mb90 am Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 am Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door mb90 »

Hier is dan deel 2 van mijn reis naar de MittelRhein bij de Loreley. Dit keer komen de Loreley bij St Goarshausen, Boppard en Koblenz aan de beurt.

Na weer een goede nachtrust was het nu wat warmer dan de dag ervoor en was het niet meer nodig om mijn vest in de schaduw helemaal dicht te doen. Met de veerpont ging het weer naar de overkant, maar nu naar St Goarshausen. Onderweg kon dan meteen de Burg Rheinfels op de foto worden gezet:
Afbeelding

Aangekomen aan de overkant stond er al meteen een bus klaar. Dit was een gelede MAN van NVG (onderdeel van de Veolia-groep zag ik) met een bestemming die zo in Nederland voor zou kunnen komen :P :
Afbeelding

Toen besloot ik om voordat ik naar de Loreley zou gaan nog even naar het spoor te gaan. Gisteren zag ik namelijk rond 10:15 uur een ERS-trein rijden vanuit Rotterdam richting het zuiden en het leek mij wel leuk om deze Nederlandse trein hier te fotograferen. Na aankomst bij het station voor de zoektocht naar een leuke stek kwam er eerst heel veel herrie vanuit de lucht en daarna zag ik waardoor dat kwam. De Duitsers lieten 2 straaljagers door het Rijndal vliegen. :shock: Hier is er eentje te zien:
Afbeelding

Dan de treinen, want al snel hierna kwam er een trein langs en wel een goederentrein met 2 185-ers met links daarnaast een (collega-) landmeter die het perron en het terrein ernaast aan het inmeten was:
Afbeelding

Om wat meer van de omgeving te kunnen zien en omdat de zon wat kops kwam te staan, zocht ik het wat hoger op en kwam uit bij een paadje langs het spoor wat de heuvels in ging. Daar kwam al snel weer een goederentrein langs:
Afbeelding

Daarna vond ik dat er vanaf de loopbrug meer te halen viel en toen ik daar net stond kwam de volgende alweer langs:
Afbeelding

Maar waarvoor ik hier eigenlijk stond was dus de ERS-trein. Die kwam nu wat later dan gisteren langs, maar hier is dan toch de ERS 189 208 met een containertrein (het nummer ervan bij de foto klopt niet) vanuit Rotterdam naar Italie :) :
Afbeelding

Het was inmiddels bijna 11 uur en om kwart over 11 zou er een bus vertrekken naar de top van de Loreleyrots. Daarom ging ik na deze foto weer terug naar de veerpont voor die bus. De bus kwam snel daarna aan en voor € 1,65 ging de bus in een kwartiertje naar boven. Met wat haast, want een camper ging wat de chauffeur betreft wat te langzaam en die werd op de helling nog even ingehaald. Ik overleefde de rit echter en na het uitstappen liep ik naar de rots en daar was dit het mooie uitzicht richting St Goar(shausen):
Afbeelding

Beneden was daarna weer een goederentrein te zien. Met wat inzoomwerk kon deze op de foto worden gezet, de trein rijdt hier net St Goarshausen uit:
Afbeelding

Dit is overigens het uitzicht richting het zuiden, dus naar Oberwesel en verder. Daar is goed de sterke stroming van de Rhein te zien:
Afbeelding

Op de rots zelf zijn ook een aantal rotspunten te zien:
Afbeelding

Daar viel ook te zien dat ik inmiddels 125 meter boven de Rhein stond en op 183 meter boven NAP. Ook zag ik dat er vanaf hier een trap was naar beneden. Dat loopt dus wel een stuk makkelijker dan naar boven en omdat het lekker weer was, besloot ik om nu lopend terug te gaan naar St Goarshausen. Een wandeling van ongeveer 2 km bleek later. Onderweg kwam de charmante dame van de Loreley nog op de foto, ze heeft zich deze dagen niet laten horen :P :
Afbeelding

Terug in St Goarshausen kwam ik weer een bus tegen. Niet de bus waarmee ik naar boven was gekomen, maar een O407 van de NVG die langs de Rhein over de B42 rijdt met aan de overzijde nog een deel van St Goar:
Afbeelding

Bij de veerpont stonden nog meer bussen:
Afbeelding

Op de veerpont terug naar St Goar bleek ook waarom. De scholen waren net uitgegaan, dus alle bussen zaten voor met scholieren en ook de pont was ineens goed bezet qua voetgangers. Vanaf St Goar liep ik rustig naar het treinstation voor een retourtje Boppard. Voor de leuke stad, maar ook vooral voor de sesselbahn (kabelbaan) daar met het bijbehorende uitzicht. Vanaf het station was het een klein kwartiertje lopen daarheen. Na aankomst zag het er zo uit, vrij rustig dus:
Afbeelding

Ik twijfelde even of het wel in gebruik was, maar dat was zo en daarom ging ik voor € 6,50 heen-en-weer. Lopend naar boven was ook mogelijk, maar dat zou 5 kwartier duren en dan loop je zo:
Afbeelding

Ook niet slecht, maar nu zit ik toch wat rustiger. Boven gekomen liep ik 500 meter verder en kwam ik uit bij de Gedeonseck uit. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht o.a. op het meanderen van de Rhein, iets waar ik persoonlijk vanuit de trein niet zo’n erg in had:
Afbeelding

Hier is het iets meer naar rechts te zien, richting Boppard:
Afbeelding

En hier naar links, richting de wijnvelden en uiteindelijk Koblenz:
Afbeelding

Ook hier was er vanaf ver een goederentrein te zien, zoals hier aan de overkant van de Rhein in het dorp Filsen:
Afbeelding

De windzak die te zien was, stond hier niet voor niets. Vanaf hier werd er namelijk aan paragliden (ik hoop dat ik goed schrijf) gedaan, zoals hier te zien is:
Afbeelding

Toen werd het tijd om weer naar beneden te gaan. Nu zou ook het uitzicht vanuit de kabelbaan net zo fraai zijn als vanaf de heuvel. Eerst kwam ik langs een leuk zitplekje voor de wandelaars met aan de kabelbaan een stang voor fietsen die mee kunnen:
Afbeelding

Hierna werd het uitzicht een stuk fraaier, want Boppard kwam nu goed in zicht:
Afbeelding

En daarna kon Boppard ook zonder de kabelbaan erbij vastgelegd worden:
Afbeelding

Toen vond ik het tijd om ook Boppard zelf te verkennen. Onderweg kwam ik nog langs de ruimte van Rhenus Veniro. Daar stond een Regio Shuttle buiten en eentje binnen, de 350 stond buiten:
Afbeelding

Bij elkaar opgeteld zijn dat er dus 2, maar in totaal moeten er 3 zijn. Dat betekende dus dat er eentje onderweg moest zijn. :) Iets waar ik niet op gerekend had. Daarom ben ik eerst maar naar het station gegaan om te kijken. Na aankomst bleek de eerstvolgende trein voor de Hunsruckbahn dan ook gewoon op de borden te gaan:
Afbeelding

Toen de Regioshuttle ook daadwerkelijk binnenkwam en met de nodige herrie tot stilstand kwam, kocht ik een kaartje naar Buchholz om zo meteen het mooiste deel van de Hunsruckbahn mee te maken. Na het instappen viel al meteen de aparte constructie van de ramen op. Die lopen deels schuin. De stoelen in deze trein zitten wel erg comfortabel en de beenruimte is ook in orde. Na een paar minuten vertrok de trein weer en via een schitterende omgeving door tunnels en bruggen (wel bekend uit het verslag van vorige maand van Cookie) kwam ik na 10 minuutjes aan in Buchholz. Na een half uurtje rondlopen kwam de trein alweer terug en ging het weer door dezelfde mooie omgeving naar beneden, terug naar Boppard. Snel ging het toen weer naar de Hunsruckbahn voor een foto van deze trein, maar verder dan de plek bij de loods van Rhenus Veniro kwam ik niet. De trein staat er echter wel op :) :
Afbeelding

Daarna ben ik wel de stad zelf ingegaan, ook om wat te gaan eten. Via o.a. deze fraaie kerk:
Afbeelding

En na wat eten aan de Rhein kwam ik 2 uurtje later weer terug bij het station. Daar waren nog net 2 Desiro’s van TransRegio te zien:
Afbeelding

Op de stations hier is bijna overal de vertrekstaat van Koblenz te zien en daarop zag ik dat er een EC en een ICE in aantocht waren. In combinatie met de Saueringsturm leek mij dat wel leuk voor een foto. Eerst kwam er een stuurstandrijtuig met wat rijtuigen en een BR 101 door opweg naar Koblenz:
Afbeelding

Vanaf spoor 3 vertrok tussendoor weer de Regioshuttle 650 351 opweg naar de Hunsruck:
Afbeelding

Dan EC 6 die met wat vertraging opweg was naar Hamburg met net als de EC 7 een Taurus als trekkracht:
Afbeelding

Terwijl de zon steeds meer kracht verloor kon nog wel een ICE-T als ICE 26 op de foto worden gezet:
Afbeelding

Doordat de zon steeds verder weg zakte besloot ik om hierna maar gelijk terug te gaan naar St Goar. Dat betekende daar de laatste avond in mijn hotel.
Na weer een goede nachtrust werd alles op vrijdag 6 mei ingepakt en ging ik rond een uur of 10 naar het station voor de terugreis. Dit keer kwam er een tussenstop van een paar uur in Koblenz bij. Na een ritje van een half uurtje met nog een keer de MittelRheinBahn kwam ik daar aan. Bij het station is een busstation en daar waren genoeg bussen te zien. Een selectie.
Eerst een gelede MAN op een pendel naar het BUGA-festival aan de Rhein:
Afbeelding

Dan een Integro van DB, die hier ook met genoeg bussen langskomt:
Afbeelding

Zickenheimer komt hier ook en wel met deze O405N of O407 als lijn 650 naar Boppard:
Afbeelding

En nog een wat nieuwere gelede MAN op een BUGA-pendel:
Afbeelding

En ook nog een Solaris op lijn E:
Afbeelding

Toen ging ik langzaam richting de Altstadt en de kades van de Mosel en de Rhein. Eerst kwam ik bij de Herz Jesus Kirche deze gelede MAN op lijn 301 tegen:
Afbeelding

Via de echte Altstadt:
Afbeelding

Kwam ik bij de Deutsches Eck uit. De monding van de Mosel in de Rhein waar ook dit plein ligt:
Afbeelding

Met dit mooie monument:
Afbeelding

Achter dat momument bevindt zich het terrein van het al genoemde BUGA-festival. Langs de Mosel:
Afbeelding

En langs deze kerk met een treintje:
Afbeelding

Kwam ik daarna weer bij de Rhein terecht. Daar lag het rijnschip Godesburg met op de achtergrond een nieuwe gondelbaan vanaf het BUGA-terrein naar de rechts op de heuvel liggende Festung Ehrenbreitstein:
Afbeelding

Met deze foto kwam er een einde aan mijn wandeling door Koblenz, want hierna ging ik terug naar het station voor de terugreis naar Rotterdam. Dit keer was dat een andere route dan de heenweg (kwam het goedkoopste uit). De reis ging eerst comfortabel en snel met IC 2312 van Koblenz naar Dusseldorf. Dat zit toch een stuk beter dan die RE van de heenreis. Vanaf Dusseldorf ging ik nu niet met de ICE de grens over, maar met de Eurobahn naar Venlo. Dat verliep allemaal zonder problemen. In Venlo had ik dus een ruimte overstap en ga wat te eten ging ik met IC t1964 en met ICRm weer terug naar Rotterdam. Een reis van 2 uur, die lekker snel voorbij ging. Na een metroritje naar het Zuidplein kwam ik iets over half 8 weer thuis na deze 4 mooie dagen. 8-)
Laatst gewijzigd door mb90 op di 17 mei 2011, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 an der Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door Suus »

Mooie foto's, net zoals in deel 1.

BUGA is niet echt een festival, maar dat is de Bundesgartenschau, een grote expositie van landschapsarchitectuur en tuinieren. Wordt om het jaar gehouden en op de een of andere manier is het altijd LOEIDRUK :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: mb90 an der Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door TheKnitter »

Prachtfoto's!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: mb90 an der Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door Fles »

Jeej gaaf zeg *O* Ik hou wel van kabelbaantjes :P

Enneh, fix de topictitel ff ;) ( AM Mittelrhein :idea: )
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 an der Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door Daan »

Leuk verslagje weer :-)
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 an der Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door mb90 »

Fles schreef:Enneh, fix de topictitel ff ;) ( AM Mittelrhein :idea: )
Bedankt, het is aangepast. Ik zat er al over te twijfelen, maar heb dus toch verkeerd gegokt. De Duitse grammatica is niet meer zo sterk bij mij dan wat het geweest is een jaar of 5 terug. :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: mb90 an der Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door Justin »

TheKnitter schreef:Prachtfoto's!
Vind ik ook!

Leuk ook dat je natuur en infrastructuur zo dicht bijelkaar gecluttered is, zoals water-weg-spoor-heuvel of iets dergelijks. En Het is overall wel mooie omgeving: flinke wisselingen van landschappen.

Nice :pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 am Mittelrhein #2: St. Goar, Boppard en Koblenz

Bericht door Michael »

mooie reportage :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten