CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

Volgens mij gebeurt het wel vaker dat laatste treinen in de CTA's blijven hangen. Heb in Hgl ook eens om 5:30 uur op spoor 3 de laatste IC naar Es van 1:31 aangekondigd zien staan...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Op 1 van de laatste foto's van mij van de oude tunnel zie ik nog wel Hoek van Holland Strand op de mini-CTA bij spoor 1a staan. Dat was volgens mij daar altijd zo.
Ja dat die er volledig op stond waren we al achter :P Het ging juist om Hoek van Holland Haven :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Dre »

Afgelopen maandag geschoten:

Zoek de fout:
Afbeelding

Is 't overigens wel eens iemand opgevallen dat op zo'n beetje alle vertrekstaten vanuit het Noord-Oosten Hvs ontbreekt op de treinlijn richting Shl? Volgens de treinlijn stoppen alleen treinen richting Asd op Hvs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Het zou vast al heel lang zo zijn, maar vanmorgen en gistermorgen vroeg viel me op dat de treinen naar Hoek van Holland Haven met "Hoek van Holland" als eindbestemming op de CTA staan op Rotterdam Centraal. Vanwaar dit gebrek aan detail? Immers wordt later op de dag wel expliciet "Hoek van Holland Strand" vermeldt.
Wat ik wel stom vind is dat ze voor de SpitsPendels twee keer een half flapje gebruiken als eindbestemming. Op de bovenste helft staat 'Vlaardingen Centrum' en op de onderste helft 'Vlaardingen C' (of andersom :wink: ). En omdat 'Vlaardingen C' dan ook nog met een groter lettertype wordt geschreven, wordt het lekker onleesbaar. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Jurjen »

Dre schreef:Afgelopen maandag geschoten:

Zoek de fout:
Afbeelding
-Treinsoort ontbreekt (IC-trein)
- De volgende haltes ontbreken: Rheine, Minden, Wolfsburg, Stendal, Rathenow, Berlin Spandau, Berlin Gesundbrunnen, Bernau, Eberswalde Hbf, Angermünde, Szczecin Gumience en Szczecin Glowny.
- Berlin Hbf-Lehrter Bf heet tegenwoordig gewoon Berlin Hbf
- De trein doet Berlin Ostbahnhof niet aan, maar maakt na Spandau kop in Berlin Hbf (tief) en gaat dan via Gesundbrunnen richting Polen.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Dre »

Nouja, voor sommige dingen zijn een duidelijke reden waarom ze niet getoond worden:

Soort trein: Wordt volgens mij alleen gebruikt voor binnenlandse intercity's. Toen de t140 nog los reed van de t1600 stond er op de Hengelose CTA altijd netjes "Internationale trein" (hetgeen vandaag de dag nog steeds correct is, "internationale" zegt immers niets over het soort trein, behalve dat die trein door meer dan 1 land gaat.

Alle niet genoemde tussenstations: Vanaf het grensstation wordt voor langere reizen over 't algemeen de route aangegeven die de trein zal afleggen (zelfs in de Amersfoortse CTA ontbreken Berlin Spandau, Berlin Gesundbrunnen, Bernau bei Berlin, Eberswalde Hbf en Szczecin Gumience). Als je al die stations op die flapjes moet zetten wordt de CTA aardig vol, en daardoor redelijk onleesbaar.

Overigens zit er in de Hengelose CTA's wel een flapje met Bad Bentheim, Rheine, maar die wordt gebruikt in combinatie met de eindbestemming Münster (Westf.) Hbf.

En hoewel 't tegenwoordig inderdaad Berlin Hbf is, is Berlin Hbf-Lehrter Bf nog niet eens helemaal fout, zo heet het station voor de plaatselijke S-Bahn namelijk nog steeds (oké toegegeven, de t140 is niet bepaald een S-Bahntreintje, maar toch).

Wat overigens het vreemde is, voorheen (tot ongeveer een maand geleden) werd bij de t143 altijd netjes Szczecin Glowny als eindbestemming aangegeven. Nu is 't opeens (het foutieve) Berlin Ostbahnhof geworden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Geert »

Dre schreef:Soort trein: Wordt volgens mij alleen gebruikt voor binnenlandse intercity's. Toen de t140 nog los reed van de t1600 stond er op de Hengelose CTA altijd netjes "Internationale trein" (hetgeen vandaag de dag nog steeds correct is, "internationale" zegt immers niets over het soort trein, behalve dat die trein door meer dan 1 land gaat.
Misschien in Hgl, maar in Asd, Gv, Rtd, Ddr en Rsd staat er toch echt "Internationale trein" voor de Beneluxtreinen op de CTA's. Zo ongebruikelijk is dat dus niet, en wat mij betreft is het beter dan geen treinsoort :P
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Jurjen »

Dre schreef:Nouja, voor sommige dingen zijn een duidelijke reden waarom ze niet getoond worden:

Soort trein: Wordt volgens mij alleen gebruikt voor binnenlandse intercity's. Toen de t140 nog los reed van de t1600 stond er op de Hengelose CTA altijd netjes "Internationale trein" (hetgeen vandaag de dag nog steeds correct is, "internationale" zegt immers niets over het soort trein, behalve dat die trein door meer dan 1 land gaat.
Die dingen kunnen toch ook iets in de trant van Afbeelding-trein tonen, of niet?
Alle niet genoemde tussenstations: Vanaf het grensstation wordt voor langere reizen over 't algemeen de route aangegeven die de trein zal afleggen (zelfs in de Amersfoortse CTA ontbreken Berlin Spandau, Berlin Gesundbrunnen, Bernau bei Berlin, Eberswalde Hbf en Szczecin Gumience). Als je al die stations op die flapjes moet zetten wordt de CTA aardig vol, en daardoor redelijk onleesbaar.
Gezever. "Heerhugowaard, Alkmaar Noord, Alkmaar, Heiloo, Castricum, Zaandam, Amsterdam Sloterdijk, -Centraal, -Amstel, Utrecht Centraal, 's Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen/Maastricht" past toch ook? Je kan dus op z'n minst de reguliere haltes tot en met Spandau aangegeven, Berlin Hauptbahnhof als 'eind'bestemming op de rechterkant, 2e positie van onder, en op de onderste dan 'verder naar Szczecin Glowny.

Overigens zit er in de Hengelose CTA's wel een flapje met Bad Bentheim, Rheine, maar die wordt gebruikt in combinatie met de eindbestemming Münster (Westf.) Hbf.
Laten ze die er dan vooral uithalen!

En hoewel 't tegenwoordig inderdaad Berlin Hbf is, is Berlin Hbf-Lehrter Bf nog niet eens helemaal fout, zo heet het station voor de plaatselijke S-Bahn namelijk nog steeds (oké toegegeven, de t140 is niet bepaald een S-Bahntreintje, maar toch).
Precies. Die benaming geldt alleen nog voor de S-Bahn sporen. DB heeft vanaf de opening die naam verder opgegeven. Dus waarom de naam er uberhaupt in zit..?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Daniel »

Geert schreef:maar in Asd, Gv, Rtd, Ddr en Rsd staat er toch echt "Internationale trein" voor de Beneluxtreinen op de CTA's. Zo ongebruikelijk is dat dus niet, en wat mij betreft is het beter dan geen treinsoort :P
Je vergeet Shl nog :P En het staat er ook alleen in het zeldzame geval dat'ie geen vertraging heeft, want bij de BNL staat er dan ook geen treinsoort meer maar "Vertraging ongeveer 5 minuten" (of meer) over twee flapjes verdeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Daniel »

Nooit geweten dat NS bussen inzet ter vervanging van Arriva-treinen...
Afbeelding
:P

In de vertrekstaat ri. Rotterdam zit ook nog 'n stom foutje: treinen tussen 0.00 en 4.00 uur rijden in de nacht volgend op de genoemde dag volgens die dingen, maar dan klopt de vermelding...

Code: Selecteer alles

4 42             vr za    1 Amsterdam Centraal Nachtnettrein stopt in Rotterdam Centraal, Delft, 
                            Den Haag Centraal, Leiden Centraal en Schiphol
  43          do          1 Amsterdam Centraal Nachtnettrein stopt in Rotterdam Centraal, Delft, 
                            Den Haag Centraal, Leiden Centraal en Schiphol
...dus niet bepaald :wink:
Richting Brabant staan de nachttreinen overigens wel keurig met vr za zo als rijdagen achter 4 uur...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door IC3 »

Jurjen schreef:Die dingen kunnen toch ook iets in de trant van Afbeelding-trein tonen, of niet?
Dat kan, maar dan staat er Afbeelding- trein met toeslag. Dat klopt natuurlijk ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Daniel »

Om even op de CTA's voor de s4100 terug te komen... in Schiedam staat die met "Hoek van Holland Haven" als bestemming, dus dan moet er in Rotterdam toch ook meer op passen dan alleen "Hoek van Holland" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Justin »

Ik zag eergisteren op Esd de CTA van spoor 1 staan met:

Code: Selecteer alles

Vertrek 16 22                Stoptrein
Hengelo, Borne               Achter: Hengelo, Borne, Almelo de R
Almelo de Riet, Almelo       Almelo, Wierden, Rijssen, Holten
Wierden, Nijverdal
Raalte, Heino
                             ZWOLLE
Is er ooit een splitsstoptrein geweest Enschede-Zwolle/Deventer ofzo?

Verder op 28 juni jl. op Utrecht, uiteraard 14a:
Afbeelding
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Mark »

Justin schreef:Is er ooit een splitsstoptrein geweest Enschede-Zwolle/Deventer ofzo?
Volgens mij stamt dat nog uit de tijd dat de s1700 en s7000 met elkaar gecombineerd waren, toen de s7000 nog een stoptrein Dv-Es was...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Wubbo »

Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
Ik neig tot nu toe naar een vroege NoordOost, die stoptrein was op Es-Dv.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Mark »

Ja daar zat ik ook aan te denken. Voor/achter geeft i.i.g. aan dat er twee stellen moesten zijn, misschien reed de voorste na Dv door als intercity naar Rtd of Gvc... ;)

Een soortgelijke constructie heb je t/m 2006 nog gehad op zaterdagochtend. Daar reed trein 7018 's ochtends als stoptrein van Hgl naar Dv, combineerde daar met twee stellen die leeg uit Zp waren gekomen en gingen samen als IC 1718 door naar Rtd en Gvc. Was de enige trein in de week waarmee Bn, Amri, Wdn, Rsn, Hon en Dvc een rechtstreekse verbinding met Apd, Amf, Ut, Vb en Gvc hadden :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Marc »

Een paar CTA's van de afgelopen dagen:

In Heerlen werd de stoptrein naar Stolberg/Eschweiler opeens een Intercity:
Afbeelding
Dinsdag was ik in Roermond, en trof deze aan op 3a (jaja, 't is die weer):
Afbeelding
Gisteren in Enkhuizen gaf de CTA van spoor 1 dit aan (het wordt een beetje lastig als de mDDM achterblijft :wink:):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
Ik neig tot nu toe naar een vroege NoordOost, die stoptrein was op Es-Dv.
Een NoordOost met dieselmaterieel dan, anders wordt 't wat lastig om via Heino en Raalte in Zwolle te komen :P (Want daar doelt Justin neem ik aan op...)

Vanmiddag toonde in de tunnel van Rotterdam Centraal de digitale CTA van spoor 3/4 achter spoor 3 knipperend "Let op omroepbericht", blijkbaar kan het ding niet helemaal overweg met een dergelijke melding zonder iets anders erbij (hoewel, op de CTA op 't perron stond er nog "Spoorafwijking" bij).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Justin »

Natuurlijk weet ik ook wel dat dat niet kan, maar had nog niet gedacht aan een stoppende Noordoost.

Kunnen een SM'90 en een DM'90 aan elkaar gekoppeld worden eigenlijk? Want dan zou het wel écht kunnen :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
De 7000 werd in Deventer de Intercity naar Rotterdam, de 1700 uit Enschede het deel voor Den Haag.
Het combineren van de 7000 en de 1700 werd afgeschaft in 1996. Met als gevolg dus soms een snellere doorgaande IC Enschede-Rotterdam, en soms helemaal geen doorgaande verbinding, omdat het deel voor Rotterdam dan in Deventer begint.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door reisthijs »

Justin schreef:Konden een SM'90 en een DM'90 aan elkaar gekoppeld worden eigenlijk?
Mechanisch koppelen wel (dat kan met alle NS-treinstellen sinds mat '64), gecombineerd rijden hoogstwaarschijnlijk niet, omdat de aandrijving compleet verschillend is.

DM'90 kan wel gecombineerd rijden met wadlopers, omdat die ook dieselhydraulisch zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Dubbele P »

Ik bedenk me net onlangs eens gelezen te hebben dat SM'90 zo'n ingewikkelde elektronica had omdat ze met Mat '64 gecombineerd moesten kunnen rijden. Als ik nu denk hoe die koppelingen van beide treinstellen eruit zien (zagen), kan dat helemaal niet. De elektronische koppeldozen zijn immers geheel afwijkend.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Dre »

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
De 7000 werd in Deventer de Intercity naar Rotterdam, de 1700 uit Enschede het deel voor Den Haag.
Het combineren van de 7000 en de 1700 werd afgeschaft in 1996. Met als gevolg dus soms een snellere doorgaande IC Enschede-Rotterdam, en soms helemaal geen doorgaande verbinding, omdat het deel voor Rotterdam dan in Deventer begint.
Dat was toendertijd geen probleem, je kon tussen Dv en Ut immers nog zo van het Gvc- naar het Rtd-deel lopen.
Wel er selectief gekozen, die bestemmingen. Waar zijn Aachen West, -Schanz, -Rothe Erde en Eilendorf gebleven? Dat Stolberg Schneidmühle, -Mühlener Bf, en -Rathaus evenals Eschweiler West, -Talbf en -Nothberg zijn weggelaten is nog te begrijpen, maar tot Stolberg Hbf mag alles er toch wel in. Tijd voor een CTA waar 7 boekjes in gaan daar in Hrl.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
De 7000 werd in Deventer de Intercity naar Rotterdam, de 1700 uit Enschede het deel voor Den Haag.
Het combineren van de 7000 en de 1700 werd afgeschaft in 1996. Met als gevolg dus soms een snellere doorgaande IC Enschede-Rotterdam, en soms helemaal geen doorgaande verbinding, omdat het deel voor Rotterdam dan in Deventer begint.
Ik dacht dat het t/m 2006 zo was dat het gedeelte van de 1700 (uit Rtd/Gvc) dat in Deventer werd afgekoppeld, als s7000 verder ding naar Almelo en omgekeerd.
maar ik kan me vergissen natuurlijk. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Bericht door Mark »

Nee, de s7000 was al vanaf 1997 een aparte omloop. Is vanaf toen met mat'64 gaan rijden (daarvoor, toen de koppeling met de s1700 nog bestond ICM en daarvoor ook mat'54 en DD-IRM) maar reed vanaf 2002 weer met ICM. Ergens tussen die jaren is de serie ook in Aml gaan keren i.p.v. Es. In 2006 is het mat'64 weer teruggekeerd in deze serie en met het doorrijden tot Apd verdwenen ook de laatste koppeling met de Noord-Oost. Vanaf december zal er weer doorgereden worden naar Es op ma-za.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten