Meteen straf bij wangedrag 30 april

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Caspar »

Meteen straf bij wangedrag 30 april.
http://nos.nl/artikel/235050-meteen-str ... april.html

Mensen die zich op Koninginnedag in de trein rond Amsterdam misdragen, moeten meteen een hoge boete betalen.
Aan de noodrem trekken of op het spoor lopen wordt bestraft met 200 euro boete die met pin moet worden afgerekend.

Vorig jaar ontstonden op Koninginnedag bij Amsterdam grote problemen toen mensen onnodig aan de noodrem trokken en over het spoor liepen.

----
Wat ik me nu afvraag, hoe willen ze dat regelen?
Als er zoals vorig jaar ineens 3 treinen met 10 bakken dubbeldeks mat tegelijk leeglopen over de sporen, kan je met de 10 aanwezige mensen van de politie toch nooit iedereen een boete van 200euro uitschrijven en die meteen laten betalen?
Ik zie het al voor me dat er een rij ontstaat van honderden mensen voor het pinnen van de boete :X
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door VIRM »

Vorig jaar moest ik ook noodgedwongen over het spoor lopen, omdat iemand in de stoptrein uit Den Haag die naast mijn trein stond aan de noodrem trok. De conducteur raadde zelfs aan om te gaan spoorlopen, omdat de trein nergens naartoe zou gaan.

Twee zaken:
1. Hoe ga je dit regelen met massa's reizigers, zoals Caspar al aangaf?
2. Hoe onderscheid je de daders van de 'slachtoffers' (ik kan even geen beter woord verzinen). Waarschijnlijk gaan veel mensen lopen omdat anderen het doen (en daarmee verwachten dat de trein toch sowieso niet snel meer gaat rijden en dus ook maar noodgedwongen gaan spoorlopen).
Beul van de blindegeleidelijn
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door STF »

Alle noodremgrepen insmeren met teer! Dan zijn de daders heel makkelijk te herkennen. :mrgreen:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door WSM »

VIRM schreef:Vorig jaar moest ik ook noodgedwongen over het spoor lopen, omdat iemand in de stoptrein uit Den Haag die naast mijn trein stond aan de noodrem trok. De conducteur raadde zelfs aan om te gaan spoorlopen, omdat de trein nergens naartoe zou gaan.

Twee zaken:
1. Hoe ga je dit regelen met massa's reizigers, zoals Caspar al aangaf?
2. Hoe onderscheid je de daders van de 'slachtoffers' (ik kan even geen beter woord verzinen). Waarschijnlijk gaan veel mensen lopen omdat anderen het doen (en daarmee verwachten dat de trein toch sowieso niet snel meer gaat rijden en dus ook maar noodgedwongen gaan spoorlopen).
Bij het spoor gaat veiligheid voor alles. Mensen dienen dus rustig in de trein te blijven, totdat NS en Prorail en licht zien en de trein weer verder kan naar het station. Anders kan de spoorwegveiligheid niet worden gegarandeerd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Vinny »

Ik denk wel eens: als veiligheid echt voor alles gaat dan rijden er maar helemaal geen treinen op koninginnedag. :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Caspar »

Ik hoorde gisteren op het strand een paar jongens praten die het wel fascinerend vonden dat een stel dronken lui uit Den Helder en Schagen er voor hebben gezorgd dat ze heel Amsterdam hebben weten stil te leggen voor een aantal uren.
Dat beloofd niet veel goeds dus. Want het is niet de eerste keer dat ik dit hoor, heel veel mensen hebben het er zo in de aanloop naar 30 april over hier bij de kapper, supermarkt, terras etc.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door htm_tram »

Ik doe nooit iets aan koninginnendag, maar ga wel net zoals vorig jaar naar Amsterdam centraal om de chaos en het falen van NS en Prorail te bekijken. :lol: Oké dan geef ik ook toe dat een groot deel aan de dronken jongetjes ligt... Gelukkig heb ik voor de terugweg een "vlucht bus" geregeld. *bus* :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Stefan »

Ramptoerist. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ik hoorde gisteren op het strand een paar jongens praten die het wel fascinerend vonden dat een stel dronken lui uit Den Helder en Schagen er voor hebben gezorgd dat ze heel Amsterdam hebben weten stil te leggen voor een aantal uren.
Dat beloofd niet veel goeds dus. Want het is niet de eerste keer dat ik dit hoor, heel veel mensen hebben het er zo in de aanloop naar 30 april over hier bij de kapper, supermarkt, terras etc.
Een goede reden om de treinen uit Noord-Holland te isoleren van de rest van het treinverkeer op 30 april...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Suus »

Je wil de Velsertunnel en Hemtunnel sluiten en iedereen maar laten lopen vanaf Zaandam en Beverwijk :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Vinny »

Laat dat tuig lekker in Zaandam de boel op stelten zetten.... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:Laat dat tuig lekker in Zaandam de boel op stelten zetten.... :twisted:
Vorig jaar had de politie en de NS de hekken van spoor 4/5 in Zaandam gesloten en lieten mondjesmaat mensen toe. Het gevolg was inderdaad wel 'de boel op stelten zetten'.
Ik kijk soms mijn ogen uit wat mijn leeftijdsgenootjes allemaal uitspoken. 's Middags vroeg al ladderzat zijn en aan de noodrem trekken is niet mijn idee van een leuke middag...

Overigens lijkt mij het beste idee dat het NS-personeel vanaf Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Muiderpoort gewoon de noodrem uitschakelen en in een keer doorrijden naar Amsterdam Centraal over een vrij baanvak. Die 5 minuten zonder noodrem moet toch wel lukken?
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door iljitsch »

Ten koste van alles voorkomen dat je vlak voor het station stil komt te staan, lijkt me.

Moeten sowieso per se alle treinen naar Amsterdam CS? Je zou die uit Noord-Holland tot Sloterdijk kunnen laten rijden en bijvoorbeeld een pendel tussen Leiden/Den Haag/Rotterdam en Utrecht via Amsterdam Zuid/RAI kunnen laten rijden.

Vergeet ook niet dat hoe meer je de treinen aan het rijden houdt hoe meer passagiers je kan vervoeren met een gegeven hoeveelheid materieel/personeel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Suus »

Vanuit Noord, Oost- en Zuid-Nederland worden al veel treinen naar Zuid of Amstel gereden. Vanaf Amstel en Sloterdijk mag je gratis met de metro verder op vertoon van een treinkaartje, op station Zuid staan DJ's van Radio 538 om zo mensen te verleiden toch via Station Zuid naar het museumplein te gaan, maar mensen die perse naar de binnenstad willen zullen toch echt naar Centraal reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door VIRM »

Om vanaf Amsterdam Sloterdijk met de metro in het centrum te komen is een ontzettend eind om en vereist minimaal 1 overstap op Zuid, RAI, Overamstel of Van der Madeweg.

Als je treinen op Sloterdijk wilt laten eindigen, dan zou dat misschien wel mogelijk zijn voor alles uit de richting Zaandam/Hoorn (laten keren op 3/4/5/6/9/10?). Wat doe je met treinen van/naar Schiphol op 11 en 12? En met de treinen van/naar Haarlem op 7/8?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Klaasje »

Wat ik eigenlijk nogal niet slim vind:
De NS adviseert reizigers zoveel mogelijk via station Zuid te reizen. Wat doen ze? Ze gooien alle IC's vanuit Amf en Lls naar station Zuid eruit. :| Waarom gooien ze niet gewoon de IC's naar Amsterdam Centraal eruit? Lopen is vanaf Zuid zelfs korter naar het Museumplein dan vanaf het CS. Ze doen nu in ieder geval hun best om het eigen reisadvies zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door VIRM »

Gedachtegangetje:

1. Alle IC's uit de Kop van Noord-Holland (s800, s3000 en die uit Enkhuizen) over de Hemboog laten gaan en daar keren op de IC/Sneltrein series richting Hoofddorp/Den Haag/Rotterdam (s2600, s5100, IC Lelystad-A'dam CS-Hoofddorp). Sorry, soms ben ik te lui om de treinseries die ik niet uit m'n hoofd ken op te zoeken. :P
2. Sprinters uit Noord Holland, m.u.v. de s3300, laten eindigen op Amsterdam Sloterdijk. Hier heb je dan minimaal 2 sporen voor (waarbij je de andere 2 gebruikt als toegangssporen tot de Hemboog). Als je het lekker inplant kun je dan op 4 sporen keren.
3. Alle treinen uit de richting van Haarlem laten eindigen op Sloterdijk op spoor 8. Keren doe je dan in de wisselstraat tussen Sloterdijk en Centraal (die ene voordat de Weststak zich aansluit) en weer terug richting Haarlem gaan over spoor 7.
4. Eventueel een hele kleine pendeldienst tussen Sloterdijk en Centraal inzetten voor minder validen en reizigers met koffers .
5. Eventueel extra capaciteit zetten op tramlijn 12 (maar lopen naar het centrum is ook niet zo'n gek idee).
6. Reizigers voor Utrecht/Amersfoot en verder reizen vanaf Lelylaan met de metro naar Duivendrecht/Bijlmer ArenA en stappen daar dan over.

Vanaf Sloterdijk en Muiderpoort gewoon een vrij baanvak en noodrem uitschakelen, zoals ik al eerder opperde. :P

Zoals Iljitsch al zei, is denk ik het doel om koste wat kost te voorkomen dat je tussen Sloterdijk en Centraal stil gaat staan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Suus »

Weet je wat voor pokke-eind het lopen is vanaf Sloterdijk naar het Centrum. Geen succes dus.

Ik vind het eigenlijk best slim om de treinen uit Flevoland en Amersfoort wel naar Centraal te sturen.

Utrecht gaat naar Zuid en Amstel
Noord-Holland naar Sloterdijk, wordt daar opgesplitst voor Centraal of Museumplein
West-Nederland denkt: Zoek het uit met jullie provincialen
Noord-Nederland wordt naar Centraal gestuurd

Kortom, iedereen hun eigen stations :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door VIRM »

Maar 'iedereen hun eigen station' lost nog niet het probleem van de noodremtrekkers op heh? ;) Het kost (neem ik aan) een heel hoop inspanning voor NS/ProRail om een aangepaste dienstregeling in elkaar te zetten, maar het kost maar één gek om de hele boel op z'n gat te leggen.
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door iljitsch »

Een paar noodremtrekkers maakt niet het grote verschil, tenzij ik me vergis kan de machinist snel weer verder. De problemen ontstaan doordat treinen lang vlak voor een station stilstaan en de mensen eruit willen. Dat kan zowel door de grote drukte komen, waardoor in/uitstappen lang duurt en de treinen dus lang blijven staan en de volgende er niet in kan, maar ook doordat er aan een noodrem getrokken is. Ik denk echter dat die noodrem meer een kwestie van een laatste druppel is dan de hoofdoorzaak.

Overigens hoef je ook niet Amsterdam CS helemaal uit de roulatie te nemen, het punt dat vanaf Sloterdijk naar het centrum lopen om metroën nogal een eind is is natuurlijk waar. Waar het om gaat is dat treinen niet bij CS in de file komen te staan. Je kan treinen die niet doorkunnen naar CS dus mooi met de deuren open op Sloterdijk laten staan tot het baanvak en een perron richting CS vrij is.

Maar het zou beter zijn als die treinen dan niet op CS hoeven te keren. Zouden de treinen uit Noord-Holland door kunnen naar bijvoorbeeld Flevoland?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door VIRM »

iljitsch schreef:Een paar noodremtrekkers maakt niet het grote verschil, tenzij ik me vergis kan de machinist snel weer verder. De problemen ontstaan doordat treinen lang vlak voor een station stilstaan en de mensen eruit willen. Dat kan zowel door de grote drukte komen, waardoor in/uitstappen lang duurt en de treinen dus lang blijven staan en de volgende er niet in kan, maar ook doordat er aan een noodrem getrokken is. Ik denk echter dat die noodrem meer een kwestie van een laatste druppel is dan de hoofdoorzaak.

Overigens hoef je ook niet Amsterdam CS helemaal uit de roulatie te nemen, het punt dat vanaf Sloterdijk naar het centrum lopen om metroën nogal een eind is is natuurlijk waar. Waar het om gaat is dat treinen niet bij CS in de file komen te staan. Je kan treinen die niet doorkunnen naar CS dus mooi met de deuren open op Sloterdijk laten staan tot het baanvak en een perron richting CS vrij is.

Maar het zou beter zijn als die treinen dan niet op CS hoeven te keren. Zouden de treinen uit Noord-Holland door kunnen naar bijvoorbeeld Flevoland?

Dat met 'de deuren open op Sloterdijk totdat eht baanvak vrij is' ben ik van harte met je eens. :)

Overigens was het vorig jaar de bedoeling dat Amsterdam Centraal juist in vier 'stukken

Overigens was het volgensmij vorig jaar de bedoeling dat AmsterdamCS in vier stukken werd verdeeld met zo min mogelijk doorgaande treinen. Als er op een plek iets mis zou gaan, zou dat theoretisch weinig tot geen gevolgen hebben voor lijnen uit een andere richting.
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door iljitsch »

Ik hou het erop dat station binnenrijden, deuren open, deuren dicht, station uitrijden toch veel simpeler is en er dus veel minder mis zal gaan dan bij dat plan van vorig jaar. Proberen je aan de dienstregeling te houden op zo'n dag lijkt me een vrij nutteloze exercitie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door willy84 »

Volgens mij is het aller, aller aller belangrijkste dat de regelmaat in de treinloop blijft. Als treinen tientallen minuten stilstaan in het zicht van de haven dan worden de deuren door dronken lui geopend en is het hek van de dam. Dan heb je honderen mensen die over de baan lopen.

Aan de andere kant. Als mensen niet weggevoerd worden s'avonds dan ontstaat een druk op CS en kans op orde verstoring. Zoals we in 2001 hebben gezien toen het CS door de ME werd afgesloten en er zelfs in allerijl traangas uit Rotterdam moest komen omdat het hier op was.

Ik las van de week ergens dat er wel 40.000 tot 60.000 per uur vanaf CS kunnen worden afgevoerd. Dan heb je het dus over 50 treinen in één uur waar wel 1200 man gemiddeld per trien in zitten. Dat is toch een operatie!

Het lijkt me dat de NS op de Watergraafsmeer en op de Zaanstraat wel wat reserve Virm hebben staan, mochten er extra treinen nodig zijn.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Caspar »

De problemen ontstaan doordat treinen lang vlak voor een station stilstaan en de mensen eruit willen. Dat kan zowel door de grote drukte komen, waardoor in/uitstappen lang duurt en de treinen dus lang blijven staan en de volgende er niet in kan, maar ook doordat er aan een noodrem getrokken is. Ik denk echter dat die noodrem meer een kwestie van een laatste druppel is dan de hoofdoorzaak.
De eerste trein die stil kwam te staan was omdat er een paar ramen waren uitgeschopt tussen Sloterdijk en Centraal. Daardoor had er iemand aan de noodrem getrokken en kwam die stil te staan. Vervolgens gingen de mensen al snel over de sporen lopen... Het had niets te maken met geen beschikbare perronsporen want daar zat men wel bovenop, door bv treinen alleen veilig te zetten in Sloterdijk als ook Amsterdam centraal een plekje voor ze had.
Als treinen tientallen minuten stilstaan...
het duurde nog geen 4 minuten het bovenstaande verhaaltje voor de eerste mensen op de rails liepen na stilstand. :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meteen straf bij wangedrag 30 april

Bericht door Klaasje »

Het Leeuwendeel van de activiteiten zit langs de buitenkant van de grachtengordel dus voor de loopafstanden maakt het niet eens zoveel uit als deze mensen via -Zuid -Amstel of Lelylaan komen. Vanuit de richting Zaandam/Hoorn voldoet station Lelylaan, vanuit Utrecht voldoet Amstel, en vanuit de richting Weesp zit je zo bij Zuid. De meeste mensen hoeven dus niet via het CS te komen. Het grote voordeel van het spreiden van de reizigersstromen is dat er bij calimiteiten niet meteen het probleem ontstaat van onhandelbaar grote mensenmassa's.
De treinen vanuit Zaandam/Hoorn kunnen naar Hfdo en de treinen vanuit de richting Weesp kunnen makkelijk door naar Leiden. Hierdoor voorkom je conflicten bij de Riekerpolderaansluiting en kunnen storingen geïsoleerd worden. Het enige probleem vormen de treinen vanuit Haarlem. Deze kun je niet de westtak op sturen en zullen dus reizigers kwijt moeten raken op Sloterdijk of op CS. Ik kan nou niet zeggen dat de route vanaf Sloterdijk naar de binnenstad erg gezellig is en het is ook wat verder. Dan is de keuze voor Haarlem: CS of vertrammen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 90 gasten