Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Cookie »

Aangezien op vrijdag 15 april jl. de laatste getrokken treinen op de Hunsrückbahn (Boppard Hbf-Emmelshausen) zouden rijden, heb ik op 10 april eens een bezoekje gebracht aan deze spoorlijn. Na 1 mei is het de bedoeling dat Rhenus Veniro de treindienst overneemt van de Deutsche Bahn met Regioshuttles (soort veredeld Wadlopermotorrijtuig). Eigenlijk had dit in december 2009 al moeten gebeuren, maar de Regioshuttles werden maar niet toegelaten door de EBA (vergelijkbaar met de Duitse IVW).

De reis begon in een Desiro van de Mittelrheinbahn, welke sinds december 2008 de treindienst verzorgt op de linker Rijnoever. De heuvels worden naarmate je zuidelijker komt steeds hoger en de spoorlijn volgt grotendeels de Rijn. Helaas kunnen de raampjes niet meer open in de Desiro's, iets dat in 2007 nog wel kon in de rijtuigen van de Deutsche Bahn.

Afbeelding
Het uitzicht ten zuiden van Koblenz Hbf

Omdat mijn trein in Boppard Hbf niet zou aansluiten op de Hunsrückbahn, ben ik iets verder doorgereden naar Oberwesel. Vanuit daar kon ik weer terugsteken.

Afbeelding
Veel oude gebouwen bij het station van Oberwesel

De Hunsrückbahn is een zogenaamde Steilstrecke, wat inhoudt dat er hellingen van meer dan 40 promille inzitten. Tussen Boppard Hbf en Boppard-Buchholz wordt 336 meter geklommen over een afstand van 6 kilometer. Er wordt gereden met een diesellocomotief van de BR 218 en n-Wagens. Voordeel daarvan is dat het raam ook nog gewoon open kan in de rijtuigen 8-) .
Afbeelding
Op een veilig ogenblik snel even een fotootje gemaakt ;)

Aangezien de meeste ramen wel openstonden vanwege het warme weer was het geronk van de dieselloc goed te horen. Ook om de dieselgeur kan je niet heen, in de tunnels blijft deze behoorlijk hangen namelijk. In ieder geval zijn het Nebenbahnsferen ten top! Het eindstation Emmelshausen is circa 20 minuten verwijderd van Boppard, aldaar keert de trein weer terug naar Boppard Hbf.

Afbeelding
Emmelshausen

Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.

Afbeelding
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte

Vervolgens wilde ik nog wat andere motieven opzoeken langs deze spoorlijn, maar op de een of andere manier ben ik verkeerd gelopen en kreeg ik uitzicht op de Linke en Rechte Rheinstrecke. En aangezien dat ook niet verkeerd was, hoefde teruglopen ook niet perse van mij :) .

Afbeelding
In de verte rijdt op de linker Rijnoever een Intercity

Uiteindelijk kwam ik weer uit bij het hoofdstation van Boppard, waar ik vanaf de parkeerplaats de trein naar Emmelshausen kon vastleggen.

Afbeelding
Boppard Hbf

Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen :shock: . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.

Afbeelding
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief! :shock: :P

Hierna heb ik de trein richting Koblenz gepakt, waar ik nog even heerlijk heb genoten van het heerlijke weer en de stad zelf. Daarna werd weer teruggekeerd naar Nederland.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Bart »

Cookie schreef:Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief! :shock: :P
Dodeman wordt daar met de hand bediend, toch?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Caspar »

Mooie fotos, vooral die met de brug zo in de diepte. :pos:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door waldo79 »

Kon je dit op een dag heen en weer reizen vanuit Nederland?
steigingen
:N (A)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Caspar »

Vanaf Arnhem is het 3u50 tot Emmelshausen zo te zien. :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Cookie »

waldo79 schreef:Kon je dit op een dag heen en weer reizen vanuit Nederland?
Ja, heb er 1 dag voor uitgetrokken inderdaad :) .
waldo79 schreef:steigingen :N (A)
Hmm... :oops: Hellingen beter? :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Ronald »

Leuk gezicht, zo'n dieselloc met 2 karretjes :D . En érg mooie foto's :pos: .
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Daan »

Leuke plaatjes, inderdaad :-)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door BR628 »

Cookie schreef:Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.

Afbeelding
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte

Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen :shock: . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.

Afbeelding
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief! :shock: :P
Wereldplaten!
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door mb90 »

Mooie foto's van een mooie omgeving. Ik hoop over 2 weken ook zulk mooi fotoweer te hebben als er een paar daagjes heen ga. :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Fles »

Vette foto's hoor! Gave rit ook zo te zien :) Jammer dat het nu gedaan is met de 218-inzet daar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Meltrain »

Erg mooie foto's. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Timon91 »

Hele mooie foto's! Op welke routes rijden deze mooie treinen nu nog wel eigenlijk?
Mijn Flickr account.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Bart »

Op de Marschbahn misschien nog?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Cookie »

Volgende treinen rijden volgens Wikipedia nog met Baureihe 218 + rijtuigen. Dit kunnen zowel n-Wagens als Dostos zijn. Ik weet overigens niet hoe actueel dit lijstje nog is.
Wikipedia schreef: RE Hannover Hbf – Hildesheim – Bad Harzburg
RE Frankfurt (Main) Hbf – Stockheim (Oberhessen)
RE Frankfurt (Main) Hbf – Nidda
RB Bad Vilbel – Stockheim (Oberhessen)
RB Dieburg – Frankfurt (nur noch ein Zugpaar)
RE München Hbf – Buchloe – Memmingen (zie ook dit verslag van afgelopen zomer)
RE München Hbf – Buchloe – Füssen
RE Augsburg Hbf – Buchloe – Füssen (einzelne Züge)
RB Augsburg Hbf – Buchloe – Memmingen – Lindau Hbf
RE Ulm – Memmingen – Kempten (Allgäu) Hbf (teilweise weiter nach Oberstdorf)
RE München Hbf – Buchloe
RB Kempten (Allgäu) Hbf – Oberstdorf (einzelne Züge)
RB Marktredwitz – Bayreuth Hbf (ein Zugpaar)
Kiel - Flensburg (nur an Freitagen)
Kiel – Lübeck (einzelne Zugpaare)
Lübeck - Puttgarden (am Wochenende in der Sommersaison)
EC Lindau Hbf – Buchloe – München Hbf (in Doppeltraktion)
RE Simbach (Inn) – Mühldorf
RB Landshut Hbf – Mühldorf – Salzburg Hbf
RE Mühldorf – München (oft in Doppeltraktion)
RE-Paar München - Mühldorf – Passau (nur an Samstagen)
RE Mainz Hbf – Alzey
RE Koblenz Hbf – Weißenburg (Elsass) (nur an Sonntagen)
RE Mainz Hbf – Weißenburg (Elsass) (nur an Sonntagen)
RB Neustadt (Weinstraße) – Weißenburg (Elsass) (nur an Sonntagen)
IRE Lindau Hbf – Friedrichshafen Stadt – Ulm Hbf (- Stuttgart Hbf, Mo-Fr 2 Zugpaare als "Sandwich")
RB Ulm Hbf – Geislingen/Steige (zwei Zugpaare Mo-Fr)
IC Stuttgart Hbf – Ulm Hbf – Oberstdorf (Doppeltraktion)
IC Augsburg Hbf – Buchloe – Oberstdorf
RE Augsburg Hbf – Buchloe – Oberstdorf (nur an Sonntagen, in Doppeltraktion)
IC Ulm Hbf – Friedrichshafen Stadt – Lindau Hbf
Autozüge Westerland/Sylt - Niebüll (Doppeltraktion)
IC Westerland/Sylt - Hamburg Hbf (Doppeltraktion)
IC Puttgarden - Hamburg Hbf (als Wendezug)
IC Munster - Uelzen (Fr und So)
IC Rostock Hbf - Seebad Heringsdorf (im Sommer, eine Lok)
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Etienne »

Voornamelijk echt in de uithoeken van Duitsland dus :lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Suus »

De bovenste zijn niet echt in een uithoek, Hannover Hbf of Frankfurt Hbf zijn goed bereikbaar vanuit Nederland :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Bart »

Op de Niddertalbahn (Bad Vilbel-Stockheim, vlakbij Frankfurt) is het altijd prijs, je hebt of een 628 of een 218. Beide leuke treinen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Cookie »

Rhenus Veniro gaat 1 mei nog niet rijden met de RegioShuttles, er worden bussen ingezet (bron) .
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Fles »

IC 118 Salzburg - Münster rijdt in elk geval Lindau - Friedrichshafen en nog wel een stukje verder met BR218. Zelfs in dubbeltractie. Hippige shit jonge :pos:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door BR628 »

Paashaas schreef:IC 118 Salzburg - Münster rijdt in elk geval Lindau - Friedrichshafen en nog wel een stukje verder met BR218. Zelfs in dubbeltractie. Hippige shit jonge :pos:
Tot Ulm Hbf. Net als de RE's tussen Friedrichshafen en Stuttgart die over Ulm rijden (remember Bodensee-trip 2007?)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Fles »

ja. Dat was okt 2010 nog altijd zo trouwens :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door deadlock »

Ik ben voor het verkopen van alle GTW's en het verplicht inzetten van 218's met trek/duwtreinen <3<3 Wat een mooie locomotieven zijn het toch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Stefan »

En dat geluid van die dingen! :D *O*
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218

Bericht door Daan »

Mee eens :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten