Fyra staat uren stil in weiland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Ennes »

Honderden reizigers gestrand na stroomstoring bij Hoofddorp • Diesellocomotief brengt hem weer op gang • NS: unieke situatie

Een Fyra-trein, met daarin zo’n vijfhonderd passagiers, heeft gisteravond ruim vier uur stilgestaan in een weiland bij Hoofddorp. Wegens een stroomstoring was het voertuig op een viaduct tot stilstand gekomen en er moest er een andere llocomotief aan te pas komen om hem weer op gang te brengen. Reizigers konden ondertussen geen kant op.

(bron Metro)

Lees meer

Lees nog meer
Laatst gewijzigd door Ennes op do 19 mei 2011, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Ennes »

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Caspar »

500 reizigers in een FYRA? Spreken we van een record? Dat zijn volgens mij bijna staanplaatsen!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:500 reizigers in een FYRA? Spreken we van een record? Dat zijn volgens mij bijna staanplaatsen!
Hij zal bedoeld hebben 5 :shock: (grote ogen aangezien hebben voor 2 nullen)

500 is idd zo ongeveer staanplaatsen, en dan 1e EN 2e klas helemaal gevuld

En het was ook geen typ/drukfoutje want zowel op de voorpagina als op pagina 3 hadden ze het over 500, en in dat 2e (online) artikel ook over honderden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door iljitsch »

Blijkbaar werd een flink deel van de vertraging veroorzaakt door het feit dat een diesellocomotief niet door de schipholtunnel mocht. Da's toch vreemd want ik heb er van de zomer hoogst persoonlijk één precies dat zien doen. Wel midden in de nacht, maar zou dat uitmaken?

Misschien maandag toch maar via Den Haag van Schiedam naar schiphol in plaats van met de fyra...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Caspar »

Ja dat is vrij algemeen bekend dat er geen diesel door de tunnel gaat daar...
Ik dacht dat na het incident afgelopen winter met een gestrande trein tussen Zaandam en Purmerend en het daaruit voortkomende op de vingers tikken van de inspectie er beterschap zou moeten zijn intussen?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door iljitsch »

Maar zoals ik al schreef, ik heb er dus wel een door die tunnel zien komen van de zomer.

Heeft de NS uberhaupt wel een plan voor dit soort gevallen?

Je zou ook kunnen denken als de andere richting wel rijdt dat je ernaast gaat staan zodat mensen over kunnen stappen...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Maar zoals ik al schreef, ik heb er dus wel een door die tunnel zien komen van de zomer.

Heeft de NS uberhaupt wel een plan voor dit soort gevallen?

Je zou ook kunnen denken als de andere richting wel rijdt dat je ernaast gaat staan zodat mensen over kunnen stappen...
Aangezien het een stroomstoring betrof volgens het artikel, zal op het andere spoor ook geen treinverkeer mogelijk zijn geweest lijkt mij. maarja volgens het andere artikel ook weer niet. Maar gezien het aantal reizigers, neem ik het hele artikel maar met een hele schep zout.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Caspar »

iljitsch schreef:Maar zoals ik al schreef, ik heb er dus wel een door die tunnel zien komen van de zomer.

Heeft de NS uberhaupt wel een plan voor dit soort gevallen?

Je zou ook kunnen denken als de andere richting wel rijdt dat je ernaast gaat staan zodat mensen over kunnen stappen...
Wat je dan waarschijnlijk hebt gezien is een voertuig ten behoeve van het herstellen van de bovenleiding?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Dexter »

Weet je nog hoe dat vroegah ging, Ennes? Toen reden ze gewoon een reizigerstrein op het nevenspoor tot naast de gestrande trein, haalden de wc-deur los en legden die als een loopplank tussen de twee treinen in. Reizigers over en karren maar! :D
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Weet je nog hoe dat vroegah ging, Ennes? Toen reden ze gewoon een reizigerstrein op het nevenspoor tot naast de gestrande trein, haalden de wc-deur los en legden die als een loopplank tussen de twee treinen in. Reizigers over en karren maar! :D
Tja, doen waren er nog geen 25 man taakgroep >60 nodig om 1 beslissing te nemen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Daniel »

Mwoh zo vroegah is dat niet hoor... in 2005 nog op die manier uit een aanrijdingstrein ge-evacueerd. Na een paar uur toen wel want er moest natuurlijk eerst opgeruimd worden voor die trein erbij kon komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Gertjan »

Vroegâh, toen treinen nog zonder treinbeïnvloeding mochten rijden :wink:
Zal vast wel een dieselloc geweest zijn met ETCS, omdat je een stukje de HSL op moet. En dat terwijl je toch op zicht rijdt, omdat je tegen de ingestelde rijrichting gaat.
(Vroeger reden de treinen ook zonder ATB ... Als je nu naar het volgende station wil met je ATB Buiten Dienst breekt bijna de pleuris uit bij iedereen met een taakgroep >60)
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Geert »

Zelfs als er geen dieseltrein door de Schipholtunnel mag hoeft het toch geen uren te duren om dat ding via Haarlem en Leiden naar Hoofddorp te sturen? Los daarvan vraag ik me af of er bij een dergelijke calamiteit geen uitzondering gemaakt zou moeten worden. Ik kan me voorstellen dat het niet de bedoeling is gepland dieseltreinen door Schiphol te laten rijden, maar voor het wegslepen van een defecte trein mag er wel een uitzondering gemaakt worden.

Overigen typisch een gevalletje van kamerlid/wethouder/hoofdredacteur zit in de trein en maakt iets mee... :mrgreen:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Justin »

Haha ja echt. Ben één keer uit een Fyra geëvacueerd, nadat ik twee uur bij Blijdorp gestrand was, dus weet best hoe ze zich voelen.

Maar 500 is zwaar overrated :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door iljitsch »

Caspar schreef:
iljitsch schreef:Maar zoals ik al schreef, ik heb er dus wel een door die tunnel zien komen van de zomer.
Wat je dan waarschijnlijk hebt gezien is een voertuig ten behoeve van het herstellen van de bovenleiding?
Het bleek een VR Sherloc te zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Vinny »

Wat het tunnelregime in Schiphol precies inhoudt weet ik niet, maar volgens mij mag er inderdaad alleen vervoer met dieseltractie plaatsvinden als de rest van de tunnel voor het treinverkeer buiten dienst is. Een eenmalige uitzondering voor een gestrande trein lijkt me zelf niet zo'n probleem, maar ik vermoed dat de veiligheidsjihad dit "veel te gevaarlijk" acht... :| (stel je voor dat er ook maar 1 iemand op Schiphol Plaza het een beetje benauwd krijgt wegens het gebrek aan zuurstof, nou dan komen er kamervragen...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door iljitsch »

Ik vind dat die kamervragen sowieso moeten komen.

Als ik kamerlid was zou ik een plan willen hebben waarbij als er een trein ergens stil komt te staan er vanaf beide kanten binnen een uur een sleeploc of een vorm van evacuatie uit de trein ter plaatse kan zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Vinny »

Als ze eens gewoon zouden gaan invoeren dat allerlei bureaucratische rompslomp van tafel af gaat: Schrap gewoon de tunnelwet en dan praten we verder! :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Gertjan »

iljitsch schreef:Als ik kamerlid was zou ik een plan willen hebben waarbij als er een trein ergens stil komt te staan er vanaf beide kanten binnen een uur een sleeploc of een vorm van evacuatie uit de trein ter plaatse kan zijn.
Dus op alle knooppunten een hulploc? Staan genoeg 6400'en aan de kant. Even een sleepkoppeling in de cabine leggen, en je bent klaar.
Maarja, dat is veel te duur in onderhoud enzo, dus dat kan niet in deze tijd van bezuinigen.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Klaasje »

Gertjan schreef:Vroegâh, toen treinen nog zonder treinbeïnvloeding mochten rijden :wink:
Zal vast wel een dieselloc geweest zijn met ETCS, omdat je een stukje de HSL op moet. En dat terwijl je toch op zicht rijdt, omdat je tegen de ingestelde rijrichting gaat.
(Vroeger reden de treinen ook zonder ATB ... Als je nu naar het volgende station wil met je ATB Buiten Dienst breekt bijna de pleuris uit bij iedereen met een taakgroep >60)
Het grote probleem bij de HSL is natuurlijk dat je niet ziet of je veilig rijdt zonder ETCS. Er staan alleen nog StopMarkeringsBorden bij de blokgrenzen die formeel niet eens op de blokgrens zelf hoeven te staan maar kunnen staan waar het goed uit komt. Wanneer je een bezet blok inrijdt kan je dat wel doen door de apparatuur op "Staff responsible" te zetten. Anders volgt een automatische snelremming. (Tot zover mijn kleine ERTMS/ETCS bloemlezing.)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Caspar »

Ik mag toch aannemen dat er verder geen treinverkeer over dat betreffende spoor plaats vond, dan kan je toch gewoon met een aanwijzing "STS" uit Hoofddorp vertrekken naar het bezette spoor? Volgens de beschrijving zou die trein dus ergens ter hoogte van de spanningsluis staan, dus is volgens mij eerste sectie van de HSL. De machinist van die hulploc zal heus niet met 160km/u als een malle gaan razen. :lol:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Justin »

Nou, volgens het artikel in de metro van vandaag stonden er ook nog leuke dingen in:

-399 medepassagiers (400, oke.... hmmm... uitgaande dat dat ding 6 rijtuigen heeft...)
-Treinstel 24 (wa?! Zaten ze in een lint ofzo? Hoera eeuwige verwarring tussen rijtuig en treinstel/stam etc.)
-Vertrek 18:40 uit Shl ri Rtd, Fyra t960 dus. Het is spits ,dus ja ,ding kan wel iets voller dan normaal zitten.

Maar 400 passagiers?! Het is moeilijk voor te stellen... ik zou het maximaal bijstellen naar 175 =P

:')

Neemt niet weg dat het vervelend is voor diegenen die gestrand waren geraakt en dat het lang heeft geduurd.

Maar het is wel typisch dat de hoofdredacteur van de metro erin zat ...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Klaasje »

Die trein heeft capaciteit voor zeker 500 reizigers met die zes rijtuigen. Tegenwoordig gaan ze aardig richting zitvol in de spits. 400 reizigers is dus geen rare waarde.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Wat het tunnelregime in Schiphol precies inhoudt weet ik niet, maar volgens mij mag er inderdaad alleen vervoer met dieseltractie plaatsvinden als de rest van de tunnel voor het treinverkeer buiten dienst is. Een eenmalige uitzondering voor een gestrande trein lijkt me zelf niet zo'n probleem, maar ik vermoed dat de veiligheidsjihad dit "veel te gevaarlijk" acht... :| (stel je voor dat er ook maar 1 iemand op Schiphol Plaza het een beetje benauwd krijgt wegens het gebrek aan zuurstof, nou dan komen er kamervragen...)
In de netverklaring (pdf) van ProRail staat alleen dat er geen goederenvervoer door de Schipholtunnel mag plaatsvinden, maar er staat niets over een verbod op diesel. Nu ken ik natuurlijk niet alle reglementen die ProRail heeft voor tunnels e.d., maar zou een verbod op dieseltreinen in de Schipholtunnel niet in de netverklaring moeten staan?

En natuurlijk is het niet wenselijk om met diesel door de Schipholtunnel te karren (met de overdruk in de tunnel krijgt Plaza gegarandeerd dieselwalmen) maar voor een calamiteit moet toch een uitzondering gemaakt kunnen worden.
Caspar schreef:Ik mag toch aannemen dat er verder geen treinverkeer over dat betreffende spoor plaats vond, dan kan je toch gewoon met een aanwijzing "STS" uit Hoofddorp vertrekken naar het bezette spoor? Volgens de beschrijving zou die trein dus ergens ter hoogte van de spanningsluis staan, dus is volgens mij eerste sectie van de HSL. De machinist van die hulploc zal heus niet met 160km/u als een malle gaan razen. :lol:
Dat lijkt me ook, als die Fyra op een viaduct net na Hoofddorp gestrand is kan dat nooit ver de HSL op zijn :)

Gisteren zat ik ook nog te denken dat een machinist van een goederenvervoerder (want dieselloc) wellicht geen trajectbekendheid heeft op het stuk door de Schipholtunnel, juist doordat daar geen goederenvervoer is toegestaan. Maar dan nog had er toch wel een pilotmachinist geregeld moeten kunnen worden, bedacht ik daarna.

@Justin Fyra zit zeker in de spits lekker vol tegenwoordig. Zie vaak die van half 6 of 6 uur uit Rotterdam naar Amsterdam vertrekken en die zitten bijna helemaal zitvol :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten