Op paasreis

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Op paasreis

Bericht door iljitsch »

Na vorig jaar mijn vrije dagen rond pasen gebruikt te hebben om Barcelona te bezoeken ben ik dit jaar naar het westen getrokken, naar een stad gebouwd op zeven heuvels gelegen aan de westkust, met een karakteristieke brug, bekend staand om z'n oude trammetjes.

Afbeelding

Afbeelding

Die trams zijn echt best bizar, het is bijna alsof ze geen geld hadden voor twee draaistellen per examplaar, zodat ze er gewoon maar één recht onder het midden gemonteerd hebben. De spoorbreedte is ook minder dan een meter (je kan met gemak je voeten op beide rails zetten), dus je hebt echt het idee dat die dingen zo om kunnen vallen.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Op paasreis

Bericht door Reiziger Delft »

Ik was ook aardig onder de indruk dat ze die zeer steile hellingen konden nemen, richting het kasteel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Op paasreis

Bericht door iljitsch »

Ze hebben daar ook een chipkaart, maar dan als een kartonnen kaartje dat je voor 50 cent uit de automaat kan krijgen. Nadeel is wel dat er blijkbaar maar één produkt op kan, in elk geval moet je voor de trein en de bus/tram/metro een aparte gebruiken. Ook afwijkende busmaatschappijen hebben een ander kaartje nodig. Maar voor 3,95 heb je een dagkaart op je chipkaart en kan je dus in de gele trams, de gewone bussen en de metro. Je kan er hiervan ook meerdere aanschaffen. Ze gaan in bij eerste gebruik.

Afbeelding

Voor zover ik na kon gaan, is uitchecken niet nodig! (Behalve bij de metropoortjes.)

Afbeelding

Deze wissel-besparende truuk hebben ze volgens mij in Amsterdam nog steeds niet door:

Afbeelding

Een keerlus waar ik lange tijd vergeefs op een tram wachtte werd ook wel door auto's gebruikt om even een rondje te draaien, en ze hebben daar ook van die korte busjes. Tegelijk is misschien wat veel van het goede...

Afbeelding

Voor de busliefhebbers:

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik erg handig vond was dit plattegrond bij een grote rotonde waar een hele zooi bushaltes omheen gelegen is: de letters verwijzen naar een lijst van bussen die op de betreffende plek stoppen:

Afbeelding

Sommige metrostations zijn best aardig versierd:

Afbeelding

De metro's zelf lijken nogal op verdwaalde zilvermeeuwen. Ze rijden links en hebben geen deurknoppen: alle deuren gaan gewoon overal open. Ik ben zelfs nog met chipkaart gecontroleerd!

Afbeelding

De treinliefhebbers kan ik een rit 25 kilometer naar het westen naar het stadje Cascais aanbevelen: grotendeels langs het water (is me niet duidelijk waar de rivier ophoudt en de oceaan begint) met veel vreemde/interessante dingen langs het spoor, zoals een enorme bunker. Kost zo'n 2 euro enkele reis en 40 minuten. Onderweg kom je alle mogelijke typen kleine stations langs, zoals deze waar ik weer uitstapte:

Afbeelding

(Van hier naar het kasteel in het water gewandeld, ook zeer het aanzien waard.)

Die treinrit deed me wat denken aan de rit Dublin - Belfast, die je echt een keer moet doen als je de gelegenheid hebt.

Na het kasteel nog even langs een oude abdij, waar ook de tram voorbijrijdt. Dit is op zo'n 5 km van de binnenstad, en in tegenstelling tot de oude lijntjes gewoon over de vlakke grond. Er rijdt dan ook een moderne lagevloertram, hoe moeilijk dat ook te geloven is met een spoorbreedte van 90 cm:


Afbeelding
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Op paasreis

Bericht door Freek »

Over de chipkaart, voor de CP (treindiensten) heb je inderdaad eentje nodig die niet uit de automaat op een metrostation gehaald kan worden. Andersom is de CP chipkaart wel geldig op de bus/tram/metro. 50 cent is natuurlijk drie keer niets, ze zijn 1 jaar geldig. Er kunnen ook meerdere producten op, in ieder geval kun je er meerdere enkele reizen opzetten, volgens mij was het ook mogelijk om er 24-uurskaarten op te zetten. Heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat het zelfs mogelijk is meerdere 24-uurskaarten er op te zetten waarbij een nieuwe wordt aangesproken op het moment dat de oude niet meer geldig is. Meer over ticketing in mijn verslag zal eens kijken of ik die ook nog eens kan aanvullen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Op paasreis

Bericht door MdJ »

iljitsch schreef: Deze wissel-besparende truuk hebben ze volgens mij in Amsterdam nog steeds niet door:
http://www.muada.com/images/pb11trambaa ... 11bus1.jpg
Tramrails: Jewelhoor, zoek maar op "strengelspoor".

Busje: 1 maal raden bij welke vervoerder deze bus gereden heeft (althans, zelfde type die ook naar de TST is gegaan...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op paasreis

Bericht door Suus »

Strengelspoor heb je op diverse plekken in Amsterdam. Leidsestraat, Amstelstraat, Noodbrug bij de Hogesluis en Czaar Peterstraat. Den Haag had het in de Grote Marktstraat. In Rotterdam weet ik geen plekken eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Op paasreis

Bericht door Michael »

Rotterdam heeft geen strengelspoor in hun tramnet
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Op paasreis

Bericht door Dexter »

Den Haag heeft nog een stuk strengelspoor bij de aftakking van het Centraal Station richting Korte Voorhout en Malieveld.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Op paasreis

Bericht door Meltrain »

Ehm, ik neem aan dat dit over Lissabon gaat? :oops:
Ik ben er nog nooit geweest, dus ik kan mis zitten hoor. :oops:
Bij die eerste foto moest ik gelijk aan San Francisco denken (waar ik komende zomer ben). :P

Maar zeker een leuk verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Op paasreis

Bericht door Dexter »

Schaam je niet hoor Meltrain, ik dacht bij het zien van de eerste foto ook dat het de Golden Gate Bridge was. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Op paasreis

Bericht door iljitsch »

Het was natuurlijk precies zo opgezet om jullie te laten denken dat het San Francisco was. :lol:

Maar het is inderdaad Lissabon.

Typisch overigens hoe ze van die kopstations hebben waarbij je vanaf het oosten de stad in kan en dan vanuit een ander station verder naar het westen (maar dat is dan maar 25 km, een beetje a la Rotterdam vs Hoek van Holland) maar tussen die twee stations is een lastig verhaal. Vanuit het zuiden moet je geloof ik de veerboot nemen of een bus die over één van de twee bruggen gaat. Je zou toch denken dat ze met het aanleggen van die nieuwe brug er ook spoor over gelegd hadden...

Wat ik overigens erg goed vind van de metro is dat van de vier lijnen, elke een gezamelijk station heeft met elke andere. Dus maximaal 1 x overstappen, hoewel het wel een eind omrijden kan betekenen. Dit ondanks het feit dat ze niet een duidelijk middelpunt van de stad hebben zoals het grootste station in Nederlandse steden. Iemand overigens nog interesse in een filmpje over hoe je iets van 50 meter afdaalt vanaf een heuvel naar een metrostation in het binnenste der aarde?

Helaas is aan hoe die trams rijden nauwelijks een touw vast te knopen, vandaar dat ik ook maar één halte met zo'n oude gegaan ben, toen riep de bestuurder "finish" en "everybody out". Natuurlijk zaten er een paar Nederlanders in die mompelden "is dit nou alles voor 2,50?". Die dagkaart van 3,95 is dan toch een betere deal. Ik had er daarvan twee als produkt op mijn Via Viagem aangeschaft op woensdag, eerste op donderdag gebruikt en de tweede op vrijdag, ging verder vanzelf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op paasreis

Bericht door Suus »

De tram is in Lissabon de afgelopen decennia verdreven door de bouw van dat metronetwerk. In 1959 was het op zijn grootst, na 1987 is er gemiddeld elk jaar een lijn gesloten, en in 1995 waren er toen nog maar vijf lijnen. Helemaal sluiten bleek niet mogelijk, in sommige straten is de inzet van bussen onmogelijk en toeristen schijnen het nogal leuk te vinden :P

900 mm spoor is inderdaad wel redelijk uniek, maar in Oostenrijk komt het ook voor in Linz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Op paasreis

Bericht door iljitsch »

Ja ik las het ook op Wikipedia. :-)

Wel hebben ze dus die lijn 15 (met de lagevloertram) die een flink eind naar het westen rijdt zonder heuvels en door straten op normale breedte die in principe wel door een bus te vervangen zou zijn.

Is 90 cm smaller dan Antwerpen? Die PCCs daar lijken op hun tenen te lopen, deze trams zijn niet overdreven hoog en die nieuwe lagevloertram (natuurlijk) al helemaal niet. Hadden jullie trouwens op de foto's gezien dat die oude trams zowel een trolleystang als een pantograaf hebben?

Ik zag op Wikipedia ook dat er in Philadelphia een tram rijdt, baal als een stekker dat ik die totaal gemist heb toen ik daar twee jaar geleden was.

Iemand al aanbevelingen voor pasen 2012?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Op paasreis

Bericht door webguy »

iljitsch schreef:Ik zag op Wikipedia ook dat er in Philadelphia een tram rijdt, baal als een stekker dat ik die totaal gemist heb toen ik daar twee jaar geleden was.
Ben er ook nooit mee geweest, maar wel gezien op het vliegveld. Het is wel meer een regiotram (ala Randstadrail, heet ook Light Rail), je kan er van het vliegveld mee naar het centrum. Overigens komt 'ie niet in hartje (historisch) Philadelphia, daar heb ik m niet gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op paasreis

Bericht door Suus »

Antwerpen heeft 1000 millimeter. Bijna het volledige Belgische tramnet (zo'n 3000 kilometer) was meterspoor, alleen het tramnet van Brussel wijkt daar vanaf. Ja, ook de metro in Charleroi heeft meterspoor. En met trams van 2 meter 50 is de grens van het comfortabele dan wel bereikt...

Porto heeft (volgens mij) ook nog steeds een toeristenlijntje. Dat was ook een groter tramnet, maar eigenlijk volledig opgerold, toen kwam vrij plotseling opeens een een sneltramnet in ontwikkeling, en nu heeft het zielige tramlijntje een toeristische rol gekregen. Soms kunnen tramwielen heel raar rollen :P

De tram in Philadelphia komt wel in het centrum, het eindpunt is naast de City Hall. Hij rijdt daar echter in een tunnel en dat is dan ook de belangrijkste reden dat de tramlijnen nog bestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Op paasreis

Bericht door Meltrain »

Als er één stad is waar er veel onderscheid wordt gemaakt tussen tramsystemen, is het Philadelphia wel.
Kijk hier maar eens. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Op paasreis

Bericht door iljitsch »

Hm, ik ben met die lijn teruggegaan naar het vliegveld maar dat was volgens mij een gewone trein. Ik heb een foto van 't station University City en dat heeft een hoge instap en alles. Daarnaast is er een type rail dat in de binnenstad als metro werkt en in 't westen van de stad als tram. Er wordt op Wikipedia zelfs iets gezegd over PCCs...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op paasreis

Bericht door Suus »

Er zijn 5 lijnen die in de binnenstad in een tunnel rijden en in het westen als een tram. Dan heb je nog een tramlijn (die kruist met tramlijn 10) die vrij recentelijk is heropend na jarenlang gesloten geweest te zijn, zogenaamd voor onderhoud. Daarvoor had men geen rollend materieel, dus heeft men de reservevloot PCC's die toch maar ergens stond weer voor uit de kast getrokken (die dingen zijn ook niet kapot te krijgen), van Airco's voorzien en maar op die lijn gezet. Dat alles heb ik wel eens gelezen in een van de trams-jaarboekjes, maar kan zijn dat er weer het een en ander gewijzigd is, volgens mij vonden tegenstanders die nieuwe tramlijn te duur ofzo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Op paasreis

Bericht door iljitsch »

Een hoop Amerikanen vinden rail maar niks (en hebben ook de pest aan fietsers).

Als het gaat om hogesnelheidslijnen tussen relatief kleine steden snap ik dat wel, maar binnen de stad is een tram toch wel erg prettig, zeker van/naar het vliegveld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten