Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Waalwijker »

‘Buurtbus verdwijnt over enkele maanden’
28 april 2011 3 reactiesWerkendam – De Buurtbus gaat weg. Dat maakt vervoersbedrijf Veolia bekend. De 8 persoons busjes zullen worden vervangen door lijnbussen. Dat bevestigd woordvoerder Piet van den Bosch van vervoersbedrijf Veolia.

Dat is mede te danken aan het succes van de buurtbus. In 2004 stopte vervoeder SVD (stadsvervoer Dordrecht) met de lijndienst Werkendam – Dordrecht omdat er niet genoeg mensen gebruik van maakte. Nu stopt vervoerder Veolia met de buurtbus, en laat ze grote bussen rijden. “De Buurtbus is eigenlijk voor het landelijke gebied waar geen rendabel OV kan rijden. Een gemiddelde landelijke Buurtbus vervoert ca. 40 reizigers per dag. De Werkendamse buurtbus heeft er meer dan 200.” Aldus Piet van den Bosch.

De invoering van de lijndienst heeft de nodige gevolgen. Zo vervalt in oktober de strippenkaart, en gaat de bus van Gorinchem-Werkendam in de daluren 1 keer in het uur rijden en in de spits 2 keer per uur. De bussen naar Dordrecht gaan op schooltijden rijden. Ook zullen de inmiddels vertrouwde lijnnummer 230 en 231 vervangen worden door lijn 120 naar Gorinchem en lijn 631 naar Dordrecht.

De gevolgen zijn niet alleen in Werkendam te merken, ook de bushalte in Nieuwendijk voor de Brabantliner waaraan gewerkt wordt zorgt ervoor dat de route van de bussen en de dienstregeling aangepast wordt. Ook gaat de trein Gorinchem – Dordrecht ieder kwartier rijden.

De nieuwe dienstregeling gaat in op 11 december. Op 12 december gaan er dan lijnbussen rijden. Op zondag zal er een kleine bus rijden.

bron: http://www.werkendamactueel.nl
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Buurtbus verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Reiziger Delft »

Lees ik hier nu dat de dienst Werkendam-Dordrecht gewoon compleet wordt opgeheven en er alleen een schoolbus overblijft? :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Lijkt het wel op maar zou opvallend zijn aangezien de buurtbusverbinding na een aantal jaar juist ook weer op zaterdag is gaan rijden.
Zou ook kunnen dat alleen de buurtbusritten die nu door een touringcar gereden werden in de spitsen worden vervangen door die lijn 631.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: Buurtbus verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Waalwijker »

Er gaat vanaf de nieuwe DR geen buurtbus meer naar Dordrecht reizigers moeten voortaan via Gorinchem naa Dordrecht. Verder rijden er vanaf dan geen buurtbussen meer naar Gorinchem
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Ah dus gecombineerd met de kwartiersdienst van de trein uit Gorinchem waar je niks aan hebt aangezien de bus om 't halfuur rijdt maximaal... reizigers krijgen er gratis een kwartier extra reistijd bij trouwens want Werkendam - Dordrecht met 231 duurt nu 30-35 minuten en de trein doet 25 minuten over Gorinchem - Dordrecht waar nog een kwartier met de bus aan vooraf gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Meltrain »

En bovendien wordt de reis dan gelijk een stuk duurder!
Ja ja, een fikse verbetering hoor. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Reiziger Delft »

Waalwijker schreef:Dat is mede te danken aan het succes van de buurtbus. In 2004 stopte vervoeder SVD (stadsvervoer Dordrecht) met de lijndienst Werkendam – Dordrecht omdat er niet genoeg mensen gebruik van maakte. Nu stopt vervoerder Veolia met de buurtbus, en laat ze grote bussen rijden.
Dit zet je in eerste instantie nogal op het verkeerde been inderdaad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Trouwens, gaat die 631 dan eigenlijk in Dordrecht via het Leerpark rijden zoals een enkele vroege rit van lijn 6 bij SVD deed? 'tis immers een scholierenlijn en zou op die manier lijn 7 flink ontlasten.

Ben ook wel benieuwd hoe men bij Arriva de situatie die hiermee ontstaat op wil lossen. De wijk De Hoven in Dordrecht haalt namelijk nu door lijn 231 nog krap z'n bedieningseis uit de concessie (halte Oudendijk zit zelfs nog vrij ver weg, met 700 meter loopafstand vanuit de uiterste hoek van die wijk), maar de dichtstbijzijnde bushalte van een andere lijn zit op 700 meter hemelsbreed en op zelfs ruimschoots meer dan een kilometer lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Waalwijker »

Daniel schreef:Trouwens, gaat die 631 dan eigenlijk in Dordrecht via het Leerpark rijden zoals een enkele vroege rit van lijn 6 bij SVD deed? 'tis immers een scholierenlijn en zou op die manier lijn 7 flink ontlasten.

Ben ook wel benieuwd hoe men bij Arriva de situatie die hiermee ontstaat op wil lossen. De wijk De Hoven in Dordrecht haalt namelijk nu door lijn 231 nog krap z'n bedieningseis uit de concessie (halte Oudendijk zit zelfs nog vrij ver weg, met 700 meter loopafstand vanuit de uiterste hoek van die wijk), maar de dichtstbijzijnde bushalte van een andere lijn zit op 700 meter hemelsbreed en op zelfs ruimschoots meer dan een kilometer lopen.
De exacte routes zijn nog niet vastgesteld. Dat gaat deze maand gebeuren

Verder heeft niet iedere reiziger uit Werkendam de bestemming Ddr. Er is onvoldoende budget om ook nog door te rijden naar Ddr.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Waalwijker schreef:Verder heeft niet iedere reiziger uit Werkendam de bestemming Ddr.
Ehm, het lijkt me toch wel dat alle reizigers vanuit Werkendam die nu met 231 richting Dordrecht reizen tenminste naar Dordrecht moeten om verder te reizen (bv. naar Rotterdam)
Werkendam - Breda en Werkendam - Hardinxveld / Sliedrecht zijn ook nu al sneller mogelijk via Sleeuwijk Tol / Gorinchem dus die reizigers zaten toch al niet in de buurtbus richting Dordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Stefan »

Daniel schreef:Ben ook wel benieuwd hoe men bij Arriva de situatie die hiermee ontstaat op wil lossen. De wijk De Hoven in Dordrecht haalt namelijk nu door lijn 231 nog krap z'n bedieningseis uit de concessie (halte Oudendijk zit zelfs nog vrij ver weg, met 700 meter loopafstand vanuit de uiterste hoek van die wijk), maar de dichtstbijzijnde bushalte van een andere lijn zit op 700 meter hemelsbreed en op zelfs ruimschoots meer dan een kilometer lopen.
Ben inderdaad ook benieuwd hoe ze dat op gaan lossen. Ik denk dat er rustigjes aan toch wel vraag naar wat openbaar vervoer begint te komen daar. Ben al een tijd niet in die buurt geweest, maar volgens mij hebben ze toch al wel een aardige wijk uit de grond gestampt. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Het gebrek aan OV daar heeft enige tijd geleden de krant al gehaald, vooral ook omdat er niet echt iets van een voetpad richting de bushalte is (je moet eerst oversteken en dan nog een keer terug naar de halte oversteken, want halte Oudendijk is een soort van eilandperronnetje aan één kant van de weg waar in twee richtingen gehalteerd wordt)
Een deel van die wijk is villawijk en levert dus beperkt vervoersvraag op, maar er zit daar ook een aardig woonwagenkampje wat wel reizigers oplevert...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Dafdriver »

Zo op het eerste gezicht dus een komplete verschraling aangaande het vervoer tussen Werkendam en Dordrecht.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door greyhound »

Lijkt mij een goede beslissing. Tussen werkendam en gorinchem rijden regelmatig meerdere versterkings buurtbussen. Dan wordt het duidelijk tijd voor een echte bus verbinding. Blijkbaar is het vervoersaanbod buiten schooltijden tussen werkendam en dordrecht zelfs voor de buurtbus te mager
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door greyhound »

Stefan schreef:
Daniel schreef:Ben ook wel benieuwd hoe men bij Arriva de situatie die hiermee ontstaat op wil lossen. De wijk De Hoven in Dordrecht haalt namelijk nu door lijn 231 nog krap z'n bedieningseis uit de concessie (halte Oudendijk zit zelfs nog vrij ver weg, met 700 meter loopafstand vanuit de uiterste hoek van die wijk), maar de dichtstbijzijnde bushalte van een andere lijn zit op 700 meter hemelsbreed en op zelfs ruimschoots meer dan een kilometer lopen.
Ben inderdaad ook benieuwd hoe ze dat op gaan lossen. Ik denk dat er rustigjes aan toch wel vraag naar wat openbaar vervoer begint te komen daar. Ben al een tijd niet in die buurt geweest, maar volgens mij hebben ze toch al wel een aardige wijk uit de grond gestampt. :P
Het lijkt mij niet dat een brabantse buurtbus iets met de concessie van de provincie zuid holland te maken heeft
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

greyhound schreef:Blijkbaar is het vervoersaanbod buiten schooltijden tussen werkendam en dordrecht zelfs voor de buurtbus te mager
Als er geen vervoersvraag zou zijn geweest lijkt het me nogal raar dat de buurtbus op een zeker moment ook op zaterdag tussen Dordrecht en Werkendam is gaan rijden... als ik me niet vergis zelfs in een hogere frequentie als bij SVD het geval was met lijn 6.
greyhound schreef:Het lijkt mij niet dat een brabantse buurtbus iets met de concessie van de provincie zuid holland te maken heeft
Juist wel... De Hoven heeft exact dezelfde bedieningseisen als de rest van de stad Dordrecht in halteafstanden die dus alleen gehaald werden door de aanwezigheid van die buurtbus :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Klaasje »

Wat is die halteloopafstand-eis eigenlijk? ongeveer 500 meter?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

85% van de inwoners van de Alblasserwaard, H.I. Ambacht, Papendrecht, Zwijndrecht en Dordrecht moet een halte binnen 400 meter afstand hebben. Op de haltes die binnen die 85% vallen moet minimaal een halfuursdienst ma - za overdag en een uurdienst 's avonds en zondags aangeboden worden.
Daarnaast, en dat is hier de belangrijkste eis, moeten alle woonadressen binnen de bebouwde kom een halte op maximaal 1 km afstand hebben. Het gedeelte van De Hoven wat het dichtst langs de Provincialeweg ligt is gelegen op 928 meter vanaf halte Oudendijk van lijn 231 wat hier de dichtstbijzijnde halte is.

Zie ook hier voor meer info.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door greyhound »

Daniel schreef:
greyhound schreef:Blijkbaar is het vervoersaanbod buiten schooltijden tussen werkendam en dordrecht zelfs voor de buurtbus te mager
Als er geen vervoersvraag zou zijn geweest lijkt het me nogal raar dat de buurtbus op een zeker moment ook op zaterdag tussen Dordrecht en Werkendam is gaan rijden... als ik me niet vergis zelfs in een hogere frequentie als bij SVD het geval was met lijn 6.
greyhound schreef:Het lijkt mij niet dat een brabantse buurtbus iets met de concessie van de provincie zuid holland te maken heeft
Juist wel... De Hoven heeft exact dezelfde bedieningseisen als de rest van de stad Dordrecht in halteafstanden die dus alleen gehaald werden door de aanwezigheid van die buurtbus :idea:
Dat kan zo zijn, maar ik denk niet dat de provincie noord brabant daar wakker van ligt. Verder hoeft een hoge frequentie niet te betekenen dat er aanbod is. Ik zie dagelijksnde lege busjes van arriva lijn 73 en 75 voorbij komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Die busjes op 73 en 75 moeten rijden omdat anders de bedieningseis niet gehaald wordt... zelfde geldt dus eigenlijk voor de bediening van de bewuste halte Oudendijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door greyhound »

Daniel schreef:Die busjes op 73 en 75 moeten rijden omdat anders de bedieningseis niet gehaald wordt... zelfde geldt dus eigenlijk voor de bediening van de bewuste halte Oudendijk.
En dan zijn er nog mensen die zeggen dat er niet op het OV bezuinigd kan worden........
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door MdJ »

*kick*
De 4601 en 4602 (De optare's van Veolia die tot december in Harderwijk rondreden) gaan eerst op lijn 230 in de spits rijden; daarna op de nieuwe 120. B?usjes zijn al in de Brabant-kleurstelling.

(Bron: OviB)
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Michael »

Wat ik me dan afvraag. Lijn 120 bestaat namelijk al in Brabant. Is de sneldienst Breda --> Fijnaart. Komt er dan nog een lijn 120 of word er wat veranderd aan de huidige?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door MdJ »

Tja.. Er komt een nieuwe lijk naar Gorinchem die lijn 120 gaat heten.. Dat verzin ik niet :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus Werkendam verdwijnt over enkele maanden

Bericht door Daniel »

Zou logischer geweest zijn als het oude lijnnummer (128 meen ik) in ere hersteld was, had je geen dubbel nummer gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten