Vooral studenten vergeten uit te checken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Wubbo »

Vooral studenten vergeten uit te checken
Geplaatst op: vrijdag 6 mei 2011 09:17
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 mei 2011 09:19


Van de ruim 600.000 treinreizigers die elke week met een ov-chipkaart reizen, vergeten studenten naar verhouding het vaakst uit te checken. Van de reizigers die bijna elke dag met de trein gaan, vergeet 0,5 tot 0,7 procent de kaart bij de automaat te houden als de trip erop zit. Onder minder frequente reizigers als dagjesmensen is dat 2 procent en onder studenten is dat percentage twee keer zo hoog.
Lees verder
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door find_your_spot »

Waar staat het percentage waarop studenten niet KONDEN uit checken? Want een aantal vervoerbedrijven heeft daar een behoorlijk handje van vol.
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door VIRM »

Heeft het voor de SOV gevolgen als je tijdens een periode waarin je recht hebt op vrij reizen niet uitcheckt?
Als ik doordeweeks met mijn week-SOV reis en vergeet uit te checken, gebeurt er dan wat?
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef:Heeft het voor de SOV gevolgen als je tijdens een periode waarin je recht hebt op vrij reizen niet uitcheckt?
Als ik doordeweeks met mijn week-SOV reis en vergeet uit te checken, gebeurt er dan wat?
Voor zover ik weet bij Connexxion, GVB, RET en HTM niks. Moet het natuurlijk wel in de vrij reizen periode zijn, want anders wordt er wel degelijk een gemiste check out van gemaakt.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Waar staat het percentage waarop studenten niet KONDEN uit checken? Want een aantal vervoerbedrijven heeft daar een behoorlijk handje van vol.
Dit gaat puur over de trein, dus daar heb je daar amper last van (d'r is altijd nog wel een andere kaartlezer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef: Dit gaat puur over de trein, dus daar heb je daar amper last van (d'r is altijd nog wel een andere kaartlezer)
Zelf zie ik te vaak op Amsterdam Zuid, Amsterdam RAI, Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Bijlmer ArenA.

VERLAAT HET STATION DIRECT. Waarbij alle poortjes open staan, de betaalde zijde allemaal groene pijlen en de onbetaalde zijde allemaal rode kruizen en de tekst: GEEN TOEGANG

Vertel mij maar hoe ik dan moet uitchecken?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door reisthijs »

Alleen kan in zo'n geval dus geen enkele reiziger uitchecken, het is niet alsof dat alleen studenten treft. Dat verklaart dus niet hoe het komt dat studenten vaker niet-uitchecken dan de andere reizigers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Heeft het voor de SOV gevolgen als je tijdens een periode waarin je recht hebt op vrij reizen niet uitcheckt?
Als ik doordeweeks met mijn week-SOV reis en vergeet uit te checken, gebeurt er dan wat?
Als er teveel ongeldige check-outs op je kaart staan blokkeert hij, moet je eerst naar loket om ze weg te laten halen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Fles »

Ennes schreef:Als er teveel ongeldige check-outs op je kaart staan blokkeert hij, moet je eerst naar loket om ze weg te laten halen
Oh? Ik begreep dat je dat ook heel makkelijk zelf thuis kunt doen :mrgreen:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Freek »

Ennes schreef:
VIRM schreef:Heeft het voor de SOV gevolgen als je tijdens een periode waarin je recht hebt op vrij reizen niet uitcheckt?
Als ik doordeweeks met mijn week-SOV reis en vergeet uit te checken, gebeurt er dan wat?
Als er teveel ongeldige check-outs op je kaart staan blokkeert hij, moet je eerst naar loket om ze weg te laten halen
Als je in vrijreizen periode vergeet uit te checken is er niets aan de hand, die tellen niet mee in het aantal teveel ongeldige check-outs. In de kortingsperiode tellen ze wel mee.

Kan het misschien zo zijn dat het studenten langere afstanden maken? Zie nu vooral dat de OVC door niet studenten vooral op korte afstanden wordt gebruikt, misschien dat dan minder snel wordt vergeten uit te checken?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Ennes »

Freek schreef:
Ennes schreef:
VIRM schreef:Heeft het voor de SOV gevolgen als je tijdens een periode waarin je recht hebt op vrij reizen niet uitcheckt?
Als ik doordeweeks met mijn week-SOV reis en vergeet uit te checken, gebeurt er dan wat?
Als er teveel ongeldige check-outs op je kaart staan blokkeert hij, moet je eerst naar loket om ze weg te laten halen
Als je in vrijreizen periode vergeet uit te checken is er niets aan de hand, die tellen niet mee in het aantal teveel ongeldige check-outs. In de kortingsperiode tellen ze wel mee.

Kan het misschien zo zijn dat het studenten langere afstanden maken? Zie nu vooral dat de OVC door niet studenten vooral op korte afstanden wordt gebruikt, misschien dat dan minder snel wordt vergeten uit te checken?
Tja of vergeetachtige studenten zetten het geluid op die doppen iets minder hard, zodat ze de reminder (die toch regelmatig omgeroepen wordt) kunnen horen :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Klaasje »

Af en toe ben je best wel kort door de bocht hè?.. Overigens heeft een Connexxionmedewerkster me wel eens verteld dat ze eigenlijk niets kan met het verwijt dat vervoerders te weinig doen aan het niet-uitchecken. "We stickeren, folderen en posteren ons helemaal suf. Het staat ook nog in de automatische omroep. Toch checken reizigers niet uit." En inderdaad: De bussen zijn hier net een roze kermis. :')
Maar gelukkig gaat het aantal missende check-outs hard omlaag als een gebied chipkaart-only is. Kennelijk is de beste herinnering een andere reiziger die in- of uitcheckt. Als ik dan iets verder denk kom ik met de volgende theorie:
In het weekend reizen veel incidentele reizigers die (nog) niet met de chipkaart reizen. Dat is ook de tijd dat de meeste studenten moeten inchecken. Als het dan niet in je systeem zit om uit te checken en je krijgt dat voorbeeld van andere reizigers ook niet.... (de rest hoef ik vast niet uit te leggen.)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Chauf21 »

En tel daarbij op dat het in- en uitchecken voor de meeste studenten een afwijkende handeling is. Het gedrag van de trein uitstappen, het station uitlopen en verder reizen is in het weekend niet anders dan doordeweeks, maar chippende studenten moeten in het weekend wel ineens een extra handeling verrichten. Dat is even wennen, maar als je jezelf aanleert ook tijdens het vrij reizen in- en uit te checken, zal je dit onbewuste afwijkende gedrag kunnen voorkomen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Klaasje »

Daar doelde ik op met "het systeem van de student". Goede verduidelijking :pos:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef: maar als je jezelf aanleert ook tijdens het vrij reizen in- en uit te checken,
Vanaf het moment dat ik mijn Tijdelijke Studenten OV-chipkaart ten behoeve van vervoer RET in handen kreeg heb ik deze ook gelijk gebruikt om in te checken bij Connexxion en GVB in mijn vrij reizen periode.

Halverwege 2008 kreeg ik van alle buschauffeurs de opmerking dat ik de eerste chippende passagier in hun bus ooit was.
Dat gaf eigenlijk altijd wel leuke gesprekken en geïnteresseerde chauffeurs.

Eigenlijk vergeet ik nooit uit te checken, of ik doe het moedwillig omdat de reis duurder is dan 10 euro met de trein. :')
For Your Railroad Adventures
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Stefan »

ik heb mezelf inmiddels ook maar aangeleerd om bij de trein altijd in- en uit te checken. Je hand 2x uitsteken naar een paaltje met je chipkaart is nou niet echt zoveel moeite. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door microshit »

Ik doe het ook al best lang, om bij te houden waar ik hoe lang geweest ben :P
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door VIRM »

Ik wacht maar eerst even totdat ze de paaltjes (goed) vindbaar maken en het volume hard genoeg hebben bijgedraaid (al diverse malen de klantenservice bestookt...). Oftewel: de OV-chipkaart bij NS gebruik ik alleen maar als ik te weinig tijd heb om een kaartje te kopen. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Suus »

Volume van die paaltjes is nogal hard...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door VIRM »

En die van de poortjes soms frustrerend laag...
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Af en toe ben je best wel kort door de bocht hè?.. Overigens heeft een Connexxionmedewerkster me wel eens verteld dat ze eigenlijk niets kan met het verwijt dat vervoerders te weinig doen aan het niet-uitchecken. "We stickeren, folderen en posteren ons helemaal suf. Het staat ook nog in de automatische omroep. Toch checken reizigers niet uit."
Om te beginnen hebben niet alleen studenten, maar ook alle andere reizigers, nooit gevraagd om deze extra rompslomp. Lijkt me trouwens ook erg handig voor zakkenrollers, want je loopt gewoon met je protemonnee in je hand. En anders zien ze waar je hem wegstopt. Kutding die kaart.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Klaasje »

Het is wel nodig met een systeem waarbij de prijs afhangt van de afstand. Hoe wou je het anders oplossen? Ik weet wel iets: Iedere reis kost standaard 40 euro. Goed idee fles? :pos: Nee dus!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Geert »

Het alternatief is een systeem waarbij je vooraf bepaalt welke afstand je wilt reizen, zoals met de strippenkaart. Uitchecken is dan niet nodig.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door iljitsch »

Je bent niet verplicht je chipkaart in je portemonnee te bewaren. Je kan 'm ook in een polsband stoppen ofzo. Of in een beschermhoesje in je jaszak.

Wel vind ik standaard 4 euro afboeken een slechte zaak, ze zouden het maximale bedrag waarvoor je nog in het betreffende voertuig kan rijden (bij bus en tram) moeten afboeken zodat je minder kwijt bent als je vergeet uit te checken.

Maar verder aub niet zeuren, in de supermarkt moet je ook niet vergeten te betalen voor je de deur uit loopt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vooral studenten vergeten uit te checken

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Wel vind ik standaard 4 euro afboeken een slechte zaak, ze zouden het maximale bedrag waarvoor je nog in het betreffende voertuig kan rijden (bij bus en tram) moeten afboeken zodat je minder kwijt bent als je vergeet uit te checken.
Daar hebben we het al eens over gehad toch waarom dat een slecht idee is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten