Weekendje Stockholm
Weekendje Stockholm
Afgelopen weekend ben ik even naar Stockholm geweest om mijn beste vriend op te zoeken die daar in 2007 naartoe geëmigreerd is en die ik sindsdien niet gezien had :) Ik zal jullie verder niet vermoeien met foto's van bier en barbecue, hier wel een kleine impressie van het spoorgebeuren daar.
1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer.
2. Solrød Strand (DK), 13 mei 2011. S-Tog stel 8203 is net aangekomen en rijdt als leeg mat door naar Køge.
3. Køge (DK), 13 mei 2011. Tweebaks dieseltreinstel 4044 komt zojuist binnen als stoptrein naar Roskilde vanuit Naestved.
4. Køge (DK), 13 mei 2011. Twee stellen van de S-Tog op hun eindpunt. Mooi man, sluitseinen
5. Nässjö (SE), 13 mei 2011. Ook anno 2011 rijden er nog steeds dieselmotorwagens rond in Zweden. Hier treinstel 1299 van een lokale vervoerder.
6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is :) )
7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen :Y
8. Stockholm Central, 15 mei 2011. Green Cargo-loc 1274 staat aan het eind van het perron. Links mijn maat Yvo.
9. Nässjö (SE), 15 mei 2011. Tweebaks treinstel 1405 van de Krösatågen.
10, 11. København H, 15 mei 2011. De tweede omstreden AnsaldoBreda-schandvlek van dit weekend: De IC4 van DSB.
Tot slot nog 2 metrostellen uit Stockholm:
Enjoy :)
1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer.
2. Solrød Strand (DK), 13 mei 2011. S-Tog stel 8203 is net aangekomen en rijdt als leeg mat door naar Køge.
3. Køge (DK), 13 mei 2011. Tweebaks dieseltreinstel 4044 komt zojuist binnen als stoptrein naar Roskilde vanuit Naestved.
4. Køge (DK), 13 mei 2011. Twee stellen van de S-Tog op hun eindpunt. Mooi man, sluitseinen
5. Nässjö (SE), 13 mei 2011. Ook anno 2011 rijden er nog steeds dieselmotorwagens rond in Zweden. Hier treinstel 1299 van een lokale vervoerder.
6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is :) )
7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen :Y
8. Stockholm Central, 15 mei 2011. Green Cargo-loc 1274 staat aan het eind van het perron. Links mijn maat Yvo.
9. Nässjö (SE), 15 mei 2011. Tweebaks treinstel 1405 van de Krösatågen.
10, 11. København H, 15 mei 2011. De tweede omstreden AnsaldoBreda-schandvlek van dit weekend: De IC4 van DSB.
Tot slot nog 2 metrostellen uit Stockholm:
Enjoy :)
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Weekendje Stockholm
Leuk verslagje, leuke plaatjes!
Doet me weer naar København en Stockholm verlangen! :D
Doet me weer naar København en Stockholm verlangen! :D
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Weekendje Stockholm
Jeg elsker København <3
Grappig dat ze bij de S-Tog een enkele rijdraad gebruiken bij de bovenleiding.
Grappig dat ze bij de S-Tog een enkele rijdraad gebruiken bij de bovenleiding.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Weekendje Stockholm
Die S-tog is ook één van de weinige bestaansredenen van het woord "jacobswielstel" sinds DB Nachtzug die dingen niet meer gebruikt
Re: Weekendje Stockholm
SLT Fles?
Staat er niet 25 Kv op de bovenleiding in Denemarken? Dan klopt een enkele rijdraad wel.
Edit: O nee.. Er staat 1500 volt op de bovenleiding bij de S-tog. Vreemd zo'n enkele rijdraad.
Staat er niet 25 Kv op de bovenleiding in Denemarken? Dan klopt een enkele rijdraad wel.
Edit: O nee.. Er staat 1500 volt op de bovenleiding bij de S-tog. Vreemd zo'n enkele rijdraad.
Re: Weekendje Stockholm
SLT is jacobsDRAAIstel. Het gaat hier expliciet om jacobsWIELstel
Re: Weekendje Stockholm
Leuke foto's! Wat vond je trouwens van de metro's in Stockholm? Ik was in ieder geval aangenaam verrast, rijdt over het algemeen best vaak en de metro's zijn netjes en comfortabel. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Weekendje Stockholm
Prima spul, ja hoor :Y Al schijnt er ook nog wat oudere zooi rond te rijden, maar die heb ik niet op de foto kunnen krijgen. Moet binnenkort maar eens terug. Maar ik vind het mooie stellen om te zien :Y Net zoals die trams in Hannover eigenlijk *O*Stefan schreef:Leuke foto's! Wat vond je trouwens van de metro's in Stockholm? Ik was in ieder geval aangenaam verrast, rijdt over het algemeen best vaak en de metro's zijn netjes en comfortabel. :)
Re: Weekendje Stockholm
Ik dacht eerst even dat die cabine van die metro heel klein moest zijn, maar die eerste deur is de deur van de bestuurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Weekendje Stockholm
Ja klopt, die zijn iets lawaaiiger maar rijden ook nog steeds goed. Die oudere stellen rijden vooral op de lijnen T10 en T11 (dus van Kungsträdgården naar Hjulstra/Akalla), maar veel zijn er niet meer geloof ik.Fles schreef:Prima spul, ja hoor :Y Al schijnt er ook nog wat oudere zooi rond te rijden, maar die heb ik niet op de foto kunnen krijgen. Moet binnenkort maar eens terug. Maar ik vind het mooie stellen om te zien :Y Net zoals die trams in Hannover eigenlijk *O*
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Weekendje Stockholm
En in København H hebben ze trouwens een enorme stalen U-balk boven de sporen hangenKlaasje schreef:SLT Fles?
Staat er niet 25 Kv op de bovenleiding in Denemarken? Dan klopt een enkele rijdraad wel.
Edit: O nee.. Er staat 1500 volt op de bovenleiding bij de S-tog. Vreemd zo'n enkele rijdraad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Weekendje Stockholm
Krijg ook gelijk weer zin om die kant op te gaan, alleen dan pak ik toch , zeker als het maar voor een paar dagen is, de snellere route, via de lucht!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten