Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door webguy »

Freek schreef:Vind het wel een gemiste kans dat de Lintjes blijven rijden. Ik zit liever in ouder NS-materieel dan in de huidige Lintjes, hopelijk wordt het een flinke revisie.
Die motoren zijn toch niet veel soeps meer? Moet haast wel dan
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Xanland »

flipje schreef:[...]

1 bus is aardig wat goedkoper dan 1 trein :wink:. & ik moet ook nog maar zien of Syntus met allemaal nieuw materiaal gaat rond rijden? Op de veluwe heb ik vandaag aardig wat oude amba's van Veolia zien rond rijden in Syntus (veluwelijn) jasje.
Wat niet meer dan logisch is, waarom zou je telkens nieuw materiaal aanschaffen? Vooral met de oog op bezuinigingen ook in het OV! Dan mag er toch wel iets zuiniger omgesprongen worden met materiaal :@
Die amba's zijn (gelukkig!) tijdelijk. Aangezien de provincie zich had gemist met snellere rijtijden en aardgasbussen. Dat gaat dus echt niet samen.
Inmiddels zijn er wel 4 nieuwe bussen besteld, dus in augustus gaan die amba's er alsnog uit. Was dus origineel niet in de planning. :+ Geleed was trouwens wel nodig op 294.

Meltrain schreef:
Daniel schreef:[...]
Ehm, bedenk wel dat dit überhaupt de eerste concessie met een treindienst erin is die voor de tweede keer wordt aanbesteed... het "nu eens" is dus niet bepaald van toepassing.
Volgens mij is Zutphen - Apeldoorn nu ook voor de tweede keer aanbesteed. :wink:
Klopt, is dus vanaf dec 2012 voor Arriva, ben benieuwd. Op dit moment rijdt dat ook best goed.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Valt me op dat ze lijn 8 willen verbeteren, vanaf Zuid via west naar de UT, eigenlijk dus gewoon lijn 8 zoals het ooit bedoeld was, maar wat mede dankzij de gemeente nooit helemaal van de grond is gekomen ivm het ontbreken van een keermogelijkheid bij de P+R aan de Zuiderval... doorrijden tot de Reulver haal je net weer niet met de rijtijd, dus ben benieuwd hoe ze dat nou precies zien, vooral wat ze in dit geval onder "Zuid" en "West" verstaan.

Overigens staat er in het persbericht dat Syntus onder de huisstijl "Twents" gaat rijden, maar dat is een Connexxion merknaam, dus die mogen ze in ieder geval niet gebruiken...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Wubbo »

Freek schreef:Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Heb al even gekeken, maar lijkt mogelijk. Je krijgt hoogstens een rare kleurplaat op station Hengelo als de serie s140 rijdt (met de pendel Enschede - Hengelo erbij), maar dat lijkt ook wel maakbaar.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Thijs »

Freek schreef:Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Ik houd me hart vast voor de BSO in Hengelo, omdat je het hele circus met de NO en de s7900 gaat doorboren. Kan misschien nét, maar het lijkt me op eerste gezicht niet robuust. Helemaal als de s140 / s240 rijdt (en je ook nog een fase kwijt bent voor de s10140). Jammer dat de kwartierdienst niet alleen op Oldenzaal-Hengelo is; had keurig in het zakspoor afgehandeld kunnen worden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door MdJ »

Thijs schreef:; had keurig in het zakspoor afgehandeld kunnen worden.
idd. En heel makkelijk 1x per uur door naar Bad Bentheim :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Daniel »

Thijs schreef:Ik houd me hart vast voor de BSO in Hengelo, omdat je het hele circus met de NO en de s7900 gaat doorboren.
Ehm, als ik zo even spoorboekjes vergelijk kom je uit op een situatie waarin de trein Zl -> Es en Go -> Odz tegelijk in Hengelo zijn. Da's zo'n beetje exact dezelfde situatie als in 2006 en toen kon dat ook.
De andere kant op heb je precies dezelfde situatie waarin de trein Odz -> Go tegelijk met de trein Es -> Zl in Hengelo is als in 2006. Dat levert in die richting inderdaad een 10/20 minutendienst op i.p.v. een kwartiersdienst, maar dat past niet anders.
Heb het idee dat er in deze discussie erg op een strakke kwartiersdienst gefocust wordt die inderdaad met de NoordOost in conflict zou komen. Een probleem dat er niet is: op het moment dat de NoordOost ri. westen in Hengelo aankomt moet die extra trein tot Goor namelijk al zowat in Delden zijn, anders haalt 'ie daar de kruising met de doorgaande trein Zp - Odz niet :idea:

(Wat dat betreft is het baanvak ideaal: Go - Hgl kost een kwartier en de kruisingsmogelijkheid in Delden ligt exact halverwege)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

En ja hoor, hij bestaat al. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Vinny »

Freek schreef:
reisthijs schreef:
Freek schreef:Dat Linten na 7 jaar al een revisie moeten doormaken zegt wat mij betreft genoeg.
Dat zegt niets. Het is heel normaal dat materieel na 7 tot 8 jaar een eerste revisie krijgt.
Nee toch, kijk naar de ICM volgens onze wiki heeft het grofweg 15 jaar geduurd tot er een revisie was. Zelfde geldt voor DDAR die ook ongeveer 15 jaar zonder revisie rijden. 15 jaar is volgens mij een (internationaal?) gangbare maat voor een revisie.
Dat zijn dan ook treinen, LINT is lightrail... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

LINT is geen lightrail naar mijn mening, het is meer een lichtgewicht trein. Het heeft niet echt hybride (als in, kan ook functioneren in stedelijke omgevingen) eigenschappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Vinny »

Qua botsvermogen, kwaliteit van het materieel en comfort van de zitplaatsen is het niet meer dan een sneltram. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

Je kan de kwaliteit van een LINT niet zomaar laag noemen. LHB/Alstom is een gerenommeerde fabrikant, hebben een voertuig gebouwd dat aan de eisen voor een "Nebenbahn" voldoet: Lage topsnelheid van 120 km/h, lage asdruk zodat het ook op wat minder goed spoor zonder problemen kan rijden, laag energieverbruik en eenvoudige maar functionele remmen. Comfort benadert dat van een bus maar dit is dan ook een soort van Railbus. Kortom, voldoet aan alle eisen. Alleen sinds het onderhoud van Hengelo naar Blerick is verhuisd hebben ze meer last van defecten door logistieke moeilijkheden, waar naar mijn mening Syntus niet genoeg aandacht aan besteed heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Mark »

Thijs schreef:
Freek schreef:Nu ben ik niet zo held (lees het is helemaal niet mijn ding) in dienstregelingen/infra, maar iemand al bekeken wat de gevolgen van de kwartiersdienst op Goor-Oldenzaal zijn?
Ik houd me hart vast voor de BSO in Hengelo, omdat je het hele circus met de NO en de s7900 gaat doorboren. Kan misschien nét, maar het lijkt me op eerste gezicht niet robuust. Helemaal als de s140 / s240 rijdt (en je ook nog een fase kwijt bent voor de s10140). Jammer dat de kwartierdienst niet alleen op Oldenzaal-Hengelo is; had keurig in het zakspoor afgehandeld kunnen worden.
Go :16/:46
Ddn :23/:53 (kruising met tegentrein)
Hgl :29/:59
Hglo :34/:04
Odz :41/:11

Terug krijg je dan:
Odz :49/:19
Hglo :55/:25
Hgl :59/:29
Ddn :07/:37 (kruising met tegentrein)
Go :16/:46

Ik denk dat ze dan leeg door moeten rijden naar Mk om daar te keren.
In Hgl past het allemaal net inderdaad. Ook wanneer de s140 rijdt kan het er precies tussendoor maar het wordt wel erg krap, minutenwerk enzo.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Vinny »

LHB/Alstom is een gerenommeerde fabrikant
:') Bombadier is ook een gerenommeerde fabrikant. Het gaat om het product wat ze leveren en niet om hun goede naam...

Voor de rest is je argumentatie precies wat ik zelf ook zeg. Materieel voor sneltramlijnen of voor de schroothoop. IVW vindt de LINT niet botsveilig genoeg, dus dan voldoet het niet aan de eisen (wellicht vroeger wel, maar nu niet meer).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:LINT is geen lightrail naar mijn mening, het is meer een lichtgewicht trein. Het heeft niet echt hybride (als in, kan ook functioneren in stedelijke omgevingen) eigenschappen.
Wat is lightrail: 1. Het heeft een laag gewicht. 2. Het rijdt op stalen wielen.
Aan beide eisen wordt voldaan. Volgens jouw argumentatie zou de misschien zelfs wel zwaardere Utrechtse tram opeens wel lightrail zijn omdat het toevallig de stad in rijdt. Toen de Linten (en Talenten) net nieuw waren, was iedereen euforisch over het nieuwe "lightrail"-materieel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Suus »

Maar ik zie een LINT nu niet als een exemplarisch voorbeeld van een supersnel optrekkend treintje dat vlot passagiers uitspuugt op de stations en zo de rijtijden verkort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Bastiaan »

Vinny schreef:Voor de rest is je argumentatie precies wat ik zelf ook zeg. Materieel voor sneltramlijnen of voor de schroothoop. IVW vindt de LINT niet botsveilig genoeg, dus dan voldoet het niet aan de eisen (wellicht vroeger wel, maar nu niet meer).
De Taurus met oude kopvorm is ook niet meer botsveilig genoeg, om het maar even te relativeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Maar ik zie een LINT nu niet als een exemplarisch voorbeeld van een supersnel optrekkend treintje dat vlot passagiers uitspuugt op de stations en zo de rijtijden verkort.
Ik ga me niet laten uitlokken tot een definitiediscussie over wanneer iets nou exact lightrail is of niet (daar denkt iedereen anders over), maar wat ik als treinreiziger wel vindt, is dat de LINT op zich best aardig materieel is zolang je maar denkt dat je in een sneltram stapt. Voor een trein heeft de LINT te weinig comfort, persoonlijk vind ik de Spurt's van Arriva en Veolia fijner om mee te reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:maar wat ik als treinreiziger wel vindt, is dat de LINT op zich best aardig materieel is zolang je maar denkt dat je in een sneltram stapt.
"Ik ga met de sneltram naar Winterswijk. Hee, wat komt daar nou aan? Wat een supermooie tram! :P ".

Het is duidelijk dat naast verschillende meningen over de term "lightrail" er ook verschillende meningen zijn of materieel comfortabel is of niet, afhankelijk van de omstandigheden. Ik vind VIRM erg comfortabel op de IC naar Maastricht, maar niet als ik veel bagage heb, op de benedenverdieping kun je je zooi namelijk niet kwijt (om maar een voorbeeld te noemen).
De kunst is om een goed gemiddelde te vinden voor het betreffende inzetgebied, en daar slaagt een LINT m.i. aardig goed in.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

marvinkok schreef:Valt me op dat ze lijn 8 willen verbeteren, vanaf Zuid via west naar de UT, eigenlijk dus gewoon lijn 8 zoals het ooit bedoeld was, maar wat mede dankzij de gemeente nooit helemaal van de grond is gekomen ivm het ontbreken van een keermogelijkheid bij de P+R aan de Zuiderval... doorrijden tot de Reulver haal je net weer niet met de rijtijd, dus ben benieuwd hoe ze dat nou precies zien, vooral wat ze in dit geval onder "Zuid" en "West" verstaan.
Zuid lijkt mij Stroinkslanden, Wesselerbrink en Helmerhoek, in ieder geval meer dan De Reulver. Dat is ook gek eindpunt, omdat je daar net de zuidwijken binnenrijdt.
West lijkt mij 't Zwering, Stadsveld en Bruggert
marvinkok schreef:Overigens staat er in het persbericht dat Syntus onder de huisstijl "Twents" gaat rijden, maar dat is een Connexxion merknaam, dus die mogen ze in ieder geval niet gebruiken...
Het lijkt er wel op dat ze dat doen: http://www.syntustwente.nl. Het lijkt me overigens niet dat de naam Twents een naam is waar dergelijke rechten ontleend kunnen worden dat een nieuwe vervoerder de naam niet mag gebruiken.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door MdJ »

Syntus gebruikt het nu toch ook al? Lijn 73/74 (de ritten die door syntus gereden worden) en lijn 20... Lijn 96 en het treintje tussen Almelo-Marienberg...
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Mark »

Vervoerders zijn volgens mij verplicht de Twents rode huisstijl te gebruiken, was een eis van de regio Twente.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door visgraat »

MdJ schreef:Syntus gebruikt het nu toch ook al? Lijn 73/74 (de ritten die door syntus gereden worden) en lijn 20... Lijn 96 en het treintje tussen Almelo-Marienberg...
Ja, klopt Almelo - Marienberg rijdt wel in opdracht van Connexxion evenals alle buslijnen tussen Enschede en Haaksbergen.

Afbeelding
Syntus rijdt voor Connexxion die in opdracht rijdt van Arriva?
Laatst gewijzigd door visgraat op za 14 mei 2011, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

OM nog even op het Twenst-verhaal terug te komen icm Syntus:
Twents is een MERKNAAM van Connexxion. De regio heeft alleen een Rode Twentse Huisstijl geëist, dus niet de naam Twents. Tenzij Syntus dus die merknaam overkoopt of hoe dat ook moge gaan, zie die naam niet meer terug.
Lijn 20 is van CXX maar is uitbesteed aan Syntus. 73 en 74 zijn concessieoverschrijdend, en daarom rijdt CXX daar ook enkele ritten op (net als bij o.a. Arnhem-Doetinchem), wat weer uitbesteed is aan Syntus. Omdat het wel onder de Twente-concessie valt allemaal rijdt Syntus er wel de voorgeschreven bussen van CXX.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten