Spoorspeuren in 0570

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Spoorspeuren in 0570

Bericht door Ardan »

Vorige week maandag heb ik een mooie avondwandeling gemaakt langs allerlei spoorse zaken in mijn geliefde Deventer :D
Na 10 minuten lopen kwam ik bij de spoorbrug over de IJssel. Het was 19 15 uur, dus zou er een trein overheen moeten komen, maar die was blijkbaar vertraagd. Dus een plaatje van de brug zonder trein.
Afbeelding
Door het heerlijke weer was het aan de oevers druk met zonaanbidders, waardoor er het nodige mannelijk (en ook vrouwelijk) schoon te bekijken viel :wink: Kijken mag altijd :D
Toch ben ik gewoon doorgelopen. Het pontje maakte net de oversteek naar de stadszijde van de IJssel. Het waterpeil is 1m77 boven NAP, anderhalve meter lager dan gemiddeld. Bijna niet voor te stellen dat het enkele maanden eerder nog drie meter hóger dan gemiddeld stond en de binnenstad bijna overstroomde.
Afbeelding
Blik op de Lebuïnuskerk en de restanten van de Vispoort.
Afbeelding
Na onder de Wilhelminabrug, hoofddecorstuk in de oorlogsfilm Een Brug te ver, waarvan ook enkele scènes bij mij voor de deur zijn opgenomen, te zijn doorgelopen, kwam ik op de Pothoofdkade, die momenteel wordt opgeknapt. Blik op de rivier.
Afbeelding
De oplettende kijker is al iets opgevallen: spoor! Het is mij onbekend of hier vroeger ook al spoor heeft gelegen, dit 'spoor' is nieuw..
Afbeelding
Een klein stukje verder komen we aan bij het voormalige tramstation van het Pothoofd, vanwaaruit vroeger trams hebben gereden naar Zutphen en Borculo. Tegenwoordig is het gebouw in gebruik als wijkcentrum/speeltuinverenigingsgebouw.
Afbeelding
Na de Meester De Boerlaan te zijn overgestoken liep ik langs de 1e Havenarm in het Havenkwartier. Niet echt een gezellige plek, maar het gebied staat een grote opknapbeurt te wachten.
Afbeelding
Blik op de 1e Havenarm vanaf de Industrieweg.
Afbeelding
Een klein eindje verder kwam ik aan bij mijn doel. Het Deventer Stampoor is in 2002 buiten gebruik gesteld, als ik het goed heb. Het is daarna snel opgebroken, maar enkele restanten liggen er nog, zoals hier de bocht in de kruising met de Hanzeweg.
Afbeelding
Afbeelding
Het spoor kwam vanaf het emplacement, via de Meester De Boerlaan en de Industrieweg, naar dit punt, en hier stak er een spoortje terug dat langs de Kamperstraat weer een stuk naar het noorden ging. Dit wissel ligt er nog steeds.
Afbeelding
Inclusief wisselsteller.
Afbeelding
Het wissel is alleen niet meer bedienbaar. De stang echter nog wel.
Afbeelding
En enkele meters na een subtiel geplaatst paaltje...
Afbeelding
...loopt het spoor dood in het trottoir.
Afbeelding
Nabij dit punt staat een plattegrond waarop het stamspoor nog altijd staat ingetekend..
Afbeelding
Honderd meter verder ligt er een brug over het Overijssels Kanaal. En hier ligt ineens weer spoor!
Afbeelding
Close-up van de overgang van het vaste naar het beweegbare gedeelte van de brug.
Afbeelding
Maar helaas, meteen na de brug loopt het spoor definitief dood.
Afbeelding
Gezicht over de havens vanaf de Hanzebrug. Je ziet het baken van het Havenkwartier, de 61 meter hoge graansilo van de CDL, die niet meer als zodanig in gebruik is. Het in de jaren 1950 in drie weken opgebouwde gebouw is nu een monument. Geheel rechts zie je de dubbele torens van de Nicolaaskerk, onder Deventernaren beter bekend als de Bergkerk. Ook dat gebouw is niet meer in zijn huidige functie, maar tegenwoordig een expositieruimte. Schitterend, dat wel.
Afbeelding
Ik liep weer terug, en ga dan de Kamperstraat in om te kijken wat daar de restanten zijn, echter, alles was keurig opgeruimd. Wel vreemd om te bedenken dat er ook woonhuizen op dit industrieterrein staan, waar het stamspoor dus recht voor de deur heeft gelopen.
Afbeelding
Via de Schonenvaarderstraat en de Snipperlingsedijk loop ik naar de kruising bij de Boreel. Tussen de gebouwen van de hogeschool Saxion en het ROC Aventus staat dit stookjuk..
Afbeelding
...waarna het spoor er nog gewoon ligt..
Afbeelding
Afbeelding
..en na een bocht naar rechts verdwijnt in een parkeerplaats.
Afbeelding
Inmiddels sta ik boven de tunnel in de Veenweg, waar een bus langsreed..
Afbeelding
...en een goederentrein net was gaan stilstaan, terwijl een VIRM erachterlangs rijdt, op zijn weg naar Zutphen en Roosendaal.
Afbeelding
Terwijl ik iets verder liep, zag ik aan de voorkant ineens geen locomotief staan. Al snel bleek waarom: deze was aan het omlopen omdat die trein, die vanuit Zwolle kwam (denk ik), moest kopmaken om verder naar Apeldoorn te gaan. De locomotief, de 1621, had een wel vreemde uitdossing.. HUSA, nooit van gehoord?
Afbeelding
En toen lag er ineens een verbogen andreaskruis naast me, inclusief de installatie.
Afbeelding
De vraag van vandaag luidt: waar komt deze vandaan? Ik heb het nog niet uitgezocht, iemand zin?
Afbeelding
De installatie.In het witte kastje zie je een dingetje, waaraan schijven met nummertjes zitten. Na een heel klein beetje prutswerk kon ik hem eruit wippen en ben ik nu in het bezit van een nummerdingetje. Geen flauw idee wat ik ermee moet, maar ach, misschien komt het ooit nog van pas.
Afbeelding
Terwijl ik naar het station loop, kom ik langs een goederenwagon die er al zo lang als ik me kan herinneren staat. In de verte is de locomotief van HUSA inmiddels omgelopen..
Afbeelding
En al snel zag ik waarom deze wagon er al zo lang staat, want ook bij de spoorwegen delen ze wielklemmen uit..
Afbeelding
En terwijl ik over het viaduct over de Brinkgreverweg loop, op weg naar mijn bus, kan ik een goede foto vaken van de voormalige NS-loc 1621, die nu voor HUSA rijdt.
Afbeelding
En de volgende dag? Ik ging naar Breda, per HSL naar Rotje Knor, en daar zie ik, richting Utrecht of Den Haag, diezelfde HUSA-loc weer voorbijkomen xD
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Geert »

Leuke foto's ;)

Dat nummerdingetje is volgens mij om bij te houden hoe vaak de overwegbomen gesloten zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door deadlock »

Husa is de opvolger van ACTS Nederland ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Suus »

0570? Is dat het netnummer van Deventer? Lijkt mij niet, want netnummers eindigen niet op een nul :wink:

Desalniettemin, leuke foto's!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Chauf21 »

Netnummers eindigen niet op een nul... Neem er nog eentje, Bee ;)
010, 020...
0570 is ook gewoon een officieel netnummer :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Geert »

Lol, de netnummers van bijna alle grote steden eindigen op een 0 :lol: 010=Rotterdam, 020=Amsterdam, 030=Utrecht, 040=Eindhoven, 050=Groningen, 070=Den Haag etc. :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Fles »

Bee schreef:Lijkt mij niet, want netnummers eindigen niet op een nul :wink:
_O-
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Dexter »

:lol: Wie linkt 'm even door naar het Blundertopic?
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Fles »

Dexter schreef: :lol: Wie linkt 'm even door naar het Blundertopic?
Goed idee, da's Praxis *O*
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door tsov »

Leuke reportage! Ik reed daar vroeger best vaak langs, op weg van de A1 naar de Keizerslanden en heb daar nog wel eens wagonnetjes zien staan op die stamlijn. Ik kan me niet heugen dat ik er ooit iets heb zien rijden echter. Ik weet nog wel dat het me opviel toen ze het ineens aan het opbreken waren, dat kan inderdaad wel rond 2002 zijn geweest.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door TheKnitter »

Ardan schreef: En al snel zag ik waarom deze wagon er al zo lang staat, want ook bij de spoorwegen delen ze wielklemmen uit..
Afbeelding
Dat is dat de wagon niet kan verrollen, niet zoals ze hier bij geparkeerde auto's gebruiken. Die blokken heb je er ook zo onderweg als het moet.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Daan »

Ardan schreef:De vraag van vandaag luidt: waar komt deze vandaan? Ik heb het nog niet uitgezocht, iemand zin?
Afbeelding
Komt uit Koekange, zuid Drenthe. Daar ligt namelijk de enige Dorpsstraat in de gemeente De Wolden die het spoor kruist. En Koekange zelf ligt bij km 8.4 volgens Wikipedia, dus 8.6 kan heel goed kloppen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoorspeuren in 0570

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's in dit verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten