Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

Vierde toch... Die witte citaro's :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Bastiaan »

Dat was echt zo kort dat ik die al ben vergeten :@
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Ronald »

Trouwens wel jammer dat er bij Syntus niet voor andere chipkaartlezers is gekozen. Wat zijn die dingen traag en onduidelijk -o-
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Thijs »

Het zijn extreem slechte flut apparatuur.Ik moet altijd mijn OVC uit mijn portemonnee halen, en bij die van CXX bijvoorbeeld niet. Verder zijn ze traag, krijg ik vaak een foutmelding en zijn de meldingen onduidelijk. Wie ooit heeft bedacht die dingen aan te schaffen.... *houdt zich in*.
[voor de duidelijkheid: heb het hier over de busapparatuur]
Laatst gewijzigd door Thijs op vr 13 mei 2011, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door webguy »

Syntus heeft iig de rvs variant besteld, Veolia heeft de vast goedkopere witte variant :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Ronald »

Jij bedoelt waarschijnlijk de chipapparatuur voor de trein? Ik bedoede eigenlijk de bus (Veluwe), de treinapparatuur heb ik (behalve NS) nog niet geprobeerd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door webguy »

Ah sorry, ja :) In de bus worden dezelfde gele kasten gebruikt bij Arriva, Veolia en Syntus inderdaad. De lezer is wat gevoelig afgesteld en ziet ook je ID kaart enzo... Vaak is het niet eens dat je kaart niet gelezen wordt (gebeurt ook), maar dat er een andere kaart direct na wordt gezien die een fout oplevert (ID, biebpasje, etc).
stephen
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 14:39
Locatie: Zwolle

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door stephen »

Xanland schreef: Binnenkort ff kijken of ik er ééntje kan spotten. :D
Bij de stalling in Zwolle staat er 1 die deze week zijn Arriva jasje uit heeft.
Ik zal kijken of ie er maandag nog staat. Dan zal ik een foto plaatsen.
Het betreft ex-Arriva 256
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Lyntus »

Ik heb tot nu toe alleen met de OV Chipkaart bij de Syntus bussen op de Veluwe gereisd. Ik weet dus niet beter dan: kaart tegen lezer houden, lang wachten tot ie piept en dan gewoon doorlopen. Het is mij op dat scherm nooit duidelijk of ik nou in of uit gecheckt heb, maar als ie piept loop ik gewoon door en tot nu toe werkt dat systeem redelijk :D
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Rijden er tegenwoordig treinen van Ede naar Putten?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door visgraat op za 14 mei 2011, 00:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Oh, die overzichtsDRIPs kloppen niet. Hier in Apeldoorn is het nu zo ver dat dat ding denkt dat we weer in het Veolia-tijdperk zitten. Daar zit onder andere lijn 14 en 96 nog tussen, maar die rijden dus niet meer.

Om op je vraag terug te komen: Nee, hoewel het wel snel zal zijn als dat rechtstreeks was! *gniffelt*
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

Gister stonden ze waren ze vastgelopen rond de tijd van 7:16... Terwijl het al over 12'en was.
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

webguy schreef:Ah sorry, ja :) In de bus worden dezelfde gele kasten gebruikt bij Arriva, Veolia en Syntus inderdaad. De lezer is wat gevoelig afgesteld en ziet ook je ID kaart enzo... Vaak is het niet eens dat je kaart niet gelezen wordt (gebeurt ook), maar dat er een andere kaart direct na wordt gezien die een fout oplevert (ID, biebpasje, etc).
Die fout moeten ze er echt een keer uithalen. Het is toch belachelijk dat de kaartlezer überhaupt reageert op andere passen dan een OV-chipkaart. Een buschauffeur gaf de tip om er aluminiumfolie tussen te stoppen. Leuk idee, heb het niet gedaan, want het is net alsof het probleem bij mij ligt. Ook als de conducteur de hele portemonnee scant gaat het mis.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door webguy »

Klopt, de NS poortjes kunnen het ook niet aan, maar de GVB/Connexxion kaartlezers wel. De NS kaartautomaten flippen ook helemaal. (Keuken) aluminium folie werkt overigens niet, dat heb ik getest, maar er zijn wel andere (commerciele) mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Suus »

Het is praktisch niet op te lossen, er zijn gewoon heel veel pasjes met RFID-chips die op dezelfde frequenties reageren. De palen van de NS hebben/hadden de functie dat ze herkennen dat er meerdere pasjes worden aangeboden, maar ook daar gebeurt het nu dat ze heel snel de ene kaart afhandelen en de andere kaart met een foutmelding afwimpelen. Dat hoeft niet, de RFID-software op mijn werk geeft een melding als er meerdere items tegelijk worden aangeboden, zelfs als die niet in een keer op de plaat geplaatst worden, alleen die manipuleren de kaart alleen na een eigen handeling, terwijl de kaartlezers in het OV direct de gegevens op de kaart manipuleren. Daar een vertraging inbouwen zal veel mensen irriteren en is dus maar op zeer beperkte schaal mogelijk.

De software op mijn werk controleert ook nog op de aanwezigheid van bepaalde "velden" die op de kaart staan en negeert andere RFID-chips. Dat betekent trouwens niet dat met zo'n controle het probleem kan worden opgelost, sommige pasjes gebruiken dezelfde velden waardoor je alsnog tegen foutmeldingen aanloopt. Ik heb zelf een zwarte lijst met instellingen die dezelfde indeling hanteren op een RFID-chip als op onze RFID-chips en daar minder consequent mee omgaan dan bij ons op het werk waardoor het alarm aanslaat :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #3

Bericht door visgraat »

Michael 1988 schreef:
robinzes schreef:Afbeelding

Als syntus nou eens met deze optares ( hybride ) op de veluwe ging rijden dan hadden ze die wat mij betreft op alle lijnen nogen inzetten. Ze zien er ook wat stoerder uit 8-) als die optare solo bussen. ( En toch vind ik die optares in Apeldoorn en Harderwijk niet slecht rijden ) zeker op lijn 10/15 en 18 een uitkomst maar ook s'avonds de ritten naar Berg en Bos op
lijn 5. zijn ze erg handing en snel 8-)
Uhm..... Op deze foto staat een Optare Solo :?. Dit is welliswaar de Optare Solo SR, maar het is een Solo, alleen dan de langere versie ervan (9m en 9,7m).

Zie anders deze link voor meer info.
Die SR versie ziet er wel een stuk beter uit. Wellicht wat voor de nieuwe concessie in Twente?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Ronald »

Tsja, smaken verschillen... Ik vind het net een camper :?
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Lyntus »

Ik vind het ook op een camper lijken, alhoewel de bestaande Optare's ook niet fantastisch mooi zijn naar mijn mening.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Ronald »

Gisteren trouwens voor het eerst een ritje gemaakt met een Optare. Afgezien van het nogal irritante (lage) motorgeluid, vindt ik ze niet tegenvallen. Het is i.i.g. net iets meer "bus" dan een ProCity.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door webguy »

Bee schreef:Het is praktisch niet op te lossen, er zijn gewoon heel veel pasjes met RFID-chips die op dezelfde frequenties reageren. De palen van de NS hebben/hadden de functie dat ze herkennen dat er meerdere pasjes worden aangeboden, maar ook daar gebeurt het nu dat ze heel snel de ene kaart afhandelen en de andere kaart met een foutmelding afwimpelen.
De software op mijn werk controleert ook nog op de aanwezigheid van bepaalde "velden" die op de kaart staan en negeert andere RFID-chips.
Hmm, ik denk dat het wel deels klopt, maar feit is gewoon: wat de CXX/GVB/HTM/RET kaartlezers doen klopt gewoon. Die handelen alleen je OVC af, niet je andere RFID kaarten. De NS Kaartautomaat detecteert het, maar doet niks met je kaart, terwijl de rest van de lezers, foutief, de kaart afhandelt, gevolgd door een fout.
Een niet-OVC RFID kaart zou niks moeten doen bij een OVC lezer. En dat lijkt me vrij makkelijk: een OVC is beveiligd met een sleutel die alleen voor OVCs geld, dus alle andere RFID kaarten zijn of niet leesbaar (verkeerde sleutel) of zijn wel leesbaar maar ander formaat. BoekRFID chips hebben allemaal een ander standaard dat wordt toegepast dan paspoorten of OVC.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Geert »

Bee schreef:Het is praktisch niet op te lossen, er zijn gewoon heel veel pasjes met RFID-chips die op dezelfde frequenties reageren. De palen van de NS hebben/hadden de functie dat ze herkennen dat er meerdere pasjes worden aangeboden, maar ook daar gebeurt het nu dat ze heel snel de ene kaart afhandelen en de andere kaart met een foutmelding afwimpelen. Dat hoeft niet, de RFID-software op mijn werk geeft een melding als er meerdere items tegelijk worden aangeboden, zelfs als die niet in een keer op de plaat geplaatst worden, alleen die manipuleren de kaart alleen na een eigen handeling, terwijl de kaartlezers in het OV direct de gegevens op de kaart manipuleren. Daar een vertraging inbouwen zal veel mensen irriteren en is dus maar op zeer beperkte schaal mogelijk.

De software op mijn werk controleert ook nog op de aanwezigheid van bepaalde "velden" die op de kaart staan en negeert andere RFID-chips. Dat betekent trouwens niet dat met zo'n controle het probleem kan worden opgelost, sommige pasjes gebruiken dezelfde velden waardoor je alsnog tegen foutmeldingen aanloopt. Ik heb zelf een zwarte lijst met instellingen die dezelfde indeling hanteren op een RFID-chip als op onze RFID-chips en daar minder consequent mee omgaan dan bij ons op het werk waardoor het alarm aanslaat :X
Wat Webguy al zegt: de software is best aan te passen zodat er geen foutmelding meer wordt gegeven bij ongeldige kaarten (dus niet-ov-chipkaarten), en alleen te communiceren met een ov-chipkaart. Mijn eigen RFID readertje kan prima detecteren dat er meerdere RFID chips gescand worden als ik een paar ov-chipkaarten en mijn paspoort er op leg, en de software kan dan zelfs nog besluiten om alleen nog maar met 1 chip te communiceren, de andere chips worden dan gewoon genegeerd. Dit gedrag is ook al te zien bij de kaartlezers van de RET, Connexxion en dergelijke en moet op zich ook mogelijk zijn bij NS, Syntus, Veolia en co. OV-chipkaartpaaltjes zullen ook niet zomaar wat wegschrijven op de chip, eerst moet de kaart uitgelezen worden om abonnemenenten of saldo te herkennen en daardoor zou de reader dus al moeten herkennen dat een bepaalde RFID chip niet bij een ov-chipkaart hoort.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Freek »

Ik weet in ieder geval dat er bij Syntus wel over wordt gedacht om de lezers minder gevoelig af te stellen. Daarmee zal wel bedoeld worden, als de technicie hierboven volg, dat de software anders wordt ingesteld ten aanzien van ongeldige kaarten. Men had er wel bewust voor de huidige instelling gekozen, exacte reden hiertoe weet ik overigens niet meer.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Bij Syntus heb je ook dat je de kaart er echt strak tegenaan moet houden. Daarbij buig je de kaart een beetje en is die van mij gaan scheuren. Ook is het signaal niet altijd goed hoorbaar.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Ben benieuw waarneer de MAN gasbussen op lijn 90/294 komen te rijden. Sinds een tijdje hebben we vanaf standplaats Apeldoorn geen lijn 88 ( ede - Wageningen ) meer in ons rooster. Daar voor in de plaats kregen we enkele ritjes op lijn 85.
Dus al lang geen MAN bus meer gereden.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Via mijn.syntus.nl hoorde ik pas in September. Hoop ik alleen niet.

Dat aangezien, maar dat ligt aan mij, ik die BBA-bussen (jaja) echt totaal niet lekker vind zitten. Maar dat is eigenlijk gewoon mierenneuken. Sowieso is het fijner als ze zo snel mogelijk in dienst komen, zodat je 90 & 294 in ieder geval altijd geleed rijd. Dat is in principe wel beter! :+
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten