Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Daniel »

Minister geeft Prorail 300.000 euro boete
Geplaatst op: woensdag 18 mei 2011 10:48
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 mei 2011 10:49


DEN HAAG - Spoorbeheerder Prorail krijgt van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) een voorlopige boete van 300.000 euro.
De VVD-bewindsvrouw heeft dat besloten omdat reizigers niet tevreden waren over de wijze waarop Prorail in 2010 op stations informatie verstrekte bij verstoringen op het spoornet.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door VIRM »

Dat boetebedrag is toch het geld wat ProRail uitgeeft tijdens een koffiepeuze? ;)

Overigens mag de minsiter dan wel even naar de gehele informatievoorziening kijken, en niet alleen naar die ene specifieke winterperiode... Het is soms echt van om te janken (mooiste voorbeeld is dan een bandje dat wordt herhaald dat je naar de omroepberichten moet luisteren, en dat is het ook...).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Geert »

Krijgt NS ook een boete? ProRail is tenslotte niet voor de hele informatievoorziening verantwoordelijk.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Caspar »

Het zal er wel mee te maken hebben dat Prorail niet aan de KPI´s voldoet die zijn afgesproken. Per station moet een bepaald percentage klanttevredenheid 7 of hoger gehaald worden, en het tijdig instellen van vertraging per CTA.
Hoofddorp scoort slecht weet ik, alsmede Almere Buiten en Amsterdam Sloterdijk. Geheel Utrecht schijnt ook erg slecht te scoren. Daarentegen doet Groningen het zeer goed qua klanttevredenheid. Misschien dat Groningers minder klagen/eerder tevreden zijn dan mensen uit Almere?

(op Almere Buiten ben ik een vertraging sowieso al eerder beu dan op een aangenaam station als Groningen)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Klaasje »

Sowieso speelt er meer mee dan de reisinformatie zelf. Ik geloof dat Almere buiten het op een na slechtste station aan de Flevolijn is qua Sociale veiligheid. Daarbij zijn reizigers uit Almere frequenter, en punctueler vervoer dan reizigers uit Groningen gewent. Dan wordt "te laat" komen al veel sneller als een probleem gezien.
Het helpt natuurlijk niet als Tuffy al begint om te roepen dat de trein later komt wanneer de reizigers er al achter zijn dat de trein er op vertrektijd nog niet is. Dat geeft niet echt een vertrouwenwekkend gevoel lijkt me.

Overigens is Hoofddorp ook een sociaal-veiligheidsdrama en is op Amsterdam Sloterdijk de omroep bij mijn weten niet te verstaan wanneer er een trein binnenkomt. Dat laatste was op station Lelystad C eerst ook zo, maar nu ze het spoor anders bevestigd hebben hoor je daar de trein niet eens meer maar de omroep wel goed. *O*
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door VIRM »

Klaasje: op Sloterdijk is er ook een CTA op een bepaald spoor waar je blij moet zijn als de vertraging wordt vertoond... Spoortje 11, waar Caspar onlangs nog een foto van plaatste. :D

Maar nu vraag ik mij af: hoe meet je 'stationstevredenheid'? Ga je daar met mensen in NS-hesjes langs en houd je een enquete? Kijk je naar camerabeelden en tel je hoeveel mensen er ontevreden uit zien? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Daniel »

Tja dat Utrecht slecht scoort is ook nog niet gek... daar komen zo af en toe treinen gewoon later, zonder enige omroep of vertragingsmelding. En dat kan gerust iets van een +10 zijn dan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Maar nu vraag ik mij af: hoe meet je 'stationstevredenheid'? Ga je daar met mensen in NS-hesjes langs en houd je een enquete? Kijk je naar camerabeelden en tel je hoeveel mensen er ontevreden uit zien? :)
Er wordt inderdaad een enquête gehouden, maar dan niet door mensen in gele hesjes maar door mensen met een rode jas van Synnovate :P. Ik heb ze wel eens aan het werk gezien op Den Haag HS, maar ik neem aan dat alle grotere stations minstens een keer per jaar worden geënquêteerd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Caspar »

Daniel schreef:Tja dat Utrecht slecht scoort is ook nog niet gek... daar komen zo af en toe treinen gewoon later, zonder enige omroep of vertragingsmelding. En dat kan gerust iets van een +10 zijn dan...
In Utrecht hebben ze er een handje van om na de officiële vertrektijd ineens vertraging in de CTA te zetten, terwijl een trein vaak al langs het perron staat met de reizigers erin. Dat is dan in het overzicht ''tijdige (vertraging) instelling CTA'' een gemiste trein :wink:

@Virm, een kapotte CTA/TBP drukt in dit geval niet op de cijffers voor het tijdig instellen van de vertraging, want er wordt gemeten op welke tijd de vertraging is ingevoerd in Bepac of Infoplus. Als er dan geen CTA aanwezig is, telt ie toch mee, al is het alleen maar omdat Tuffy dan optijd gaat omroepen.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Reiziger Delft »

Moet elke vertraging handmatig ingevoerd worden? Ik dacht dat dat grotendeels automatisch ging.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Klaasje »

Als dat idd nog steeds het geval is, is het logisch dat reisinfo bij een grote verstoring van de treindienst een hel is..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:
Daniel schreef:Tja dat Utrecht slecht scoort is ook nog niet gek... daar komen zo af en toe treinen gewoon later, zonder enige omroep of vertragingsmelding. En dat kan gerust iets van een +10 zijn dan...
In Utrecht hebben ze er een handje van om na de officiële vertrektijd ineens vertraging in de CTA te zetten, terwijl een trein vaak al langs het perron staat met de reizigers erin. Dat is dan in het overzicht ''tijdige (vertraging) instelling CTA'' een gemiste trein :wink:
Ik bedoel 't geval van gewoon helemaal geen vertraging instellen... gebeurd op post Amersfoort ook wel trouwens. Daar al meerdere keren zelf maar bedacht naar de volgende trein te lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door VIRM »

Is het instellen van vertragingen gekoppeld aan zowel de CTA's als aan de vertragingsstatistieken?
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Caspar »

Klaasje schreef:Als dat idd nog steeds het geval is, is het logisch dat reisinfo bij een grote verstoring van de treindienst een hel is..
Denk dat het maar goed is dat het nog steeds het geval is, ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar denk dat ik een hogere score kon halen dan dat procesleiding zelf treinen vertraging gaat geven op CTA's. Aangezien in een grote verstoring de prioriteit van de treindienstleider nou niet bepaald is om voorwaardelijke vertragingen in te voeren, zal je dus achter de feiten aan hobbelen. Even voorbeeldje: Als je als omroeper de materieelrelaties goed in de gaten kan houden, kan je zien dat een s2600 op Sloterdijk vertraging gaat krijgen naar Den Haag, terwijl de betreffende trein nog met 20 minuten vertraging als s2100 op station Leiden staat richting Asd. De treindienstleider heeft in grote drukte geen tijd om die trein vast voorwaardelijk +10 te geven, maar een alerte omroeper kan dat wel zelf alvast invoeren...
Of als alle treinen (tijdelijk stil staan) op een plek, dan zal procesleiding geen vertraging melden, maar krijgen die treinen dat wel. Dan zou er pas een vertraging in een CTA springen zodra een trein weer een meetpunt gepasseerd is...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Klaasje »

Je moet een automatisch systeem natuurlijk altijd kunnen overrulen omdat mensen altijd meer overzicht zullen hebben dan eenvoudige software. Daarentegen is een computer wel in staat om enorm veel informatie in een korte tijd te verwerken. Dan kunnen de mensen met de troep van een storing bezig zijn terwijl de treinen die alleen vertraagd zijn automatisch van hun +x en tuffy voorzien worden.
Nu snap ik trouwens wel meteen waarom de s700 zo vaak te Amersfoort onterecht met +5 aangekondigd wordt. Dat is nou eenmaal een keer ingesteld ergens onderweg, terwijl die trein daarna even 5 minuten goedgereden heeft en uiteindelijk één minuut voor vertrek in het station staat.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Wubbo »

Voor zover ik Bepac ken (en dat is maar heel globaal) kun je 'm inderdaad koppelen aan procesleiding, maar het hoeft niet. De ene omroeper kiest ervoor om hem te koppelen en verder te gaan met het breiwerk, de andere doet het liever op inzicht en mist daardoor wel eens wat.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:
Klaasje schreef:Als dat idd nog steeds het geval is, is het logisch dat reisinfo bij een grote verstoring van de treindienst een hel is..
Denk dat het maar goed is dat het nog steeds het geval is, ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar denk dat ik een hogere score kon halen dan dat procesleiding zelf treinen vertraging gaat geven op CTA's. Aangezien in een grote verstoring de prioriteit van de treindienstleider nou niet bepaald is om voorwaardelijke vertragingen in te voeren, zal je dus achter de feiten aan hobbelen. Even voorbeeldje: Als je als omroeper de materieelrelaties goed in de gaten kan houden, kan je zien dat een s2600 op Sloterdijk vertraging gaat krijgen naar Den Haag, terwijl de betreffende trein nog met 20 minuten vertraging als s2100 op station Leiden staat richting Asd. De treindienstleider heeft in grote drukte geen tijd om die trein vast voorwaardelijk +10 te geven, maar een alerte omroeper kan dat wel zelf alvast invoeren...
Of als alle treinen (tijdelijk stil staan) op een plek, dan zal procesleiding geen vertraging melden, maar krijgen die treinen dat wel. Dan zou er pas een vertraging in een CTA springen zodra een trein weer een meetpunt gepasseerd is...
We lopen hier natuurlijk wel achter de feiten aan, Een systeem wat bv via GPS de "dan" actuele vertrektijd zou weergeven zou een heel stuk prettiger zijn, allereerst omdat je niet over vertraging spreekt en dus een stuk vriendelijker staat, en ten tweede kan een dergelijk systeem veel preciezer aangeven wat de schema tijd en de verwachte vertrektijd zal zijn. (een dergelijk systeem heb ik jaren geleden ook in Portugal op Lisboa Oriënte gezien)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Geert »

Een systeem gebaseerd op vaste meetpunten kan natuurlijk ook wel betrouwbaar zijn, als de meetpunten maar dicht genoeg bij elkaar liggen. Maar dat zal wel niet neem ik aan?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Klaasje »

Ik schat zo in: Alle dienstregelingspunten en bediende seinen voor zover die niet bij een drglpunt liggen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Chauf21 »

Belangrijk daarbij is dan ook dat de rijtijd vanaf dat punt reeël is. Wanneer je een dienstregeling extra ruim inlegt en dat niet afstemt met de meetpunten, blijf je bedrogen uitkomen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Ennes »

De ervaring leert hier dat de meetpunten vaak niet reëel zijn, neem de s4000 waar je vaak de omroep hoort dat de sprinter naar... over ongeveer 5 minuten vertrekt, op het moment dat je (op tijd) de deuren sluit.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Minister geeft Prorail 300.000 euro boete

Bericht door Caspar »

Wubbo schreef:Voor zover ik Bepac ken (en dat is maar heel globaal) kun je 'm inderdaad koppelen aan procesleiding, maar het hoeft niet. De ene omroeper kiest ervoor om hem te koppelen en verder te gaan met het breiwerk, de andere doet het liever op inzicht en mist daardoor wel eens wat.
Klopt er bestaat een koppeling tussen Bepac en Procesleiding. Echter die koppeling geeft ook vertragingsvoorstellen voor treinen die ergens onderweg nog een lang stationnement hebben. Zo krijg je in Diemen Zuid met de s5700 uit Weesp alleen maar foutieve voorstellen om vertragingen in te voeren, omdat er nog 7 minuten af kan. Infoplus is daar ook op gebaseerd, komt met voorstellen uit procesleiding, waarvan de omroeper dan kan zeggen ja die voer ik in, of die kwiteer ik. Als je alles dus klakkeloos voor waar aan neemt dan staat er vaak vetraging uit in de CTA/TBP die er nog wordt uitgereden.

Vervolgens heb je bij een verstoord Hoofddorp opstel nog steeds niets aan een dergelijk systeem met meetpunten etc, aangezien treinen dan simpelweg niet gaan vertrekken, en dus ook geen vertraging krijgen. Een vertragingsvoorstel zal dan nooit komen. Zodra de treindienstleider dan ergens voorwaardelijke vertraging invoert, zal Infoplus met een muteervoorstel komen. Verder zijn er wel genoeg meetpunten. Even voorbeeldje. Tussen station A en F liggen nog meetpunten B, C, D en E. Trein vertrekt met plus 6 uit A, heeft bij B +4, bij C+6 en bij D+8 Dan krijg je dus voor 1 trein tussen 2 stations in al 3x een ander muteervoorstel. Als je een drukke verstoorde dienst hebt, krijg je voor 1 losse trein op die manier zo al 15 voorstellen als omroeper. En dan heb je natuurlijk een stuk of 20 treinen die min of meer tegelijk rijden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten