Prijsverschillen DB/NS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

Mijn moeder heeft iets raars opgemerkt. Er zat een behoorlijk prijsverschil tussen kaartjes van NS en DB op hetzelfde traject. Op de heenweg heeft ze voor het traject Venlo - Mönchengladback - Köln - Koblenz (alles Nahverkehr) een kaartje uit de NS automaat getrokken en 29,10 betaald, met Railpluskorting (ook de prijs die NSHispeed geeft op de site).

Op de terugweg heeft in Koblenz bij de balie van DB een kaartje gekocht voor de terugrit en slechts 23,70 betaald (de DB site geeft 24,10 voor dit traject, maar ze een kaartje voor 2 personen gekocht (dus 47,40 totaal), wellicht dat je daar dan nog wat korting op krijgt, maar daar gaat het verder niet om) voor dat traject. Hoezo zit daar een verschil van 5 euro in (even uitgaande van de prijs die DB op hun site aangeeft)? De tarieven zouden toch gelijk moeten zijn ongeacht bij welke vervoerder je het kaartje koopt? Wellicht dat ik haar moet zeggen de volgende keer de DB automaat in Venlo te gebruiken.
"Een touringcar is geen bus"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door BR628 »

De NS-automaat verkoopt alleen Globalpreis terwijl de DB zover ik weet A, B en C prijsklasse heeft. A is voor ICE, B voor IC/EC en C is Regionalverkehr. Terwijl het Nederlandse Globalpreis ergens tussen B en C inhangt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

Wellicht dat daar dan het verschil in zit, het Duitse kaartje zei in ieder geval "nur gültig in Zügen des Nahverkehrs". Als je een kaartje in NL aan de NS Internationaal balie zou halen, zou je dan wel de "goedkopere Duitse" prijs krijgen?
"Een touringcar is geen bus"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door BR628 »

Volgens mij niet, want dat tarief kan men hier niet verkopen. Als je enigzins de mogelijkheid hebt, zou ik altijd je treinkaartje van/naar/in Duitsland bij de DB kopen, al dan niet via een CC via internet. Loont altijd. Sowieso, NS Hispeed :')
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

Ik heb verder ook niks met NSHispeed, maar als ik via de gewone NS site die verbinding op wil zoeken dan lukt dat niet, dat ding kent alleen de Keolis boemel (en geeft daar ook geen prijs bij). De volgende keer dus gewoon de DB automaat in Venlo gebruiken, als dat ding tenminste een Nederlandse pinpas accepteert. Ik zelf ben al heel lang niet meer de trein naar de familie in Duitsland geweest...naja vorig jaar, maar toen alleen naar huis en toen ben ik gewoon aan de DB balie geweest.

Grappig is overigens dat als je bij de balie aangeeft dat je alleen Nahverkehr wilt hebben, dat ze je dan in Nederland ook via Nijmegen sturen op de reisinfo en dan daar de boemel naar Eindhoven want die 1900 is natuurlijk een intercity en dat computersysteem kan er natuurlijk niet over nadenken dat treinverkeer in Nederland anders is dan in Duitsland, echt over Fernverkehr kun je in NL niet praten. De reis via Nijmegen zou dan overigens wel voor dezelfde prijs zijn dan wanneer je rechtstreeks de 1900 zou pakken.

Bedankt voor de info iig.
"Een touringcar is geen bus"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door BR628 »

fogeltje schreef:De volgende keer dus gewoon de DB automaat in Venlo gebruiken, als dat ding tenminste een Nederlandse pinpas accepteert.
Dat kan nog steeds niet, maar papiergeld accepteert ie wel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

BR628 schreef:
fogeltje schreef:De volgende keer dus gewoon de DB automaat in Venlo gebruiken, als dat ding tenminste een Nederlandse pinpas accepteert.
Dat kan nog steeds niet, maar papiergeld accepteert ie wel.
Ook handig om te weten! En verder natuurlijk te schandalig voor woorden, die automaat woont in Nederland, dus dan moet hij ook maar goed integreren en zich aanpassen aan onze maatschappij :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Vinny »

BR628 schreef:Volgens mij niet, want dat tarief kan men hier niet verkopen. Als je enigzins de mogelijkheid hebt, zou ik altijd je treinkaartje van/naar/in Duitsland bij de DB kopen, al dan niet via een CC via internet. Loont altijd. Sowieso, NS Hispeed :')
Dat geldt vrijwel altijd; wanneer je treinkaartjes bij een buitenlandse (europese) vervoerder koopt betaal je het internationale treintarief. Je betaalt dus ook meer voor een kaartje van/naar Belgie bij de NS dan bij de NMBS, maar ook als je bijvoorbeeld een kaartje Vlissingen-Rotterdam koopt bij de Zwitserse spoorwegen betaal je meer dan bij de NS. Wat BR628 ook zegt. Helemaal onlogisch is dat natuurlijk niet. Je kunt niet verwachten van spoorwegmaatschappijen dat ze alle aantrekkelijke tarieven van hun buren ook in de computer hebben staan. De Belgen hebben daarom bijv. ook Maastricht in hun tarieventabel opgenomen, zodat je voor een ticket Brussel-Maastricht (bijv) slechts het Belgische binnenlandse tarief betaalt.
Die "Globalpreis" is een afspraak van treinvervoerders in Europa, ben zelf even de afkorting vergeten... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

Ik vind het alleen raar dat ik bij DB NIET meer betaal voor stukken in Nederland. Ik heb vorig jaar een kaartje Koblenz - Eindhoven (Nahverkehr) gekocht en betaalde niet meer dan ik betaald zou hebben als ik Koblenz - Venlo had gekocht en dan een kaartje/reizen op saldo bij NS, ook rekening houdend met het feit dat bij een nieuw kaartje een soort van instaptarief verwerkt zit. Of dat verschil zat er wel in maar omdat de reis zo miniem was is het me niet opgevallen, maar volgens mij niet, ik dacht dat ik dat toen thuis nog wel wat had nagerekend.

Of ligt dat eraan dat de NS verder maar 1 tarief kent binnen Nederland en dat dus voor DB (en andere vervoerders) verder geen rekening hoeven te houden met andere dingen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Geert »

@Vinny, volgens mij is dat het TCV-tarief (tarif commun pour voyageurs).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Vinny »

Ik vind het alleen raar dat ik bij DB NIET meer betaal voor stukken in Nederland
Ik vermoed dat het TCV tarief voor Nederlandse trajecten vrijwel gelijk is aan het binnenlandse tarief. In Nederland bestaat er geen verschil tussen IC en R tarief natuurlijk. Mijn ervaring is dat een ticket Bad-Bentheim - Amsterdam gekocht aan een Duits loket ongeveer net zo duur is dan een ticket Bad-Bentheim - Amsterdam gekocht bij de conducteur van NS Hispeed (toevallig met beiden ervaring).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:
BR628 schreef:Volgens mij niet, want dat tarief kan men hier niet verkopen. Als je enigzins de mogelijkheid hebt, zou ik altijd je treinkaartje van/naar/in Duitsland bij de DB kopen, al dan niet via een CC via internet. Loont altijd. Sowieso, NS Hispeed :')
Je kunt niet verwachten van spoorwegmaatschappijen dat ze alle aantrekkelijke tarieven van hun buren ook in de computer hebben staan.
Er zou ik zeggen "eens", maar aan de andere kant vind ik dat tegenwoordig een kulargument. De hele samenleving is internationaal verlinkt en vernetwerkt. Op Europees niveau zou het zeker een kleine moeite moeten zijn om elkaars tarieven over te nemen in mijn ogen, tenminste op zijn minst als je bij een balie een kaartje koopt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Vinny »

Daarvoor hebben ze nou juist het TCV tarief "bedacht". Dat dat dan vervolgens niet de goedkoopste reismogelijkheden biedt, dat is aan de ene kant jammer aan de andere kant: internationale reizen zijn een luxe dus daar hoeft ook niet het goedkoopste tarief makkelijk voor beschikbaar te zijn.,..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door reisthijs »

Maar voor reizigers naar België verkoopt NS dan wel weer kaartjes met voordelige tarieven (superdagretour, weekendretour enz.) dus waarom kan dat niet ook voor Duitsland?

(Of wacht... NS wil natuurlijk helemaal niet dat je voordelig naar Duitsland kan, iedereen moet met de ICE...)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Vinny »

Belgie en Luxemburg zijn spoorwegtechnisch nog altijd sterk met Nederland verbonden. Kennelijk vindt men het belangrijk om op deze relaties wel aantrekkelijke kortingsacties te verkopen. Overigens kan dat ook naar Duitsland hoor, maar dan moet je op de speciale aanbiedingen van Hispeed kijken. Meestal is dat trouwens ICE - dat dan weer wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door BR628 »

Ach, zolang NS Hispeed bijvoorbeeld nu al zegt dat de IC treinen Schiphol - Berlijn voor 1e week juli al helemaal vol zijn, terwijl DB aangeeft er nog plenty plek is tegen het laagste tarief... Kunnen een boel redenen voor zijn, maar logisch is het allemaal niet voor de reiziger.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Bart »

In de luchtvaart is het ook heel normaal dat je bij verschillende maatschappijen kijkt wat de prijzen zijn. Als je niet vergelijkt, ben je een dief van je portemonnee. Waarom kun je dat niet verwachten van treinreizigers, om bijvoorbeeld even bij zowel NS als DB te kijken?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Caspar »

Ja maar bij de luchtvaart ga je ook daadwerkelijk met een andere vlucht. Hier zit je gewoon in het zelfde rijtuig van de zelfde trein, alleen bij de buren afrekenen is mischien enkele tientjes goedkoper of andersom.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door webguy »

Wat ook best kan is dat het een DB trein is, maar dat NS Hispeed een beperkt aantal stoelen toebedeeld heeft om te verkopen. Reisbureaus kopen zo ook vaak stoelen op chartervluchten of vakantiepakketten in...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Fles »

en dan heb je ook nog de Treinreiswinkel die blijkbaar wel meer dan 3 maanden van tevoren kunnen boeken, toch? :?:
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Bart »

Nee, de treinreiswinkel boekt gewoon precies hetzelfde als een consument.

(paashaas?)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Suus »

Alleen boeken ze via de DB, en niet via de NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door fogeltje »

Bart schreef:In de luchtvaart is het ook heel normaal dat je bij verschillende maatschappijen kijkt wat de prijzen zijn. Als je niet vergelijkt, ben je een dief van je portemonnee. Waarom kun je dat niet verwachten van treinreizigers, om bijvoorbeeld even bij zowel NS als DB te kijken?
Het probleem is dat als ik bij de DB een kaartje wil kopen, ik eerst een balie van de DB moet bereiken...en die staan in Duitsland. Vliegtickets van verschillende maatschappijen kan ik denk ik wel in Nederland kopen. En in hoeverre treinreizen een luxe is, dat is ook nog maar net de vraag. In het huidige tijdperk is het onzin om te zeggen "we hebben dat algemene tarief nodig omdat we niet alle tarieven van onze buren kunnen opnemen". Dat men dat niet wil is een ander.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Geert »

Waarom zou men het willen? Goedkopere tarieven brengen minder geld op en de concurrentie met het vliegtuig lijkt toch al niet echt te leven bij de internationale spoorvervoerders...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijsverschillen DB/NS

Bericht door Vinny »

Regionaal treinverkeer concurreert sowieso niet met de luchtvaart. De ICE doet dat wel, en die is in Duitsland gewoon duur, daar kan de Nederlandse vervoerder ook weinig aan doen....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten