Station Lelystad Zuid komt er niet
Station Lelystad Zuid komt er niet
Het station Lelystad-Zuid komt er niet. Dat blijkt uit het zogeheten tracébesluit van ProRail en de landelijke overheid.
Het besluit is een slag in het gezicht van de gemeente, omdat het station mede nodig is voor de bereikbaarheid en ontwikkeling van Lelystad Airport.
De hoop is nu gevestigd op leden van de Tweede Kamer die om een herziening van het tracébesluit kunnen vragen.
Omroep Flevoland
Waarover ik me verbaas: Nieuwe stations kunnen gewoon buiten Tracébesluiten om worden gebouwd. Als je daarbij bedenkt dat de ruwbouw van het station nog steeds in een open landbouwgebied ligt zou het zelfs ronduit voorbarig zijn dit station in het tracébesluit op te nemen. Alleen de luchthaven gaat met een busverbinding onvoldoende reizigers opleveren voor een nieuw station.
Het besluit is een slag in het gezicht van de gemeente, omdat het station mede nodig is voor de bereikbaarheid en ontwikkeling van Lelystad Airport.
De hoop is nu gevestigd op leden van de Tweede Kamer die om een herziening van het tracébesluit kunnen vragen.
Omroep Flevoland
Waarover ik me verbaas: Nieuwe stations kunnen gewoon buiten Tracébesluiten om worden gebouwd. Als je daarbij bedenkt dat de ruwbouw van het station nog steeds in een open landbouwgebied ligt zou het zelfs ronduit voorbarig zijn dit station in het tracébesluit op te nemen. Alleen de luchthaven gaat met een busverbinding onvoldoende reizigers opleveren voor een nieuw station.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Nog meer stoptreinstations is natuurlijk precies wat ze in Flevoland nodig hebben nu die viersporigheid er niet in lijkt te zitten.
Voor het vliegveld is het allemaal absoluut niet nodig, dat ligt 6,6 km over de weg van het huidige station. Als het nieuwe station op het gunstigste punt komt wordt dat 5,3 km.
Als je dus die bus op die extra 1,3 km met laten we zeggen 26 km/u kan laten rijden scheelt dat welgeteld drie minuten. Maar dan zit je wel in een intercity die "maar" twee keer stopt in Almere in plaats van vijf keer. Die drie minuten haal je er dus minstens twee keer uit.
Voor het vliegveld is het allemaal absoluut niet nodig, dat ligt 6,6 km over de weg van het huidige station. Als het nieuwe station op het gunstigste punt komt wordt dat 5,3 km.
Als je dus die bus op die extra 1,3 km met laten we zeggen 26 km/u kan laten rijden scheelt dat welgeteld drie minuten. Maar dan zit je wel in een intercity die "maar" twee keer stopt in Almere in plaats van vijf keer. Die drie minuten haal je er dus minstens twee keer uit.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Waarschijnlijk worden de sprinters straks ingehaald op Almere Oostvaarders. Dat gebeurd nu eigenlijk ook al maar nu rijden ze niet door naar Lelystad.
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
In de nieuwe concessie Lelystad heeft de gemeente duidelijk al een busdienst vanaf het huidge station naar het vliegveld voorzien. Dat station Lelystad-Zuid is dus echt niet nodig voor het vliegveld. De bouw van nieuwe huizen is ook overal ingestort, dus daarvoor is Lelystad-Zuid ook niet nodig.
Het is wel goed nieuws voor Arriva, want dat betekent dat de mensen uit de nieuwe buurten in Lelystad-Zuid met de stadsbus moeten.
En het is ook goed nieuws voor de mensen die op Lelystad instappen: geen vertragend extra station erbij.
Het is wel goed nieuws voor Arriva, want dat betekent dat de mensen uit de nieuwe buurten in Lelystad-Zuid met de stadsbus moeten.
En het is ook goed nieuws voor de mensen die op Lelystad instappen: geen vertragend extra station erbij.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Ach, er zou toch maar eens per half uur een sprinter stoppen. Als je van Almere Centrum of verder komt is Lelystad C dus sowieso sneller bereikbaar per IC dan met de sprinter. Ik vraag me af hoeveel mensen er echt gedupeerd zouden worden door die stop.
Op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling spelen eigenlijk twee zaken:
Op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling spelen eigenlijk twee zaken:
- Trek van het platteland naar economisch sterke gebieden (Randstad, Brabant)
- Door het gebrek aan economische groei is het minder interessant om te verhuizen. (Je gaat niet verhuizen voor je een baan hebt.)
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Ach ja, dat beton ligt ook niemand in de weg eigenlijk, denk ik. Misschien dat het over een jaar of 10 economisch beter gaat, en dat er dan alsnog naar gekeken wordt of zo :)
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Als ze echt wat willen met dat vliegveld moeten ze het spoor aftakken en een station bij het vliegveld bouwen. Zie zestienhoven: leuk vliegveldje, maar je bent met het openbaar vervoer sneller op schiphol tenzij je al zowat onder de landingsbaan van zestienhoven woont.
Helemaal bizar is grote steden met een metro en alles maar dan niet tot het vliegveld (en ook geen trein). Zie bijvoorbeeld New York (of hadden ze nu eindelijk iets halfslachtigs?) of Lissabon. Op de weg terug uit laatstgenoemde stad kon ik dus leuk het hele eind staan in de bus en daarna nog 200 meter door de regen lopen. Geen goed begin van een vliegreis. (Nog erger zijn die bussen van de gate naar het vliegtuig waar je eerst 10 minuten al ronkend in de dieselwalm moet wachten tot de bus ver boven z'n capaciteit volgepropt wordt. Hadden ze ook. Gelukkig scheen toen de zon weer.) Maar dit terzijde. :-)
Helemaal bizar is grote steden met een metro en alles maar dan niet tot het vliegveld (en ook geen trein). Zie bijvoorbeeld New York (of hadden ze nu eindelijk iets halfslachtigs?) of Lissabon. Op de weg terug uit laatstgenoemde stad kon ik dus leuk het hele eind staan in de bus en daarna nog 200 meter door de regen lopen. Geen goed begin van een vliegreis. (Nog erger zijn die bussen van de gate naar het vliegtuig waar je eerst 10 minuten al ronkend in de dieselwalm moet wachten tot de bus ver boven z'n capaciteit volgepropt wordt. Hadden ze ook. Gelukkig scheen toen de zon weer.) Maar dit terzijde. :-)
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Ach kom, zelfs in OV paradijs Zwitserland moet je bijvoorbeeld van Basel luchthaven met de bus haar het treinstation. Vervelend sjouwwerk met koffers? Ja. Een grote ramp voor de reiziger en de OV gebruiker? Nee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Rotterdam airport heeft dan wel weer het voordeel dat je je fiets gewoon naast de ingang kan parkeren *O*iljitsch schreef:Als ze echt wat willen met dat vliegveld moeten ze het spoor aftakken en een station bij het vliegveld bouwen. Zie zestienhoven: leuk vliegveldje, maar je bent met het openbaar vervoer sneller op schiphol tenzij je al zowat onder de landingsbaan van zestienhoven woont.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Oh maar dat kan op Schiphol ook wel, alleen dan zou ik niet twee weken op vakantie durven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
We wijken een beetje af met de vliegvelden. Maar als je in Nederland kijkt heb je nog een veel beter voorbeeld van een slecht bereikbaar vliegveld. Hoe kom je bijvoorbeeld naar Twente Airport Enschede. Lopen vanaf station Hengelo Oost, de Hasseler Es (Hengelo geen Enschede) of toch maar Deppenbroek (Enschede)? Het is blijkbaar niet eens de moeite waard een busverbinding aan te leggen voor een vliegveld en dan zeuren ze in Flevoland over een extra station ten gunste van een vliegveld.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Maar het vliegveld in Twente is dan ook gesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Niet helemaal, er zijn nog wel vluchten en andere activiteiten rond het vliegveld. Dat dit niet aantrekkelijk is voor openbaar vervoer op het moment is te begrijpen. Maar bij mijn weten is er nooit een busverbinding geweest, in ieder geval ook niet toen er wel een paar jaar geleden nog wel vakantiecharters vanaf Twente waren.Bee schreef:Maar het vliegveld in Twente is dan ook gesloten.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Schiphol is dan ook wel erg verwend. Er zijn maar relatief weinig luchthavens die een verbinding met het spoor hebben, laat staan zo één als Schiphol. Er zijn veel luchthavens waar je dan ook nog wel een goede metroverbinding hebt met de erbijliggende stad, maar nog veel meer waarbij je met een rammelbus maar moet uitzoeken hoe je überhaupt ergens komt.
Wat is er nou voor enorm veel vliegverkeer bij Lelystad dat het een station behoeft, waarbij je dan alsnog een buslijn nodig hebt? Ja, het heeft de AMBITIE om een tweede Schiphol te worden... maar dat hebben Rotterdam en Eindhoven ook.
Net als dat zowel Sloterdijk, Zuid als Bijlmer-ArenA de ambitie hebben om een tweede Centraal te worden.
Wat is er nou voor enorm veel vliegverkeer bij Lelystad dat het een station behoeft, waarbij je dan alsnog een buslijn nodig hebt? Ja, het heeft de AMBITIE om een tweede Schiphol te worden... maar dat hebben Rotterdam en Eindhoven ook.
Net als dat zowel Sloterdijk, Zuid als Bijlmer-ArenA de ambitie hebben om een tweede Centraal te worden.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Verschil is dat het rijk ook wil dat Lelystad uitgroeit tot het tweede vliegveld van het land, met naar ik dacht zo'n 6 miljoen reizigers per jaar. Maar die kunnen ook met de bus naar Lelystad Centrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
6 miljoen reizigers? Daarmee kom je niet eens in de buurt van de reizigersaantallen van Schiphol (45 miljoen)
Kleine luchthavens hebben dat inderdaad meestal niet, als het vliegveld van Lelystad een eigen railverbinding zou krijgen was dat extreem luxe.
Hoe bedoel je? Schiphol is wel een hele grote luchthaven (nr. 5 in Europa) die grote jongens hebben bijna allemaal een railverbinding met de stad waar ze bij horen. Schiphol is zeker geen uitzondering.Ardan schreef:Schiphol is dan ook wel erg verwend. Er zijn maar relatief weinig luchthavens die een verbinding met het spoor hebben, laat staan zo één als Schiphol.
Kleine luchthavens hebben dat inderdaad meestal niet, als het vliegveld van Lelystad een eigen railverbinding zou krijgen was dat extreem luxe.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Klopt, Lelystad wordt bij lange na niet zo groot als Schiphol. Logisch.
Maar het is meer dan Eindhoven (2,5 miljoen) of Rotterdam-The Hague (1 miljoen). Groningen-Eelde (200.000) en Maastricht (400.000) zitten nog lager.
Maar vooralsnog is Lelystad alleen maar voor zakenvluchten en pleziervliegtuigen. De landingsbaan gaat mogelijk dit jaar al iets verlengd worden, maar charters en lowcastcarriers zijn er nog niet.
Maar het is meer dan Eindhoven (2,5 miljoen) of Rotterdam-The Hague (1 miljoen). Groningen-Eelde (200.000) en Maastricht (400.000) zitten nog lager.
Maar vooralsnog is Lelystad alleen maar voor zakenvluchten en pleziervliegtuigen. De landingsbaan gaat mogelijk dit jaar al iets verlengd worden, maar charters en lowcastcarriers zijn er nog niet.
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
De OV-verbinding was destijds een halte aan de Oldenzaalsestraat, vanaf waar men nog een heel stuk moest lopen.visgraat schreef:Niet helemaal, er zijn nog wel vluchten en andere activiteiten rond het vliegveld. Dat dit niet aantrekkelijk is voor openbaar vervoer op het moment is te begrijpen. Maar bij mijn weten is er nooit een busverbinding geweest, in ieder geval ook niet toen er wel een paar jaar geleden nog wel vakantiecharters vanaf Twente waren.Bee schreef:Maar het vliegveld in Twente is dan ook gesloten.
Met de plannen voor de aanleg van de noordelijke ontsluitingsweg van Enschede ("Noorderval") worden meteen de mogelijkheden voor het OV naar het vliegveld bekeken, ook omdat de nieuwe terminal aan de noordzijde van de landingsbaan komt (staat nu aan de zuidzijde).
Re: Station Lelystad Zuid komt er niet
Dat is 2 km lopen. Het lijkt me geen serieuze als je met koffers op vakantie gaat/ging...
Misschien verbetert de verbinding inderdaad, maar aan de andere kant zou het zonde zijn in het Lonnekerse landschap.
Misschien verbetert de verbinding inderdaad, maar aan de andere kant zou het zonde zijn in het Lonnekerse landschap.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten