Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door hidihi »

Zou het voor die dorpen niet veel nuttiger(Alphen, boskoop, waddinxveen) niet fijner om overal passeer stations te hebben
Ik zou zeggen doe tussen waddinxveen en Moordrecht een kruising maken waardoor je vanuit die regio veel sneller in Rotterdam bent. Misschien kun je de lijnen Utrecht-Leiden en Rotterdam-Leiden in Boskoop aan elkaar koppelen als je te weinig zitplaats hebt. Je kunt tussen Waddinxveen en Boskoop dubbel spoor maken waardoor je de stopper vanuit Gouda tot Boskoop kan leggen.
Als je door iets simpels als betere wissels veel sneller kan rijden dan moet je als provincie er vandaag aan beginnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Wubbo »

Whut? Heb jij een andere landkaart dan ik?

De lijnen Utrecht - Leiden en Rotterdam - Leiden komen allebei niet in Boskoop, passeersporen hebben ze al op alle stations (muv Waddinxveen Noord), Waddinxveen - Rotterdam rechtstreeks aanleggen heeft weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de investering (alleen reistijdwinst in de relatie Rotterdam - Alphen en wat dorpen, Gouda profiteert daar helemaal niet van) en Waddinxveen - Boskoop verdubbelen lost je grootste probleem niet op (dat zit tussen Leiden en Alphen nu).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Suus »

Waddinxveen - Boskoop dubbelsporig is in een vroege fase van het project overigens wel ten sprake gekomen, dan zou een kwartierdienst Alphen - Gouda mogelijk worden. Daar ligt nu een ander plan voor maar ik weet niet precies wat.

Station Waddinxveen Noord is overigens wel voorbereid voor een tweede spoor :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door hidihi »

Wubbo schreef:Whut? Heb jij een andere landkaart dan ik?

De lijnen Utrecht - Leiden en Rotterdam - Leiden komen allebei niet in Boskoop, passeersporen hebben ze al op alle stations (muv Waddinxveen Noord), Waddinxveen - Rotterdam rechtstreeks aanleggen heeft weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de investering (alleen reistijdwinst in de relatie Rotterdam - Alphen en wat dorpen, Gouda profiteert daar helemaal niet van) en Waddinxveen - Boskoop verdubbelen lost je grootste probleem niet op (dat zit tussen Leiden en Alphen nu).
Ik zie in het stuk Alpen Leiden geen probleem, er zullen twee treinen aan elkaar gekoppeld moeten worden, dit kan problemen met de perronlengthe opleveren waardoor de perrons tussen Alphen en Leiden langer moeten worden. Natuurlijk is er geen lijn die vanaf Rotterdam via Boskkop naar Leiden gaat, maar als de spoor aansluiting Waddinxveen-Moordrecht hgaat komen lukt het wel.
De plaatsen Alphen Boskoop en waddinxveen is echt streek en vanuit deze plaatsen zijn er veel forensen naar de grote steden zoals Den Haag Utrecht en Rotterdam.
Via Leiden, Alphen en Gouda zijn Utrecht en Den haag goed bereikbaar. Maar Rotterdam is een ander verhaal.
Je moet vanaf Waddinxveeen eerst 11 minuten met de trein, 5 minuten overstappen en vanaf Gouda nog 18 minuten met de IC naar Rotterdam, dit betekend een reis van 35 minuten. Terwijl je met een directe spooraansluiting vanaf Moordrecht naar Waddinxveen een rechtstreekse treinlijn naar Waddinxveen en verder op kan zetten en deze directe spooraansluiting zorgt er voor dat Waddinxveen minder spoor kilometers van Rotterdam licht dan Gouda. Aangezien de reis Gouda Rotterdam 18 minuten duurd kan je met de directe spoorboog vanaf Moordrecht de reis tussen Rotterdam-Waddinxveen(verder) met 15 tot 20 minuten besparen tenopzichte van het huidige reizen via Gouda.
Voor de dorpen Boskoop en waddinxveen is het belangrijk dat naast de nieuwe spoorverbinding naar Rotterdam ook de verbinding naar Gouda te behouden(vanwege overstap op trein naar Utrecht. Omdat beide lijnen met een ferqentie van 15 minuten over waddinxveen gaat is de spoorverdubbeling tussen deze plaatsen essenieel.

Samen gevat ik stel een spoorboog tussen Moordrecht en Waddinxveen voor en spoor verdubbeling tussen Wadinxveen en Boskoop voor waardoor ik ook een nieuwe lijn indeling voorstel:

Rotterdam -(waddinxveen)-Leiden(koppelen met trein vanuit Utrecht in Alphen naar leiden)
Gouda-Boskoop
Utrecht-Leiden(in kwartiersdienst)

Dit voorstel klink misschien als te veel van het goede maaar aangezien we in de streek zitten waar veel mensen naar de grote stad moeten om te werken en de snelwegen rond de rijnstreek altijd vol staat denk ik dat dat dit voorstel toch zo gek niet is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Suus »

Twee dingen. Een spoorverbinding tussen Waddinxveen en Nieuwerkerk aan den IJssel is ongelofelijk moeilijk te realiseren. Op de plek waar je dat beoogd zit je met twee snelwegen en heb je ook nog last van de spoorlijn van en naar Den Haag.

En waarom laat je dan weer de trein uit Gouda eindigen in Boskoop? Daar is helemaal, maar dan ook echt helemaal niets wat een eindpunt rechtvaardigt. Dat kan ik weten, want ik heb er 18 jaar gewoond :mrgreen: Er is een beperkte maar wel een zekere vraag naar een verbinding tussen Gouda en Alphen aan den Rijn en ik denk niet dat je die na 77 jaar plotseling kan knippen in Boskoop of all places :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Ennes »

Ik denk ook dat een dergelijke investering er nooit uit te halen valt. buiten de spits zijn die treinen ook vrijwel leeg.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Suus »

Ik vind dat nog wel meevallen. Ook in de avonduren zijn de treinen voor die lijn nog respectabel gevuld en zelfs op zondag kan je absoluut geen kanon afschieten in de trein. Alleen de treinen aan de dagrand 's avonds (die van kwart voor twaalf is een goede) zijn geschikt voor kanonnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Geert »

Maar dan nog, je kunt als reiziger uit Boskoop best overstappen in Gouda lijkt me. Zo slecht zijn de verbindingen uit Gouda naar Rotterdam (en Den Haag) niet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door hidihi »

Geert schreef:Maar dan nog, je kunt als reiziger uit Boskoop best overstappen in Gouda lijkt me. Zo slecht zijn de verbindingen uit Gouda naar Rotterdam (en Den Haag) niet.
Bee schreef:Twee dingen. Een spoorverbinding tussen Waddinxveen en Nieuwerkerk aan den IJssel is ongelofelijk moeilijk te realiseren. Op de plek waar je dat beoogd zit je met twee snelwegen en heb je ook nog last van de spoorlijn van en naar Den Haag.

En waarom laat je dan weer de trein uit Gouda eindigen in Boskoop? Daar is helemaal, maar dan ook echt helemaal niets wat een eindpunt rechtvaardigt. Dat kan ik weten, want ik heb er 18 jaar gewoond :mrgreen: Er is een beperkte maar wel een zekere vraag naar een verbinding tussen Gouda en Alphen aan den Rijn en ik denk niet dat je die na 77 jaar plotseling kan knippen in Boskoop of all places :X
Klopt maar je rijdt evengoed om en een kwartier tijdwinst halen op een reis waar je nu 35 tot 45 minuten overdoet is een enorme tijdswinst en hoewel je een open tunnelbak nodig heb vindt ik zo'n tijdswinst voor slechts 1 km spoor een mooie kans.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Klaasje »

Je moet altijd de kosten tegen de baten afwegen. Als je kijkt hoeveel mensen je een snellere reis geeft en dat vergelijkt met de kosten van zo'n project zal de wijzer positief of negatief uitslaan. Een tunnelbak aanleggen op een plek waar al veel infra ligt is gigantisch duur en is moeilijk te bouwen doordat de kruisende infrastructuur niet zomaar een paar maanden open kan liggen. De kosten lopen al snel op tot vele miljoenen euro's en dan is het de vraag of de treinen over dit tracé nog wel op het bestaande spoor erbij passen. Dat spoor aanpassen is ook niet gratis.
Als alle mensen uit de omgeving van Boskoop en Alphen massaal gebruik zouden maken van deze verbinding zou het misschien ergens in de buurt uitkomen van interessant maar dat is niet waarschijnlijk door de nabijheid van zowel Den Haag, Leiden en Schiphol. Kortom: De verkeersvraag zal niet groot zijn door de grootte van deze plaatsen en loopt ook nog enorm veel richtingen op. Dan moet je stromen combineren om OV over rail aan te kunnen bieden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door iljitsch »

Kosten/baten, precies.

Dan lijkt mijn plan om Hoogeveen en Meppel af te snijden tussen Zwolle en Beilen me toch een veel betere, want hier heb je het over het intercityverkeer naar twee hele provincies in plaats van een kleine stad en een groot dorp.

Op zich hoeft het ook niet zo te zijn dat iedere vierkante meter van het land perfect openbaar vervoer heeft. Dat is veel te duur en ook onnodig. Mensen gaan echt niet in Boskoop wonen met het idee dat het een slaapstad voor Rotterdam is.

Qua dat laatste mogen de metro's wel wat sneller, want bijvoorbeeld Spijkenisse - Rtd duurt een eeuwigheid voor zo'n kort, redelijk recht stuk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Klaasje »

Het Zwolle-Beilen verhaal doet ook nog mee in de Internationale ontsluiting van de Randstad via Groningen richting Hamburg. (bovenop de bereikbaarheid van Assen en Groningen.)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Ik vind dat nog wel meevallen. Ook in de avonduren zijn de treinen voor die lijn nog respectabel gevuld en zelfs op zondag kan je absoluut geen kanon afschieten in de trein. Alleen de treinen aan de dagrand 's avonds (die van kwart voor twaalf is een goede) zijn geschikt voor kanonnen.
Ik kom er best regelmatig, en ik kan nou niet altijd zeggen dat bij een sprintertje 2 over grote aantallen reizigers kan spreken. (en ik heb het dus niet over de spits)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Suus »

Je moet het wel relatief zien natuurlijk :mrgreen: Voor een spoorlijn tussen twee kleine stadjes (Gouda en Alphen beide ongeveer 75.000 mensen, ontlopen elkaar net enkele tientallen inwoners in het voordeel van Alphen) met daartussen twee plaats van 15.000 en 25.000 inwoners kan je niet de reizigersaantallen verwachten van een stoptrein tussen Gouda en Den Haag of Gouda en Rotterdam. Komt nog bij dat die trein in principe nergens naartoe gaat waar de reiziger wel wil zijn, waarom denk je dat ze de dienstregeling voor 2010 in principe weer zo neergelegd hebben zoals hij voor 2006 al sinds 1998/1999 was :idea:

En 1 overstap, 40 minuten forensen is nog een redelijk acceptabele tijd om te forensen naar Rotterdam en er zijn in Boskoop dan ook wel mensen die dat doen. Voor Rotterdam Alexander waar ook een flinke verzameling kantoren staat is de reistijd korter natuurlijk, slechts 30 minuten. Al werkt een aanzienlijk deel van de Boskopers in Boskoop zelf, er zijn ruim 700 boomkwekerijen in en rondom Boskoop :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Je moet het wel relatief zien natuurlijk :mrgreen: Voor een spoorlijn tussen twee kleine stadjes (Gouda en Alphen beide ongeveer 75.000 mensen, ontlopen elkaar net enkele tientallen inwoners in het voordeel van Alphen) met daartussen twee plaats van 15.000 en 25.000 inwoners kan je niet de reizigersaantallen verwachten van een stoptrein tussen Gouda en Den Haag of Gouda en Rotterdam. Komt nog bij dat die trein in principe nergens naartoe gaat waar de reiziger wel wil zijn, waarom denk je dat ze de dienstregeling voor 2010 in principe weer zo neergelegd hebben zoals hij voor 2006 al sinds 1998/1999 was :idea:

En 1 overstap, 40 minuten forensen is nog een redelijk acceptabele tijd om te forensen naar Rotterdam en er zijn in Boskoop dan ook wel mensen die dat doen. Voor Rotterdam Alexander waar ook een flinke verzameling kantoren staat is de reistijd korter natuurlijk, slechts 30 minuten. Al werkt een aanzienlijk deel van de Boskopers in Boskoop zelf, er zijn ruim 700 boomkwekerijen in en rondom Boskoop :idea:
Natuurlijk moet je het relatief zien, alleen dergelijke investeringen zijn niet relatief, dat is gewoon heel zwart wit zoals al eerder genoemd een kosten en baten plaatje. (en met het vervallen van de uursdienst in de avond en op zondag zijn ze er op die lijn al behoorlijk op vooruit gegaan.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten