'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

Het vervoersplan voor 2012 is bekend gemaakt, in hoofdlijnen komt het hier op neer:

- De metro gaat op rustige momenten in het weekend om het kwartier rijden.
- Tramlijn 25 wordt ingekort tot Centraal Station; het traject tussen CS en de
Passenger Terminal wordt bediend door de hoogfrequente tramlijn 26.
- Buslijn 19 en scholierenlijn 268 worden opgeheven. Het vervoer wordt verzorgd
door de nieuwe buslijnen 61 en 69. 's Nachts rijdt nachtlijn 369 van Station
Sloterdijk naar Schiphol.
- Sternetlijnen 192 en 195 maken geen deel meer uit van de concessie Amsterdam
en verdwijnen uit het GVB-net. Ook nachtlijn 392 en buslijn 95 komen te
vervallen.
- Buslijn 48 wordt vanaf Centraal Station verlengd naar het Borneo Eiland.
Hiermee komen buslijnen 42 en 43 te vervallen.
- Buslijn 36 wordt ingekort tot Boven IJ Ziekenhuis.
- De route van buslijn 46 wordt zowel in Noord als Zuidoost aangepast. Het
traject in Noord komt te vervallen en in Zuidoost wordt de lijn 'gefuseerd' met
buslijn 136 (die wordt opgeheven). De nieuwe route wordt Station Bijlmer ArenA -
Duivendrecht - Diemen - Amstelstation.
- Buslijnen 15, 41, 49 en 63 krijgen snellere routes.
Westpoortlijnen 232 t/m 239 en buslijn 60 worden opgeheven. (Westpoortlijn 231
blijft wel.)
- In de nacht van donderdag op vrijdag rijden de nachtlijnen een uursdienst.
Alleen de drukke lijnen 354, 355 en 357 blijven om het half uur rijden.
- Tramlijnen 1, 5, 12, 26 en buslijnen 22, 66 gaan vaker rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Hoe krijgt buslijn 15 een snellere route? Een stukje over de A10?

En een nog hogere frequentie voor lijn 66? Dan wordt de Bijlmerdreef wel heel erg druk, 18x per uur een bus tussen de Dolingadreef en Groesbeekdreef :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

De gedetailleerde PDF bestanden staan op een ander forum, wat echt alleen toegankelijk is voor leden. Ik wil het eventueel wel naar de liefhebbers doorsturen per mail.

Bus 15 gaat inderdaad een stukje via de snelweg rijden, bus 66 gaat maar een paar uurtjes per dag een verhoogde frequentie rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Als ik het doorblader komt bij de actielijst naar voren dat lijn 48 ook als deze verlengd is met gelede bussen blijft rijden op zondag. Waarom stug die oude gewoonte blijven volhouden, ik hoor het geklaag in het Oostelijk Havengebied nu al :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

Ja daar dacht ik ook al gelijk aan, en de eindhalte bij Borneo-eiland is ook helemaal niet toeberekend op gelede-bussen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

Over het algemeen ziet het er trouwens best goed uit, veel routes worden enigzins recht getrokken om kosten te besparen en tijd te winnen maar waarom er niks aan de route van nachtbus 357 veranderd begrijp ik niet; vorig jaar werd er al gesproken over het rechttrekken van de route bij Diemen (die lus over de snelweg eruit) en het zinloze op en neer rijden naar Gaasperplas terwijl lijn 355 daar ook komt. Kennelijk is dat plan weer van tafel geschoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Ik denk dat niemand zich populair maakt bij het rechttrekken van de nachtbus door Diemen. In de nachtbus zitten relatief veel studenten en in het centrum van Diemen staat een groot studentencomplex wat zeker de nodige reizigers trekt. Ik denk niet dat je dat zomaar niet meer kan bedienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door hauptbahnhof »

Valt me nog mee dat lijn 25 niet al is verlegd naar het Amstelstation. Nou jah, dit gaat alvast betekenen dat ze doordeweeks/zaterdag overdag met 5 i.p.v. 6 trams gaan rijden en dat de trams geen kwartier meer maar 5 minuten maar... :cry:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Je mag nog blij zijn dat de tramlijn niet in zijn geheel is opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door hauptbahnhof »

Nou jah, het leukste gedeelte valt weg, het gedeelte waar je lekker door kunt rijden, waar je motorwissels hebt, waar je seinen hebt en waar je met 40 km/u over een beweegbare brug kunt rijden. :( :( :(

Misschien moet ik maar naar lijn 26 :P
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door willy84 »

Ik moet zeggen dat deze bezuinigingen mij nog allezins meevallen :)
Dat betekent dat er volgend jaar nog meer volgt.
Waarom bijvoorbeeld de 62 niet rechttrekken of uitdunnen?
25 na 19.00 stoppen?

Volgens mij kan ik zo wel even doorgaan.
Wel triest dat de 60 alweer stopt. Die reed net :6
immer kwaliteits posts
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

Hij heeft het toch nog twee jaar volgehouden, die lijn 60. Maarja zijn voorloper (toendertijd de 46) was ook al niet veel soeps.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

De 60 was vanaf het begin kansloze geldverspilling. 6x per uur een lege bus laten rijden op een verbinding waar eigenlijk alleen Vinny behoefte aan had.

Lijn 60 was alleen nuttig geweest als deze tussen CS en Sloterdijk had gereden via de Staatsliedenbuurt, en lijn 21 dan rechtgetrokken over de Haarlemmerweg. Maar dat ging niet door, want de bewoners op het Marnixplein vonden dat er dan teveel bussen reden. Het heeft ze ook nog lange tijd gekost om die lijn goed op de lijnennetkaart te krijgen trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

Ik ben benieuwd of lijn 49 drukker gaat worden met die kortere route, momenteel rijdt ie zo goed als leeg rond wat wellicht door de veel te omslachtige route komt.

Wat tamelijk opmerkelijk is dat lijn 46 voortaan elke dag van de week gaat rijden en ook in de avonduren, hij neemt weliswaar lijn 136 over maar op de rest van het traject naar Zuid-oost wordt het lijnnet dan alleen maar uitgebreid i.p.v. bezuinigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Vinny »

. 6x per uur een lege bus laten rijden op een verbinding waar eigenlijk alleen Vinny behoefte aan had.
:mrgreen: Ik ga mijn rechtstreekse verbinding met Sloterdijk dan ook erg missen :')
Maar de 60 had natuurlijk veel nuttiger kunnen zijn wanneer die gewoon Amsterdam Centraal als eindbestemming had en wanneer de 21 rechtdoorgetrokken zou zijn over de Haarlemmerweg. De manier waarop de 60 nu is ingelegd is een schoolvoorbeeld van "hoe draai ik een potientieel zinvolle OV verbinding effectief de nek om" :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Klaasje »

Ach, is op iedere straathoek een bus,tram of metro nodig? Of is het niet zo erg om even 5 a 600 meter te lopen wanneer je toevallig op een onhandige plek moet zijn?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door iljitsch »

Da's best wel een roteind, hoor. Zeker als je het over hemelsbreed hebt, dan komt er zo nog eens 30% bovenop.

Voor mij is het 10 minuten lopen naar de metro, en het is niet alsof dat een ramp is maar als je met zware tassen sleept is het toch niet ideaal. Naar m'n werk is ook 10 minuten vanaf de metro, dus ik bespaar me 5 minuten lopen door de metro te nemen. Schiet echt op.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Klaasje »

Volgens mij kost ov geld. Als we het nodig vinden om maximaal 400 meter te lopen dan moeten we daar ook maar voor betalen. Als je de loopafstanden iets groter maakt kan je met minder lijnen hetzelfde gebied bedienen. Dat betekend dat je veelal de frequenties nog omhoog gooien ook, en daarnaast wordt het ov sneller omdat het minder haltes aan hoeft te doen. Als je dit ter discussie stelt is iedereen opeens verontwaardigd omdat de loopafstanden te groot worden. Vreemd eigenlijk. Zijn loopafstanden belangrijker dan betaalbaarheid, frequentie en snelheid?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door robert55 »

Vinny schreef:
. 6x per uur een lege bus laten rijden op een verbinding waar eigenlijk alleen Vinny behoefte aan had.
:mrgreen: Ik ga mijn rechtstreekse verbinding met Sloterdijk dan ook erg missen :')
Maar de 60 had natuurlijk veel nuttiger kunnen zijn wanneer die gewoon Amsterdam Centraal als eindbestemming had en wanneer de 21 rechtdoorgetrokken zou zijn over de Haarlemmerweg. De manier waarop de 60 nu is ingelegd is een schoolvoorbeeld van "hoe draai ik een potientieel zinvolle OV verbinding effectief de nek om" :twisted:
Ik ook hoor, dus dat maakt al 2 :)
Maaar voor mij alleen vanaf Sloterdijk, want om nou 5 minuten op de Nassaukade stil te staan.

Overigens: de Van Hallstraat is een schoolvoorbeeld van teveel haltes, ik schat de afstand van de halte Van Beuningenplein naar de ene kant op 150m, de andere op 250m.

Vanaf CS kan ik trouwens 18 of 21 nemen. Die rijden een groot deel van de dag om de 10 minuten, dat zou een mooi 5 minuten interval opleveren, ware het niet dat ze een groot deel van de dag vrijwel dezelfde vertrek tijd vanaf CS hebben [en heel vaak rijdt de 22 tot de Haarlemmerpoort er dan nog tussen] :neg:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door JWM »

Op welk deel van de dag zijn de vertrektijden van 18 en 21 vanaf CS dan niet op elkaar afgstemd? (afgezien van de ochtendspits als 21 een afwijkende frequentie heeft).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Vinny »

's avonds zijn ze wel op elkaar afgestemd. Ik vind de heenweg irritanter, omdat de 21 de zeer onhebbelijke eigenschap heeft om niet volgens de dienstregeling te rijden. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een half uur de tijd neem om naar Centraal te komen en dan vervolgens alsnog bijna de trein te missen omdat de 21 weer eens niet op tijd komt opdagen (had ik dan maar naar de 18 gelopen) :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Volgens mij kost ov geld. Als we het nodig vinden om maximaal 400 meter te lopen dan moeten we daar ook maar voor betalen. Als je de loopafstanden iets groter maakt kan je met minder lijnen hetzelfde gebied bedienen.
Ik heb nog eens op Google Maps wat zitten nameten en het blijkt dat ik ongeveer 700 meter van de metrohalte woon en de universiteit ongeveer een kilometer van het station is. Terwijl van mijn huis naar de universiteit 1400 meter is... Dat schiet natuurlijk niet op.

Ik vind 5 minuten lopen (400 meter) prima, maar 10 min / 800 m toch wel de uiterste limiet. Waar ik woonde in Den Haag rond het begin van de Loosduinseweg liggen de haltes van 2 / 4 waar ik naar gekeken heb zo'n 550 meter uit elkaar, en 1100 meter verderop is de Laan van Meerdervoort. Voor mij was de dichtstbijzijnde halte 150 meter en de andere 400, geen klachten dus. Maar als je aan de Weimarstraat woont en naar CS wilt kan dit oplopen tot 1100 / 2 + 550 / 2 = 825 meter. Da's wel een roteind. Maar dan moet je ook wel heel veel pech hebben om precies op het verste punt tussen vier haltes te wonen (en er rijden daar ook nog wat bussen dus het kan met minder lopen maar dan waarschijnlijk wel een overstap).

Wat ook belangrijk is is of je dan aan beide kanten ver moet lopen, en of er een (vaak langdurige) overstap tussen zit. Ik woonde 800 meter van de dichtstbijzijnde supermarkt wat ik te ver vond om te lopen met een zware tas terug dus als m'n fiets kapot was nam ik de tram. Naar de Elandstraat was een overstap van 11 op 3 en kostte meer dan een half uur inclusief wachten. Later bedacht ik dat ik ook in 11 kon blijven zitten en bij de haven boodschappen kon doen, ondanks het feit dat dit drie keer zo ver was was dat sneller...

Conclusie: ik denk dat in de binnenstad de haltes wat dichter bij elkaar moeten liggen, daar moeten veel mensen zijn. Maar hoe verder je daar vandaan komt hoe groter de afstanden kunnen en moeten zijn, zodat je de snelheid erin houdt en niet enorme aantallen lijnen hoeft te hebben (die dan als ze in de binnenstad bij elkaar komen kop aan kont rijden). Mensen moeten ook niet al te veel zeuren, als je veel met het OV wilt schiet het niet op in een dunbevolkte uithoek van de stad te gaan wonen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door robert55 »

Vinny schreef:'s avonds zijn ze wel op elkaar afgestemd. Ik vind de heenweg irritanter, omdat de 21 de zeer onhebbelijke eigenschap heeft om niet volgens de dienstregeling te rijden. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een half uur de tijd neem om naar Centraal te komen en dan vervolgens alsnog bijna de trein te missen omdat de 21 weer eens niet op tijd komt opdagen (had ik dan maar naar de 18 gelopen) :twisted:
Dat was in de tijd dat de 18 door de Staatsliedenbuurt reed ook al zo. In theorie ben ik erg voor lange lijnen, maar hier werkt het slecht. Behalve als ik naar Schiphol ga, neem ik de fiets naar CS. Toen ik voor de bus een half uur bleek te moeten reserveren, ben ik maar gaan lopen. Blijkt met volle bepakking even snel. Over de nachtbus wil ik het niet eens hebben.

Dit is natuurlijk een n=1 ervaring, maar het geeft wel aan hoe gebrek aan regelmaat [voorspelbaarheid] klanten kost
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Vinny »

Een van de doelen van lijn 60 was dan ook om de ondercapaciteit van lijn 21 op te vangen (de Staatsliedenbuurt zelf is nog altijd één van de dichtstbevolkte wijken van Amsterdam), en omdat het Westerpark ook steeds meer een culturele en toeristische bestemming aan het worden is. Wat dat betreft vrees ik toch een beetje voor de toekomst, want met de bezuinigingen kun je natuurlijk niet verwachten dat de diensten op lijn 21 worden uitgebreid.
Afijn ik denk dat ik maar gewoon een bakfiets ga aanschaffen, dus wanneer ik een weekendje weg ga ook gewoon met de fiets naar Centraal kan ... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten