Informatievoorziening OV

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Muisje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 11:20

Informatievoorziening OV

Bericht door Muisje »

Erger jij je ook wel eens bont en blauw aan de informatievoorziening van het OV? Maak je vaak mee dat je op het OV staat te wachten en dat er dan volgens niet gecommuniceerd wordt dat de tram/bus/metro/trein vertraging heeft? Daarom doe ik voor mijn opleiding Communicatiewetenschap een afstudeeronderzoek naar de rol van online-communicatie binnen het OV. En bij dit onderzoek kan ik jouw hulp goed gebruiken! Als je op onderstaande link klinkt wordt er een vragenlijst geopend en het invullen hiervan zal ongeveer maar vijf minuten duren. De resultaten van mijn onderzoek zullen worden aangeboden aan de grote OV bedrijven. Laat je mening horen zodat de informatievoorziening van het OV verbeterd kan worden:-)

Klik hier: https://uvacommscience.qualtrics.com/SE ... oU68Y61weo

Alvast vriendelijk bedankt voor je medewerking.

Mvgr,
Miriam
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door iljitsch »

Ik heb de vragenlijst niet afgemaakt omdat het me nogal veel klikken was over sociale netwerken, wat mij weinig interesseert.

Maar bij één van de eerste vragen over hoeveel je reist per openbaar vervoer ontbrak er een optie van minder dan één keer per week maar wel één of meer keer per maand.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door find_your_spot »

Zojuist voor je ingevuld. Hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Ennes »

De meeste ergernissen bij het gebrek aan informatievoorziening betreft de informatie ter plaatse, naar mijn idee en vanuit mijn ervaring zit de reiziger helemaal niet te wachten om via online-media te gaan zoeken naar verstoringen, maar wil hiervan gewoon kennisnemen via omroep, display en vooral via medewerkers die ze persoonlijk van advies en prognoses kunnen bedienen. Nog lang niet elke reiziger staat immers met een smart-phone op het station of bij de halte.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Caspar »

Eens, en op dagen dat het er toe doet, laten die smartphones het ook vaak afweten doordat het netwerk overbelast is. Bv met koninginnedag etc.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Michael »

Zo, ingevuld
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door iljitsch »

Ik vind de NS-applicatie voor de iPhone anders wel handig, daar wordt automatisch de reis die uit je reisadvies komt rollen bijgewerkt met de laatste info als je de applicatie opnieuw opent en je kan ook verstoringen en vertrektijden per station bekijken. Natuurlijk zal de 3G wel eens niet werken maar meestal toch wel en op de grote stations heb je ook wifi.

Ik zit er echter niet op te wachten om op Twitter iedere bus die een minuut te laat is gemeld te zien worden. Maar misschien wel weer als er iets groots aan de hand is zoals de afgelopen winters.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Geert »

Twitter kan zeker een handige aanvulling zijn (dat was het afgelopen winter ook) maar ik vind nog altijd dat NS en andere vervoerbedrijven te weinig informatie geven op de normale kanalen. Bijvoorbeeld de werkzaamhedeninformatie van NS in de mobiele apps, het is allemaal tekst die door elkaar heen staat. Of storingen die wat algemene tekst bevatten.

HTM heeft tegenwoordig een Twitter account waarop storingen vermeld worden en die is best wel actueel. Zulke informatie zou ook best wat prominenter op de mobiele site en website gezet mogen worden.

Enfin, ik heb de enquete ingevuld Muisje ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Klaasje »

Aardig en vriendelijk is toch min of meer hetzelfde? Iig, leek het allemaal niet tot nauwelijks over de informatievoorziening te gaan. Ik neem aan dat dit een onderzoek is om te kijken of reizigers sociale media potentieel willen gebruiken voor informatie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Ik vind de NS-applicatie voor de iPhone anders wel handig, daar wordt automatisch de reis die uit je reisadvies komt rollen bijgewerkt met de laatste info als je de applicatie opnieuw opent
Da's juist niet handig gezien sommige bugs in de reisplanner... neem het verhaal over de werkzaamheden op Amf - Dld een paar weken terug met in mijn geval twee exact gelijke reismogelijkheden. Had de reis Amf - Ddr via Shl gepland en opgeslagen om onderweg snel de vertreksporen van de aansluitingen te kunnen bekijken, maarja, toen ik 'm opnieuw opende werd het geupdate naar een advies via Brn - Ut :roll:

In het onderzoek miste ik inderdaad toch vooral het onderwerp informatievoorziening, maar ging 't vooral over de social media. Wat betreft de informatievoorziening via die weg: het mag dan soms wat actueler zijn, maar vindt zelf via de website (of de Reisplanner Xtra) toch echt sneller de info die op het moment dat ik zoek direct relevant is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Had de reis Amf - Ddr via Shl gepland en opgeslagen om onderweg snel de vertreksporen van de aansluitingen te kunnen bekijken, maarja, toen ik 'm opnieuw opende werd het geupdate naar een advies via Brn - Ut
Ja, maar dat blijf je houden, zeker bij de NS. In elk geval heb je de foute info snel. :-)

Je moet wel altijd zelf blijven nadenken, want 1-op-1 de adviezen opvolgen kan wel eens zeer suboptimaal zijn.
Daniel schreef:Wat betreft de informatievoorziening via die weg: het mag dan soms wat actueler zijn, maar vindt zelf via de website (of de Reisplanner Xtra) toch echt sneller de info die op het moment dat ik zoek direct relevant is.
Het probleem is dat die sociale handel iedereen dezelfde info stuurt. Dat heeft dus alleen zin als die info ook voor iedereen relevant is en als mensen ook weten dat er wat aan de hand is zodat ze gaan kijken. Ik zit in elk geval niet de hele dag met twitter open. In de meeste gevallen is de info over de specifieke lijn of het specifieke station nuttiger voor de reiziger, en dan is een pull-model waarbij je dat zelf ophaalt en dan de op dat moment actuele versie zit handiger dan een push-model waarbij er ook veel info langskomt op het moment dat dat (nog) niet nodig is voor een bepaalde reiziger. Mooist is push specifiek voor de betreffende reiziger, en dat doet de NS app dus tot op zekere hoogte.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Het probleem is dat die sociale handel iedereen dezelfde info stuurt. Dat heeft dus alleen zin als die info ook voor iedereen relevant is en als mensen ook weten dat er wat aan de hand is zodat ze gaan kijken. Ik zit in elk geval niet de hele dag met twitter open.
In principe doet de werkzaamhedenpagina op NS.nl danwel in de Reisplanner Xtra dat natuurlijk ook. Dat lijstje vindt ik echter overzichtelijker aangezien daar alleen werkzaamheden in staan terwijl er op Twitter ook tweets over totaal wat anders tussen kunnen staan.
En tja, ik zit ook niet heel de dag met Twitter open (sterker nog, heb nog amper wat met m'n account daar gedaan), maar dat geldt natuurlijk net zo sterk voor de NS-site/app.
In de meeste gevallen is de info over de specifieke lijn of het specifieke station nuttiger voor de reiziger, en dan is een pull-model waarbij je dat zelf ophaalt en dan de op dat moment actuele versie zit handiger dan een push-model waarbij er ook veel info langskomt op het moment dat dat (nog) niet nodig is voor een bepaalde reiziger.
9292 had ooit wat handigs waarbij je per SMS info ontving over storingen op je reisroute. Maar dat werkte dan weer alleen voor een bepaalde reis, je had er dus niks aan als je toevallig eens een kwartier eerder reisde en juist die trein uitviel (maar je gebruikelijke niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Fles »

Daniel schreef:9292 had ooit wat handigs waarbij je per SMS info ontving over storingen op je reisroute. Maar dat werkte dan weer alleen voor een bepaalde reis, je had er dus niks aan als je toevallig eens een kwartier eerder reisde en juist die trein uitviel (maar je gebruikelijke niet)
Hoe had 9292 moeten ruiken dat jij besloot een trein eerder te nemen dan? :?:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: naar mijn idee en vanuit mijn ervaring zit de reiziger helemaal niet te wachten om via online-media te gaan zoeken naar verstoringen
Gelukkig hoef je het met Twitter ook niet op te zoeken, maar komt het vanzelf naar je toe.

Om een voorbeeld te geven, een aantal uur geleden was ik van plan met de sneltram te gaan om nieuwe cartridges te halen.
Op mijn mobiel zag ik dit bericht http://twitter.com/#!/GVB_actueel/statu ... 8265179136

Mooi, dan pak ik de fiets. Dit bespaarde mij weer naar een halte toe lopen (15 min), wachten (>10 min), luisteren naar een omroep die er niet is, kijken naar een display met geen info en inchecken en 3 min moeten wachten om uit te mogen checken. Als ik nog is langer dan 25 min wacht zou ik ook nog 0,52 basistarief armer afhandig zijn gemaakt... :cry:

Zei er iemand #winning ? *O*
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Caspar »

Er is nog nooit een Twitter bericht spontaan naar me toegekomen :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Daniel »

Fles schreef:
Daniel schreef:9292 had ooit wat handigs waarbij je per SMS info ontving over storingen op je reisroute. Maar dat werkte dan weer alleen voor een bepaalde reis, je had er dus niks aan als je toevallig eens een kwartier eerder reisde en juist die trein uitviel (maar je gebruikelijke niet)
Hoe had 9292 moeten ruiken dat jij besloot een trein eerder te nemen dan? :?:
Dan had ik de reis opnieuw met een gewijzigde tijd moeten invoeren :P Maar de tijd dat dit bestond was in m'n studententijd toen ik zo'n beetje elke dag wel een andere trein had, dan is 't natuurlijk niet zo handig en heb je meer aan een algemene melding dat er een storing op je traject is waar dan wel wat meer details in staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Er is nog nooit een Twitter bericht spontaan naar me toegekomen :shock:
:lol:

Vast zo´n klein blauw vogeltje die naar hem toe vliegt en hem het bericht influistert :wink:


Afbeelding Pssssst de metro rijdt niet hoor!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: naar mijn idee en vanuit mijn ervaring zit de reiziger helemaal niet te wachten om via online-media te gaan zoeken naar verstoringen
Gelukkig hoef je het met Twitter ook niet op te zoeken, maar komt het vanzelf naar je toe.

Om een voorbeeld te geven, een aantal uur geleden was ik van plan met de sneltram te gaan om nieuwe cartridges te halen.
Op mijn mobiel zag ik dit bericht http://twitter.com/#!/GVB_actueel/statu ... 8265179136

Mooi, dan pak ik de fiets. Dit bespaarde mij weer naar een halte toe lopen (15 min), wachten (>10 min), luisteren naar een omroep die er niet is, kijken naar een display met geen info en inchecken en 3 min moeten wachten om uit te mogen checken. Als ik nog is langer dan 25 min wacht zou ik ook nog 0,52 basistarief armer afhandig zijn gemaakt... :cry:

Zei er iemand #winning ? *O*
Wat heb je overigens aan een bericht dat de metro niet zal rijden als je met de tram wil :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: Wat heb je overigens aan een bericht dat de metro niet zal rijden als je met de tram wil :roll:
Nog nooit gehoord van Metrotram, Tram, Metro, Sneltram, M51, Metro51?

Deze lijn rijdt tussen Centraal Station en Station Zuid als een metro.
Op Station Zuid wordt deze omgebouwd tot een sneltram (treeplankjes uit, pantograaf omhoog, hoorn wordt een trambel etc)
Tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk gaat deze "metro" verder als zijnde officieel genoemd een sneltram.

Verder nog vragen?
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: Wat heb je overigens aan een bericht dat de metro niet zal rijden als je met de tram wil :roll:
Nog nooit gehoord van Metrotram, Tram, Metro, Sneltram, M51, Metro51?

Deze lijn rijdt tussen Centraal Station en Station Zuid als een metro.
Op Station Zuid wordt deze omgebouwd tot een sneltram (treeplankjes uit, pantograaf omhoog, hoorn wordt een trambel etc)
Tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk gaat deze "metro" verder als zijnde officieel genoemd een sneltram.

Verder nog vragen?
Niet iedere reiziger krijgt spontaan een stijve snikkel als hij iets op rails ziet rijden, en weet daar alle ins en outs van, dus als iemand ergens niet bekend is en er staat informatie over een metro terwijl iemand een tram wil nemen, tja... dan kan ik me indenken dat iemand dat niet meer snapt.

En als je in Rotterdam bv kijkt, daar blijft de METRO gewoon METRO heten ook al rijdt hij op straatniveau, en daar wordt een METRO niet ineens een METROTRAM (of wat dat dan ook moge zijn)

Ennuh.... ik had overigens geen vragen hoor, het was slechts een opmerking :wink:

edit:
ow toch een vraagje :roll:
waarom staat die officieel genoemde sneltram dan niet als officieel genoemde sneltram op de website van het GVB, maar gewoon als Metro?
Laatst gewijzigd door Ennes op vr 06 mei 2011, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door hauptbahnhof »

Ow ow ow... wat een haat een nijd weer...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Vinny »

"De metro rijdt niet"

Ja maar tramlijn 5 doet het ook niet hoor :') :X

In Amsterdam hebben alle bus- tram en metrolijnen unieke nummers, dus de informatie kan gewoon veel duidelijker:
"Als gevolg van een vertoring tussen de stations a en b rijden lijn 5 en 51 niet en lijn 50 met vertraging" :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door find_your_spot »

Over informatie gesproken, 10 minuten geleden ontving ik deze mail in mijn mailbox:
Welke informatie ontvangt u graag van ons?

Geachte heer FYS,

U heeft zich eerder afgemeld voor het ontvangen van informatie en aanbiedingen van NS. U ontvangt van ons dan ook geen commerciële informatie.

Sinds kort biedt NS ook de mogelijkheid om alleen reisinformatie en serviceberichten te ontvangen. Het gaat in dat geval om berichten als plotselinge wijzigingen in de dienstregeling of buitendienststellingen die van invloed kunnen zijn op uw reistraject.

Wilt u ook deze berichten niet ontvangen, dan kunt u zich hiervoor direct afmelden. Indien u deze wel wilt ontvangen hoeft u niets te doen.

Overigens bieden wij onder elk e-mailbericht de mogelijkheid om uw instellingen te wijzigen.

Met vriendelijke groet,

R.J.P. Sluijsmans
Klant Contact & Administratieve Service Processen

Denk je je overal voor te hebben afgemeld, krijg je dit soort dingen... :cry:
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Ruben »

Heren, laat elkaar in de waarde. De een weet veel van metro's, trams en alle dingen ertussenin; de ander heeft weer andere kwaliteiten en kan daar in die gevallen wat over vertellen. Graag dus voortaan weer als vanouds op een constructieve manier informeren en discussiëren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jeeves_
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 mei 2011, 00:22

Re: Informatievoorziening OV

Bericht door Jeeves_ »

find_your_spot schreef:Over informatie gesproken, 10 minuten geleden ontving ik deze mail in mijn mailbox:

Denk je je overal voor te hebben afgemeld, krijg je dit soort dingen... :cry:
Die heb ik ook gekregen. Volgens mij is dat gewoon verboden en ik heb dan ook aangifte gedaan bij spamklacht.nl. Daarnaast heb ik via wat openbare bronnen het priveadres van meneer Sluijsmans gevonden en em daar even een mailtje op gestuurd. Op een andere manier klagen tegen 10 cent per minuut leek me niet zo zinnig. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten