Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (terug)!

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (terug)!

Bericht door Cookie »

Vandaag is de verbinding Veendam-Zuidbroek-(Groningen) heropend voor personenvervoer. Vanmorgen om 7.04 uur vertrok de eerste trein van Groningen naar Veendam.

Afbeelding
Aangegeven op de digitale schermen...

Afbeelding
...maar nog niet op de flappen

Afbeelding
De trein staat gereed om naar Veendam te vertrekken

Tot Waterhuizen aansluiting wordt er linkerspoor gereden, om vervolgens roest te gaan rijden. Hierdoor werden enkele minuten vertraging opgelopen. Bij Martenshoek werd aangetoond dat je het van je vrienden moet hebben: een jongen was in slaap gevallen, waarna de rest van zijn groep de trein verliet. Na vertrek werd er op het raam gebonst en werd de jongen wakker, waarna enige krachttermen volgden :P . Uiteindelijk werd Zuidbroek bereikt, waarna volgens mij alle passagiers treinspotters waren :) .

Na een ritje van een paar minuten kwam de Spurt aan op station Veendam. Aldaar was men nog druk bezig om alles in orde te maken voor de officiële opening, welke om 9.34 uur plaats zou vinden.

Afbeelding
De eerste reizigerstrein op station Veendam

Het verslag van de officiële opening volgt later nog :) .
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door webguy »

Je laatste foto klopt niet...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Cookie »

Aangepast :) .
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door menno47 »

RTV Noord berichtte het volgende:
VEENDAM - Na 57 jaar rijdt er weer een personentrein tussen Veendam en Groningen. Zondagochtend werd de treinverbinding officieel geopend.

In Zuidbroek stapten de burgemeesters van de gemeenten waar het spoor door loopt, de directeuren van Arriva en ProRail en Gedeputeerde Marc Boumans op de trein. Zeven minuten later stonden ze op het perron in Veendam.
Lees verder

Zie ook http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... bruik.html
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Cookie »

Trein t37821 was vandaag de officiële openingstrein :) . Deze werd gereden met de Spurt met de naam "Anthony Winkler Prins", een Veendammer die bekend is van de gelijknamige encyclopedie. In Zuidbroek hadden zich behoorlijk wat genodigden en daarnaast ook pers verzameld.

Afbeelding
De openingstrein op station Zuidbroek

Ook stapten de directeurs van Arriva en ProRail, alsmede de burgemeesters van Veendam en Menterwolde hier op de trein. Door deze 2 gemeenten loopt het (ver)nieuw(d)e spoor namelijk. Tijdens de rit naar Veendam werd er door de aanwezige media veel gefotografeerd en geïnterviewd.

Afbeelding
De burgemeester van Veendam, de directeur van Arriva met nog 2 andere belangrijke genodigden.

Afbeelding
Hier stappen de hoofdgasten uit op het nieuwe perron van Veendam.

Op het perron waren er overigens vele fotografen aanwezig (zowel op het perron als op het stationsplein), wat het maken van goede foto's vrij lastig maakte. Maar de grote animo is een goed teken: blijkbaar is de heropening interessant :) .

Afbeelding
Met een druk op de knop werd de officiële openingshandeling verricht...

Afbeelding
... voor het oog van het massaal toegestroomde Veendammer publiek ...

Afbeelding
... waarna er confetti en ballonnen de lucht in werden geblazen.

Afbeelding
Na de openingshandeling was er tijd voor felicitaties.

Afbeelding
Toen de Spurt weer vertrok naar Groningen, werd er een 'Parallelausfahrt' met de locomotief van de STAR georganiseerd. De stoomlocomotief heeft zowel de Nederlandse als de Groningse vlag aan de voorzijde.

Tijdens de openingshandeling kwam ook naar voren dat Arriva hoopt door te rijden naar Stadskanaal en misschien zelfs naar Emmen. In ieder geval is vandaag gebleken dat het heropenen van spoortrajecten niet onmogelijk hoeft te zijn, wie weet volgen er nog meer!

Ook viel me op dat er nog geen NS kaartautomaat aanwezig is op het station van Veendam en de OV-Chipkaart-automaat nog buiten gebruik is. Wel zijn er stempelautomaten en CICO's aanwezig. Het was vanmorgen in Groningen ook niet mogelijk om een kaartje naar Veendam te kopen in de automaat overigens.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door menno47 »

Het viel mij op, dat op het Hoofdstation in Groningen zelfs Arriva-personeel niet op de hoogte was van de gratis SMS-dagkaart ! Er was daar een reizigster, die aan een Arriva-man vroeg, hoeveel strippen er voor de reis naar Veendam benodigd waren. Ik heb toen aan haar gevraagd of ze ook een GSM bij zich had, want dan kon ze gratis reizen via SMS 4422. Ze geloofde me echter niet en de Arriva-man wist ook van niets.

http://www.arriva.nl/nieuws/het-laatste ... m-via-sms/
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Ronald »

Zo, even mijn bijdrage van vandaag.

Afbeelding

In Groningen werd inderdaad erg geheimzinnig gedaan over een eventuele rit naar Veendam. Ook de aanduiding in de trein was dusdanig in de war, dat net voor Zuidbroek pas Veendam op de "borden" verscheen.

Afbeelding

Verder de vanzelf sprekende foto's van het stationnetje, de trein en de feestelijkheden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een mooi stukje "kettingzaaghuisvlijt":

Afbeelding

En een oud en nieuw bordje:

Afbeelding

Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Fles »

er moet op die goederenloods NOG een bordje zijn!!

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.as ... dam&num=15
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Daan »

Vandaag ben ik maar eens met de trein naar Veendam geweest. In Groningen viel het me op dat Vdm al op de spoorkaart en vertrekstaten wordt vermeld. Helaas niet op de CTA's, ik weet ook niet of men daar nog de moeite voor gaat nemen. De omroep was op de heenweg wel volledig de weg kwijt, na Europapark werd er steeds omgeroepen dat het volgende station Veendam was. Omroep werd vrij snel uitgeschakeld door de machinist en de volgende stations werden door de mcn zelf omgeroepen :pos: Tussen Zuidbroek en Veendam wordt ook lekker doorgereden, de maximum snelheid is daar opgeschroefd naar 100 km/h begreep ik. Op de terugweg bij het verlaten van Veendam prompt een ATB-remming, het baken wat daar ligt schijnt de trein te vertellen dat er gereden moet worden op zicht, in plaats van Vmax 60... Werd aan gewerkt, in ieder geval. Verder is de remafstand van 100 naar 60 voor Zuidbroek nogal kort, dus daar moet ook bijna vol geremd worden om dat te halen zonder ingreep van de ATB. In Veendam staat trouwens alleen een kaartautomaat van Arriva, en die werkt nog niet. Daar heb je dus nog niet zo veel aan. Maar verder is het allemaal in orde, stationnetje ziet er netjes uit. Compleet met vrij grote fietsenstalling en aardig wat parkeerplaatsen. Wat mij betreft dikke :pos: :)
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Mark Knoester »

Was het al een beetje druk in de trein naar Veendam?
Ben benieuwd omdat de bussen ook nog rijden...

Ik heb zelf zondag even gekeken. Prima stationnetje en snelle verbinding met Groningen. Ik vind alleen wel dat het spoor tussen Gn en Zb wel deels opgevoerd kan worden naar 120/140km/h want het is zo'n mooi recht spoor dat geloof ik alleen de overwegen en beveiligingen aangepast hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Suus »

Veendam staat ondertussen al in de CTA, om 16:30 stond het in Groningen op de CTA van Spoor 1b :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Daan »

Echt druk was het in de trein niet, maar ik vond het in ieder geval niet tegenvallen voor één van de eerste dagen.

Wat die snelheid betreft, dat ben ik met je eens. Hetzelfde geldt voor Gn - Lw, volgens mij moet dat zo hier en daar ook wel sneller kunnen. In het geval van Gn - Zb heeft het alleen echt zin tussen Groningen en Kropswolde, en misschien tussen Sappemeer Oost en Zuidbroek.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Daan »

Bee schreef:Veendam staat ondertussen al in de CTA, om 16:30 stond het in Groningen op de CTA van Spoor 1b :)
Dan heb ik het dus tóch goed gezien :shock: Ik twijfelde, en toen ik terug kwam in Gn stond er wel weer Zb op de CTA. Zodoende dacht ik dat ik het niet goed gezien had...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Ardan »

WTF :shock: Om half 9 vanavond waren Joshua, find_your_spot en ik op Veendam om óók te gaan kijken! We waren dus niet de enigen vandaag :lol:
Enneh, de CTA op 1b stond gewoon op Veendam ;) Mooi ritje is het wel. Echt kedeng-kedeng in de bocht bij Zuidbroek, en war een hoop goederenaansluitingen heeft dat Veendam zeg!
Ik doe ook maar wat
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door JeePee »

ik was er aant eind van de middag om ff te kijken naar het tijdelijke busstation. 12 over 6 de trein naar Groningen genomen. Er kwam 4 man uit en stapten 2 in...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Suus »

En een aanzienlijk deel van de mensen die ik heb gezien waren ook hobbyisten. Of mensen uit Veendam lopen standaard met een digitale spiegelreflexcamera om hun nek door de plaats, treinen en bussen fotograferend :wink:

Ook leuk om te zien waren de groepjes ouderen die eens op het station kwamen kijken wat ze de afgelopen 55 jaar gemist hebben. Een ouder echtpaar heeft een paar minuten uitgebreid de OV-chipkaartpaal bekeken, en een echtpaar met kleine kinderen kwamen de trein bekijken: Oh mama, wat is dat? Nou Anne, dat is nu een trein. Dat kind vond het schitterend :lol:

Ik had zelf de trein van 15:12 gemist en heb uiteindelijk die van 15:42 genomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Joshua »

Tja het is weer een standaard perron langs een spoor waar een een trein stopt. Maar deze keer wel met nieuwe klok, nieuwe tegels, nieuwe bordjes, nieuwe Arriva CICO's, nieuw Arriva OV-chipkaart automaat dat buiten gebruik is en geen NS automaat.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Fles »

Ik ga komend weekend even kijken :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Fles »

Fles schreef:Ik ga komend weekend even kijken :)
Poffedikkie :neg: Werkzaamheden Gn - Asn :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Daniel »

Prima te doen hoor: Asn - Vdm met Qliner 303 :p Vanmorgen nog gedaan en vervolgens trein Vdm - Gn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Prima te doen hoor: Asn - Vdm met Qliner 303 :p Vanmorgen nog gedaan en vervolgens trein Vdm - Gn.
:idea: DAT kan natuurlijk wel :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Daniel »

Ding heeft trouwens in Assen nog een perfecte aansluiting op de NoordOost ook. (Alleen in Veendam nog een wandelingetje moeten maken, maargoed, dat hoeft vanaf morgen niet meer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Fles »

Nja in Vdm heb je 16 minuten zag ik. Ruim genoeg :)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door Bastiaan »

Daniel schreef:Ding heeft trouwens in Assen nog een perfecte aansluiting op de NoordOost ook.
Jeetje, is dat zo bijzonder dat het speciaal vermeld moet worden? :)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Reactivering spoorlijn Zuidbroek - Veendam: welkom (teru

Bericht door visgraat »

Wanneer is Stadskanaal aan de beurt :P.
Arriva wil natuurlijk ook revanche nemen op Qbuzz. Het treinvervoer concurreert nu met het busvervoer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten