Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Fles »

Ontwerp stationsgebied Driebergen-Zeist stap verder - Informatiebijeenkomst op 18 mei

Hoe het station en de stationsomgeving van Driebergen-Zeist er straks uit gaan zien is weer een stuk duidelijker. In het nieuwe ontwerp komen onder andere extra fietsenstallingen. De ligging van de fietspaden is verder uitgewerkt en het eerdere ontwerp voor het busstation is aangepast.
Bron en meer

Daar kon je op wachten natuurlijk. Ik heb nooit begrepen waarom in 2004-2005 de perrons aan de westkant verlengd moesten worden, met die idote U-bocht in de Kwekerijweg :X

Nu komt er alsnog de ongelijkvloerse kruising aan de oostkant dus. Twee keer de boel maanden op de schop, twee keer kosten. Chapeau Prorail _O_ Achterlijke idioten :neg:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

Die perronverlenging van toen was dringend nodig omdat de serie 2000 (toen nog Nijmegen - Den Haag/Rotterdam) met meer dan 9 bakken gereden moest worden om de reizigers mee te krijgen. Ook nu rijden er in de s3100 treinen met meer dan 8 bakken, dat had niet gekund als die perronverlenging er toen niet doorgedrukt was.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

De nu aankomende verbouwing gaat alleen wel 5 a 6 jaar duren.. Kan je dat aan Fles? Of ben je dan al gevlucht naar Dv?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Die perronverlenging van toen was dringend nodig omdat de serie 2000 (toen nog Nijmegen - Den Haag/Rotterdam) met meer dan 9 bakken gereden moest worden om de reizigers mee te krijgen. Ook nu rijden er in de s3100 treinen met meer dan 8 bakken, dat had niet gekund als die perronverlenging er toen niet doorgedrukt was.
Die perronverlenging had naar het oosten gemoeten, meteen samen met ondertunneling van de Hoofdstraat. Dat leek me duidelijk :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:De nu aankomende verbouwing gaat alleen wel 5 a 6 jaar duren.. Kan je dat aan Fles? Of ben je dan al gevlucht naar Dv?
Allang. Maar ook daar betaal ik centen die Prorail bij de vleet verspilt met dit soort onzin :Y
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Wubbo schreef:Die perronverlenging van toen was dringend nodig omdat de serie 2000 (toen nog Nijmegen - Den Haag/Rotterdam) met meer dan 9 bakken gereden moest worden om de reizigers mee te krijgen. Ook nu rijden er in de s3100 treinen met meer dan 8 bakken, dat had niet gekund als die perronverlenging er toen niet doorgedrukt was.
Die perronverlenging had naar het oosten gemoeten, meteen samen met ondertunneling van de Hoofdstraat. Dat leek me duidelijk :)
Had dat dan ook in korte tijd gerealiseerd kunnen worden? Dit is wel even iets ingrijpender dan een perron verlengen en een overweg verplaatsen, er komt nu een spoor bij en de hele oostkant wordt vertimmerd naar een tunnel.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Fles »

Ja nu kan men niet anders natuurlijk. Maar er had gewoon TOEN nagedacht moeten worden. Die overweg is een draak van een situatie natuurlijk :? En dat was destijds misschien een ingrijpender operatie geweest, maar dat moet nu dus in zijn geheel alsnog. Dubbel hinder, dubbel kosten, en het was niet nodig geweest.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Zo duur is het verplaatsen van een overweg en het verlengen van twee perrons nou ook weer niet hoor. -o- Het staat ook zeker niet in verhouding tot de prijs van dit grote project.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Zo duur is het verplaatsen van een overweg en het verlengen van twee perrons nou ook weer niet hoor. -o- Het staat ook zeker niet in verhouding tot de prijs van dit grote project.
Nee. Zo veel geld had het vermijden van die idiote U-bocht ook niet opgeleverd :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Ik ben het wel met je eens dat er toch regelmatig geld over de balk wordt gesmeten bij Prorail. Er is een project waar voor meer dan 100 miljoen aan geluidsschermen moet komen waarvan de helft over 8 jaar er misschien weer uit moet om ergens anders geplaatst te worden. (het begint alleen wel off-topic te worden.)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Klaasje schreef:Zo duur is het verplaatsen van een overweg en het verlengen van twee perrons nou ook weer niet hoor. -o- Het staat ook zeker niet in verhouding tot de prijs van dit grote project.
Nee. Zo veel geld had het vermijden van die idiote U-bocht ook niet opgeleverd :')
Ach, als die bocht in de Odijkerweg blijft zitten én de perrons worden verlengd in oostelijke richting kunnen straks heule lange treinen stoppen in Driebergen-Zeist. Als dat geen vooruitdenken is ;) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Vinny »

Waarom nou weer ProRail de schuld geven? Het is de politiek die beslist over dit soort projecten hoor. Als er een bepaald budget beschikbaar is dat net genoeg is voor een perronverlenging dan kun je als ProRail geen spoorverdubbeling of ondertunneling toepassen. Er staat nou eenmaal geen boom met gouden bladeren in de tuin van de inktpot. Destijds was het namelijk nog de bedoeling om de HSL-oost aan te leggen zodat een investering in de bestaande spoorlijn nogal zinloos leek. Dat is inmiddels een gepasseerd station, zelfs een integrale spoorverdubbeling Utrecht-Veenendaal zit er niet in (hetgeen ik persoonlijk nogal jammer vind, het had het treinverkeer een behoorlijke push kunnen geven op die as)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Nou, dat zeg je nou wel... Maar het gebeurd regelmatig dat er 3 of 4 projecten lopen op één stuk spoor, dat daar geld voor is en dat alle projecten één voor één achter elkaar aan gebouwd worden. Er lijkt gewoon totaal geen visie te zijn op de toekomst van een baanvak. Het meest trieste voorbeeld is misschien wel Mistral waarbij je prima kan kijken welke wissels gaan verdwijnen. Dan hoef je ze niet in de beveiling op te nemen en kan je ze klemmen tot de volgende baanvernieuwing. 2x winst want het saneren van dat wissel kost ineens geen geld meer en de nieuwe beveiliging is goedkoper. Gebeurt dat? Nee. -o-
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 12 mei 2011, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Destijds was het namelijk nog de bedoeling om de HSL-oost aan te leggen zodat een investering in de bestaande spoorlijn nogal zinloos leek. Dat is inmiddels een gepasseerd station, zelfs een integrale spoorverdubbeling Utrecht-Veenendaal zit er niet in (hetgeen ik persoonlijk nogal jammer vind, het had het treinverkeer een behoorlijke push kunnen geven op die as)
Ja precies. Blijkbaar is er gewoon geen langetermijnbeleid, geen visie. Men doet maar wat.

En inderdaad, viersporigheid tot Veenendaal is dringend gewenst. Maar zeker nou de A12 er een baan bij krijgt is daar echt never nooit meer ruimte voor. Gemiste kans natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Vinny »

Er lijkt gewoon totaal geen visie te zijn op de toekomst van een baanvak
Die visies zijn er ook wel, maar de realisatie ervan wordt meestal als zijnde 'te duur' opzij geschoven, en vervolgens wordt er een goedkopere, maar vaak ook minder kwaltiatief hoogwaardig oplossing bedacht. En als de nood erg hoog is, dan kun je altijd nog een perronverlenging doen. Is geen MER voor nodig, zodat je geen proceduremolen in hoeft, geen NIMBY's kunnen klagen over stankoverlast vanwege mensen die hun treinwc doortrekken wanneer de intercity langs hun achtertuin raast en kan de milieumaffia niet zeuren over het fourareergebied van de geelgerande waterroofkever, maar gewoon een paar weekends lang het baanvak buiten dienst stellen en voor een paar spreekwoordelijke kwartjes de betonmolen laten draaien ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Ik had het helemaal niet over trajecten waarop iets gebeuren moet vanwege de uitbreiding. Juist niet, omdat de aanwezigheid van een visie min of meer wordt afgedwongen door de vraag van vervoerders. Ik heb het hier juist over trajecten waar er geen vragen vanuit de vervoerders zijn. Wordt er dan nagedacht over wat vervoerders in de toekomst misschien willen? Wordt er nagedacht of er in de toekomst misschien meer treinen gaan rijden? Wordt er gekeken naar het aanleggen van quick-wins op het gebied van spoorwegveiligheid?
Nee. En als klapper op de vuurpijl wordt die laatste meteen onmogelijk gemaakt doordat dan meteen alles aan, de laatste, veel strengere, regeltjes moet voldoen. Bij vernieuwing wordt dus gewoon de oude situatie gekopieerd zonder naar de toekomst te kijken. Dat is jammer en kost veel geld.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

Ik zat net in de nieuwe Op de Rails te lezen, en Maastricht - Lanaken is in dienst gesteld omdat er mogelijk vraag zou komen van vervoerders. Sinds het open is heeft er nog geen commerciele trein gereden. Er wordt dus wel wat vooruit gedacht (maar niet genoeg, dat is zeker).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Nee
Ja. Er is zelfs een heel team binnen ProRail dat strategische vervoersanalyse doet. Ik heb er zelfs nog gesolliciteerd. Feit is dat je je strategisch kunt analyseren totdat je een ons weegt, als de politiek vindt dat station Grou-Irnsum open moet blijven voor intercity-verkeer, dan krijg je vanzelf geen snellere verbinding naar de Randstad... :roll:

En als omwonenden een tunnel van 3 miljard euro willen zien omdat de verbreding van de spoorlijn hun achtertuin met 3 milimeter verkort, dan ben je dus ook snel uitgepraat. Dan komt er dus geen spooruitbreiding... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

Nee, dan doe je je strategische vervoersanalyse niet goed want dan hou je kennelijk niet met alle factoren rekening.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
Klaasje schreef:Nee
Ja. Er is zelfs een heel team binnen ProRail dat strategische vervoersanalyse doet. Ik heb er zelfs nog gesolliciteerd. Feit is dat je je strategisch kunt analyseren totdat je een ons weegt, als de politiek vindt dat station Grou-Irnsum open moet blijven voor intercity-verkeer, dan krijg je vanzelf geen snellere verbinding naar de Randstad... :roll:

En als omwonenden een tunnel van 3 miljard euro willen zien omdat de verbreding van de spoorlijn hun achtertuin met 3 milimeter verkort, dan ben je dus ook snel uitgepraat. Dan komt er dus geen spooruitbreiding... :twisted:
Echt waar, je leest mijn post niet goed. Ik doel op kleine dingetjes als wissels die verkeerd liggen en seinen die 200 meter verplaatst moeten worden. Misschien zelfs het verlengen van een perron als je toch op een station bezig bent. Dat soort maatregelen. Die kunnen veel goedkoper als je ze meeneemt met vervangingsprojecten. Alleen worden dit soort projecten los uitgevoerd van een vervangingsproject omdat er bij de onderhoudsafdeling totaal geen link is met de visie van andere afdelingen. Dus is er geen visie bij vervanging en onderhoud. Zo krijg je dus dit soort slimme zaken:
Jaar 1: Wisseloverloop wordt vervangen.
Jaar 2: Het een en ander aan de beveiliging wordt vervangen. (is na 50 jaar afgeschreven)
Jaar 3: Door een perronverlenging moeten seinen en de wisseloverloop verplaatst worden.

Je had 3/4e van de kosten van dat perronproject kunnen besparen door de uitvoering in de eerste twee projecten te stoppen:
Misschien kon het spoor nog een jaartje langer blijven liggen tot de beveiliging vervangen moest worden. Dan kon je meteen gratis :!: die overloopwissels verplaatsen en de seinplaatsing aanpassen om een jaar later dat perron te verlengen.
Mijn probleem is dat dit soort trucs niet worden toegepast.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Vinny »

Mijn probleem is dat dit soort trucs niet worden toegepast.
Het toepassen van dat soort trucs vereist dat twee managers a raison de 300 euro per uur, twee dagen op de hei gaan zitten. Dat is dus helemaal niet goedkoper (en bovendien zul je zien dat één van de twee zich niet aan de afspraken houdt, zodat manager 3 a raison de 400 euro per uur twee maanden mag gaan interim managen waarna de hele organisatie overspannen in de touwen hangt. :|


Zo dat was een stukje frustratie van me wegschrijven, over tot de orde van de dag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Het verplaatsen van die overloop kost al gauw een miljoen Euro als je ziet wat daar beveiligingstechnisch bij komt kijken. Dan is 4000 euro aan managers nogal wat goedkoper. :!:
Het grote probleem bij Prorail is gewoon dat niemand buiten zijn eigen eilandje durft te kijken. Kennis=macht!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Chauf21 »

Ik heb geen idee van hoe Prorail is georganiseerd, maar misschien is het wel zinvol om eens in de zoveel tijd een "regiomeeting" te houden; een bijeenkomst waar iedere afdeling even zijn of haar planningen, verwachtingen en toekomstbeelden van een bepaald gebied met elkaar kan delen. Dan komen dat soort dingetjes wel naar boven, lijkt me.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door 0318 »

Over viersporigheid Utrecht - Veenendaal: dat zou een mooi infra-project zijn, maar ik heb liever dat er eerst over fatsoenlijke dienstregelingmodellen wordt nagedacht.

Zeker met een viersporig Driebergen-Zeist kan er prima ETMET 6+6 worden gereden hier, daar heb je geen viersporigheid tot Veenendaal voor nodig. Alle IC's laten stoppen in Driebergen (en minstens 2 maar evt. alle in De Klomp), en alle stoptreinen van 06:00 tot 20:00 door tot Veenendaal Centrum. Geen extra infra nodig.

En wat zijn de plannen nu? IC's 6× alleen stoppend te Ede, en stoptreinen 6× tot Driebergen waarvan 2 (in spits 4) door naar Veenendaal Centrum en 2 naar Arnhem. Gevolg: Driebergen krijgt slechtere bediening richting Arnhem, De Klomp (mooie transferiumideeën, "poort" naar de Randstad) degradeert weer tot stoptreinhalte, en Veenendaal West/Centrum gaan ondanks al 20 jaar mooie ideeën over Randstadspoor alleen maar in bediening achteruit. En daarvoor moet men dan éxtra investeren in infra.

Nee, het huidige kabinet heeft een erg beperkte visie op OV maar kan juist hier (maximaal OV tegen minimale infrakosten) misschien nog wel wat leuks doen. Ook op de Flevolijn moet men creatief zijn met de beperkte beschikbare middelen, maar juist daar blijkt een model met de hoogste kosten/baten én reizigersaantallen uit te kunnen komen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

Chauf21 schreef:Ik heb geen idee van hoe Prorail is georganiseerd, maar misschien is het wel zinvol om eens in de zoveel tijd een "regiomeeting" te houden; een bijeenkomst waar iedere afdeling even zijn of haar planningen, verwachtingen en toekomstbeelden van een bepaald gebied met elkaar kan delen. Dan komen dat soort dingetjes wel naar boven, lijkt me.
En dat zou je dan eigenlijk met de vervoerders en potentiele vervoerders moeten doen, omdat zij meer kennis hebben over wat ze rijden en wat ze willen gaan rijden dan ProRail. Wordt druk op de hei :lol:
0318 schreef:Over viersporigheid Utrecht - Veenendaal: dat zou een mooi infra-project zijn, maar ik heb liever dat er eerst over fatsoenlijke dienstregelingmodellen wordt nagedacht.

Zeker met een viersporig Driebergen-Zeist kan er prima ETMET 6+6 worden gereden hier, daar heb je geen viersporigheid tot Veenendaal voor nodig. Alle IC's laten stoppen in Driebergen (en minstens 2 maar evt. alle in De Klomp), en alle stoptreinen van 06:00 tot 20:00 door tot Veenendaal Centrum. Geen extra infra nodig.
En hoe past dat op de infra van Utrecht Centraal? En hoe past daar de ICE nog door? En hoe hou je daar ruimte in voor incidenteel goederenvervoer of een extra leeg materieeltreintje oid?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten