mb90 am Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 am Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door mb90 »

Vorige week ben ik een aantal dagen naar Duitsland geweest. Om precies te zijn naar de Loreleystadt St Goar langs de Rhein. Het was voor mij de eerste keer in deze erg mooie omgeving en daarom heb ik een tweetal verslagen voor jullie hiervan. De eerste gaat over de eerste 2 dagen van de reis met daarin foto’s van St Goar, Oberwesel en Kaub. In het tweede verslag komen foto’s van de laatste 2 dagen vanuit de Loreley-rots, Boppard en Koblenz.

Het begon op dinsdag 3 mei met de reis naar St Goar. Een reis die ook dit keer met een metrorit naar Rotterdam Centraal begon om daarna met de IC 20533 vanuit Rotterdam naar Utrecht te gaan. Vanaf Utrecht ging ik verder met ICE 123 naar Duitsland. De reis naar Utrecht verliep voorspoedig en daarom had ik daar een overstap van 45 minuten. De tijd werd gedood met het kopen van wat leesvoer en met een rondje busstation. Al snel kwam daarna de ICE op de CTA’s. Dusseldorf werd daarbij echter twee keer aangedaan :P :
Afbeelding

Mijn reis ging met de t123 naar Dusseldorf, dus als er maar bij een van de twee gestopt werd vond ik het best. Gelukkig voor mij gebeurde dat ook en keurig op tijd stond ik op Dusseldorf Hbf. :) Daar had ik een kwartier voor de overstap op de RE naar Koblenz. Dat bleek een cross-platform overstap te zijn, dus dat was lekker makkelijk. Die reis duurde daarna bijna net zo lang als de ICE reis en het zat wat minder, maar gelukkig werd de omgeving steeds fraaier. Iets voor Andernach kwam ook de Rhein in zicht:
Afbeelding

Niet veel later kwam Koblenz in zicht en rond 14:45 uur kwam ik daar aan. 10 minuutjes later vertrok ik alweer voor het laatste deel van de reis, met de MittelRheinBahn naar St Goar. Een rit van een half uurtje in een Desiro van TransRegio. Voor mij de eerste keer in zo’n trein en beviel best wel. De beenruimte had alleen wat ruimer gekund, want m’n knieën zaten net tegen de stoel voor mij aan.

Na aankomst ging het meteen naar mijn hotel en na het inchecken kon ik al meteen genieten van datgene waarvoor ik voor deze locatie gekozen had, het fraaie uitzicht op de Rhein en St Goarshausen 8-) :
Afbeelding

Na het uitpakken van de spullen en wat eten vond ik het tijd voor een leuke wandeling door de mooie omgeving. Achter het hotel liep de weg meteen omhoog en via het nodige klimwerk en wat trappen kwam ik bij een uitzichtpunt boven het dorp uit:
Afbeelding

De omgeving is hier ook meteen een stuk minder ruig, zoals vooral achter mij te zien is. Op de foto is ook het dorpje Biebernheim te zien:
Afbeelding

Links op de vorige foto waren ze al te zien, de koolzaadvelden. Deze waren hier genoeg te zien, zoals hier te zien is:
Afbeelding

Na een wandeling van 1,3 km door deze velden kwam ik bij een volgend uitzichtpunt uit. Deze bood mij een fraai uitzicht op de beroemde en beruchte Loreley-rots en de bijbehorende bochten in de Rhein:
Afbeelding

Onder die Loreley-rots ligt een spoortunnel voor de treinen op de Rechter Rheinstrecke. Een deel waar voornamelijk goederentreinen rijden. Zo’n trein kwam niet veel later ook net uit de Loreley-tunnel om daarna in noordelijke richting verder te rijden:
Afbeelding

Toen liep ik weer een stuk verder op hetzelfde wandelpad. Dat pad liep langzaam naar beneden door dit keer een fraai bos en kwam uit bij het bij St Goar horende deel An der Loreley. De naam zegt al genoeg eigenlijk, want vanaf hier heb je een fraai uitzicht op de rots, alleen nu vanaf beneden met op de foto een Nederlands schip die deze plek veilig zou passeren:
Afbeelding

De laatste 1,5 km terug naar m’n hotel kwam ik ook nog een camping tegen met dit fraaie uitzicht. Hier waren vooral de Nederlanders te vinden en minder in het dorp zelf. :P

Na een nacht met goede nachtrust, zag ik de volgende morgen (4 mei) dat er stoom van de Rhein af kwam. Het bleek dat het hier heel licht gevroren had en dat met de zon en het Rheinwater dit mooie effect op:
Afbeelding

Iets over negenen ging het naar het station voor een kort ritje naar het eveneens fraaie Oberwesel. Gelukkig scheen daar de zon, want in de schaduw was het die ochtend nog goed fris. De Desiro 460 017 was de gelukkige om mij naar Oberwesel te brengen:
Afbeelding

Na 5 minuten kwam ik al in Oberwesel. Daar zocht ik een plek op waarbij op de achtergrond de uit de 14e eeuw stammende Liebfrauenkirche te zien is. Weer 10 minuutjes later kwam de RE van Koblenz naar Frankfurt langs met een 143-er voor -en achterop:
Afbeelding

Weer 10 minuten later volgde de EC 115 naar Klagenfurt die getrokken werd door de 101 031:
Afbeelding

Een paar minuutjes daarachter zat een opvallende loczug. Dit waren 2 143-ers van de RBH met Leipzig Hbf als bestemming daarop. Dat ligt nog een flink eindje oostelijker:
Afbeelding

Een half uur na de vorige EC volgde er weer eentje. Dit keer eentje met wat meer variatie, de EC 7 naar het Zwitserse Chur. Getrokken door een zwarte Taurus kwam deze trein helaas onder een fotowolk langs:
Afbeelding

Na deze foto besloot ik om naar de andere kant van het station te gaan voor wat variatie in de keuken. Al snel kwam er daar een trein langs, maar dit keer was dat een goederentrein. Niet al die treinen gaan namelijk over de Rechter Rheinstrecke, maar dus ook een aantal over de Linker zoals deze regelmatig in Nederland rijdende PB 12 van Crossrail:
Afbeelding

Daarna volgde nog een goederentrein. Dit keer een autotrein van SBB Cargo die mij doet denken aan de vanuit de Botlek rijdende trein naar Safenwil. Op deze trein zaten in ieder geval veel Suzuki’s en Subaru’s:
Afbeelding

Wat later volgde na de EC’s mijn tweede doel van deze locatie, de ICE 27. Deze werd gereden door een ICE-T waarvan het nummer mij niet bekend is:
Afbeelding

Daarna volgde een vrolijk bestickerde Desiro. Deze rijdt het bloemetjes in het kader van het BUGA-festival in Koblenz (in deel 2 daar meer over):
Afbeelding

Als laatste vanaf deze plek kwam dit langs:
Afbeelding

Toen vond ik het de hoogste tijd om de stad zelf te verkennen. Ik besloot om een wandeling te maken over en langs de oude stadsmuren. Dat leverde soms leuke plekjes op van de stad:
Afbeelding

Vanaf de stadsmuur heb je ook een leuk zicht op het spoor en daarachter op de Rhein. Over dat spoor kwam in de tussentijd de EC 101 naar Zwitserland die getrokken werd door de 101 055:
Afbeelding

Daarna ben ik even naar de kade aan de Rhein gegaan. Daar kwamen aan de overkant een tweetal Flirts van Vias langs. Deze bedienen de stations aan de Rechte Rheinstrecke. Toevallig kwam er ook een schip langs en dat zorgde voor deze foto:
Afbeelding

Dan weer terug naar de muur. Langs die muur staan in totaal zo’n 20 oude torens van rond de 14e eeuw. Hier staan er 2 langs het spoor:
Afbeelding

De muur loopt daarna langzaam het binnenland in. Dat gaat ook steeds meer de heuvels in. Het werd dus klimmen om de muur te volgen. Zo kwam ik bijvoorbeeld een aantal keer dit soort stijgingspercentages tegen:
Afbeelding

Boven waren naast de muur ook de nodige wijnvelden te vinden. Een mooi gezicht, wat mij een beetje Zuid-Europees deed lijken 8-) :
Afbeelding

Achter mij was een fraai overzicht op Oberwesel te zien:
Afbeelding

Dan weer 2 foto’s van de muur. Eerst met 2 torens en de St. Martin kirche:
Afbeelding

Dan een toren met zelfs een ophaalbrug (en cameratoezicht:P):
Afbeelding

Aan de overkant van de Rhein kwam daarna een opvallend gele loc langs, die vroeg om een foto:
Afbeelding

Na deze foto liep ik verder over het pad langs de stadsmuur. Dat liep nu snel naar beneden en niet veel later was ik weer bij het station. Daar kwam de eerste bus van dit verslag langs, een O407 van DB Rhein-Mosel Bus:
Afbeelding

Daarna kwam ik op het idee om via St Goarshausen naar Kaub te gaan. Dat besloot ik dit keer niet helemaal per trein te doen, maar tot aan St Goarshausen per schip van de KD. De KD vaart een soort lijndienst over de Rhein tussen Koln en Wiesbaden. Het schip van de KD zou over een half uurtje vertrekken en was weer eens wat anders dan een trein :) . Na het kopen van een kaartje à € 6,30 kwam met een kleine plus het schip de Loreley aan:
Afbeelding

Vanaf dit schip had ik weer een hele andere blik op de Rhein. Dit is het deel tussen Oberwesel en de Loreley met links een IC richting Koblenz en verder:
Afbeelding

Op de Linker Rheinstrecke zag ik daarna een fraai torentje op een tunnel staan. Door die tunnel was ik op de heenreis heen gereden, maar nu was er dus een foto hiervan mogelijk:
Afbeelding

Na een half uurtje (de stroming hadden we immers mee, tegen de stroming in duurt het 10 minuten langer) kwam het schip aan in St Goarshausen. Aan de overkant van mijn hotel dus. Daar haalde ik bij de Imbiss wat pommes-frites om daarna naar het treinstation te lopen voor een retourtje Kaub. Voordat de trein naar Kaub kwam, kwam er eerst nog een goederentrein van SBB Cargo langs met als leuke bijkomstigheid een tankcontainer achter de loc met een Nederlandse tekst (Vandenbosch):
Afbeelding

Hier rijden dus de Flirts van Vias. Vlak voordat mijn trein naar Kaub binnenkwam, kwam de Flirt 405 vanuit Frankfurt naar Koblenz Hbf binnen met op de achtergrond in de heuvels de Burg Katz:
Afbeelding

Daarna begon de rit naar Kaub. Ook dit keer een ritje van zo’n 5 minuten, maar ook nu was het uitzicht (ondanks 3 tunnels) weer fraai. Na aankomst in Kaub kwam er vanaf de andere kant (waarvoor je aan deze kant van de Rhein gewaarschuwd wordt door een automatische omroep, erg handig) een goederentrein langs met een zwarte Taurus voorop:
Afbeelding

Mijn voornaamste doel van mijn bezoekje aan Kaub was de erg mooi gelegen Burg Pfalzgravenstein. Deze ligt namelijk midden in de Rhein bij Kaub:
Afbeelding

Na een wandeling langs het water kon ik deze overzichtsfoto van Kaub maken met links op de heuvel de Burg Gutenfels:
Afbeelding

Terug naar het station liep ik door het dorp zelf, maar hier was het wel al te merken dat het al tegen 19:00 uur aanliep. Tijdens de hele wandeling kwam ik niemand tegen. Terug bij het station kwam ik alleen nog een goederentrein van de NIAG tegen:
Afbeelding

En dit doek op het stationsgebouw tegen deze spoorlijn:
Afbeelding

Daarna ging ik maar weer terug naar St Goar met de eerstvolgende trein. Terug in St Goarshausen zag ik nog dat er hier ooit nog een derde spoor gelegen heeft. Zoals hieronder te zien is, is deze echter niet meer helemaal in tact :P :
Afbeelding

Met een veerpont ging ik daarna voor € 1,50 naar de overzijde om daarna meteen m’n hotel in te stappen voor de voorbereidingen voor deel 2 van deze reis en voor wat nachtrust. Het verslag van deel 2 is hier te vinden: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=6195
Laatst gewijzigd door mb90 op di 17 mei 2011, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door BR628 »

Zeer bekende omgeving, erg fraai daar altijd. Mag er ook vaak komen gelukkig wel met de auto, dan bereik je de nog mooiere foto-stekken. Die 2 cargo's op woensdagochtend (CR PB12 en SBB met Safenwil) maar eens op het todo-lijstje zetten :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Thom91 »

Ben ik jaren geleden geweest op vakantie, gaaf om terug te zien!
Mooie foto's ook!
Komt wel goed schatje.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door mb90 »

BR628 schreef:Zeer bekende omgeving, erg fraai daar altijd. Mag er ook vaak komen gelukkig wel met de auto, dan bereik je de nog mooiere foto-stekken.
Inderdaad, dat merkte ik vanuit de trein. Toen ik dit reisje boekte had ik m'n rijbewijs nog niet, maar nu wel, dus ik ga zeker nog terug met de auto. :)
De cargo's kwamen overigens om 10:32 en 10:58 uur door Oberwesel.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Daan »

Leuk verslagje, blijft een prachtige omgeving. In de zomer zit ik ook weer een weekje in die hoek, kan niet wachten :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Meltrain »

Tof verslag met mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Dexter »

Mooie foto's en prachtige omgeving! Ik ben er in 1998 eens met de trein onderweg naar Mannheim (met de EC2, toen reed er nog geen ICE naar Nederland) langsgereden.
mb90 schreef:De naam zegt al genoeg eigenlijk, want vanaf hier heb je een fraai uitzicht op de rots, alleen nu vanaf beneden met op de foto een Nederlands schip die deze plek veilig zou passeren:
Hoe was nou die legende ook al weer? Zat er op die rots niet een zeemeermin die de schepen op de rotsen liet lopen?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Cookie »

Inderdaad, een nimf leidde de schippers af met haar gezang. Overigens is bij de Lorelei recentelijk ook nog een schip met zuur gekanteld, die heeft het scheepvaartverkeer nog tijdje gestremd daar.

Leuk verslag van een mooie omgeving waar ik ook erg graag kom! :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Stefan »

Toffe foto's, mb90! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door STF »

En Bassie van Adriaan heeft er met zijn gezang het bootje van handige Harrie en B100 op de kade laten lopen. :mrgreen:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Dexter »

Ja ook daar staat me vagelijk iets van bij. :D
Vallend blad maakt rails glad.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Etienne »

Echt mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Michael »

Mooi verslag. Ik zie het 2e deel graag tegemoet
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door waldo79 »

Prachtige reportage :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 an der Mittelrhein #1: St. Goar, Oberwesel en Kaub

Bericht door Ronald »

Prachtig 8-) . Het is een mooie streek waar je wel een paar daagjes door kunt brengen. Ook in combinatie met het Moezel-traject bijvoorbeeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten