prorail neemt het werk voor rekening. Eventuele overschrijdingen van de kosten zijn voor de beheerder van de infrastructuur. ,,Wy wolle net deselde argewaasje as by de spoarbrêge fan Akkrum'', licht gedeputeerde Piet Adema toe. Die brug kent nogal wat technische mankementen. Prorail wentelt de meerkosten hiervan af op de provincie.

Volgens vervoerder Arriva stijgt het aantal reizigers op de trajecten in Friesland en Groningen. ,,De afgelopen drie jaar nam het aantal reizigers in onze treinen toe met 35 procent'', aldus Arriva-directeur Anne Hettinga.

Bron: Leeuwarder Courant, 19 december 2008
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten