OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:Meer administratie voor de studenten
Err ja, nou en?
en de besparing is nihiel.
Hierboven is al gezegd dat het zeer zeker wel bespaard. Enkele miljoenen zelfs. Dit lijkt me echt een prima bezuinigingsmaatregel.
Maar hoe gaan ze straks dan Studenten OV-chipkaarten controleren, bijvoorbeeld bij De Lijn bussen in Zeeuws-Vlaanderen?
Of in de Prignitzer Eisenbahn naar Glanerbrug?
Hoe doen ze dat nu dan? Op zicht? Klopt in principe ook niet.
Hoe kun je het oplossen mocht je kaart breken of gestolen raken? Kun je dan lukraaks je studentenreisrecht op een nieuwe 5328 knallen?
Interessante vraag. Ik denk dat er heel eenvoudig een nieuw product voor je klaargezet wordt inderdaad. De afhandelingstijd kan ook drastisch naar beneden. Klikkerdeklik en klaar is kees.
Wat mij betreft een heel dom idee, want als het net zo'n succes wordt als de invoering, dan voorspel ik weer een ramp...
Er verandert technisch gezien helemaal niets, er wordt alleen een stap tussenuit gehaald. Ten tweede ligt dat niet aan het product maar aan de intens verziekte organisatie die erachter zit. Als die niet linksom falen dan doen ze het wel rechtsom.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

Ruben schreef:Als we dan toch willen bezuinigen, en milieuvriendelijk bezig willen zijn, waarom dan ook niet gelijk de verloopdatum van OV-Chipkaarten opheffen. Serieus, wat dient dat, anders dan elke 5 jaar 7.50 uit de zakken van de burgers te kloppen? :evil:
€7,50 uit de zak kloppen? :mrgreen: :neg:

Hou toch op met huilen, heb je enig idee wat dat per maand is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Suus »

De kaarten hebben een vervaldatum zodat het mogelijk wordt de technologie in de kaarten geleidelijk up te graden (nieuwe chips, nieuwe beveiligingskenmerken) zonder voor de eeuwigheid rekening te houden met legacytroep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef: Interessante vraag. Ik denk dat er heel eenvoudig een nieuw product voor je klaargezet wordt inderdaad. De afhandelingstijd kan ook drastisch naar beneden. Klikkerdeklik en klaar is kees.
Dat is inderdaad de theorie, de praktijk laat helaas bedroevend z'n sporen na...
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

Hoe kun je het oplossen mocht je kaart breken of gestolen raken? Kun je dan lukraaks je studentenreisrecht op een nieuwe 5328 knallen?
Interessante vraag. Ik denk dat er heel eenvoudig een nieuw product voor je klaargezet wordt inderdaad. De afhandelingstijd kan ook drastisch naar beneden. Klikkerdeklik en klaar is kees.
Dat zou maar ten dele kunnen werken, want de eigenaar van de gestolen of defecte kaart zal dan wel in het bezit moeten zijn van een persoonlijke OV-Chip kaart.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

En hoe lang duurt het voordat je zo'n kaart hebt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ruben »

deadlock schreef:€7,50 uit de zak kloppen? :mrgreen: :neg:

Hou toch op met huilen, heb je enig idee wat dat per maand is?
Scheelt mij nou wat dat per maand is! :neg: Het gaat erom dat men erop kan rekenen elke X aantal jaar 7.50 te kunnen innen voor die prutkaart, die ten gunste van de vervoerders is geïntroduceerd, terwijl hier verder niets tegenover staat. De kosten van het vervoer an sich zijn immers ook al gestegen t.o.v. de strippenkaart.
Ik moet dus met die kaart reizen voor de gunsten van de vervoerder en voordat dat ook maar kan, moet er eerst 7.50 neergeteld worden?? Wat is de kostprijs van zo'n ding, waarom moet hier winst op gemaakt worden?
Wat voor een barrière werpt dit op voor de occasionele reiziger die zeg 4x per jaar met het OV gaat, maar niet aan de nog duurdere kaartsoorten op de bus vast wil zitten? Is dit de huidige betekenis van drempelvrij OV?

Principekwesties zijn ook belangrijk hè. :')
Bee schreef:De kaarten hebben een vervaldatum zodat het mogelijk wordt de technologie in de kaarten geleidelijk up te graden (nieuwe chips, nieuwe beveiligingskenmerken) zonder voor de eeuwigheid rekening te houden met legacytroep.
Men had ook voor verplichte vervanging kunnen kiezen zodra de legacy optreedt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

Ruben schreef:
deadlock schreef:€7,50 uit de zak kloppen? :mrgreen: :neg:

Hou toch op met huilen, heb je enig idee wat dat per maand is?
Scheelt mij nou wat dat per maand is! :neg: Het gaat erom dat men erop kan rekenen elke X aantal jaar 7.50 te kunnen innen voor die prutkaart, die ten gunste van de vervoerders is geïntroduceerd, terwijl hier verder niets tegenover staat. De kosten van het vervoer an sich zijn immers ook al gestegen t.o.v. de strippenkaart.
Ik moet dus met die kaart reizen voor de gunsten van de vervoerder en voordat dat ook maar kan, moet er eerst 7.50 neergeteld worden?? Wat is de kostprijs van zo'n ding, waarom moet hier winst op gemaakt worden?
Wat voor een barrière werpt dit op voor de occasionele reiziger die zeg 4x per jaar met het OV gaat, maar niet aan de nog duurdere kaartsoorten op de bus vast wil zitten? Is dit de huidige betekenis van drempelvrij OV?

Principekwesties zijn ook belangrijk hè. :')
En je ID kaart, en je Paspoort, en je rijbewijs, en je bankpasjes dan? of ben je zo principieel dat je die ook niet wil hebben omdat je hiervoor ook "verplicht" om ze zoveel tijd kosten voor moet maken!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ruben »

Ik vind het verschil hem zitten in dat de OV-Chipkaart slechts een betaalmethode is die door private bedrijven is verzonnen om de inning van reizigersgelden te versimpelen. Maar misschien moet ik het gaan zien als een rijbewijs, die je immers ook nodig hebt om aan het verkeer deel te nemen ja. Case closed. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

Ruben schreef:Scheelt mij nou wat dat per maand is! :neg: Het gaat erom dat men erop kan rekenen elke X aantal jaar 7.50 te kunnen innen voor die prutkaart, die ten gunste van de vervoerders is geïntroduceerd, terwijl hier verder niets tegenover staat. De kosten van het vervoer an sich zijn immers ook al gestegen t.o.v. de strippenkaart.
Och jeetje, eerst kortten ze je €150,- per maand om VIJF dagen in de week ongelimiteerd gebruik te mogen maken van ál het OV in Nederland, daar moet een ander toch al snel €354 p/m voor Neerleggen, daarna willen ze óók nog eens in je volledige studiecarrière ZEVEN EURO VIJFTIG voor een pasje zien :')
Ik moet dus met die kaart reizen voor de gunsten van de vervoerder en voordat dat ook maar kan, moet er eerst 7.50 neergeteld worden??
Ik wist niet dat DUO tegenwoordig vervoerder was. Vertel me eens welke concessies ze rijden tegenwoordig?
Wat is de kostprijs van zo'n ding, waarom moet hier winst op gemaakt worden?
Het zou me niet verbazen als het inclusief arbeid ook daadwerkelijk op €7,50 per kaart komt.
Wat voor een barrière werpt dit op voor de occasionele reiziger die zeg 4x per jaar met het OV gaat, maar niet aan de nog duurdere kaartsoorten op de bus vast wil zitten? Is dit de huidige betekenis van drempelvrij OV?
Het ging hier over de SOV-jaarkaart eah.
Principekwesties zijn ook belangrijk hè. :')
Het bijzonder lage bedrag van €7,50 werpt in principe geen drempel op.
Men had ook voor verplichte vervanging kunnen kiezen zodra de legacy optreedt.
Oh ik zie die omwisselingsactie nu al voor me :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

deadlock schreef:
Hoe kun je het oplossen mocht je kaart breken of gestolen raken? Kun je dan lukraaks je studentenreisrecht op een nieuwe 5328 knallen?
Interessante vraag. Ik denk dat er heel eenvoudig een nieuw product voor je klaargezet wordt inderdaad. De afhandelingstijd kan ook drastisch naar beneden. Klikkerdeklik en klaar is kees.
Uh ja, net als met elk andere abonnement op een persoonlijke chipkaart? Waarom zou er voor studenten een uitzondering gemaakt moeten worden, TLS houdt in haar computers bij welke producten er aan een bepaalde chipkaart gekoppeld zijn. Als je die chipkaart kwijtraakt kunnen die producten overgezet naar een nieuwe chipkaart, en dan maakt het niet uit of het een studentenreisproduct is of een fietskaartje van het GVB.
Misschien dat het vorig jaar niet helemaal goed ging toen je je eigen chipkaart kwijtraakte, maar bovenstaande is wel hoe het zou moeten gaan. Ik zie niet in waarom dat voor studentenkaarten anders zou moeten zijn (en vooral, waarom dat zo zou moeten blijven) dan bij andere ov-chipkaarten.

Overigs, wat is 'een nieuwe 5328' voor mislukt jargon? :N
Ruben schreef:Ik moet dus met die kaart reizen voor de gunsten van de vervoerder en voordat dat ook maar kan, moet er eerst 7.50 neergeteld worden?? Wat is de kostprijs van zo'n ding, waarom moet hier winst op gemaakt worden?
Met een beetje shoppen op internet kun je al voor € 1,15 een Mifare Classic 4k krijgen, bij minimale afname van 200 stuks. Het lijkt me dat TLS nog wel een voordeliger deal bedongen heeft, maar zelfs bij dit bedrag zit ruim 85% van de € 7,50 zit dus blijkbaar in de overhead van TLS.
De veel veiligere opvolger van de 'Classic' kaart, de Mifare Desfire, kost bij dezelfde winkel € 2,39. Voor iets meer dan een euro per kaart extra hadden we dus alle toestanden met gehackte kaarten niet gehad, maar TLS wilde zuinig zijn :')

Enfin, tot zover off-topic ;)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Misschien dat het vorig jaar niet helemaal goed ging toen je je eigen chipkaart kwijtraakte, maar bovenstaande is wel hoe het zou moeten gaan.
Die Studenten OV-chipkaart is bij mij na 11 ingeleverde pasfoto's en 2 afgebrande postkantoren sinds 2008 een gigantisch hoofdpijn dossier, en zelfs daarna levert het met meer dan 12 producten op 1 kaart nog pijn op...
Geert schreef: Overigs, wat is 'een nieuwe 5328' voor mislukt jargon? :N
Algemene benaming voor een OV-chipkaart, sorry, zal het nooit meer zo als jargon noemen!
Ruben schreef: Het lijkt me dat TLS nog wel een voordeliger deal bedongen heeft,
Duurste aan die kaart is dat hij bedrukt moet worden en vergeet die glimmende hologrammen niet! Allemaal extra kosten! :Y
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Fles »

Geert schreef:Overigs, wat is 'een nieuwe 5328' voor mislukt jargon? :N
Dat vraag je als je je bami met foe yong hai en kipsaté, zonder kroepoek en met sambal hebt laten vallen. Denk ik :)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Geert schreef: Misschien dat het vorig jaar niet helemaal goed ging toen je je eigen chipkaart kwijtraakte, maar bovenstaande is wel hoe het zou moeten gaan.
Die Studenten OV-chipkaart is bij mij na 11 ingeleverde pasfoto's en 2 afgebrande postkantoren sinds 2008 een gigantisch hoofdpijn dossier, en zelfs daarna levert het met meer dan 12 producten op 1 kaart nog pijn op...
Ach het compenseert met je vele andere kaarten zullen we maar zeggen. En sommige mensen hebben nu eenmaal altijd het geluk een reden te hebben/vinden om klantenservice te moeten bellen, het gros van de grbruikers hebben de pech dat alles gewoon goed gaat bij normaal gebruik!

(of was deze post eigenlijk uitsluitend bedoeld om ons nog even te laten weten hoeveel (zinloze)producten je wel niet op je kaart hebt gezet?)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
Geert schreef: Misschien dat het vorig jaar niet helemaal goed ging toen je je eigen chipkaart kwijtraakte, maar bovenstaande is wel hoe het zou moeten gaan.
Die Studenten OV-chipkaart is bij mij na 11 ingeleverde pasfoto's en 2 afgebrande postkantoren sinds 2008 een gigantisch hoofdpijn dossier, en zelfs daarna levert het met meer dan 12 producten op 1 kaart nog pijn op...
Dat gedoe met die pasfoto's was juist een deel van de oude procedure, dat verdwijnt nu. Je regelt gewoon op de normale manier een eigen ov-chipkaart en dan haal je je product op, dus geen pasfoto's inleveren bij het postkantoor.
Meer dan 12 producten op één kaart levert hoe dan ook problemen op dus ook dat is niet relevant voor de procedure mbt een studenten-chipkaart.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef:
Maar hoe gaan ze straks dan Studenten OV-chipkaarten controleren, bijvoorbeeld bij De Lijn bussen in Zeeuws-Vlaanderen?
Of in de Prignitzer Eisenbahn naar Glanerbrug?
Hoe doen ze dat nu dan? Op zicht? Klopt in principe ook niet.
Wie kan mijn lijstje aanvoeren waar de Studenten OV-chipkaart nog als zichtkaart fungeert?

- De Lijn bussen in Zeeuws-Vlaanderen
- Prignitzer Eisenbahn
- NIAG buslijn 58
- Veolia Ferry Vlissingen - Breskens
- Alle buurtbussen
- Arriva Merwedelingelijn
- Connexxion Valleilijn

Tot op heden gaat controle gewoon op zicht van de kaart.

Overigens is mijn kaart bij NS de afgelopen 3 keer (als die al gecontroleerd wordt) altijd op zicht gecontroleerd en niet via de railpocket.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
deadlock schreef:
Maar hoe gaan ze straks dan Studenten OV-chipkaarten controleren, bijvoorbeeld bij De Lijn bussen in Zeeuws-Vlaanderen?
Of in de Prignitzer Eisenbahn naar Glanerbrug?
Hoe doen ze dat nu dan? Op zicht? Klopt in principe ook niet.
Wie kan mijn lijstje aanvoeren waar de Studenten OV-chipkaart nog als zichtkaart fungeert?

- De Lijn bussen in Zeeuws-Vlaanderen
- Prignitzer Eisenbahn
- NIAG buslijn 58
- Veolia Ferry Vlissingen - Breskens
- Alle buurtbussen
- Arriva Merwedelingelijn
- Connexxion Valleilijn

Tot op heden gaat controle gewoon op zicht van de kaart.

Overigens is mijn kaart bij NS de afgelopen 3 keer (als die al gecontroleerd wordt) altijd op zicht gecontroleerd en niet via de railpocket.
Man, waar maak je je druk om... dat is toch het probleem van die vervoerders!

Of neem contact op met de klantenservice en "EIS" dat je kaart gecontroleerd wordt, omdat je daar recht op hebt!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:Overigens is mijn kaart bij NS de afgelopen 3 keer (als die al gecontroleerd wordt) altijd op zicht gecontroleerd en niet via de railpocket.
Luie conducteur of lege RailPocket. Dat gebeurt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

deadlock schreef:
find_your_spot schreef:Overigens is mijn kaart bij NS de afgelopen 3 keer (als die al gecontroleerd wordt) altijd op zicht gecontroleerd en niet via de railpocket.
Luie conducteur of lege RailPocket. Dat gebeurt.
of... en dat gebeurd nog vaker, vastlopende railpockets
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door webguy »

Overigens is de kans dat de kaart wordt gecheckt bij mij tot nu toe zo'n 80% geweest, maar weinig wordt de kaart als zichtkaart gebruikt.

Overigens is railpockets die vastlopen totaal niks nieuws, sinds die dingen er zijn is dat geloof ik zo. Ben overigens wel benieuwd wat de NS gaat doen als Windows Mobile niet meer te verkrijgen is, en wat dus de volgende generatie RailPocket wordt. HP verkoopt nu WebOS, misschien wordt dat 'm, en dat wordt door het vroegere Palm gemaakt: degelijk bestuuringssysteem dat.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Overigens is de kans dat de kaart wordt gecheckt bij mij tot nu toe zo'n 80% geweest, maar weinig wordt de kaart als zichtkaart gebruikt.

Overigens is railpockets die vastlopen totaal niks nieuws, sinds die dingen er zijn is dat geloof ik zo. Ben overigens wel benieuwd wat de NS gaat doen als Windows Mobile niet meer te verkrijgen is, en wat dus de volgende generatie RailPocket wordt. HP verkoopt nu WebOS, misschien wordt dat 'm, en dat wordt door het vroegere Palm gemaakt: degelijk bestuuringssysteem dat.
Er komt iig een geheel nieuw apparaat. geen idee waar hij op gaat draaien

Afbeelding
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door webguy »

Nog altijd Windows Mobile, en volgens de specificaties, dezelfde versie als nu: crashes blijven mogelijk :)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Nog altijd Windows Mobile, en volgens de specificaties, dezelfde versie als nu: crashes blijven mogelijk :)
tja!!! voordeel is iig niet meer afhankelijk te zijn van een bluetooth koppeling voor actuele info
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door webguy »

Klopt, en ik zag ook dat de "ticket" versie ingebouwde Chipkaart lezer heeft (ook voor beter beveiligde nieuwe kaart), en een 2D barcode scanner voor de online e-tickets...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Klopt, en ik zag ook dat de "ticket" versie ingebouwde Chipkaart lezer heeft (ook voor beter beveiligde nieuwe kaart), en een 2D barcode scanner voor de online e-tickets...
klopt, hij is wel vrij groot, maar hij ligt wel weer prettig in de hand, en hij is veel beter bestand tegen vallen en stoten als de huidige pda
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten