Utrechtse stadsbussen verouderd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Daniel »

Utrechtse stadsbussen verouderd
Geplaatst op: woensdag 11 mei 2011 19:07
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 mei 2011 19:17


De bus slechts met de handrem kunnen laten stoppen, stuurbekrachtiging die uitvalt in een bocht. Het zijn twee concrete voorbeelden waarmee chauffeurs van het GVU illustreren dat de blauw-witte bussen aan het eind van hun latijn zijn.
Behalve deze incidenten noemen de chauffeurs nog talloze kleinere mankementen waar ze dagelijks mee te maken hebben. "Met elke bus is wel wat: speling op het stuur, lekkende koelvloeistof, kapotte airco, spiegels die niet meer in te stellen zijn. En dat is echt iets van de laatste vier, vijf jaar", aldus enkele chauffeurs op het stadsbusstation in Utrecht. "Vroeger ging geen bus de weg op waar iets aan mankeerde. Dat is nu wel anders".

AD/Amersfoortse Courant; 11-05-2011
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Fles »

is weinig verder te lezen want dit is het hele bericht :P

Maar vertel, over welk mat gaat dit? De Van Hools zijn van eind 2002 (de dubbelgeledes althans) dus dat lijkt me niet zo'n probleem toch?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Raymond »

Die 12 meter busjes die onder andere op lijn 4 rondrijden lijken me wel een kandidaat (en komen uit 1998). Al zullen de airco-problemen daar niet voorkomen ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Geert »

Het zullen wel die rammelbussen zijn van lijn 4, 10, 30 enzo. Alhoewel het onderhoud van de meeste GVU-bussen de laatste jaren sowieso wel te wensen overlaat (kijk maar naar de hoeveelheid defecte displays en storingen met chipkaartlezers)...

Heb even het artikel opgezocht in Lexis Nexis en er wordt verder niet specifiek vermeld om welke bussen het gaat, wel dat de bussen gemiddeld 8,5 jaar oud zijn en daarmee anderhalf jaar ouder dan de richtlijnen van BRU. Er zijn volgens het artikel ook extra monteurs aangenomen om alle problemen te fixen (vooral de aircoproblemen).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Vinny »

De airco is ook veel belangrijker dan de rem :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Daniel »

Fles schreef:is weinig verder te lezen want dit is het hele bericht :P
Tja da's het lastige met berichten uit een papieren krant, die linken zo lastig :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Meltrain »

Ach gelukkig is het OV in het BRU recentelijk aanbesteed, dus dat betekent snel nieuwe bussen. *O*


O nee, die aanbesteding moet vermoedelijk overnieuw... -o-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Heb even het artikel opgezocht in Lexis Nexis en er wordt verder niet specifiek vermeld om welke bussen het gaat, wel dat de bussen gemiddeld 8,5 jaar oud zijn en daarmee anderhalf jaar ouder dan de richtlijnen van BRU.
Wat weer voor een deel het gevolg is van de verkoop van het GVU. Toen Connexxion het voor het zeggen kreeg zijn ze gelijk gestopt met het kopen van nieuwe bussen en kreeg het GVU in plaats daarvan de afdankertjes van de Zuidtangent (bouwjaar 2001). Die serie bussen hoort ook wel bij de 'probleemgevallen'. Naast dus die oude witte bussen uit eind jaren '90.

En tja, wat is oud? Tot 2005 reden hier nog veel CSA-bussen van bijna 20 jaar oud rond, daar was nooit wat mis mee. Al waren die natuurlijk wel veel degelijker gebouwd dan dat lagevloerspul van tegenwoordig dat na blijkbaar al na 10 jaar van ellende uit elkaar valt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef: De bus slechts met de handrem kunnen laten stoppen,
Nu heb ik toevallig net 3 weken mijn Verkeer en Techniek examen erop zitten. Maar als je ziet dat de luchtdruk is opgebouwd (als die boven de 8 bar komt) is het geen gekke actie om de bedrijfsrem een aantal keer volledig in te trappen.

Als de luchtdruk gelijk weg valt dan ga je daar natuurlijk niet mee rijden.
For Your Railroad Adventures
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door 010jongen »

Zowat alle bussen hebben mankementen. zelfs de nieuwste vanhools (euro5), veel problemen met de wielen, die soms bonken en stuiteren als een gek. zoals eerder al vermeldt werd zijn de defecte displays ook iets van de laatste tijd, of er rijden bussen rond waarbij de platen aan de zijkant er af liggen. slecht slecht slecht... jammer, allemaal sinds de overname door cxx.
nu maar hopen dat er snel nieuwe bussen komen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door find_your_spot »

010jongen schreef:veel problemen met de wielen, die soms bonken en stuiteren als een gek.
Dat bonken en stuiteren van de wielen is een probleem dat je niet bij GVU kan neerleggen. Dit is een productiefout van VanHool.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Suus »

De hoeveelheid defecte displays bij het GVU is al jaren zorgwekkend hoog. Wat doen ze met die dingen joh?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door Daniel »

De vraag is of de displays echt defect zijn of dat domweg de InfoXX is uitgevallen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Bericht door AppleMoose »

och, qua defecte displays's kan CXX in Arnhem en omgeving er ook wat van. Zelden een bus waar zo'n ding fatsoenlijk werkt.

En over dat kwaliteitsverschil in bussen van de jaren 80/90 en nu.
De bussen toen moesten 20 jaar meegaan, nu zijn bussen ouder dan 6 jaar al "te oud".
De vervoersbedrijven/provincies willen geen (dure) bussen meer die lang meegaan. Je kunt de fabrikanten het dan ook niet kwalijk nemen dat ze daarop inspringen en bussen leveren die slechts een jaar of 8 meegaan.
En als je als bedrijf denkt wel langer er mee te kunnen doen, krijg je dit soort situaties als in Utrecht.

Het is uiteindelijk de keus die je als bedrijf maakt. of een dure degelijke bus met een lange levensduur, of in diezelfde tijd geld uitgeven voor 2 tot 3 nieuwe bussen in 20 jaar, met de nodige defecten en noodreparaties.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten