OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Ardan »

Vanaf donderdag 12 mei kunnen treinreizigers gebruik maken van de OV-chipkaart op de treinen van Syntus. Het gaat om de trajecten Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel, Winterswijk-Zutphen, Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en Almelo - Mariënberg. De OV-chipkaart is niet geldig op het traject tussen Oldenzaal en Bad Bentheim. Naast deze extra mogelijkheid om te reizen ‘op saldo’ kan er nog steeds gereisd worden met de ‘traditionele’ strippenkaart of het papieren treinkaartje. De keuze is aan de reiziger. Op de bussen van Syntus kan al langer gereisd worden met de OV-chipkaart. Het voordeel is dat er bijna in heel Nederland nu één kaart is voor bus, trein, metro en tram.

Bron: www.syntus.nl
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door reisthijs »

Hier de antwoorden op de vragen die in dit bericht niet beantwoord worden:
Syntus gebruikt hetzelfde tariefsysteem als in de bus met een kilometerprijs van 16 cent. Dat is voor bijv. Ah - Dtc (30km) inclusief basistarief iets duurder dan het NS-tarief.
En natuurlijk krijg je geen korting als je met een NS-voordeelurenabonnement reist.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Hier de antwoorden op de vragen die in dit bericht niet beantwoord worden:
Syntus gebruikt hetzelfde tariefsysteem als in de bus met een kilometerprijs van 16 cent. Dat is voor bijv. Ah - Dtc (30km) inclusief basistarief iets duurder dan het NS-tarief.
En natuurlijk krijg je geen korting als je met een NS-voordeelurenabonnement reist.
Met dat soort dingen adverteren de vervoerders natuurlijk ook niet graag. Maar net zoals bij Veolia kunnen mensen dus voorlopig beter papieren kaartjes uit de muur blijven trekken, ongeacht of ze een VDU hebben of niet.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:En natuurlijk krijg je geen korting als je met een NS-voordeelurenabonnement reist.
Terwijl je daar natuurlijk wel gewoon recht op hebt :?

fogeltje schreef:Maar net zoals bij Veolia kunnen mensen dus voorlopig beter papieren kaartjes uit de muur blijven trekken, ongeacht of ze een VDU hebben of niet.
Ehm nee. Bij Veolia weigeren ze je NS-VDU uit te lezen dus moet je een apart product kopen of een kaartje voor de volle mep. Misschien dat dat bij Syntus wel beter geregeld is, dat kan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:
reisthijs schreef:En natuurlijk krijg je geen korting als je met een NS-voordeelurenabonnement reist.
Terwijl je daar natuurlijk wel gewoon recht op hebt :?
Je neemt een dienst af van de NS. Als de NS de opbrengsten niet netjes doorberekend aan Veolia hoeven ze je toch ook geen korting te geven? Ja, het is vervelend en ik zie graag dat er een oplossing komt dmv. een goed landelijk tariefsysteem dat in beheer is bij de overheid.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Geert »

Kom nou, de VDU is geldig bij alle spoorvervoerders in Nederland dus Veolia en co. hebben die kaart gewoon te accepteren. Dat is altijd zo geweest en ik vind het quatsch om daar maar vanaf te stappen doordat er een nieuw ticketsysteem ingevoerd wordt...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Fles »

Daarbij wordt dat ding stilzwijgend verlengd. Dan kan niet een vervoerder opeens maar besluit minder product te gaan leveren. Zou een mooie bak wezen zeg :D
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Klaasje »

Het is gewoon iets wat er allang aan zat te komen. Zwaar toevallig is de chipkaart misbruikt voor het niet meer geldig zijn van de VDU-kaart. Er is gewoon een tariefsysteem nodig die niet beheerd wordt door ook maar één van de vervoerders. Dan kan dit geklooi niet meer voorkomen.
Wat ik eerder zei is geen onzin.. Vroeger beheerde de NS alles op het gebied van OV. Dat was logisch omdat ze net ze niet alleen de drager van het ov waren maar ook de enige railvervoerder. Wat je nu ziet gebeuren is dat er door allerlei conflicten achter de schermen over de geldstromen veel problemen zijn. Dat geldt niet alleen de VDU-kaart want het is ook al een keer te zien geweest bij de Kruitvatkaartjes. Zolang er niets is geregeld voor een eerlijke inkomstenverdeling en het voeren van tariefintegratie zal het echt niet beter worden. (Eerder slechter zelfs) Wat het allemaal meer gecompliceerd maakt is dat eigenlijk niemand verantwoordelijk is: Landelijk ov valt onder de rijksoverheid terwijl alles op regionaal ov compleet overgelaten wordt aan regionale overheden. Dat betekend dus, dat als je iets wilt regelen je zomaar met 30 partijen aan tafel zit. (overheden+vervoerders) Dat is gewoon een drama. Melanie vindt het (in tegenstelling tot Eurlings) allemaal wel best.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Geert »

Daarom roep ik ook al langer dat Prorail of een dergelijke instantie de kaartverkoop moet gaan doen. NS heeft altijd de schijn tegen en dat zal ook wel zo blijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Vinny »

We hebben de OV chipkaart juist uitgevonden zodat dit niet meer hoeft. Wat mij betreft terug naar de basis en een gewoon kilometertarief in rekening brengen. Voor speciale acties kun je altijd nog gewoon het actieproduct als reisproduct op je chipkaart zetten. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Meltrain »

Alleen kun je maar maximaal 10 producten op je kaart zetten en schijnt het weghalen van verlopen producten ook nog een hele onderneming te zijn. :roll:
Dus als je een kortingproduct van NS, Veolia en Syntus op je OV-C moet hebben, gaat je kaart wel snel vol.

Nee, dan heeft Arriva het wel beter opgelost. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door find_your_spot »

Meltrain schreef: Nee, dan heeft Arriva het wel beter opgelost. :pos:
Hoe bedoel je dat? Als je met je NS VDU kaart bij Arriva met korting wilt reizen, moet je eenmalig bij een Arriva automaat het Arriva kortingsproduct op je kaart laden.

Dus hoezo heeft Arriva het volgens jou beter opgelost?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Daniel »

In welke grot heb jij gezeten? Is onlangs nog een nieuwsbericht geplaatst dat Arriva nu ook de NS-VDU herkent op hun kaartlezers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door MdJ »

Klopt, zie http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=33&t=6122
Maar ook FYS heeft gelijk:
Dat topic schreef:Om gebruik te kunnen maken van deze 40 procent korting, is het dus wel nodig dat het gratis Arrivakortingsproduct op een persoonlijke of een anonieme OV-chipkaart wordt gezet. Dit is mogelijk bij een Arriva verkoop- en oplaadautomaat, waarvan er op elk station in Friesland en Groningen een is geplaatst.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door reisthijs »

Als je verder leest:
Dat topic schreef:Reizigers die het NS-Voordeelurenabonnement gebruiken op de OV-chipkaart, ontvangen met ingang van 1 mei 2011 de 40 procent korting ook op de Arriva-lijnen. Zowel bij gebruik van het Arrivakortingsproduct als bij het NS-Voordeelurenabonnement wordt de 40 procent korting automatisch verrekend bij het uitchecken.
Lijkt me toch duidelijk dat je met een VDU nu altijd korting krijgt ook zonder Arrivaproduct.

De grote vraag: waarom kan het bij Syntus dan toch weer niet? Gaat nu iedere vervoerder eerst de chipkaart invoeren en daarna pas met NS overleggen hoe ze er voor kunnen zorgen dat het een beetje werkt zoals het vanaf het begin zou moeten werken?
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 12 mei 2011, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Thijs »

Houders van een NS-voordeelurenabonnement hoeven geen extra handelingen te verrichten en krijgen dus automatisch 40% korting als zij met de Arriva-treinen reizen met de OV-chipkaart.

Edit: mijn naamgenoot was me voor :P
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Thijs »

reisthijs schreef:De grote vraag: waarom kan het bij Syntus dan toch weer niet? Gaat nu iedere vervoerder eerst de chipkaart invoeren en daarna pas met NS overleggen hoe ze er voor kunnen zorgen dat het een beetje werkt zoals het vanaf het begin zou moeten werken?
Daar komt het wel op neer. Elke decentrale vervoerder moet hier apart afspraken met NS over maken en dat loopt blijkbaar niet zo goed. ;)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef:In welke grot heb jij gezeten? Is onlangs nog een nieuwsbericht geplaatst dat Arriva nu ook de NS-VDU herkent op hun kaartlezers.
In welke grot heb jij gezeten? Ik weet niet beter dan dat ik 4 weken geleden nog een oud vrouwtje op Station Groningen moest helpen het Arriva product op haar kaart te laden, omdat ze niet met korting kon inchecken. De Arriva dames achter het loket bevestigde dat deze handeling voorlopig nog wel even moest.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Reiziger Delft »

12 mei minus 4 weken is voor 1 mei. :P Vanaf 1 mei wordt de NS-kortingskaart dus wel geaccepteerd door Arriva.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef:12 mei minus 4 weken is voor 1 mei. :P Vanaf 1 mei wordt de NS-kortingskaart dus wel geaccepteerd door Arriva.
Leer nou maar van mij. Als er in de media geroepen wordt: "Vanaf 12 mei kunt u bla bla bla bla inchecken bla bla korting bla bla NS bla bla voordeelurenproduct..."

Dan kan dat vanaf die datum nog steeds niet. Iemand zin om te checken?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Vinny »

Rustig maar jongens ;) FYS gaat speciaal afreizen naar het noorden om te kijken of de vervoerders hun woord houden :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
Reiziger Delft schreef:12 mei minus 4 weken is voor 1 mei. :P Vanaf 1 mei wordt de NS-kortingskaart dus wel geaccepteerd door Arriva.
Leer nou maar van mij. Als er in de media geroepen wordt: "Vanaf 12 mei kunt u bla bla bla bla inchecken bla bla korting bla bla NS bla bla voordeelurenproduct..."

Dan kan dat vanaf die datum nog steeds niet. Iemand zin om te checken?
Bewijs eerst maar eens dat het dan niet werkt. Jouw ervaringen met korting bij Arriva zijn van voor 1 mei, volgens Arriva is het aangepast sinds die datum en nu beweer jij - zonder onderbouwing - dat het nog steeds niet werkt? Check het zelf maar, maar ik ga er gewoon vanuit dat het werkt totdat iemand ondervindt dat het niet zo is.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Mark »

In Hengelo hadden ze vandaag A4tjes op de incheckpalen van Syntus geplakt met de tekst:
DE PALEN VAN SYNTUS HERKENNEN NU GEEN VOORDEELURENKAART
KOOP MET EEN VOORDEELURENKAART AUB EEN PAPIEREN KAARTJE!!!!!


_O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door Ronald »

Meltrain schreef:Alleen kun je maar maximaal 10 producten op je kaart zetten
Even los van de geldigheid van de chipkaart bij Syntus, maar ik hoor dit hier behoorlijk vaak langskomen, en ik trek echt niet in twijfel of dat zo is, maar het lijkt me wel een groot probleem worden waar je verder nooit wat over hoort.

Zoetjesaan wordt het aantal producten behoorlijk uitgebreid (ik zag nu ook dat er verchipte abonnementen in Utrecht zijn, om maar wat te noemen). Heeft er al iemand ervaring met het feit dat de kaart vol was? Als dat zo is lijkt het mij best wel zinvol om dit toch even flink in de media te zetten, omdat er door vervoerders compleet over gezwegen wordt en het, nogmaals, een lastig probleem kan worden.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart vanaf 12 mei geldig in de trein van Syntus

Bericht door find_your_spot »

Ronald schreef:Heeft er al iemand ervaring met het feit dat de kaart vol was?
:Y
Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten