OV studentenkaart voor 9 uur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Woepje »

In de zomermaanden kan je met een voordeelurenkaart van de NS met korting reizen voor 9 uur 's ochtends op doordeweekse dagen. De OV studentenkaart (weekend) is het gehele jaar op maandagochtend voor 9 uur al geldig als een kortingskaart, op de overige doordeweekse dagen pas vanaf 9 uur. Nu is mijn vraag: gaat de OV studentenkaart (weekend) net als een voordeelurenkaart ook doordeweeks voor 9 uur (dus ook dinsdag tot en met vrijdag) als kortingskaart gelden? Of hanteert de NS het beleid: de mensen met een voordeelurenkaart mogen met korting mee voor 9 uur, de mensen met een weekend SOV moeten de volle pond betalen.
Laatst gewijzigd door Daniel op di 01 jul 2008, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verplaatst naar "Over treinen"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door M57 »

-
Laatst gewijzigd door M57 op do 03 jul 2008, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wubbo »

Dat dacht ik ook, maar ik zie daar nergens een officiele bron van... Ik zoek nog even verder.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door playertwo »

Anders bel je met de IB-groep, en lok je een besluit uit. Krijg je toch een boete, dan kan je die doorsturen naar de IBG :mrgreen:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Jurjen »

Zoeken op 'voordeeluren' op ns.nl levert het volgende op:

De voordeeluren zijn:
- op weekdagen vanaf 9.00 uur ’s ochtends tot 4.00 uur 's ochtends de daarop volgende dag
- in het weekend, op feestdagen de hele dag
- ook in de maanden juli en augustus geldt de korting de gehele dag

(op de volgende dagen geldt in 2008 de 40% korting ook vóór 9.00 uur 's morgens: 21 en 24 maart, 30 april, 1 en 2 mei, 12 mei, 25 december t/m 1 januari 2009).


En met een SOV heb je vrij reizen op bepaalde momenten, en op andere momenten korting in de voordeeluren. Die voordeeluren worden simpelweg verruimd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Chauf21 »

Jurjen schreef:[Voordeeluren]

En met een SOV heb je vrij reizen op bepaalde momenten, en op andere momenten korting in de voordeeluren. Die voordeeluren worden simpelweg verruimd.
Het cursieve stukje is nu even de vraag. Dat je met de SOV op bepaalde tijden korting hebt die toevalligerwijs samenvallen met de voordeeluren impliceert niet dat voor de SOV dezelfde voorwaarden als voor de normale kortingskaart gelden. Op de NS-pagina over de OV-Studentenkaart wordt (bewust?) niet gerept over voordeeluren: http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... guage%3Dnl. Ook bij de veelgestelde vragen wordt nergens het woord 'voordeeluren' gebruikt, maar alleen gesproken over 'korting' op bepaalde dagen of dagdelen.

Dat er bij een jaartrajectabonnement, en andere abonnementen, wel op maandagochtend tegen reductietarief gereisd mag worden, is opgenomen in de voorwaarden van dat abonnement (40% korting in de voordeeluren op reizen buiten uw vaste traject).
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door M57 »

Ik moet even terugkomen op mijn eerdere bericht: voor houders van een studentenkaart gelden bijzondere bepalingen. Dat las ik op een schrijven dat op station Amsterdam Amstel hangt. Hoe en wat precies, weet ik ook niet. Vraag het NS, zou ik zeggen.
chokotov
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 21:22

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door chokotov »

Nee. De SOV is geen NS-voordeelurenkaart, dus het lijkt me dat je gewoon moet afgaan op wat op de achterkant van de kaart staat.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Caspar »

Wat anders, mag je in juli en augustus ook voor 9 uur een overgang 2--->1e klas kopen met reduktie?
(in het bezit van een VDU, medewerkerspas etc etc etc).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Geert »

Jups, dat mag :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wubbo »

chokotov schreef:Nee. De SOV is geen NS-voordeelurenkaart, dus het lijkt me dat je gewoon moet afgaan op wat op de achterkant van de kaart staat.
NS-jaarkaarten zijn ook geen VDU's, maar hiervoor vervalt wel de 09.00-uurgrens...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Caspar »

Geert schreef:Jups, dat mag :)
Ik kwam een gezellige fanatieke knipper tegen, die zei dat het niet mocht icm mijn personeelspas voor 9 uur. Maar boete uitdelen deet ie dan gelukkig ook weer niet. Ik dacht zelf ook dat hier dezelfde regels van toepassing zijn als de voordeeluren 40% :?

(uiteraard kan die HC ook fout zitten...)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door waldo79 »

Conclusie: er is een hoop onduidelijkheid 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wubbo »

De 09.00-uurgrens voor OV-weekendkaarthouders vervalt alleen van 16 juli tot 16 augustus. Dit wordt, zo is mij verzekerd, nog gecommuniceerd binnen NS.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:
chokotov schreef:Nee. De SOV is geen NS-voordeelurenkaart, dus het lijkt me dat je gewoon moet afgaan op wat op de achterkant van de kaart staat.
NS-jaarkaarten zijn ook geen VDU's, maar hiervoor vervalt wel de 09.00-uurgrens...
De NS-jk is zelf geen VDU, maar aangezien je toch al onbeperkt mag reizen doet dat er ook niet toe. In de voorwaarden wordt bovendien expliciet vermeld dat er wel samenreiskorting in de voordeeluren van toepassing is.

Zolang er geen aanpassingen worden gemaakt in de voorwaarden geldt voor de SOV-week dat er van 16 juli tot 16 augustus op alle tijdstippen met korting gereisd mag worden. Voor de SOV-weekend gelden de reguliere voorwaarden van vol tarief 4.00-9.00 uur, korting na 9.00 (op maandag 4.00 uur) uur en vrij reizen tussen vrijdag 12.00 en maandag 4.00 uur.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door M57 »

Chauf21 schreef:De NS-jk is zelf geen VDU, maar aangezien je toch al onbeperkt mag reizen doet dat er ook niet toe. In de voorwaarden wordt bovendien expliciet vermeld dat er wel samenreiskorting in de voordeeluren van toepassing is.
Het gaat om de geldigheid van de OV-/NS-jaarkaart voor gezinsleden (herkenbaar aan het vinkje op de kaart), welke normaal gesproken niet voor 09.00 's ochtends gebruikt mag worden. In juli en augustus mag dat wel.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Chauf21 »

Ja, en dat staat dus gewoon in de productvoorwaarden vermeld: http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=u ... inary=true
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wubbo »

Chauf21 schreef:Voor de SOV-weekend gelden de reguliere voorwaarden van vol tarief 4.00-9.00 uur, korting na 9.00 (op maandag 4.00 uur) uur en vrij reizen tussen vrijdag 12.00 en maandag 4.00 uur.
En dat blijkt dus tussen 16 juli en 16 augustus anders te zijn. Bovendien geldt een OV-studentenkaart wel voor de samenreiskorting. Kortom: het is een mistig gebeuren.
Wilco

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wilco »

Je mag voor 9 uur met je Ov studentenkaart de trein in.

Die vraag heb ik al meer dan 100derden keren gekregen van reizigers.

en je kan rustig met je ov een overgangskaartje kopen van de 2e klas naar de eerste klas met korting.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Linkerspoor »

Overgang 2-1 met sov en korting mag officiëel alleen als je geen vrij reizen hebt op dat moment. Op het moment dat je vrij reizen hebt met je sov heb je namelijk geen recht op korting (wel op samenreiskorting). Er is volgens mij echter geen enkele hc die er moeilijk over doet.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Karl »

Linkerspoor schreef:Overgang 2-1 met sov en korting mag officiëel alleen als je geen vrij reizen hebt op dat moment. Op het moment dat je vrij reizen hebt met je sov heb je namelijk geen recht op korting (wel op samenreiskorting). Er is volgens mij echter geen enkele hc die er moeilijk over doet.
Hypothetisch: Als je met twee mensen bent dan zou het weer wel kunnen? Want dan koop ik een 2-1 met korting voor mijn reispartner die dat ook voor mij doet. En dan maak je toch gebruik van de samenreiskorting?
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wubbo »

Overgang 2-1 valt niet onder de samenreiskorting.
Wilco

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wilco »

Linkerspoor schreef:Overgang 2-1 met sov en korting mag officiëel alleen als je geen vrij reizen hebt op dat moment. Op het moment dat je vrij reizen hebt met je sov heb je namelijk geen recht op korting (wel op samenreiskorting). Er is volgens mij echter geen enkele hc die er moeilijk over doet.
Klopt inderdaad.

heb genoeg mensen die het zo doen maar helaas dat mag niet. ik verzoek ze dan ook vriendelijk om terug te gaan naar de 2de klas.

daarnaast veel mensen reizen op maandag morgen voor 09.00 met een weekendkaart dat mag maar als ik om 09.00 controleer zie ik toch veel mensen nog met een weekendkaart.

Ik zelf maak er niet zo'n probleem van en als ze met mij mee moeten en als dat hun eindbestemming is dan laat ik ze wel zitten. maar anders kunnen ze beter op hun overstap station een kaartje kopen met 40% korting.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Karl »

spoorofiel schreef:
heb genoeg mensen die het zo doen maar helaas dat mag niet. ik verzoek ze dan ook vriendelijk om terug te gaan naar de 2de klas.
Maar aan de andere kant: als er iets niet duidelijk staat aangegeven is dit het wel. Ik ben mij vele malen van geen kwaad bewust geweest, de HC vond het ook allemaal prima, namelijk nooit opmerkingen over gehad. Enkele maanden geleden kwam ik er via een soortgelijk forum als dit achter dat het niet mag.
En niet dat ik perse goedkoop uit wil zijn, mijn toenmalige werkgever vergoedde het toch.
Het is een spectrum.
Wilco

Re: OV studentenkaart voor 9 uur

Bericht door Wilco »

@ Karl

Ja het klopt het staat er niet duidelijk op vermeld maar ik heb even de boeken nageslagen en daar stond in dat het niet mocht. ik heb zelf even dat uitgeprint en heb het papiertje even bij me want sommigen mensen willen het zelf lezen en dan zien ze zelf ook dat het niet mag.

groeten Linda.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten