Sneltrein of Intercity?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Sneltrein of Intercity?

Bericht door Vinny »

Afgesplitst uit Extra trein traject Leeuwarden-Sneek.
meltrain schreef:Omdat ze spreken over een inhaalspoor bij Sneek Noord, vraag ik me af of dit dan een stoptrein Leeuwarden-Sneek wordt of een sneltrein Leeuwarden-Mantgum-Sneek of een sneltrein Leeuwarden-Sneek.
ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:

Wat exploitatief het meest interessant is, is een zone IC Leeuwarden - Sneek - IJlst, aangevuld met een Sprinter/Stoptrein Leeuwarden - Sneek Noord - Sneek Centraal.
Laatst gewijzigd door Geert op ma 30 jun 2008, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Geert »

Vinny schreef:ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:
Waarom? :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Vinny »

Handig als er in Nederland twee treinproducten worden aangeboden: Sprinters en Intercitys en deze ook consequent worden doorgevoerd. De NS wil ook alle treinen die in de toekomst Sprinterdiensten gaan rijden in de SGM kleurstelling spuiten :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Geert »

Ja, maar dat is maar een idee van NS. Waarom zouden andere vervoerders dan maar de sneltrein af moeten schaffen? Dan krijg je een intercity Groningen - Buitenpost - Leeuwarden :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Vinny »

Wat is daar nou mis mee? Het is de snelste verbinding op de route...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Wubbo »

Ik zie het ook nog niet gebeuren dat Arriva al zijn treinen in de Sprinter-kleurstelling gaat spuiten. Dat tweetreinensysteem wordt dus sowieso niet consequent doorgevoerd. Niet door NS (stoptreinen stoppen op alle tussengelegen stations, behalve als het anders beter uitkomt (Utrecht Lunetten)), en al zeker niet door de andere vervoerders.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door reisthijs »

Dat het tweetreinen op dit moment niet consequent doorgevoerd wordt door NS dat klopt zeker, maar het is wel de bedoeling dat het steeds beter wordt. Er is al een megaorder Sprintertreinen bestelt, en dat niet-stoppen van stoptrein wordt ook steeds minder (volgend jaar wordt Lunetten ook niet meer overgeslagen).

Vinny schreef:Wat is daar nou mis mee? Het is de snelste verbinding op de route...
Een echte Intercity is niet alleen sneller dan een stoptrein, maar zou ook meer comfort moeten bieden. Helaas denkt NS daar nu anders over -- maar dat komt dus ook door gebrek aan geschikt materieel. Misschien was het wel beter geweest te wachten met die nieuwe namen tot er genoeg geschikt materieel is voor zowel de Intercity's als de Sprinters.

Ik ben het zeker met Arriva/Veolia eens dat ze de snellere verbinding gewoon "sneltrein" noemen. 't is tenslotte precies dezelfde trein als de stoptrein, hij stopt alleen minder vaak.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Geert »

Bovendien verwacht je van een intercity dat hij stopt in steden, niet in dorpjes als Buitenpost. Wat dat betreft blijf ik 'sneltrein' een betere benaming vinden. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef: Er is al een megaorder Sprintertreinen bestelt, en dat niet-stoppen van stoptrein wordt ook steeds minder (volgend jaar wordt Lunetten ook niet meer overgeslagen).
En dan hebben we in de spits een stoptrein Veenendaal Centrum-Amsterdam Centraal die niet op Duivendrecht en Amstel stopt. :P
Ook leuk: het tweetreinensysteem zal sowieso niet volledig werken, aangezien NS de s3800 geen Intercity mag noemen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Daniel »

Waarom zou dat niet mogen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Meltrain »

Het mag volgens mij niet van de afdeling commercieel, omdat die trein geen specifieke Intercity-eigenschappen heeft. Onder andere het materieel is totaal niet IC-waardig, maar dat gaat nu eenmaal niet anders.
Zoiets zeiden ze in elk geval toen ik drie weken geleden bij de NS was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Wubbo »

Waarom is de s4900 dan wel een Intercity? Geen IC-materieel, geen IC-kenmerken, ...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Bovendien verwacht je van een intercity dat hij stopt in steden, niet in dorpjes als Buitenpost. Wat dat betreft blijf ik 'sneltrein' een betere benaming vinden. :)
Binnen de Nederlandse context kan dat prima. In Duitsland betaal je meer voor de IC, heb je meer comfort en reis je sneller. Een Nederlandse IC komt niet veel verder dan de Duitse RE, sterker nog: meestal minder (zo kun je in veel RE treinen gewoon koffie uit de automaat halen en rijden RE treinen 160 km/h).
En over Leeuwarden - Groningen gesproken: Dat zo'n trein in Buitenpost stopt doet niet terzake. Gewone IC's stoppen in Horst-Sevenum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-de Klomp en Overveen; en daar hoor je niemand over...
En dan hebben we in de spits een stoptrein Veenendaal Centrum-Amsterdam Centraal die niet op Duivendrecht en Amstel stopt.
Ook leuk: het tweetreinensysteem zal sowieso niet volledig werken, aangezien NS de s3800 geen Intercity mag noemen
Hier is in de aanloop naar dgl. 2007 nog wat heen en weer geschrijf met het LOCOV over geweest. Ik neem aan dat de beslissing destijds was, dat de s3800 nog de oude terminologie hield omdat de lijn binnen enkele jaren zou worden aanbesteed, ook de sneltrein Amsterdam-Amersfoort behield haar classificatie (in afwachting van het extra perron in Hilversum). Helaas zijn ze bij de ''Oude Lijn" de mist ingegaan, daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven totdat de reconstructie (na indienststelling HSL) volledig zou zijn afgerond...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Geert »

Vinny schreef:En over Leeuwarden - Groningen gesproken: Dat zo'n trein in Buitenpost stopt doet niet terzake. Gewone IC's stoppen in Horst-Sevenum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-de Klomp en Overveen; en daar hoor je niemand over...
Horst-Sevenum en Kruiningen-Yerseke liggen aan de uiteinden van intercitylijnen waar het niet rendabel is om een aparte stoptrein te laten rijden. Dat zou je kunnen vergelijken met de series s700 en s10700 tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden.
De stop in Overveen: die trein (s5400) had wat mij betreft beter gewoon 'sneltrein' kunnen heten, of desnoods een stoptrein die niet in Spaarnwoude stopt. Maar ja: dat is de consequentie van een tweetreinen-systeem waar NS voor heeft gekozen: alle sneltrein-achtige treinen worden dus een intercity (met stops op gekke plekken) of een stoptrein die niet overal stopt.
Helaas zijn ze bij de ''Oude Lijn" de mist ingegaan, daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven totdat de reconstructie (na indienststelling HSL) volledig zou zijn afgerond...
De s2200 is toch nog steeds een sneltrein, en de s3400 toch ook? Verder zijn er geen sneltreinen op de Oude Lijn...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door reisthijs »

De s2600 is ook nog steeds een Sneltrein (al maakt dit forum er een IC van...). Dat is ook een kwaal van de CTA's, die doen soms ook maar wat en vermelden Sneltreinen als Intercity's, of stoptreinen als Sprinters (zie de s5800).
Geert schreef:De stop in Overveen: die trein (s5400) had wat mij betreft beter gewoon 'sneltrein' kunnen heten, of desnoods een stoptrein die niet in Spaarnwoude stopt.
Als dat ook een uitloper van een langer IC-traject had ik daar ook geen moeite mee gehad. Nu bestaat het hele traject uit die uitloper, dat is het kromme eraan.


(we gaan een beetje erg off-topic hier, tijd om een draadje af te splitsen?)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra trein traject Leeuwarden-Sneek

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:De s2600 is ook nog steeds een Sneltrein (al maakt dit forum er een IC van...). Dat is ook een kwaal van de CTA's, die doen soms ook maar wat en vermelden Sneltreinen als Intercity's, of stoptreinen als Sprinters (zie de s5800)
Oh ja, die was ik nog vergeten (serie is aangepast btw). Maar goed, er rijden nog 3 sneltreinen over de Oude Lijn. Vinny, wat bedoel je dan precies met "daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven"? Of bedoel je met "Oude Lijn" het stukje tussen Asd en Hlm?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Chauf21 »

De 2600 wordt -naar ik dacht- niet consequent als sneltrein of als intercity op de CTA's aangeduid.
Vinny schreef:ik hoop dat ze eens bij Arriva wakker worden en het begrip sneltrein afschaffen, net zoals in de rest van Nederland :twisted:
Draai het eens om.. Waarom moet de NS de term sneltrein niet gewoon blijven gebruiken?
Het tweetreinensysteem zou het begrip van dienstregeling eenvoudiger moeten maken. Het is er alleen maar onduidelijker op geworden met alle mogelijke afwijkingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Vinny »

Vinny, wat bedoel je dan precies met "daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven"? Of bedoel je met "Oude Lijn" het stukje tussen Asd en Hlm?
Toen de dienstregeling in 2007 werd ingevoerd werden alle treinen Leiden - Amsterdam als Intercity aangegeven; waarbij sommigen via Haarlem reden, sommigen stopten in Amsterdam Lelylaan en sommigen vrijwel non-stop reden. Dat is pas verwarrend :evil: (Zo zat ik in een trein waarbij ik pas bij Amsterdam Lelylaan wist of dat *** ding in Sloterdijk zou stoppen waar mijn fiets stond). Het twee treinen systeem beoogt een efficienter gebruik van de infrastructuur (er zijn maar twee personentrein-snelheden, zodat het instellen van treinpaden makkelijker is), maar dan moet ook de communicatie daarover helder zijn, en IC's altijd de snelste verbinding op een bepaalde corridor aanduiden. Bij Leeuwarden - Groningen is/was dat zo, op Leiden - Amsterdam niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Wubbo »

Och, in de tijd dat er in het weekend geen treinen reden naar Amsterdam Zuid (de herfst van 2006, uit mijn hoofd) reden er op Amsterdam - Schiphol - Hoofddorp Intercity's die op alle tussengelegen stations stopten, en stoptreinen die onderweg alleen op Schiphol stopten. Leuk hoor, een tweetreinensysteem... :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Vinny »

Oh ja dat kan ik me ook herinneren. Een tweetreinen systeem is leuk, maar dan moet men zich er wel aan houden. Overigens vrees ik dat na 2010 op het NS net geldt:
* Sprinter, Intercity
op het Hispeed net
* Thalys, Hispeed, (talloze namen voor internationale intercitys en nachttreinen)
op de lijnen van de contractsector:
* Stoptrein, Sneltrein

Mijn voorkeur gaat uit naar:
* ICE (intercity met toeslag en/of reserveringsverplichting)
* IC
* Sprinter
* Sneltram (voor lightrail experimenten op het normale spoor)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Freek »

Maar wat bedoel je dan precies met lightrail, gaat het dan ook om de Lint van Syntus welke ook wel eens lightrail wordt genoemd, of moet ik denken aan zaken als Gouda - Alphen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Vinny »

Wat mij betreft alleen dingen als Gouda - Alphen a/d Rijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Wubbo »

Waarom mag dat geen Sprinter heten?
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Linkerspoor »

Ik ben voor:
Sneltrein
Stoptrein
Internationale trein
:pos:

Dus geen onzin namen als "sprinter" voor iets wat gewoon al jaren een stoptrein is en heet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Sneltrein of Intercity?

Bericht door Chauf21 »

Die laatste opmerking doet me denken aan een stationsomroep op station Leiden (vorige week geloof ik):
"[stoptrein naar Haarlem]. Deze stoptrein stopt op alle tussengelegen stations."

'Ja dôh, waarom heet dat ding anders een stoptrein?' heeft menig reiziger moeten denken ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten