OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Chauf21 »

OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid
Geplaatst op: dinsdag 10 mei 2011 11:32
Laatst bijgewerkt: dinsdag 10 mei 2011 11:39


Vanaf nu is het mogelijk om bij de NS-automaten ook andere bestellingen voor de OV-chipkaart op te halen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om abonnementen van andere vervoerders, bestellingen van de website www.ov-chipkaart.nl en het activeren van automatisch opladen. Tevens is het mogelijk om Fyra-toeslagen op de OV-chipkaart te laden. Daarnaast kunnen reizigers voor het verlengen van NS-Voordeelurenabonnement en andere NS-producten nu ook terecht bij alle andere ophaalpunten in supermarkten, tabaksspeciaalzaken en sommige bussen. Het distributienetwerk van de OV-chipkaart is hiermee fors uitgebreid.
Lees verder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Klaasje »

Weer een klein stapje op weg naar één kaart voor trein, bus, tram en metro. Nu nog NS-abonnementen op andere chipkaarten en een eenvoudiger manier om tweede-klas op saldo te reizen bij NS en we zijn nog iets verder. Daarna één landelijk tariefsysteem. :Y
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door iljitsch »

Weet iemand hoe dat werkt met die fyra-toeslag? Het handigst zou het natuurlijk zijn als het net zo gaat als met bijvoorbeeld een dagkaart van de RET waarbij je er een aantal op je kaart kan zetten en ze worden automatisch aangesproken als je met de RET reist. Maar ik zie niet hoe dit met de fyra zou werken omdat de NS zeker vantevoren en eigenlijk ook niet achteraf weet of je in de fyra stapt of de gewone trein neemt.

(Op de meeste trajekten is de fyra natuurlijk sneller dus zou je het aan een in/uittijd die korter is dan de gewone reistijd kunnen zien, maar je weet nooit of iemand misschien vroeg incheckt en/of laat uitcheckt en tussen Amsterdam en schiphol is er geen tijdverschil maar wel een kostenverschil.)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Ruben »

Ik verwacht niet dat de bovenstaande 'problemen' een oplossing kennen om automatisch Fyratoeslagen te gebruiken vanaf een OV-Chipkaart. Het zal dus wel zo werken dat je voor een bepaalde dag die Fyratoeslag erop moet zetten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Chauf21 »

Ik heb er gisteren een gekocht en op m'n OV-chipkaart geladen. Het is een product genaamd 'toeslag' dat op één bepaalde dag (of andere periode) geldig is. Bij het in- en uitchecken wordt het product niet aangesproken, maar de conducteur (of hoe heten die paarse pipo's in die trein?) kan het toeslagproduct wel zien. Dat laatste heb ik overigens niet kunnen checken, want zoals gebruikelijk werd ik weer eens niet gecontroleerd, maar lijkt me aannemelijk omdat je de toeslag gewoon tussen de rest van je reisproducten kan zien staan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door iljitsch »

Het lijkt me dat je op deze manier dus meerdere keren dezelfde rit op één dag kan maken zonder meerdere toeslagen te kopen, zelfs als je gecontroleerd wordt.

Moet je het voor een bepaald trajekt kopen?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Chauf21 »

Je moet inderdaad het traject opgeven, maar dat is ook noodzakelijk om de prijs van de toeslag te kunnen bepalen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Klaasje »

Als je gewoon in- en uitcheckt kan je met een beetje geluk met de s2100 sneller naar Rotterdam dan wanneer je de Fyra pakt en die rompslomp vooraf nog moet doen. Mooi systeem! *O*
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Reiziger Delft »

Verwijderd die toeslag zich automatisch na de datum dat hij geldig was? Of heb je een probleem als je na een paar ritjes je OV-Chipkaart vol is?
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door VIRM »

Wat zal ik zeggen? Gelukkig bezuinigen ze de loketten nog niet weg. :)
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door iljitsch »

Ik had van de zomer een aardige zooi produkten verzameld op mijn kaart die ook na gebruik bleven staan, maar als ik ov-chipkaart.nl mag geloven zijn die nu allemaal weg en staan NS alleen reizen met saldo tweede klassen met en zonder korting er nog op. Blijkbaar wordt eea eens in de zoveel tijd opgeschoond.

Hoe zit het trouwens met een fietskaartje op de chipkaart?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:Ik had van de zomer een aardige zooi produkten verzameld op mijn kaart die ook na gebruik bleven staan, maar als ik ov-chipkaart.nl mag geloven zijn die nu allemaal weg en staan NS alleen reizen met saldo tweede klassen met en zonder korting er nog op. Blijkbaar wordt eea eens in de zoveel tijd opgeschoond.

Hoe zit het trouwens met een fietskaartje op de chipkaart?
Volgens mij had FYS al aangetoond dat die dingen toch nog gewoon op je kaart blijven staan. Ook mij is dat opgevallen. op ov-chipkaart.nl wordt mijn oude dalurenproduct Oost-Nederland al lang niet meer vermeldt, alleen mijn huidige. Maar als ik bij Novio een uitdraai laten maken, dan staan ze er allebei nog op! Ik weet niet hoe dat met mijn VDU zit, die is op 1 mei nieuw ingegaan maar heb sindsdien nog geen uitdraai laten maken. Maar het zou me niets verbazen als "reizen op saldo t/m 30 april 2011" er ook nog op staat.
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef: Volgens mij had FYS al aangetoond dat die dingen toch nog gewoon op je kaart blijven staan.
:Y

Ik kan ook niet wachten op het moment dat deze regeling in gaat, want ik kan niet wachten om een nieuwe chipkaart te pakken om daar mijn studentenreisrecht op te laden.
http://studentenreisproduct.nl/
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door fogeltje »

Hoewel de NS uitdraai er geen vermelding meer van maakt staat mijn oude reizen op saldo korting ook nog steeds op mijn kaart. Ik heb een Novio bonnetje (die het aantal producten op de kaart vermeldt) van een dag voordat ik mijn "VDU verlengd heb", toen waren het nog zes, na het opladen van het product waren het er zeven, maar mijn oude product was toen nog niet verlopen. Dat is het inmiddels wel maar er staan volgens de nieuwe Novio bon nog steeds producten op mijn kaart.

Eind augustus moet ik mijn Dalurenoost verlengen, dan worden het er al acht en dan is de kaart bijna vol; en er zit een SRE kortingsproduct aan te komen (tegen de tijd dat de strippenkaart afgeschaft gaat worden in de regio) en wellicht dat er ook een provinciaal kortingsabonnement komt. In dit geval zou mijn kaart dus al vol zijn! (terwijl er dan al minstens twee loze producten opstaan, namelijk mijn oude reizen op saldo en het dalurenoost van vorig jaar).
"Een touringcar is geen bus"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door TheKnitter »

Fyra toeslagen in NS-kaartautomaat voor de OV-Chipkaart

Nadat je je OV-Chipkaart voor de OV-Chipkaartlezer gehouden hebt bij de NS-kaartautomaat, krijg je dit scherm:"
Afbeelding

Als je vervolgens klikt op "Kopen producten NS en Fyra" (waar overigens alleen Fyra-producten staan...) krijg je dit scherm:
Afbeelding

Bij de toeslagen staan alle locaties netjes vermeld waar Fyra rijdt:
Afbeelding

En dan kan je dit keuzescherm doorlopen (De Van-locatie moet je zelf ook selecteren):
Afbeelding

Net als dagretour toeslag:
Afbeelding

En om het helemaal makkelijk te maken bieden ze ook de Maandtoeslag:
Afbeelding

Het is wel netjes gemaakt :Y
Alleen nu de overige producten nog *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Vinny »

Zo die maandtoeslag is slechts 93,60 euro. Voor 20 werkdagen per maand komt dat neer op 2,50 enkele reis, Amsterdam-Breda. Wie zei ook al weer dat de Fyra zo duur was...? :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door iljitsch »

Het is inderdaad wel beter geworden. Met een kortingskaart betaal je nu € 8,50 voor Rotterdam - schiphol in de daluren (als je online aanschaft, ik weet niet of daar nog extra korting inzit), terwijl je voor de gewone trein € 6,40 betaalt. Dat vind ik een reëel prijsverschil. Maar vorig jaar was het rond de 12 euro, bijna twee keer zo duur als de gewone trein.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Zo die maandtoeslag is slechts 93,60 euro. Voor 20 werkdagen per maand komt dat neer op 2,50 enkele reis, Amsterdam-Breda. Wie zei ook al weer dat de Fyra zo duur was...? :lol:
dat is de TOESLAG, snuggles. Komt de ritprijs zelf nog bij :Y
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door reisthijs »

Bovendien is dit het tijdelijk verlaagde tarief. Dus dat kan na 1 juli zomaar weer duurder worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Vinny »

Fles schreef:
Vinny schreef:Zo die maandtoeslag is slechts 93,60 euro. Voor 20 werkdagen per maand komt dat neer op 2,50 enkele reis, Amsterdam-Breda. Wie zei ook al weer dat de Fyra zo duur was...? :lol:
dat is de TOESLAG, snuggles. Komt de ritprijs zelf nog bij :Y
Ja het is maar 50 cent duurder dan de ICE toeslag terwijl je wel een veel grotere tijdwinst boekt... :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Thom91 »

Kan je nu ook als het ware 5 keer toeslag kopen dat je daar een soort van tegoed voor hebt, en dat die automatisch afgeschreven wordt? Of is dat nog niet mogelijk?
Dat bijvoorbeeld bij een controle er 1tje wordt afgestreept.
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door iljitsch »

Toen ik in Diemen werkte kocht ik mijn kaartjes per 5 en stempelde er 's morgens één af op Den Haag HS. Wel zo handig. Het viel me vorige zomer toen ik veel fietskaartjes nodig had op dat deze truuk daarop niet werkte, niet gekeken of het met gewone kaartjes nog wel kon. Maar ik heb zo het idee dat de dagen van de stempelautomaat aan het begin van het perron geteld zijn.

Het probleem om dit op de chipkaart te doen is dat de CICO niet weet of je je toeslag/fiets/hond-produkt voor die reis wilt gebruiken of niet. Wat dat betreft werkt 2 uur RET of een dagkaart bij RET of GVB of X x nachtbus een stuk beter, hierbij wordt het betreffende produkt gewoon standaard aangesproken als het op je kaart staat.

Eigenlijk is het ontzettend onhandig dat de chipkaart geen userinterface, om maar een goed Nederlands woord te gebruiken, heeft. Dat zou al dit soort dingen natuurlijk veel makkelijker maken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Geert »

Maar dan duurt het weer veel te lang om in te checken, zeker op drukke stations.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door Klaasje »

Tijd voor een fiets- en hondenpaal op ieder station? :mrgreen:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chipkaartfunctionaliteit NS-automaten uitgebreid

Bericht door hauptbahnhof »

Thom91 schreef:Kan je nu ook als het ware 5 keer toeslag kopen dat je daar een soort van tegoed voor hebt, en dat die automatisch afgeschreven wordt? Of is dat nog niet mogelijk?
Dat bijvoorbeeld bij een controle er 1tje wordt afgestreept.
Zoals al eerder vermeld: nee!
Je laadt een toeslag (product) op de kaart voor een bepaalde datum/rit. Of je nou wel of niet met die Fyra reist, het verloopt na de geladen geldigheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 97 gasten