OVer je reiservaringen in mei 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door STF »

In Luxemburg hebben ze een paar jaar lagevloerstreinen gehad wat met de meeste perrons geen enkel probleem was aangezien die hier super laag zijn maar er zijn ook een paar perrons bij die ongeveer op Nederlandse hoogte liggen, tja dat was echt een halve meter omhoog stappen als je de trein wilde verlaten... Na een paar jaar zijn die treinen ingeruild voor hogevloerstreinen dus het probleem bestaat niet meer.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Dexter »

Het ging in deze situatie overigens niet alleen om het grote hoogteverschil, maar ook de enorme kloof tussen perron en trein. Omdat de treeplanken van VIRM en DDAR breder en langer zijn, was de spleet ook minder groot.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Daniel »

Wat een rust vanmorgen zeg... zelfs op zondagochtend heb ik de hal van station Amersfoort nog niet zo leeg gezien :P In de trein ook al een privé vierzit voor iedereen en dan waren er zelfs nog vierzits over. De HC had blijkbaar een voorkeur voor de benedenverdiepingen want hoorde 'm wel op 't balkon om kaartjes vragen maar heb 'm boven niet meer gezien tot ik uitstapte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door M57 »

find_your_spot schreef:Kan iemand mij verklaren waarom deze trein soms wel en soms niet op Bijlmer ArenA stopt?
Dat heeft te maken met enkelspoorrijden tussen Asb en Asd in de late uren.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:Wat een rust vanmorgen zeg... zelfs op zondagochtend heb ik de hal van station Amersfoort nog niet zo leeg gezien :P In de trein ook al een privé vierzit voor iedereen en dan waren er zelfs nog vierzits over. De HC had blijkbaar een voorkeur voor de benedenverdiepingen want hoorde 'm wel op 't balkon om kaartjes vragen maar heb 'm boven niet meer gezien tot ik uitstapte.
Tja of dat met voorkeur te maken heeft weet ik niet, maar je moet een keuze maken hé, en binnen een kwartier knip je geen trein hoor ;) (zeker niet als je ook nog eens iemand zonder kaartje tegenkomt, en die kans is vandaag heel groot, met SOV houders die niet weten dat hun week ov vandaag niet geldig is)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door find_your_spot »

M57 schreef:
find_your_spot schreef:Kan iemand mij verklaren waarom deze trein soms wel en soms niet op Bijlmer ArenA stopt?
Dat heeft te maken met enkelspoorrijden tussen Asb en Asd in de late uren.
We hebben ter hoogte van Strandvliet zo'n 18 minuten stil gestaan omdat er ons linksrijdend een SLT tegemoet kwam, volgens mij de SLT met vertrektijd 01:04 van Bijlmer naar Rotterdam Centraal.

Apart omdat dit soms wel en soms niet gebeurd. Hierdoor liep onze trein flinke vertraging op en had ik nog 2 minuten om te rennen voor m'n leven naar de nachtbus...
For Your Railroad Adventures
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Milco »

Gelukkig rijdt de nachtbus vaker dan één keer per nacht. Dus als je de nachtbus niet haalde, kon je gelukkig nog de volgende nemen. Wel een half uur wachten (of er moeten meer lijnen zijn die je kon nemen, ik weet niet waar je heen moest) maar beter een half uur wachten dan helemaal geen nachtbus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Suus »

Het was maandag of dinsdag dat hij dat plaatste, dan rijden de nachtbussen "slechts" 1x/uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door VIRM »

Gisteravond op de (ik dacht) t2180 een hele aardige conductrice! Toen ik vroeg of ze eventueel kon helpen bij het overstappen op Amsterdam Centraal wegens de 'prehistorische verlichting' moest ze erg lachen en vond dat ik het 'politiek correct' uitdrukte. Ze had er al een dienst van 9 uur opzitten, maar we hebben de hele weg naar Amsterdam gezellig zitten kleppen. En de trein gehaald, ondanks dat we Amsterdam binnenkwamen met iets van +4. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Apart omdat dit soms wel en soms niet gebeurd. Hierdoor liep onze trein flinke vertraging op en had ik nog 2 minuten om te rennen voor m'n leven naar de nachtbus...
Dat zal wel te maken hebben met onderhoudsroosters en werkzaamheden, er hoeft niet elke nacht aan het spoor gesleuteld te worden tenslotte.
VIRM schreef: de 'prehistorische verlichting'
Haha! Dat valt me altijd op als ik 's avonds op Amsterdam Centraal sta, dat het zo donker is. Beetje gemiste kans als je het mij vraagt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Milco »

Ik heb een vraag.
Als ik op de wiki kijk op de pagina 'Velios', dan zie ik dat alle treinnummers met een 7 beginnen. Bijv. 7353, 7501 etc. Maar in en op de trein zelf staat de 7 er niet bij, daar staat er bijv. 353, 501 etc.

Wat is nou 'juist'? Met of zonder 7? En waar om staat die 7 er niet bij in en op de trein?
(En volgens mij werkt het bij de Spurtjes van Arriva hetzelfde, maar dat durf ik niet te zeggen.)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Fles »

ja, alleen bij Arriva staat er 10 voor ipv 7 :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Daniel »

En die nummers zijn wel op de trein te vinden hoor. In ieder geval als onderdeel van het lange UIC-nummer :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Suus »

Bij Arriva zie je binnen inderdaad alleen een driecijferig nummer. Zo zat ik van de week in de 301.

Overigens zijn er nog wel meer afwijkende nummerschema's te vinden in het OV, alleen de meeste gelukkig niet in Nederland.
Zo zijn er vervoerders die hun voertuigen afhankelijk van het bouwjaar een nummer geven. SWB, het vervoersbedrijf van Bonn, is daar een goed voorbeeld van. Die gaan er van uit dat een voertuig na 100 jaar wel uit dienst is en geven nummers als 95XX, waarbij 95 voor het jaar staat en XX voor het opvolgende nummer, dat begint elk jaar opnieuw met 01. In Bordeaux in Frankrijk maken ze het zichzelf al moeilijker. Die hebben ook viercijferige nummers, maar hebben slechts 1 cijfer gereserveerd voor het jaar. Zo hebben de trams als eerste cijfer een 2, dan het laatste cijfer van het jaartal en dan begint men bij 01 op te tellen.

In de DDR was het nog bizarder en navolgbaar, daar was het ooit de bedoeling om elke tram een systeemnummer te geven die uniek was en ook meteen aangaf welke revisies het model had gehad. Maar slechts een handjevol plaatsen deden mee (oa Berlijn en Dresden). In Dresden hebben ze het met de Tatra's nog tot het bittere einde volgehouden (ze rijden nog steeds schooltrams) maar niemand, zelfs tramhobbyisten kon de nummering nog helemaal volgen. En de nieuwe trams hebben officieel ook een computernummer, maar dat voldoet dan weer niet aan de oorspronkelijke eisen van het DDR-systeem. De eerste drie cijfers moet een model zijn, het vierde cijfer een revisietype en de laatste twee cijfers het voertuignummer. Als er meer dan 100 wagens in een serie zaten werd gewoon het volgende nummer gebruikt bij het revisiecijfer. En als de wagen gereviseerd werd dan werd het revisienummer veranderd. Maar soms ging dat niet of waren de wijzigingen te groot, en dan werd het modelnummer en revisienummer veranderd maar niet het voertuignummer. En als de tram dan bijvoorbeeld uit dienst ging en dienst ging doen als werkwagen, dan werden opeens zowel model als revisienummer als voertuignummer veranderd. Snapt u het nog :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Fles »

Dus wagen met revisie 4 en wagennummer 101 kreeg dan het nummer bla-5-01

hetzelfde als wat wagen met revisie 4 en wagennummer 01 kreeg, na een revisie? Of zo? :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Suus »

Precies, de 101ste voertuig in een nieuwe serie werd dan bijvoorbeeld 224.101. Daarna ging men die serie reviseren, en dan werd het bijvoorbeeld 224.302 (immers, 2 is dan het eerste vrije nummer bij de revisie). Als de serie echt heel groot was met 500 voertuigen (en dat kwam voor) dan ging men vrolijk door in een nieuwe serie. Kortom, op nummergebied was het niet meer te volgen voor de buitenstaanders :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Fles »

Zo is dat in Nederland toch eigenlijk ook? Elke rijtuigbak heeft ook een apart nummer, wat dan altijd constant blijft, handig voor als er na een brand wat bakken uitgewisseld worden tussen treinstellen. Zou je denken. Totdat eoa geep ooit niet nagedacht heeft bij waar die baknummers voor waren, en ook die baknummers ging veranderen. Toen was het eind dus zoek :')

http://www.nicospilt.com/spoorwegtermin ... tm#bakcode
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door webguy »

Ach, in Nederland hebben we ook constructiewijzigingen gehad voor treinen om het nummer te veranderen ivm dubbele nummers, toen Mat 64 in dienst kwam en Mat 36 nog net in dienst was. Er moest bij 2 of 3 stellen een 1 voor het nummer worden gezet, en dat moet natuurlijk met transfers en verf en precies worden bijgehouden. Je kan ook te ver gaan :) Overigens in mijn speurtoch naar de PDF ervan een constructiewijziging gevonden voor "Verwijderen van de klemveertjes voor plaatsing bordje v/d lijnwerkplaats, welke het materieel in onderhoud heeft in de cabine..."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Daniel »

Tja, bij DDAR was zelfs de update van de bestemmingsdisplays (van *** CS naar *** Centraal) een constructiewijziging :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Daniel »

Enige tijd geleden beloofde Connexxion nog verbeteringen in de software van de chipkaartapparatuur die in het voorjaar van 2011 gereed zouden zijn.
Voorjaar is 't inmiddels, maar geholpen heeft het nog niet echt als ik deze transactie zie (volledig in zone 5042 waar m'n abonnement geldig is, stapte op de zonegrenshalte uit)...
Check-uit 10:21 Amersfoort, Dierenpark bij Connexxion
Check-in Amersfoort, Centraal Station bij Connexxion
Product: Dalkorting Oost-Nederland
Ritprijs € 0,85 (instaptarief € 0,00 - niet verreisd € -0,85)
Ze hebben trouwens ook nogsteeds niet het beloofde gratis antwoordnummer op de declaratieformulieren staan... en tja, inmiddels maakt het aantal reizen met transactiefouten bij connexxion 60% van het totale aantal reizen binnen m'n abonnement bij connexxion uit :roll:

(En nu net vliegt trouwens heel ov-chipkaart.nl eruit...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Klaasje »

Ohja.. een zonegrenshalte. Die moeten ze 1-voor-1 invoeren. Heb je naast je restitutieverzoekje ook een klacht ingediend?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Daniel »

Nog geen klacht ingediend...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Thijs »

De hele middag in Arnhem werden de s3100 / s3000 richting Utrecht en de ICE naar Duitsland op spoor 7 behandeld ipv 6. De s7500 ging naar 6b. Syntus zag ik eerst nog op 6b maar werd later ook continu op 7 behandeld (waarbij de IC's naar Utrecht en de Syntus-treinen dus tegelijk en beide op 7 stonden). Iemand enig idee waarom dit het geval was?
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Etienne »

De conducteur van de t562 was vandaag in heel vrolijke bui :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in mei 2011

Bericht door Klaasje »

Verklaar u nader.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten