Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Klaasje »

Dat klopt denk ik wel. Sinds 2009 zijn de prestaties van CXX hier in Almere fors verbeterd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

Het kon ook bijna niet slechter in Almere op materieelgebied :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Klaasje »

Ook qua punctualiteit en uitval klopt dat.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Rond 2000 is aan alle medewerkers een bericht gedaan over het verlies. Waarop precies is verloren is nog niet bekend, heft schijnt dat Syntus meer dienstregelingsuren heeft geboden. Volgende week is er een bi*eenkomst voor het personeel, dan zal er meer bekend zijn.
Men had echter niet verwacht dat het Syntus zou gaan worden, eerder arriva nog.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Flevolander »

Vraag me af of de kwaliteit er echt mee te maken heeft. De overheden doen de aanbestedingen allemaal op prijs/kwaliteitverhouding, en niet op prijs alleen.
Ik denk dat er bij Connexxion wat anders aan de hand is. Ze hebben zo´n groot marktaandeel, dat ze niet per se meer hoeven te winnen. Dat betekent dat ze strategisch in kunnen schrijven, en net een wat hogere prijs vragen. Als ze als enige inschrijven, of toch per ongeluk als goedkoopste, dan hebben ze een leuke winstmarge. En anders hebben ze niet gewonnen, maar dat is niet zo erg qua omzet.
Verder denk ik dat Connexxion prioriteit legt bij de Randstad inclusief de aan te besteden drie grote steden. Ik denk dat Connexxion wel scherp gaat offreren op de BRU-concessie als die na alle rechtzaken opnieuw op de markt komt. En ook voor de concessie Leiden/ Midden-Holland en de concessie Haarlem/IJmond verwacht ik wel een scherpe offerte van Connexxion. Vraag is ook of Connexxion nog geïnteresseerd is in concessies die niet onder de eigen huisstijl en naam gereden mogen worden ('Twents' wijkt duidelijk af). Bij de Stadsregio Arnhem-Nijmegen schreef dochter Novio in op Breng, en niet Connexxion zelf.
Syntus mikt daarentegen duidelijk op het verkrijgen van heel Oost-Nederland. Dat wordt nog wat als IJsselmond op de markt komt, want zowel Syntus als Arriva zullen duidelijk op die concessie azen (Arriva heeft met de 315 en Lelystad een duidelijk signaal afgegeven). Dat wordt dus nog zwaar voor Connexxion als zittende vervoerder.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door flipje »

Syntus gewonnen *bus* !! Had toch op een of ander manier Connexxion verwacht.. Maar goed toch nog wat Lintjes gered! Aan de kwaliteit van Syntus hoef je niet te twisten, als je nu kijkt wat er rond rijdt in Midden-Overijssel/Zwolle/Deventer.... (A)
Flevolander schreef:Syntus mikt daarentegen duidelijk op het verkrijgen van heel Oost-Nederland. Dat wordt nog wat als IJsselmond op de markt komt, want zowel Syntus als Arriva zullen duidelijk op die concessie azen (Arriva heeft met de 315 en Lelystad een duidelijk signaal afgegeven). Dat wordt dus nog zwaar voor Connexxion als zittende vervoerder.
Ik vraag me af of Arriva gaat bieden op IJsselmond... en Connexxion zou er ook nog wel belang aan de concessie hechten (gunstig t.o.v. van Almere)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Mark »

marvinkok schreef:heft schijnt dat Syntus meer dienstregelingsuren heeft geboden.
Ah heel mooi, precies hetgeen wat hard nodig was:
Mark schreef:Wanneer vindt de aanbesteding plaats?
Het maakt me trouwens geen zak uit wat hier komt te rijden, als ze maar een keer een fatsoenlijke frequentie gaan aanbieden op een aantal buslijnen (dus niet de laatste bus om 21:00 en op zondag een uursdienst met een taxibusje of zelfs helemaal geen bus. :neg: )
:pos:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door MdJ »

Met optares? :lol: :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Mark »

Wat boeit mij dat, al rijden ze met een discobus vind ik het nog prima, zolang ik maar op tijd van A naar B kom. _O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Daniel »

Flevolander schreef:Ik denk dat Connexxion wel scherp gaat offreren op de BRU-concessie als die na alle rechtzaken opnieuw op de markt komt.
Vraag is ook of Connexxion nog geïnteresseerd is in concessies die niet onder de eigen huisstijl en naam gereden mogen worden ('Twents' wijkt duidelijk af). Bij de Stadsregio Arnhem-Nijmegen schreef dochter Novio in op Breng, en niet Connexxion zelf.
Beetje tegenstrijdig deze punten... BRU is juist een concessie die én niet onder de eigen naam én met een afwijkende huisstijl gereden moet worden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Mooi dat Syntus gewonnen heeft. :D Zo houdt Syntus tenminste toch nog één treindienst over.
Nu IJsselmond nog en dan wordt heel Overijssel bediend door Syntus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Klaasje »

Flevolander schreef:Ik denk dat er bij Connexxion wat anders aan de hand is. Ze hebben zo´n groot marktaandeel, dat ze niet per se meer hoeven te winnen. Dat betekent dat ze strategisch in kunnen schrijven, en net een wat hogere prijs vragen. Als ze als enige inschrijven, of toch per ongeluk als goedkoopste, dan hebben ze een leuke winstmarge. En anders hebben ze niet gewonnen, maar dat is niet zo erg qua omzet.
Als dat echt het geval is zou ik me alsnog zorgen gaan maken omdat er wel erg veel verloren is de afgelopen tijd: Midden Overijssel, Twente, Lelystad, Utrecht (moet over). Daarbij is er niets nieuws gewonnen: Waterland, Veluwe. Ze hebben alleen concessies als enige inschrijver gewonnen: Zaanstreek (neutraal), Almere (Uitbreiding aanbod), Gooi & Vechtstreek (inkrimping aanbod)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

Meltrain schreef:Mooi dat Syntus gewonnen heeft. :D Zo houdt Syntus tenminste toch nog één treindienst over.
Nu IJsselmond nog en dan wordt heel Overijssel bediend door Syntus.
Psssttt, Vechtdallijnen zijn naar Arriva gegaan.

Vind het wel een gemiste kans dat de Lintjes blijven rijden. Ik zit liever in ouder NS-materieel dan in de huidige Lintjes, hopelijk wordt het een flinke revisie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door find_your_spot »

Gekko123 schreef:Ach, ze zullen wel besloten hebben om voortaan overal in te schrijven onder de naam Connexxion. Ze zijn nu immers één bedrijf (A)
Haal je hier niet Arriva door de war met Veolia?
For Your Railroad Adventures
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Michael »

ik maakte de opmderking dat Veolia nergens meer inschrijft. En toen reageerde Gekko123 met dat antwoord. dus er word hier niks door de war gehaald
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:Vind het wel een gemiste kans dat de Lintjes blijven rijden.
Nou dat vind ik dus niet, ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.
Men begint er eindelijk achter te komen dat het onzin is bij iedere nieuwe concessie nieuw materieel te kopen terwijl het oude nog wel even mee kan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

Dat ben ik wel met je eens, alleen zijn dan moet het wel goed materieel zijn. Sommige Linten zijn net tien jaar oud en rijden al slechter dan bijvoorbeeld oudere koplopers of VIRM's. De aanbestedingen zijn dan een kans om nieuw materieel voor te schrijven dan wel duurzaam is en verplicht moet worden overgenomen aan het einde van de concessie. Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Gekko123 »

Naar mijn idee waren die Linten beter onderhouden in de tijd dat ze nog werden onderhouden door Nedtrain in plaats van Voith. Misschien komt dat ook wel door de kleinere afstand die de stellen moeten afleggen voor een reparatie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Dat zegt niets. Het is heel normaal dat materieel na 7 tot 8 jaar een eerste revisie krijgt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.
Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
En de bussen worden nog wel allemaal vervangen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:
Freek schreef:Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Dat zegt niets. Het is heel normaal dat materieel na 7 tot 8 jaar een eerste revisie krijgt.
Nee toch, kijk naar de ICM volgens onze wiki heeft het grofweg 15 jaar geduurd tot er een revisie was. Zelfde geldt voor DDAR die ook ongeveer 15 jaar zonder revisie rijden. 15 jaar is volgens mij een (internationaal?) gangbare maat voor een revisie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

ICM heeft wel eerdere revisies gehad, maar dat is vaak meer groot onderhoud aan mechanische onderdelen.

Plan V was tot voor kort eigenlijk voortdurend in revisie. Nieuw likje verf, beschadigde en versleten onderdelen vervangen, uitdeuken. Soms waren er kleine aanpassingen, bij de allerlaatste serie revisies van Plan V heeft men nog de tafeltjes bij de raampjes vervangen door grotere exemplaren.

15 jaar voor een grote revisie is wel redelijk standaard, vaak is dat dan de 2e revisie en gaat men uiteindelijk uit van een levensduur van 30 jaar.

Zijn ook weer uitzonderingen op de regel trouwens, SGM-II is ouder dan de allernieuwste Plan V en heeft pas na 25 jaar echt een grote technische revisie gehad, daarvoor zijn er wel revisies geweest in het interieur, maar is de techniek nooit ingrijpend gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
reisthijs schreef:ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.
Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
Volgens mij is Zutphen - Apeldoorn nu ook voor de tweede keer aanbesteed. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door flipje »

Daniel schreef:
reisthijs schreef:ik ben juist blij dat men deze kans om belastinggeld te verspillen nu eens niet gegrepen heeft.
Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
En de bussen worden nog wel allemaal vervangen...
1 bus is aardig wat goedkoper dan 1 trein :wink:. & ik moet ook nog maar zien of Syntus met allemaal nieuw materiaal gaat rond rijden? Op de veluwe heb ik vandaag aardig wat oude amba's van Veolia zien rond rijden in Syntus (veluwelijn) jasje.
Wat niet meer dan logisch is, waarom zou je telkens nieuw materiaal aanschaffen? Vooral met de oog op bezuinigingen ook in het OV! Dan mag er toch wel iets zuiniger omgesprongen worden met materiaal :@
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

Alleen is het materieel vaak eigendom van een ander OV-bedrijf of leasebedrijf, waarmee een contract is afgesloten dat het materieel niet naar een andere vervoerder mag.

Er wordt wel materieel gerefurbish overigens, maar het gebeurt niet vaak. In Noord-Holland Noord, Arnhem-Nijmegen en in Almere rijdt er gerefurbish materieel rond, maar altijd in combinatie met nieuw materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten