Nieuwe treinen voor NS
Nieuwe treinen voor NS
Nieuwe treinen voor NS
Uitgegeven: 27 juni 2008 13:25
Laatst gewijzigd: 27 juni 2008 14:21
AKEN - De Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag de eerste van een reeks van 204 nieuwe dubbeldekker intercityrijtuigen in ontvangst genomen. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst op het terrein van fabrikant Bombardier in Aken.
In de jongste lichting dubbeldekkers is een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige. Zo zijn de trappen breder en biedt het systeem voor airconditioning de reiziger en de machinist meer comfort. De stoelen in de eerste klasse beschikken over individuele leeslampen en stopcontacten.
Energie
De nieuwe dubbeldekkers zijn milieuvriendelijker dan de vorige generatie. De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgevangen en teruggeleverd. Ook is de opvang en verwerking van toiletafval aangepast, waardoor NS jaarlijks 16 miljoen liter water bespaart. Eind 2009, als alle rijtuigen zijn geleverd, beschikt NS over 20.000 extra zitplaatsen.
Lengte
De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats. NS gaat de nieuwe dubbeldekkers in eerste instantie vooral inzetten op drukke trajecten, zoals Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Schiphol en Den Haag CS-Utrecht- Arnhem. In totaal beschikt NS straks over 872 rijtuigen van het dubbeldekkertype. Die bieden plaats aan 87.000 zitplaatsen, een derde van de totale stoeltjescapaciteit.
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 27 juni 2008 13:25
Laatst gewijzigd: 27 juni 2008 14:21
AKEN - De Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag de eerste van een reeks van 204 nieuwe dubbeldekker intercityrijtuigen in ontvangst genomen. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst op het terrein van fabrikant Bombardier in Aken.
In de jongste lichting dubbeldekkers is een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige. Zo zijn de trappen breder en biedt het systeem voor airconditioning de reiziger en de machinist meer comfort. De stoelen in de eerste klasse beschikken over individuele leeslampen en stopcontacten.
Energie
De nieuwe dubbeldekkers zijn milieuvriendelijker dan de vorige generatie. De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgevangen en teruggeleverd. Ook is de opvang en verwerking van toiletafval aangepast, waardoor NS jaarlijks 16 miljoen liter water bespaart. Eind 2009, als alle rijtuigen zijn geleverd, beschikt NS over 20.000 extra zitplaatsen.
Lengte
De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats. NS gaat de nieuwe dubbeldekkers in eerste instantie vooral inzetten op drukke trajecten, zoals Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Schiphol en Den Haag CS-Utrecht- Arnhem. In totaal beschikt NS straks over 872 rijtuigen van het dubbeldekkertype. Die bieden plaats aan 87.000 zitplaatsen, een derde van de totale stoeltjescapaciteit.
Bron: Nu.nl
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen voor NS
Dat konden de oude VIRMs toch ook al? Of zouden ze met een 'vorige generatie' doelen op DDAR en DDM?De nieuwe dubbeldekkers zijn milieuvriendelijker dan de vorige generatie. De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgevangen en teruggeleverd.
Re: Nieuwe treinen voor NS
Volgens mij kunnen al de VIRMs dat, als je de ED-rem gebruikt.
Re: Nieuwe treinen voor NS
Ik begrijp hieruit dat er dus aparte omlopen komen voor de nieuwe VIRM-stellen? Of zal de praktijk zijn dat ze in de 'normale' VIRM-omlopen terechtkomen, die toevallig vaak die treinseries bevat?Lengte
De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats. NS gaat de nieuwe dubbeldekkers in eerste instantie vooral inzetten op drukke trajecten, zoals Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Schiphol en Den Haag CS-Utrecht- Arnhem.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen voor NS
Volgens bronnen op Somda wordt het ICRm uit de s3500 gehaald en in de s1900 gestopt (waarmee het ICK aan de kant kan). De s3500 wordt dan geheel VIRM, en de extra stellen die je daarvoor nodig hebt stromen komende maanden dus langzaam in. :)
Re: Nieuwe treinen voor NS
De s3500 wordt toch aan de toekomstige 3100 (Schiphol - Nijmegen) gekoppeld per 2009? Althans, dat dacht ik gelezen te hebben.Geert schreef:De s3500 wordt dan geheel VIRM
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Nieuwe treinen voor NS
Ik meen gelezen te hebben dat de intercity (Nijmegen in de spits -) Arnhem - Schiphol de s2000 gaat vervangen en dus niet gekoppeld wordt met de s3500.
Re: Nieuwe treinen voor NS
Een goed verstaander had dat ook uit de NU.nl berichtgeving begrepen
Het nieuwe VIRM zal dus met name te vinden zijn in s3500 en de nieuwe serie Schiphol - Nijmegen. Tot het einde van het jaar waarschijnlijk ook in de huidige s2000.
Het nieuwe VIRM zal dus met name te vinden zijn in s3500 en de nieuwe serie Schiphol - Nijmegen. Tot het einde van het jaar waarschijnlijk ook in de huidige s2000.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Nieuwe treinen voor NS
O ja? Waar haal jij dan uit dat bij de overgang van de s2000 naar de nieuwe serie naar Schiphol het materiaal mee gaat? Het is wel waarschijnlijk, maar uit het artikel is het totaal niet te halen...Vinny schreef:Een goed verstaander had dat ook uit de NU.nl berichtgeving begrepen
Re: Nieuwe treinen voor NS
Dat zou ook kunnen hoor :) .Linkerspoor schreef:Ik meen gelezen te hebben dat de intercity (Nijmegen in de spits -) Arnhem - Schiphol de s2000 gaat vervangen en dus niet gekoppeld wordt met de s3500.
Re: Nieuwe treinen voor NS
Voor de koppeling tot 14 stellen heb je geen aparte omloop nodig, je moet enkel zorgen dat er geen zesje teveel verdwaalt in de omloop van de viertjes. 16 bakken kán technisch wel maar perrontechnisch dan weer meestal niet, dus dat wil je niet. Maar de viertjes hebben al hun aparte omloop, en kunnen nu ook al tot 14 bakjes gekoppeld worden, dus flikker de nieuwe lekker erbij. :)Chauf21 schreef:Ik begrijp hieruit dat er dus aparte omlopen komen voor de nieuwe VIRM-stellen? Of zal de praktijk zijn dat ze in de 'normale' VIRM-omlopen terechtkomen, die toevallig vaak die treinseries bevat?Lengte
De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats. NS gaat de nieuwe dubbeldekkers in eerste instantie vooral inzetten op drukke trajecten, zoals Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Schiphol en Den Haag CS-Utrecht- Arnhem.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Nieuwe treinen voor NS
De s3500 gaat keren op de nieuwe 3100 op Hoofddorp Opstel. Er is dus in de nieuwe dienstregeling inderdaad sprake van een materieelbinding tussen die twee series.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen voor NS
Sowieso worden er toch geen treinen van 14 bakken ingezet, dus om die reden een aparte omloop lijkt me niet nodig.
Als de s3500 compleet verVIRMd wordt (wat de plannen zijn) lijkt het me logisch om de nieuwe 3100 (Ah-Ut-Shl) ook volledig met VIRM te rijden. Bovendien gaat de ingekorte 2000 (Ut-Gvc) ook met VIRM rijden. Al het ICRm uit die drie series gaat richting de s1900, en het ICK aan de kant. De twee ICL-composities uit de huidige 2000 zullen dan wel weer richting de s1500 verhuizen lijkt me.
Als de s3500 compleet verVIRMd wordt (wat de plannen zijn) lijkt het me logisch om de nieuwe 3100 (Ah-Ut-Shl) ook volledig met VIRM te rijden. Bovendien gaat de ingekorte 2000 (Ut-Gvc) ook met VIRM rijden. Al het ICRm uit die drie series gaat richting de s1900, en het ICK aan de kant. De twee ICL-composities uit de huidige 2000 zullen dan wel weer richting de s1500 verhuizen lijkt me.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen voor NS
14 bakken wordt al erg moeilijk, dat past alleen maar in de grootste stations. In Asdz Asb Db Klp & Ed passen maar 12 bakken - meer kan dus helemaal niet in de 3100 en s3500.NS-Reiziger schreef:16 bakken kán technisch wel maar perrontechnisch dan weer meestal niet, dus dat wil je niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nieuwe treinen voor NS
Inderdaad, wat het rijden met 14 bakken IRM dus compleet nutteloos maakt. De enige lijnen waar je dit kán toepassen is de NoordOost, en daar hoef je het juist weer niet toe te passen, althans niet in de huidige opzet.reisthijs schreef:14 bakken wordt al erg moeilijk, dat past alleen maar in de grootste stations. In Asdz Asb Db Klp & Ed passen maar 12 bakken - meer kan dus helemaal niet in de 3100 en s3500.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Nieuwe treinen voor NS
Pff dat wordt een flinke achteruitgang qua comfort in de s1900. Velen zijn ICK-stoelen gewend (veren lekker goed mee, en zitten goed) en het reizen in coupés. Uitzonderingen van andere materieelinzet als ICRm, ICM, IRM en Mat'64 daargelaten.Geert schreef: Als de s3500 compleet verVIRMd wordt (wat de plannen zijn) lijkt het me logisch om de nieuwe 3100 (Ah-Ut-Shl) ook volledig met VIRM te rijden. Bovendien gaat de ingekorte 2000 (Ut-Gvc) ook met VIRM rijden. Al het ICRm uit die drie series gaat richting de s1900, en het ICK aan de kant. De twee ICL-composities uit de huidige 2000 zullen dan wel weer richting de s1500 verhuizen lijkt me.
Re: Nieuwe treinen voor NS
En men krijgt er een airco voor terug, dus zo vreselijk is het ook allemaal weer niet.playertwo schreef:Pff dat wordt een flinke achteruitgang qua comfort in de s1900. Velen zijn ICK-stoelen gewend (veren lekker goed mee, en zitten goed) en het reizen in coupés. Uitzonderingen van andere materieelinzet als ICRm, ICM, IRM en Mat'64 daargelaten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Nieuwe treinen voor NS
Aan de andere kant: de uitstraling van ICK is ook niet echt denderend, het kan lekker knus zijn als je met z'n zessen in een coupé zit en om al die coupetjes nou sociaal veilig te noemen... overal is wel wat voor te zeggen.playertwo schreef: Pff dat wordt een flinke achteruitgang qua comfort in de s1900. Velen zijn ICK-stoelen gewend (veren lekker goed mee, en zitten goed) en het reizen in coupés. Uitzonderingen van andere materieelinzet als ICRm, ICM, IRM en Mat'64 daargelaten.
Het is een spectrum.
Re: Nieuwe treinen voor NS
"ICK" en "comfort" in dezelfde zin? Pff. ICK-stoelen zitten best prima, als je tenminste het geluk hebt om een exemplaar te treffen dat nog niet doorgezeten is, maar het materieel zelf is lawaaierig, aftands en onpraktisch door de kleine deuren. En wat die coupé's betreft: ik heb drie jaar lang vrijwel dagelijks met ICK gereisd en IMO zijn die dingen punt 1 onpraktisch in de spits (krap indien volledig bezet, je moet je er doorheen wurmen als er bijv. bij het raam nog een plekje is) en punt 2 dragen ze sterk bij aan een gevoel van onveiligheid; vaak twijfelachtige figuren die bij je in de coupé komen zitten of de gehele treinreis op je zenuwen werken door langs je coupé te lopen, heen en weer door het rijtuig. En natuurlijk geen conducteur te bekennen in zulke gevallen.playertwo schreef:Pff dat wordt een flinke achteruitgang qua comfort in de s1900. Velen zijn ICK-stoelen gewend (veren lekker goed mee, en zitten goed) en het reizen in coupés. Uitzonderingen van andere materieelinzet als ICRm, ICM, IRM en Mat'64 daargelaten.Geert schreef: Als de s3500 compleet verVIRMd wordt (wat de plannen zijn) lijkt het me logisch om de nieuwe 3100 (Ah-Ut-Shl) ook volledig met VIRM te rijden. Bovendien gaat de ingekorte 2000 (Ut-Gvc) ook met VIRM rijden. Al het ICRm uit die drie series gaat richting de s1900, en het ICK aan de kant. De twee ICL-composities uit de huidige 2000 zullen dan wel weer richting de s1500 verhuizen lijkt me.
Laatst gewijzigd door chokotov op do 03 jul 2008, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen voor NS
Je moet er juist eentje hebben die wel doorgezeten is, dan heb je nog enige vering. Trof er een tijdje geleden eentje die vernieuwd was en dat zat echt voor geen meter (dat ding zakte helemaal niet meer in, waardoor je te hoog zat voor het rugkussen...)chokotov schreef:"ICK" en "comfort" in dezelfde zin? Pff. ICK-stoelen zitten best prima, als je tenminste het geluk hebt om een exemplaar te treffen dat nog niet doorgezeten is
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe treinen voor NS
Ik zit standaard te hoog voor het rugkussen in ICK. Doe mij dus maar VIRM!
Re: Nieuwe treinen voor NS
In ICK kan je tenminste echte frisse lucht krijgen (raam open zetten), i.p.v. die plastic neplucht.NS-Reiziger schreef:En men krijgt er een airco voor terug, dus zo vreselijk is het ook allemaal weer niet.
Tja als je graag op plastic stoelen zit en bij wijze van als een ijsblok de trein wil verlaten als de airco weer eens is doorgeslagen, liever jij dan ik.Wubbo schreef:Ik zit standaard te hoog voor het rugkussen in ICK. Doe mij dus maar VIRM!
Ook zijn de trappen veel te laag en ook te smal uitgevoerd. Mensen van 1m75 en langer (als het niet nog lager is), kunnen regelmatig hun kop aardig stoten, vooral als ze boven zitten. In de spits ben je veel te lang bezig om iedereen in- en uit de trein te krijgen vanwege diezelfde gangpaden.
Ook heb je van die koude lucht bij je onderbenen / voeten als de 'airco' aanstaat, en van die vieze lucht op dezelfde plaats als de 'verwarming' aanstaat. Vind ik nu niet echt plezierig. Bij emplacementen schommelen de treinen ook nog eens (op de vrije baan ook regelmatig), lijkt net op je hebt gezopen als je naar de wc moet.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinen voor NS
Die smalle trappen is iets aan gedaan bij de nieuwe VIRMen ;)
Verder stapt ICK ook niet erg snel uit. Ik moet altijd een stuk langer wachten voor ik uit een ICK kan stappen dan uit elke andere trein...
Wat betreft de sociale veiligheid: dat ICK blijft ongeveer tot einde dienst rijden met 11 bakken, en zeker de s1900 is erg verspitst (en 's avonds op een groot deel van het traject erg leeg). Doe mij dan maar liever de open afdelingen van ICRm dan de coupeetjes van ICK (alhoewel die ook best leuk en knus kunnen zijn, natuurlijk ;)).
Verder stapt ICK ook niet erg snel uit. Ik moet altijd een stuk langer wachten voor ik uit een ICK kan stappen dan uit elke andere trein...
Wat betreft de sociale veiligheid: dat ICK blijft ongeveer tot einde dienst rijden met 11 bakken, en zeker de s1900 is erg verspitst (en 's avonds op een groot deel van het traject erg leeg). Doe mij dan maar liever de open afdelingen van ICRm dan de coupeetjes van ICK (alhoewel die ook best leuk en knus kunnen zijn, natuurlijk ;)).
Re: Nieuwe treinen voor NS
Nee, in-en uitstappen bij ICK schiet lekker op :Dplayertwo schreef:In de spits ben je veel te lang bezig om iedereen in- en uit de trein te krijgen vanwege diezelfde gangpaden.
Mn kop stoten in VIRM ben ik niet zo goed in (in DDAR daarentegen...) met mijn 1.83. Maar goed, comfort is toch iets persoonlijks. Ik mijd ICK in ieder geval, als het even kan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten