OVer je reiservaringen in april 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Michael schreef:In de Fyra mag je de noodrem niet eens gebruiken. Daar moet je dat kastje wat ernaast hangt gebruiken

Ach die Fyra zet zichzelf al om de haveklap stil... :lol:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Michael »

Ik heb er anders nog nooit problemen mee gehad. reed altijd gewoon door en op tijd
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door STF »

De oude sprinterdeuren stonden volgens mij ook bekend om het gedeeltelijk opengaan tijdens het rijden, met een stormachtige wind tussen Uitgeest en Castricum heb ik zelfs een keer de ene deurhelft volledig open zien gaan, vreemd genoeg bleef de andere deurhelft gewoon dicht.
Zonder harde wind zag je ze op topsnelheid ook altijd erg klapperen, de groene lamp was volgens mij ook al niks waard bij dat materieel want die ging rustig branden toen er een sprinter op station Castricum vertrok met een stel openstaande deuren. Goed het materieel was toen ook echt aan revisie toe maar het gebeurde wel een beetje erg frequent dat er rustig met een openstaande deur werd gereden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Ik had vanavond een storing die ik echt nog nooit had meegemaakt:

Ik was met de s2100 onderweg van Rsd naar Rtd, toen ik een Aanwijzing kreeg voor een gestoorde overweg tussen Odb en Zvb. Ik had de Aanwijzing van de trdl aangenomen en naderde voorzichtig de overweg (het was echt zo'n boeren-overpad, dus er stond geen kat). Nadat ik de overweg gepasseerd was, kwam ik een P-sein tegen dat stoptonend bleef en die mocht ik met toestemming passeren. Toen ik daarna weer vaart wilde maken, was het ineens: PSSSSSSSSJT! en stond ik met een ruk stil. :shock: Geen idee door welke oorzaak.

Ook mijn ruitenwissers en -sproeier deden het niet meer. Na een tijdje puzzelen kwam ik erachter dat de blauwe lamp en de zoemer van de Dodeman ook niet meer werkten. (Als je de dodeman niet bediend, gaat er eerst een blauwe lamp branden en daarna hoor je een harde zoemer. Doe je dan nog niets, dan zet de trein zelf een snelremming in)

Wat bleek: Er was een glaszekering gesprongen, waardoor precies die functies uitvielen. Daar kan je verder niets aan doen, dus ben ik op de goede gok (extra vaak mijn voet van het pedaal optillen) naar Rtd gereden. Zonder nog een dodemanremming. *O*
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door webguy »

Slecht ontwerp dat de zoemer en de lamp op hetzelfde circuit zitten dan qua voeding. Omdat het een veiligheidsfunctie betreft zou je denken dat die twee een aparte zekering hebben.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door STF »

Mwah, kun je hier wel spreken over een veiligheidsfunctie? De dodeman werkt tenslotte nog, je krijgt alleen geen attentiesignaal meer.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Ik denk ook dat het een uitermate zeldzame storing was. Maar voor de duidelijkheid: Het Dodemanspedaal zelf werkte wél volledig naar behoren, dus er was geen sprake van een veiligheidsstoring.

Het is alleen lastig dat je niet kunt zien of horen dat de trein wil weten of je nog leeft. :Y

Zo lief zijn treinen nou, dat ze geven om mijn welzijn en zelfs willen weten of ik nog leef. :') Ik hou van treinen en treinen houden van mij. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Het is maar goed dat die dingen er zijn, toen ik net 3 weken bij Prorail werkte was er een machinist in zijn cabine gestorven nabij Amsterdam. :( Dat was toch wel een erg nare dag moet ik zeggen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Dat trieste verhaal heb ik ook gehoord ja. Die collega is letterlijk gestorven in het harnas. :(

De Dodeman (what's in a name) zal niet het leven van de machinist in kwestie kunnen redden, maar het voorkomt wel ongelukken doordat een trein onmiddelijk tot stilstand wordt gebracht en niet blijft doordenderen.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Ja en de HC zal toch wat eerder contact proberen op te nemen met zijn machinist na een remming lijkt me, en nog het een en ander aan reanimatie doen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Normaal gesproken informeert een hc direct (en vaak nog tijdens de remming) bij de mcn of en wat er aan de hand is.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Suus »

Ik ging vanavond met de trein naar Zaandam om mijn defecte computer weer op te halen, maar man man man, wat zaten daar een bij elkaar geraapt zooitje weirdo's in de trein.

Eerst een paartje bestaan uit een supernet gekleede vrouw en een man die meer een zwerver leek. Die man zat de hele tijd te schreeuwen en met consumptie te praten.

Daarnaast zat een groepje jongens die zo uit Maaskantje leken weggelopen. Trainingspak, witte sportsokken met badslippers die (natuurlijk) tegen elkaar aan het schreeuwen waren.

Dan twee oude vrouwen en een oude man. De man was uitgebreid aan het mopperen "Gaan we eens een dagje met de trein naar Amsterdam, heeft de trein zowel heen als terug vertraging. Ik ga nooit meer met de trein. Vervolgens begon een van die vrouwen: Ja, ik ben het met je eens. Zou deze trein trouwens wel naar Alkmaar gaan, ik heb nog niets gehoord en ik wil straks niet in Hoorn staan hoor. En dan weer die dame daarnaast: Nou, de conducteur zegt dat hij naar Den Helder gaat, maar ik weet dan niet of hij wel in Alkmaar stopt hoor, het is tenslotte wel zo'n intercity. Die man was ondertussen vrolijk verder aan het mopperen: En die stoelen zijn zo hard, en het raam is zo klein, en de trein wiebelt zo, en de trap is zo steil :')

En tot slot een vrouw die de broek op haar knieen droeg, haar volledige Pieces-boxer kwam er bovenuit die op een telefoon aan het gamen was ofzo met het volume op maximaal :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Ik had het laatste stukje van mijn dienst passagieren en voor me in de coupé zaten vier Brabantse huisvrouwen die onderweg waren naar huis na een dagje shoppen. Rijden we een tunnel in, probeert er eentje naar manlief te bellen of ze opgehaald konden worden: Huisvrouw 1: "Was dah nou? Hedde gij geen'n contèk hierow?" Huisvrouw 2: "Neujh, das allèèn as gij TIE-MOOBAIJL hèt!"

En vlak voor we een station binnenreden zaten ze over chips te filosoferen: Huisvrouw 1: "Nèh, doar krèègt tik altaid zo n'en drogen bek van!" Huisvrouw 2: "Dien andere smoak van LEES is ook lekker: Patatje Oorlog!" Huisvrouw 3: Nèèh, dah heet volluguns mijn anders: Patatje Woppie? Patatje Floppie?

Toen hield ik het niet meer uit en riep verscholen van achter mijn stoel vandaan: "PA-TAT-JUH JOPPIEIEIE!!" (Eigenlijk had ik er nog achteraan willen roepen: "Helemaal TOPPIEIE!" :lol: Ze gierden het uit.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door VIRM »

is het ooit eens voorgekomen bij de NS dat er een deur is weggewaaid? En hoe komt dat? Het valt mij wel op dat in tunnels de deuren wel behoorlijk willen klapperen (vooral bij DD-AR en SLT), komt dat door de wind die in de tunnel nergens naartoe kan?

Overigens: ik denk dat de reiziger als eerste bij brand zal denken dat er aan de noodrem moet worden getrokken, of het nu gewoon aan land is, in een tunnel of op het spoor. In dat soort gevallen is een noodremoverbrugging (en een eventuele omroep natuurlijk) wel handig. :) Wordt bij de renovatie van DD-AR tot DDZ ook noodremoverbrugging ingebouwd?

Overigens is het opvallend dat er ook meerdere 'typen' noodrem zijn: bij de oudere treinen heb je een kastje waar je kennelijk iets naar beneden moet trekken. Bij VIRM een schuifje (heb het ooit eens gevraagd aan de conducteur waar hij zat omdat ik hem neit zag. Dat was uit oogpunt van verantwoorde reiziger en niet uit Koninginnedag-achtige ideeen :P). Op de SLT hangen ze lekker laag en zichtbaar naast de deur. Is er een rede dat er geen 'uniforme' noodrem is?
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:is het ooit eens voorgekomen bij de NS dat er een deur is weggewaaid? En hoe komt dat? Het valt mij wel op dat in tunnels de deuren wel behoorlijk willen klapperen (vooral bij DD-AR en SLT), komt dat door de wind die in de tunnel nergens naartoe kan?
Bij mijn weten zijn er in de recente geschiedenis bij NS nog nooit incidenten geweest waarbij een deur is weggewaait/losgeraakt/afgevallen. De gemiddelde treindeur is per deurhelft met minimaal 3 punten aan de bakconstructie bevestigd en kan er dus niet 'zomaar' losraken. Verder worden treindeuren met een luchtdruk van 10 bar dichtgehouden en het gesloten en vergrendeld zijn wordt continu gedetecteerd door een elektronisch circuit.

Het al dan niet klapperen van deuren in een tunnel hangt af van de drukgolf en de snelheid van de trein en de constructie (type) van de deuren. Zwenkzwaaideuren zoals bij Mat '64 en VIRM lijken er beter tegen bestand dan zwenkschuifdeuren zoals bij DDAR en SLT. De deuren van een DDAR zijn heel groot (1,60 breed) en die van een SLT zijn veel lichter geconstrueerd, misschien klapperen bij die materieelsoorten de deuren meer. Maar niet zodanig dat het kwaad kan.
VIRM schreef:Overigens is het opvallend dat er ook meerdere 'typen' noodrem zijn: bij de oudere treinen heb je een kastje waar je kennelijk iets naar beneden moet trekken. Bij VIRM een schuifje (heb het ooit eens gevraagd aan de conducteur waar hij zat omdat ik hem neit zag. Dat was uit oogpunt van verantwoorde reiziger en niet uit Koninginnedag-achtige ideeen :P). Op de SLT hangen ze lekker laag en zichtbaar naast de deur. Is er een rede dat er geen 'uniforme' noodrem is?
Het verschil in de uitvoering van de noodrem zit 'm in de leeftijd van het materieel en dus het voortschreiden van de techniek. Bij ouder materieel is het echt een greep met een kastje waaruit een leiding komt die naar boven loopt en rechtstreeks op de treinleiding zit aangesloten. Daarmee trek je echt fysiek een 'gat' in de treinleiding, waardoor die leegloopt en de remmen aanslaan. Je komt gewoon stil te staan en je kan er niets aan doen om dat te voorkomen.

Bij nieuwer materieel zoals VIRM en SLT is het niets meer dan een handgreep die een elektronisch signaal aan het remsysteem geeft. Hierdoor is het mogelijk om er een overbruggingsmogelijkheid in te bouwen en sta je niet meer zomaar zonder meer stil. Wat dus belangrijk kan zijn als er zich een brand of iets dergelijks voordoet in de trein.
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door STF »

Ergens wel grappig dat je vaak genoeg mensen hoort zeuren over die verouderde metro's van Amsterdam maar de techniek toch nog best vrij modern is want er zit gewoon noodremoverbrugging op, in tegenstelling tot treinen van diezelfde leeftijd.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Justin »

Ik vraag me af.... waarom moet de s1900 tussen Rtst en Rtd altijd over het binnenspoor? Bij +1 van die serie staat de s5000 gelijk al stil buiten Rlb en loopt zo gelijk +3 op...

Maar ja ,dat is allicht wishful thinking mbt overstappen à la Ennes: overstappen gehaald in het verleden bieden geen garantie...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Justin schreef:Ik vraag me af.... waarom moet de s1900 tussen Rtst en Rtd altijd over het binnenspoor? Bij +1 van die serie staat de s5000 gelijk al stil buiten Rlb en loopt zo gelijk +3 op...
Tell me about it... :| Dat heeft te maken met een goederenpad vanaf de Kijfhoek, die moet invoegen op het buitenspoor. De s1900 moet daardoor vlak voor de s5000 die dan op Rlb staat, uitwijken naar het binnenspoor. In de toekomst, als de HSL intensiever gebruikt gaat worden, zal dat nog wel vaker voorkomen. Het inhalen ging altijd wel redelijk vlot dankzij de hogesnelheidswissels bij Rtst, maar sinds kort heeft een of andere pipo bedacht dat het ook wel via de 80-wissels vlak voor Rtz kan en dat kost dus meteen een heleboel meer tijd. :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Justin »

Tja, en de s5000 met 5 minuten vervroegen op Ddr-Rtd helpt dan zeker niet :P. Bijkomend voordeel is dat je een 15-minuten dienst heb (en fatsoenlijke aansluitingen in de richting Ut :P).

Alleen ja, dan zit je alsnog met een kruising van een s1900 ergens waar het niet kan...

Stomme is dat ik eigenlijk nauwelijks goederentreinen zie op dat moment tussen Rtst en Rtd...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Justin schreef:Stomme is dat ik eigenlijk nauwelijks goederentreinen zie op dat moment tussen Rtst en Rtd...
Ik had het ook over een goederenpad he :P Dat wil niet zeggen dat dat pad ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Zou je als particulier ook dermate veel paden kunnen kopen zodat je er geen ruimte meer is voor herrie makende goederentreinen langs je woonwijk? Ik denk dat er in villa buurten als Vught etc wel vraag naar kan zijn dan. :lol:
Dan zit je in de tuin tegenieten van de rust op het moment dat je pad aan de beurt is.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Normaal gesproken informeert een hc direct (en vaak nog tijdens de remming) bij de mcn of en wat er aan de hand is.
Of de Mcn klinkt nog tijdens de remming via porto of omroep: HCATBGVD.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Daniel »

Volgens Somda hebben de treinen op Hor - Hvs en Stz - Brn last van gladde sporen door pollen op de rails :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door reisthijs »

Ze bedenken ook steeds wat nieuws zeg, nu hebben we blijkbaar dus al drie seizoenen waarin treinen last kunnen hebben van *iets* op de rails.

Blaadjes in de herfst, sneeuw in de winter, pollen in de lente... Ik ben nu wel benieuwd wat ze voor komende zomer gaan bedenken. :lol:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Reiziger Delft »

Spoorspatting :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten