11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

Gekko123 schreef:Definitiekwestie. Maar in feite was het al wel een aanbesteding, een onderhandse aanbesteding. Ze staken juist tegen de openbare aanbesteding.
Dat is helemaal geen aanbesteding. Zoiets heet een onderhandse gunning.
In de bouwwereld heb je naast onderhandse gunningen en openbare aanbestedingen ook nog een andere vorm waarvan de naam "meervoudig onderhandse aanbesteding" is. Deze laatste vorm lijkt me een mooie voor de OV-markt omdat vervoerders die een wanprestatie leveren geweerd kunnen worden. Daarentegen moeten nieuwe vervoerders wel toegang tot de markt kunnen krijgen. Ik weet alleen niet of die laatste vorm in de ov-markt toegepast mag worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door hauptbahnhof »

Precies wat Gekko123 zei... Definitiekwestie. SRA heeft een PVE uitgeschreven. Ze zullen vast een bepaald bedrag in hun hoofd hebben. GVB biedt daaronder, en het wordt goedgekeurd. Als GVB erboven had geboden, dan had GVB het nooit gekregen.

GVB heeft dus niet zonder meer de klus gekregen!

Trouwens, zou jij willen dat over een aantal jaren alle Nederlandse vervoerbedrijven weg zijn en we allemaal buitenlandse bedrijven hebben die het OV hier rijden? Dat terwijl ze in hun eigen land wel beschermd worden?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

hauptbahnhof schreef:Precies wat Gekko123 zei... Definitiekwestie. SRA heeft een PVE uitgeschreven. Ze zullen vast een bepaald bedrag in hun hoofd hebben. GVB biedt daaronder, en het wordt goedgekeurd. Als GVB erboven had geboden, dan had GVB het nooit gekregen.
Juridisch is er nogal een verschil omdat er op de ene manier wél potentieël meerdere keuzes zijn en bij de andere variant niet. Overigens gaat het me totaal niet over het proces van de laatste tijd. Ik ben alleen wel van mening dat het bij de volgende ronde allemaal netjes, en goed voorbereid aanbesteed dient te worden, dat hoeft van mij niet persé openbaar te zijn, maar dat mag van mij ook meervoudig onderhands.
hauptbahnhof schreef:Trouwens, zou jij willen dat over een aantal jaren alle Nederlandse vervoerbedrijven weg zijn en we allemaal buitenlandse bedrijven hebben die het OV hier rijden? Dat terwijl ze in hun eigen land wel beschermd worden?
Zolang ze goed OV leveren en goed voor hun personeel zorgen heb ik daar geen enkel probleem mee. Doorgaans wordt er toch gewerkt met lokale dochterbedrijven die ook netjes belasting betalen dus ik zou niet eens weten waarom ik tegen zou moeten wezen. Dit is op deze manier een argumentloos statement. De marges in het OV zijn nou ook weer niet zo hoog dat we bang moeten zijn voor miljardenwinsten die naar het buitenland verdwijnen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Precies wat Gekko123 zei... Definitiekwestie. SRA heeft een PVE uitgeschreven. Ze zullen vast een bepaald bedrag in hun hoofd hebben. GVB biedt daaronder, en het wordt goedgekeurd. Als GVB erboven had geboden, dan had GVB het nooit gekregen.

GVB heeft dus niet zonder meer de klus gekregen!
De vraag is of GVB ook het bod had gekregen als bijvoorbeeld Connexxion en Arriva mee hadden mogen bieden. GVB had dan trouwens nog steeds de concessie kunnen winnen hoor, maar de overheid weet dan tenminste zeker dat de laagste prijs wordt betaald. Nu hoop je maar dat andere bedrijven het niet goedkoper hadden kunnen doen dan het GVB dat deed.
Trouwens, zou jij willen dat over een aantal jaren alle Nederlandse vervoerbedrijven weg zijn en we allemaal buitenlandse bedrijven hebben die het OV hier rijden? Dat terwijl ze in hun eigen land wel beschermd worden?
En waarom zou dat slecht zijn voor Nederland, zolang de kwaliteit goed is en de prijs niet te hoog? Ook een buitenlands vervoerbedrijf zal gewoon aan alle verplichtingen moeten voldoen (wettelijk en afgedwongen in de concessie), en zoals gezegd wordt rijdend personeel overgenomen met behoud van CAO.

----

Overigens las ik op de RET-site het volgende:
Op woensdag 11 mei voeren de vakbonden acties tegen de voorgenomen openbare aanbesteding en de kabinetsbezuinigingen van 120 miljoen euro op het openbaar vervoer. Daarom rijden er op die dag geen trams, bussen en metro’s van aanvang dienst tot 8.30 uur. In verband met de opbouw van de dienstregeling, dient u tussen 8.30 en 10.00 uur rekening te houden met een onregelmatige dienstregeling, vertraging en uitval van metro’s, trams en bussen. Omstreeks 10.00 uur rijdt het openbaar vervoer van de RET weer volgens dienstregeling.
Waarom is daar anderhalf uur voor nodig? Had men dan niet gewoon beter kunnen zeggen "we staken tot ongeveer 10 uur en daarna rijdt alles weer perfect"? Hier kweekt men al helemaal geen goodwill mee bij de reizigers.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Geert schreef: Waarom is daar anderhalf uur voor nodig? Had men dan niet gewoon beter kunnen zeggen "we staken tot ongeveer 10 uur en daarna rijdt alles weer perfect"? Hier kweekt men al helemaal geen goodwill mee bij de reizigers.
Omdat er soms een behoorlijk eind tussen de remise en het beginpunt zit.. en die afstand ook overbrugt moet worden. Of kan jij de trams en bussen om negen zo op het beginpunt getovert krijgen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

"Sorry, Geen dienst"! en rijden maar! *bus*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Geert »

Abracadabram schreef:
Geert schreef: Waarom is daar anderhalf uur voor nodig? Had men dan niet gewoon beter kunnen zeggen "we staken tot ongeveer 10 uur en daarna rijdt alles weer perfect"? Hier kweekt men al helemaal geen goodwill mee bij de reizigers.
Omdat er soms een behoorlijk eind tussen de remise en het beginpunt zit.. en die afstand ook overbrugt moet worden. Of kan jij de trams en bussen om negen zo op het beginpunt getovert krijgen?
Maar waarom zouden de stakers perse tot half 9 op de remise moeten blijven? Ze kunnen om acht uur toch alvast vertrekken naar het eindpunt zonder reizigers mee te nemen en zo toch staken, maar wel om half 9 de dienstregeling perfect rijden?
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Geert schreef:
Abracadabram schreef:
Geert schreef: Waarom is daar anderhalf uur voor nodig? Had men dan niet gewoon beter kunnen zeggen "we staken tot ongeveer 10 uur en daarna rijdt alles weer perfect"? Hier kweekt men al helemaal geen goodwill mee bij de reizigers.
Omdat er soms een behoorlijk eind tussen de remise en het beginpunt zit.. en die afstand ook overbrugt moet worden. Of kan jij de trams en bussen om negen zo op het beginpunt getovert krijgen?
Maar waarom zouden de stakers perse tot half 9 op de remise moeten blijven? Ze kunnen om acht uur toch alvast vertrekken naar het eindpunt zonder reizigers mee te nemen en zo toch staken, maar wel om half 9 de dienstregeling perfect rijden?
Naast dat die mensen niet betaald krijgen tot half negen.

Hoe wil jij in een half uur van de remise op zuid naar Eindpunt Holy? Er is waarschijnlijk een rede dat ze anderhalf uur nodig zijn om te dienstregeling op te starten, dat lukt niet in een half uur.

Vergeet ook niet op de onvrede van de mensen als er een lege tram/bus voorbij komt die weigert te stoppen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

Die onvrede zal er bij de reizigers niet zijn wanneer een uur na de starttijd de eerste tram in hun richting langskomt die inmiddels bomvol zit met de reizigers van andere haltes eerder op de route wou je zeggen? :N Als je een tijd noemt zal je die ook enigszins moeten kunnen waarmaken. Ok, de eerste 2 uur werkt het niet perfect, maar er mag toch echt een poging gedaan zijn om de reizigers overal vandaan te kunnen bedienen binnen een redelijke tijd. Redelijk is in ieder geval niet een half uur.
Al met al is de reiziger dus gewoon het mikpunt (bedoeld of onbedoeld, ik denk het laatste) omdat je op kilometers afstand al kan zien dat het CDA, de VVD, de SGP en de PVV het beleid niet gaan veranderen.
Laatst gewijzigd door Klaasje op wo 04 mei 2011, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Geert »

@Abracadabram Nu zeg je dus in feite tegen de reizigers op de eindpunten (zoals Holy): dikke vinger, de eerste tram komt pas om half 10. Of misschien wel eerder of later.

Los wat ik vind van de stakingsactie zelf vind ik dat het stakende personeel in ieder geval wel zijn best moet doen om - als de staking voorbij is - de dienstregeling te hervatten. Pas om half negen eens een ritje maken vanuit de remise naar het eindpunt valt daar niet onder wat mij betreft.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Geert schreef:@Abracadabram Nu zeg je dus in feite tegen de reizigers op de eindpunten (zoals Holy): dikke vinger, de eerste tram komt pas om half 10. Of misschien wel eerder of later.

Los wat ik vind van de stakingsactie zelf vind ik dat het stakende personeel in ieder geval wel zijn best moet doen om - als de staking voorbij is - de dienstregeling te hervatten. Pas om half negen eens een ritje maken vanuit de remise naar het eindpunt valt daar niet onder wat mij betreft.
De stakers krijgen niet betaald tot half negen.. Hoe ga je ze uitleggen dat ze om 8 uur moeten beginnen?

Daarnaast zijn de remises ook gelimiteerd in uitrij ruimte. Remise kralingen heeft maar 1 uitgang. Hoe wil je daar 4 tramlijnen vanuit opstarten in een half uur? Ik denk dat je gecombineert met het andere verkeer dat daar over de weg gaat je dat niet voormekaar krijgt. Hoelang doen ze op een normale dag om op te starten tot normale capaciteit?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

Als het personeel het niet nodig vindt om op tijd uit te rijden voor een redelijke start, is het ook niet nodig om de bezuinigingen in te trekken zal de gedachte van buitenstaanders zijn. Let op: er wordt op deze manier veel goodwill verspeelt! Als er teveel gestaakt wordt in de komende periode zullen steeds meer mensen denken dat het ook allemaal wel zonder dat stedelijke ov kan.
Protesteren: Ok! Maar doe echt je best om toch iets moois neer te zetten waaruit de "drive van het personeel" blijkt. Laat zien dat je niet alleen voor je geld werkt maar met liefde mensen van A naar B brengt. Als het argument is "we kunnen niet eerder beginnen omdat we dan niet betaald worden" dan geeft dat een erg verkeerd beeld en werk je (al dan niet indirect) mee aan je eigen graf.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door iljitsch »

En een voedingsstation kan ook maar een beperkt aantal trams aan de rol houden. Als een handvol bestuurders tegelijk plankgas geeft knalt er daar vast wel een zekering uit.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

Ga met een paar trams (2 a 3) op een eindpunt staan met personeel. Koffie mee, tafeltje neerzetten en klaverjassen tot het tijd is. Dan beginnen vanaf daar om 8:30.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Klaasje schreef:Als het personeel het niet nodig vindt om op tijd uit te rijden voor een redelijke start, is het ook niet nodig om de bezuinigingen in te trekken zal de gedachte van buitenstaanders zijn. Let op: er wordt op deze manier veel goodwill verspeelt! Als er teveel gestaakt wordt in de komende periode zullen steeds meer mensen denken dat het ook allemaal wel zonder dat stedelijke ov kan.
Protesteren: Ok! Maar doe echt je best om toch iets moois neer te zetten waaruit de "drive van het personeel" blijkt. Laat zien dat je niet alleen voor je geld werkt maar met liefde mensen van A naar B brengt. Als het argument is "we kunnen niet eerder beginnen omdat we dan niet betaald worden" dan geeft dat een erg verkeerd beeld en werk je (al dan niet indirect) mee aan je eigen graf.
Ik weet niet wat voor werk jij doet. Maar ik denk dat je werkgever blij zou zijn dat als iedereen staakt.. Jij gelukkig wel in je eentje op het werk gaat zitten. Hoe mooi je het verhaal wil inkleden, de grootste motivatie voor mensen om te werken is geld. Geen loon? Waarom moeite doen om op te staan?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Geert »

Je staakt toch niet om het staken zelf, maar om een bepaald punt te maken? Het personeel (en hun vakbonden) hebben zelf bedacht om te staken, met als doel om de aanstaande aanbestedingen en bezuinigingen tegen te gaan. Als je staakt krijg je inderdaad geen loon, maar dat is de consequentie van staken - er zijn wel meer manieren om je punt te maken.

Nu wil men door het staken dus blijkbaar de politiek wakker schudden. Oké. Is het dan niet handig om de reizigers daarbij te betrekken? Zodat zowel reizigers als personeel tegen de bezuinigingen zijn? Om dat voor elkaar te krijgen moet het personeel ervoor zorgen dat de reizigers aan hun kant staan en daar is vooral veel goodwill voor nodig. Door te gaan staken middenin de ochtendspits gaat dat al niet echt lukken (waar zijn de publieksvriendelijke acties) maar al helemaal niet als het personeel blijkbaar pas na half 9 de remises en garages uit wil rijden.

Natuurlijk heeft het personeel recht om te staken, maar het lijkt me handig als ze ook wat begrip kweken onder de reizigers. Dit lokt alleen maar ergernis uit en zo boeit het de reizigers ook niet of de boel nu wel of niet wordt aanbesteed en wegbezuinigd. Maar als je dacht om half 9 een tram te kunnen nemen kom je nu wel lekker bedrogen uit. -o-

Is er overigens geen stakingspot meer bij de vakbonden waarmee hun verloren loon wordt gecompenseerd?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

Abracadabram schreef:de grootste motivatie voor mensen om te werken is geld. Geen loon? Waarom moeite doen om op te staan?
True, het gaat hier alleen niet over het inleveren van je complete maandsalaris maar om het inleveren van hooguit een paar uur salaris. Door drie kwartier moeite te doen (matritje) en een "half uurtje gezellig te doen met collega's" kan je de pijn voor reizigers substantieel verminderen terwijl je er zelf echt niet veel slechter van wordt.

Abracadabram schreef: Ik weet niet wat voor werk jij doet. Maar ik denk dat je werkgever blij zou zijn dat als iedereen staakt..
1. Bij mijn "werkgever" is bij mijn weten nog nooit gestaakt.
2. De directeur van de RET is ook tegen de bezuinigingen, maar wel tegen de stakingen.
3. Ik doe een afstudeerstage voor 0 euro per uur. Daarentegen doe ik wel rustig mee aan brainstormsessies voor andere projecten dan die waarvoor ik er zit. Formeel zou ik goed zitten als ik dat niet doe. ik zie het alleen wel als een investering in mijn eigen werktoekomst. Het zou het OV-personeel in de grote steden sieren als ze er zo ook over dachten.
@Daniël: Er is een stakingspot van vakbonden.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Geert schreef: (waar zijn de publieksvriendelijke acties)
Het feit dat die er niet zijn, is vast omdat het in het verleden gebleken is dat het middel niet werkt. (Denk ik, heb niet de cijfers om het te onderbouwen)
Geert schreef: Maar als je dacht om half 9 een tram te kunnen nemen kom je nu wel lekker bedrogen uit.
Daarom staat er overal ook keurig vermeld dat alles pas om 10 uur weer normaal rijdt.
Geert schreef: Is er overigens geen stakingspot meer bij de vakbonden waarmee hun verloren loon wordt gecompenseerd?
Ongetwijfelt, maar die hebben ook bodems natuurlijk
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Klaasje schreef:True, het gaat hier alleen niet over het inleveren van je complete maandsalaris maar om het inleveren van hooguit een paar uur salaris. Door drie kwartier moeite te doen (matritje) en een "half uurtje gezellig te doen met collega's" kan je de pijn voor reizigers substantieel verminderen terwijl je er zelf echt niet veel slechter van wordt.

.
Voor sommige mensen kunnen een paar uur minder werken al een flinke aanslag op het inkomen zijn. Daarnaast is het toch meestal ook zo dat de vakbonden op zo'n moment met zn alle op een fluitje gaan blazen om te bewijzen dat ze tegen zijn. Dus gezellig kaarten in een huisje drie kwartier verderop zit er meestal niet in.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Wubbo »

Laten we even wel wezen: het personeel kiest ervoor om te gaan staken. Dat ze dan niet betaald krijgen weten ze, dat wegen ze mee in die afweging neem ik aan. Je kan dan dus 'het personeel wordt niet betaald' niet als argument gebruiken want daar heb je zelf voor gekozen.

Dat publieksvriendelijke acties per definitie niet werken geloof ik niks van. Net als dat staken per definitie werkt, ook dat geloof ik niet.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Abracadabram »

Wubbo schreef:Laten we even wel wezen: het personeel kiest ervoor om te gaan staken. Dat ze dan niet betaald krijgen weten ze, dat wegen ze mee in die afweging neem ik aan. Je kan dan dus 'het personeel wordt niet betaald' niet als argument gebruiken want daar heb je zelf voor gekozen.
Precies.. Dus hoe wil jij ze dwingen alvast de dienst op te starten voor half negen. Als ze daar niet betaald voor krijgen?

Wat jij nu wilt is: Personeel zegt wij werken niet tot half negen. Baas zegt is goed, maar om half negen beginnen we weer. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om een uur a drie kwartier eerder te beginnen zonder er betaald voor te krijgen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Klaasje »

Komop zeg..... :cry: Dat zou die baas toch helemaal niet moeten hoeven zeggen. Als dit werkelijk de mentaliteit van het ov personeel in de 3G is, is dat dus kennelijk verspilt geld en ben je die 150 miljoen euro die niet bezuinigt mag worden ook niet waard. (En ja, ik vind het ook veel te veel!)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door willy84 »

Is er ook maaar 1 iemand die denkt dat de plannen aangepast gaan worden? Dream on!
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door willy84 »

Michael 1988 schreef: Maar dat van de bezuinigingen, overal wordt nu bezuinigd, waarvoor ik nog steeds geen reden in zie. Hoe hoog is het IQ wel niet daar in Den-Haag? 0,0 of zoiets?
Er worden miljarden per jaar meer uitgegeven dan dat er binnenkomt. Dat is heel veel geld.

Nederland leent daarom geld. Dat kost heel veel rente en dat kan niet langer doorgaan. Daarom moeten we minder geld uitgeven. Dat heet bezuinigen. Dan kijk je welke uitgaven je niet meer wilt doen.

In het OV wordt er voor gekozen om efficienter te gaan werken. Dat gebeurt door het werk te laten doen door het bedrijf dat het beste en goedkoopste doet. Dat heet aanbesteden.

Verder worden ritten waar bijna geen passagiers inzitten, niet meer gereden.

In heel Nederland wordt al aanbesteed. Hierbij is aangetoond dat er effiecienter en goedkoper gewerkt wordt. Amsterdam hoort ook bij Nederland. Amsterdam wordt nu ook aanbesteed.


Ik hoop dat ik een beetje op niveau zit :')
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 11, 12 en 13 mei stakingen OV grote steden

Bericht door Vinny »

Cursus Jip-en-Janneketaal gevolgd? :lol:
Vergeet ook niet dat veel secundaire arbeidsvoorwaarden (doorbetaalde pauze's en een kweekvijver van vrije dagen) heel veel geld kosten en nauwelijks bijdragen aan de productiviteit van de werknemers en die luxe verminderen is natuurlijk tegen het zere been van de vakbond. Ja, jammer dus, ook bij dit soort dingen moet de broekriem worden aangehaald. De tijd dat je geld kon verdienen met koffie drinken ligt al weer een tijdje achter ons...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten