Rechter Maas Oever (RMO)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Geert »

Zaterdag 4 april was ik vroeg klaar met mijn werk, het was heerlijk weer en ik had mijn fototoestel bij me... op weg naar de RMO!

Rechter Maasoever is het spoorwegemplacement naast het Marconiplein in Rotterdam. Vanaf het hoofdspoor tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum buigt het verbindinsspoor af ter hoogte van de brug over de Schie (naast de Van Nelle fabriek).

Hier een overzichtsfoto van het terrein zoals het er tegenwoordig bijligt:
Afbeelding

Tegenwoordig liggen er nog maar vier sporen, maar in het verleden waren dat er veel meer en was het er ook een stuk drukker. Tegenwoordig rijdt er incidenteel een ACTS- of Railiontrein (meestal met tunneldelen voor de RandstadRail-tunnel bij Rotterdam CS).

Naast het emplacement loopt een soort kademuur waardoor je lekker over het emplacement uit kunt kijken. Ik was halverwege begonnen, dus hier maar de eerste foto die ik gemaakt heb:
Afbeelding
Op de vorige foto kun je naast de spoorbundel een afscheiding en een modderveld zien liggen. Hier lagen vroeger de overige sporen (wat ook te zien is aan de lantaarnpalen die eerst dus tussen de sporen stonden, en nu dus naast het meest rechterspoor).
Inmiddels zijn alle andere sporen opgebroken en zal er een parkje voor de buurt verrijzen.
Afbeelding

Hier een foto de andere kant op, waar je de torens aan het Marconiplein goed kunt zien:
Afbeelding

Voor het stopbord moesten binnenkomende treinen stoppen voordat ze verder mochten (een restant van de klassieke beveiliging, volgens de toelichting op de seinenboeksite:
Afbeelding

Hier een handwissel. Waarvoor het kastje waar de kabels naar toe lopen nodig is, was me niet helemaal duidelijk (misschien een grendel)?
Afbeelding

En vlak voor bovenstaand wissel stond een telefoonpaal:
Afbeelding

Inmiddels is het einde van het spoor al behoorlijk volgegroeid met struiken. Ook op de andere sporen beginnen de struiken op te komen.
Afbeelding

Vlak voor het spoor eindigt (het stootjuk kun je nog net helemaal links zien) ligt ook een hoop rotzooi van de buurtbewoners op het spoor. :evil: Het terrein is ook niet afgesloten met hekken o.i.d., veel mensen lopen hier langs om hun hond uit te laten of een stukje af te snijden.
Afbeelding
Hier een foto de andere kant op (genomen vanaf het stootjuk):
Afbeelding
En zulke foto's kun je natuurlijk alleen in Rotterdam maken ;)
Afbeelding
Afbeelding
(let ook op omzetstoel van het wissel dat je nog net door de struik heen kunt zien...)

Toen ben ik weer de andere kant opgelopen, richting het Marconiplein en de aansluiting. Vlak voor het einde van het emplacement staat een bordje "Voorbijrijden alleen na toestemming Post T".
Afbeelding
Net na het bordje (niet goed te zien op de vorige foto) zit nog een stopontspoorblok op de rails. Zo'n blok is aangebracht om te voorkomen dat losse wagens het hoofdspoor betreden wanneer ze wegrollen: ze stoppen (of ontsporen) doordat ze tegen het blok aanrijden. Wanneer een trein het spoor wil betreden moet de machinist het stopontspoorblok ontgrendelen.
Afbeelding
Ook weer een foto de andere kant op gemaakt :)
Afbeelding
En dan nu een foto richting de aansluiting. De AHOB's beveiligen het Marconiplein, een druk kruispunt in Rotterdam-West. Het rechterspoor leidt naar Rotterdam Centraal, het linkerspoor gaat verder de havens in.
Afbeelding
Voor het spoor richting havens staat een S-bord met de tekst "Knop drukken. Als witte lamp brandt en bomen gesloten zijn, oprijden".
Afbeelding
Het dwergseintje is overigens voorzien van een rooster, waarschijnlijk is men door schade en schande wijs geworden...
Afbeelding
En zoals je op onderstaande foto kunt zien wordt de RMO niet al te regelmatig meer gebruikt...
Afbeelding

Kortom, ik had een prima besteding van mijn vrije namiddag! :D
De RMO is overigens prima per OV te bereiken: er rijden verschillende trams langs het Marconiplein, en ook de rode metrolijn (Calandlijn) stopt onder het Marconiplein. Op Schiedam Centrum de metro richting Oost nemen en de volgende halte er weer uit.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door mb90 »

Even een flinke schop, want hier is een fotoupdate van de RMO die flink veranderd is en nog meer zal veranderen.

Ik begon bij het verbindingsspoor tussen de Oude Lijn en RMO. Dat spoortje is nogal dichtgegroeid. Ook stond tot voorkort het sein nog op geel, maar sinds kort is deze gedoofd:
Afbeelding

Bij het Marconiplein is het spoor beter:
Afbeelding

De overweg aan de noordkant:
Afbeelding

Deze overwegbomen zijn net als de anderen langs het Marconiplein vastgemaakt met een hangslot:
Afbeelding

Een opvallende bezoeker was er ook nog in de vorm van deze RET 2038, geen gelijknummerige Citadis dus:
Afbeelding

Een boompje is bovenin wat geknakt:
Afbeelding

Tot slot een overzicht van het Marconiplein. Ik vrees voor de liefhebbers van oud havenspoor dat dit niet al te lang zo zal blijven:
Afbeelding

Dan naar de echte RMO. Alle sporen zijn er nu verdwenen, maar nog 1 lichtmast is overgebleven:
Afbeelding

Een deel van het pad langs RMO is nogal dichtgegroeid:
Afbeelding

Afgelopen maandag werd de eerste paal geslagen voor het Dakpark met winkels (voor meer info zie http://www.dakparkrotterdam.nl) wat de plek van RMO op gaat vullen. De partytent is nog een bewijs ervan:
Afbeelding

Ook zijn hier 3 opvallende damwanden te vinden. Ik vermoed voor de stadsverwarming die hier ligt:
Afbeelding

Ik zei al eerder dat alle sporen verdwenen zijn. Maar er zijn nog 2 dwarsliggers blijven liggen:
Afbeelding

Tot slot nog 2 overzichtsplaatjes van RMO nu het nog kaal is. Richting Marconiplein met de Europoint-torens waarvan eentje mijn stageplek is, waardoor ik uitzicht heb op dit gebeuren:
Afbeelding

En richting de Westzeedijk:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Geert »

Wat een verandering zeg, dat kun je op de onderste foto's mooi zien (vergeleken met de foto's in het eerste bericht). Had al een tijdje terug gezien dat er veel gesaneerd was, maar nu is dus echt bijna alles weg.

Weet je toevallig wanneer het Marconiplein op de schop gaat?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door mb90 »

Nee, ik heb geen idee. Als ik het zo zie kan het nooit lang duren, maar je weet het nooit. Ik zal morgen eens kijken of ik wat kan vinden.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Dubbele P »

Dat is inderdaad een snel aflopende zaak daar in Rotterdam... Ik was er in mei en toen lag er nog het een en ander. Heb je de unieke tramkruising op het Marconiplein niet gefotografeerd, of is die inmiddels verdwenen?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door mb90 »

Die unieke tramkruising ligt er (net als bij NedTrain Feijenoord) nog. Ik heb er (nog) geen foto van, omdat het er maandagmiddag nogal druk was met mensen en ik geen opvallende stunts uit wilde halen.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door racingweirdo »

In jouw bovenste post zitten geen foto`s?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Stefan »

racingweirdo schreef:In jouw bovenste post zitten geen foto`s?
Tegen of over wie gaat 't? :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Karl »

Begin deze middag duurde het even voordat de foto's in de eerste post geladen waren.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door mb90 »

Geert schreef:Weet je toevallig wanneer het Marconiplein op de schop gaat?
Gisteren heb ik wat informatie gevonden over het Marconiplein. Voorlopig is het de bedoeling dat april 2010 fase 1 start tot juli 2010 en dat in april 2011 fase 2 start tot juli 2011. De bedoeling is een reconstructie en mogelijk het vervangen van de tramsporen. Ik denk dus dat dan de oude RMO-sporen wel zullen verdwijnen.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door mb90 »

Even een flinke stofwolk wegwerken, want er zijn weer wat sporen verdwenen van de RMO. Dit keer is ook de westtak grotendeels afgebroken. Eerst nog even terug naar september vorig jaar. Toen liep ik over de voormalige stamlijn richting de Dhs waar nu wat bankjes en toen ook zonnebloemen stonden. Ik dacht dat deze foto's hier al eens geplaatst waren, maar na wat zoeken bleek dat toch niet zo te zijn. Daarom hier alsnog de lijn, gezien vanaf het Marconiplein (die overigens slechts deels op de schop is gegaan de afgelopen tijd, alleen de overweg is bij de weg aan de zuidkant gehaald) waarbij de sporen tot aan het sein op de eerste foto inmiddels ook al verwijderd zijn:
Afbeelding

Dan een picknicktafel langs het spoor:
Afbeelding

En daarna wat zonnebloemen:
Afbeelding

Dan naar deze week. Dinsdagochtend werden ook de sporen tussen de overwegen op het Marconiplein zelf verwijderd en dat ligt er nu zo bij:
Afbeelding

Dan het westelijke emplacement van de RMO. Nog geen 5 jaar geleden was het nog in gebruik voor tunnelonderdelen voor de metrotunnel onder Blijdorp, maar nu staat alleen het bouwbord er nog met nog een paar spoortjes:
Afbeelding

Achter het pakhuis links op de foto waren nog een aantal sporen en wissels tussen al het puin te vinden:
Afbeelding

Die sporen houden dan even op om daarna de Marconistraat over de steken. Daarna houden ze echter definitief op:
Afbeelding

Dan een klein stukje verder na een volgend pakhuis een blik richting het Marconiplein. Je zou het niet zeggen, maar het pakhuis rechts wordt nog gebruikt, al zag het er allemaal vrij duister uit:
Afbeelding

Toen ben ik verder het terrein op gegaan. Van het hek wat er ooit omheen stond was hier namelijk op enkele paaltjes na niets meer te zien. Op het terrein liggen nog een aantal losse en sterk verroeste wissels zoals deze:
Afbeelding

Of dit al deels ingegroeide wissel:
Afbeelding

En hier nog een aantal met links ernaast het enige lange rechte stuk spoor wat er nog ligt:
Afbeelding

En met nog wat puin zijn dit de meest westelijke wissels, tegen Schiedam aan:
Afbeelding

Daarachter liggen nog wat sporen, maar die zijn al aardig dichtgegroeid:
Afbeelding

Dit spoortje loopt echter achter mij wel weer verder en steekt hier weer de Marconistraat over. Rechts is overigens een hek te zien die dit terrein in de weekeinden afsluit voor iedereen, omdat er dan ook niets te doen is hier:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Meltrain »

Leuk om te zien hoe het er nu zo bij ligt. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Etienne »

Op 3 mei was ik even in Rotterdam voor de pendelbussen die o.a. op lijn 8 rijden tussen Marconiplein, Spangen en Schiemond. Meteen even dus een update van RMO ri. de Oude Lijn.

De sporen zijn ondertussen over het gehele gedeelte opgebroken en er is behoorlijk gesnoeid:
[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/03/1304410717-40.jpg[/smallimg]

De boomstam moet zeker verhinderen dat er ooit nog treinen komen :lol:
[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/03/1304410801-050.jpg[/smallimg]

Het inrijdsein voor RMO.
[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/03/1304410895-410.jpg[/smallimg]

De picknicktafel staat er ook nog, echter het stonk er een beetje naar afval. Het is ook een dumpplaats voor afval geworden. :(
[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/03/1304410946-370.jpg[/smallimg]

Een plaatje terugkijken vanaf het hek waar men niet meer verder kan. Het betonpad dient als wandelpad om het kinderdagverblijft (rechts beneden van het standpunt) met Spangen te verbinden.
[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/03/1304411033-650.jpg[/smallimg]

En als laatste nog een foto door hek, kijkende richting de Oude Lijn.
[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/03/1304411123-330.jpg[/smallimg]
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Geert »

Aha, er staat dus wel een hek. Heb al een aantal keren kinderen zien spelen bij de (oude) aansluiting tussen de RMO en de Dhs-brug, ik dacht dat die gewoon vanaf het Marconiplein het oude spoor gevolgd hadden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rechter Maas Oever (RMO)

Bericht door Etienne »

Toch is dat hek niet de beste oplossing, tussen het ballast en datzelfde hek is zat ruimte voor een gemiddeld kind om onder door te kruipen. :N
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten