Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Geert »

Ik zag net dit artikel voorbij komen uit de Washington Post, een grote krant uit de VS. Een columnist van deze krant was recent in Nederland en was zeer verbaasd over het openbaar vervoer in Nederland en (hoe kan het ook anders) over de hoeveelheden fietsers in Nederland.

Ik vond het best een leuk stukje om te lezen, blijkbaar is ons gras groener dan het gras in Washington :)

Lees hier het artikel: http://www.washingtonpost.com/local/if- ... story.html
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Bart »

Meneer Nelemans van TLS zal blij zijn dat hij nog iemand kan overtuigen van the wondrous abilities of the OV-Chipkaart.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Fles »

Altijd grappig om dat soort stukjes te lezen van Amerikanen. Ik heb ook eens een site gezien van een Amerikaan die een uurtje op een terras in Amsterdam gezeten had en van de ene verbazing in de andere gevallen was over alle fietsers. Uiteindelijk was hij ze maar gaan fotograferen :D

" :shock: A man, FORMALLY DRESSED, on a bicycle in Amsterdam!"
" :shock: A mother, making a cell phone call, on a bicycle in Amsterdam!"

En zo ging het maar door :D Geweldig :D

edit: Linkje gevonden _O_
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Justin »

Een zeer goede vriend en oud-studiegenoot van me zit nu al bijna 2.5 jaar in de VS, waarvan 1.5 jaar in NYC. Hij loopt stage/werkt in een bedrijf en houdt zich bezig met fietsgerelateerde zaken en planologie. Het is hem al gelukt om ergens fietsstroken aan te leggen. Het moeilijkste is om gedrag en gewoonten veranderen, zoals menigeen wel weet, want auto's parkeren gewoon over fietsstroken heen, omdat men het simpelweg niet weet....

Heb dit artikeltje even naar hem doorgestuurd :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door webguy »

Grappig, een collega van me is vorige week naar de New Amsterdam Bike show gegaan, en runt een blog over fietsen en maakt foto's van fietsers en de nederlandse situatie, op amsterdamize.com.

Overigens hebben de papierenkaartjes van de DC Metro ook wel wat... Je krijgt je geld terug en er staat op hoeveel saldo je hebt. Oh, en je hoeft niet uit te checken...
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door huibf »

Helaas moet ik er over 2 weken heen, naar de VS, alleen een tussenstop maken, dat wel, gelukkig !
Ik heb er nu al een hekel aan, helaas gaat het vliegtuig niet anders, maar als het even kon had ik de VS helemaal ontweken.

Helaas moet ik ook nog eens 2x 14 dollar neerleggen om te mogen landen in de VS vanwege dat hele terroristen gedoe. Jammer dat Europa dit gewoon accepteert. Ik denk dat de EU het eens moet omdraaien, eerste elke amerikaan gewoon 48 uur 'vastzetten' en ondervragen wat de nu eigenlijk in de EU komen doen.....

Overigens ik heb me kostelijk vermaakt om het linkje met die fietsen....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Suus »

Ja, die site van de Amerikaan die opkeek van de fietsen in Amsterdam kende ik al, ik vind het heel bijzonder dat iemand zo verbaasd is iets van in mijn ogen doodnormaal is. Maar ja, ik vind bepaalde Amerikaanse gewoontes ook heel vreemd en Engelse treinstellen spuuglelijk, dus wie ben ik?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Geert »

Zo'n enorm aantal fietsers kennen ze daar helemaal niet, iedereen is lopend of met de auto daar (of met het ov natuurlijk). Wel grappig dat hij het heeft over allerlei 'Amsterdam trends' terwijl die 'trends' al 80 jaar in het hele land te zien zijn :D
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef: Overigens hebben de papierenkaartjes van de DC Metro ook wel wat... Je krijgt je geld terug en er staat op hoeveel saldo je hebt. Oh, en je hoeft niet uit te checken...
Hoe denk je dat het saldo op het kaartje wordt geprint?

Ohja, door uit te checken!

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Fles »

huibf schreef:Helaas moet ik er over 2 weken heen, naar de VS, alleen een tussenstop maken, dat wel, gelukkig !
Ik heb er nu al een hekel aan, helaas gaat het vliegtuig niet anders, maar als het even kon had ik de VS helemaal ontweken.

Helaas moet ik ook nog eens 2x 14 dollar neerleggen om te mogen landen in de VS vanwege dat hele terroristen gedoe. Jammer dat Europa dit gewoon accepteert. Ik denk dat de EU het eens moet omdraaien, eerste elke amerikaan gewoon 48 uur 'vastzetten' en ondervragen wat de nu eigenlijk in de EU komen doen.....
Jankerd :N
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Caspar »

Ik zie zelfs dat het acherlopende Roemenië bezig is met invoering van de chipkaart in Boekarest, daar ook voor alle OV (metro wordt geexploiteerd door een ander bedrijf dan bus en tram) Dat op de borst kloppen kan wel wat minder soms in Nederland.

Afbeelding
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door VIRM »

Bart schreef:Meneer Nelemans van TLS zal blij zijn dat hij nog iemand kan overtuigen van the wondrous abilities of the OV-Chipkaart.
Wij van OV-chipkaart raden OV-chipkaart aan. :mrgreen:

Maar op zich wel geinig om dit soort artikelen te lezen. Ik zag er onlangs nog eentje in de NYT over een columnist die in Amsterdam woont en erg verbaasd was over het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. :)
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Dat op de borst kloppen kan wel wat minder soms in Nederland.
Dat had TLS sowieso nooit mogen doen en roepen.

Mooi voorbeeldje hoe in je Luxemburg zowaar meer dan 40 verschillende OV bedrijven hebt, maar allemaal accepteren ze de E-GO card!
huibf schreef:Helaas moet ik er over 2 weken heen, naar de VS, alleen een tussenstop maken, dat wel, gelukkig !
Ik heb er nu al een hekel aan, helaas gaat het vliegtuig niet anders, maar als het even kon had ik de VS helemaal ontweken.
Wat is er mis met jou dat je zo reageert?
Waarom heb je je door de NL media zo laten indoctrineren?
Ben je wel is eerder in de VS geweest?
Weet je dat we in NL veel meer bespioneerd worden en telefoontjes worden afgetapt?
Heb je enig idee wat er gebeurd in de VS als je het immigratie en naturalisatie systeem weg haalt?
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Heb je enig idee wat er gebeurd in de VS als je het immigratie en naturalisatie systeem weg haalt?

Nee. Vertel eens? :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:Weet je dat we in NL veel meer bespioneerd worden en telefoontjes worden afgetapt?
Fout.

Zoek maar eens op wat SIGINT is en het daaraan gerelateerde ECHELON. In de VS wordt gewoon ál het dataverkeer, telefoonverkeer & faxverkeer geanalyseerd. Ten tweede hoeven niet alle diensten in de VS (niet alle) tapcijfers bekend te maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Amsterdamize
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 13:58

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Amsterdamize »

Justin schreef:Een zeer goede vriend en oud-studiegenoot van me zit nu al bijna 2.5 jaar in de VS, waarvan 1.5 jaar in NYC. Hij loopt stage/werkt in een bedrijf en houdt zich bezig met fietsgerelateerde zaken en planologie. Het is hem al gelukt om ergens fietsstroken aan te leggen. Het moeilijkste is om gedrag en gewoonten veranderen, zoals menigeen wel weet, want auto's parkeren gewoon over fietsstroken heen, omdat men het simpelweg niet weet....

Heb dit artikeltje even naar hem doorgestuurd :).
ah, je bedoelt Ronald Woudstra? :) Ik ben de collega waar Webguy/Joel het over had, van Amsterdamize.com en heb met Ronald de 5 Boro Bike Tour op zondag 1 mei gereden. We hebben elkaar via Twitter ontmoet en afgesproken toen ik daar was voor de New Amsterdam Bike Show.

Klein kikkerlandje :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door fogeltje »

Het valt me op dat die Amerikaan, net als veel buitenlanders overigens, denkt dat Den Haag de hoofdstad van Nederland is.
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door iljitsch »

Dat komt omdat dit de definitie is van hoofdstad (van http://www.wiktionary.org):
hoofdstad v/m
(regering) een belangrijke stad waarvandaan het land, de staat, deelstaat of provincie wordt bestuurd
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door tsov »

Maar Nederland is natuurlijk weer recalcitrant en volgens artikel 32 van de grondwet is Amsterdam de hoofdstad
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Suus »

Overigens is de situatie in Nederland dan nog relatief eenvoudig, in Zuid-Afrika en bij de EU zijn bestuur, parlement en rechtspraak weer van elkaar gescheiden en gevestigd in verschillende steden.

Overigens heeft het hebben van de regering in een andere plaats dan de hoofdstad wel (in mijn ogen) het voordeel dat de regering wel haast gedwongen wordt over de grenzen van de hoofdstad heen te kijken, in veel andere landen gaat dan nog wel eens fout...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Justin »

Amsterdamize schreef:ah, je bedoelt Ronald Woudstra? :) Ik ben de collega waar Webguy/Joel het over had, van Amsterdamize.com en heb met Ronald de 5 Boro Bike Tour op zondag 1 mei gereden. We hebben elkaar via Twitter ontmoet en afgesproken toen ik daar was voor de New Amsterdam Bike Show.

Klein kikkerlandje :)
Dat is creepy, maar wel correct ja ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door willy84 »

VIRM schreef:
Bart schreef:Meneer Nelemans van TLS zal blij zijn dat hij nog iemand kan overtuigen van the wondrous abilities of the OV-Chipkaart.
Wij van OV-chipkaart raden OV-chipkaart aan. :mrgreen:

Maar op zich wel geinig om dit soort artikelen te lezen. Ik zag er onlangs nog eentje in de NYT over een columnist die in Amsterdam woont en erg verbaasd was over het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. :)
Ik verbaas me er ook over dat je met een uitkering meer beurt dan met werken. En dat er mensen zijn die met een uitkering in Suriname en andere landen wonen en daarmee vijf keer meer te besteden hebben dan de gemiddelde man. (En je dan afvragen waarom men denkt dat NL lui lekker land is.
En waar ik me ook over verbaas is dat er 500.000 mensen met een uitkering zijn en dat er dan mensen uit Roemenie moeten komen om aardbeien te plukken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door Caspar »

Zo kan ik nog wel even doorgaan
Ja of lekker gaan werken en je er niet zo druk over maken :D
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Amerikaan in NL: If only D.C. commuting were this smooth

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Overigens is de situatie in Nederland dan nog relatief eenvoudig, in Zuid-Afrika en bij de EU zijn bestuur, parlement en rechtspraak weer van elkaar gescheiden en gevestigd in verschillende steden.

Overigens heeft het hebben van de regering in een andere plaats dan de hoofdstad wel (in mijn ogen) het voordeel dat de regering wel haast gedwongen wordt over de grenzen van de hoofdstad heen te kijken, in veel andere landen gaat dan nog wel eens fout...
Tja, hier kijken niet verder dan de Randstad, dus zo veel nut heeft dat in ons geval ook weer niet.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten