Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Het is al een tijdje stil na de niet gegunde aanbesteding van concessie IJsselmond. Na enig speurwerk op internet kwam ik het volgende tegen:
BESCHRIJVING VAN DE AARD EN DE OMVANG OF WAARDE VAN LEVERING OF DIENSTEN:
De provincie Overijssel is voornemens om over 1 -2 maanden een Europese aanbesteding te starten voor de concessie van het vervoer per tram tussen Zwolle en Kampen en de tussengelegen haltes. Deze reguliere spoorlijn wordt in 2013 omgebouwd voor tramexploitatie. Met ingang van de nieuwe concessie zal deze spoorlijn gereed zijn voor exploitatie. De concessie loopt vervolgens 15 jaar.
De vervoerder is verantwoordelijk voor het laten rijden van de trams en dus voor het vervoer van de passagiers. Bij het laten rijden van de trams is de vervoerder naast het rijden van de trams en vervoerder van reizigers ook verantwoordelijk voor de personele- en materiele planning en het preventief- en correctief onderhoud.
Blijkbaar is de 'tram' nu losgekoppeld van de concessie IJsselmond. Na stadsdiens Lelystad wordt nu de tram ook apart aanbesteed. Zal wel met risico's te maken hebben?
Concessie IJsselmond wordt zo wel een hele minimale concessie -o-
IJsselmond wordt zo niet veel kleiner dan die al is. Ja er wordt wat geschrapt op de 143 en de 330 verdwijnt. Het kan wel een interessante concessie voor een kleine vervoerder worden.
De 141 wordt ingekort, 140/143 verdwijnen en/of sterk uitgedunt, 330 verdwijnt, 74 wordt (waarschijnlijk) ingekort.
Kortom het huidige busvervoer gaat krimpen. Daarom was en ben ik voorstander om stadsdiens Lelystad en tram bij deze concessie te voegen om een sterkere concessie te hebben..
Laat die tram er ALSJEBLIEFT uit. De prov. Flevoland mag wat mij betreft geen slachtoffer van een onnodige ov-hobby van de prov. Overijssel worden. Lelystad is al aanbesteed.
Die 'onnodige hobby' wordt straks de enige manier om met het OV van Zwolle naar Emmeloord te komen... Dus zelfs de provincie Flevoland heeft hier wel degelijk belang bij! Ook al is die tram niet mijn favoriet...
Niet tot nauwelijks interessant voor Stadshagen omdat de lijn excentrisch ligt
Zorgt voor een extra overstap voor reizigers uit Flevoland
Daarbij heeft het een prijsopdrijvend effect in de aanbesteding van het busvervoer. Waardoor de (toch al niet rijke) provincie Flevoland de Overijsselse tramhobby gedeeltelijk dreigt te moeten betalen. Terecht is de tram dus uit de concessie gehaald. :Y
Wel verstandig dat de provincie nu bedacht heeft dat ze die trams beter zelf in eigendom kunnen krijgen.
De manier waarop is wel een beetje omslachtig: de vervoerder moet dus de nieuwe trams gaan aanschaffen en zodra die geleverd en toegelaten zijn wil de provincie deze overkopen om ze dan aan de vervoerder te leasen. En dat moet allemaal binnen 2 jaar...
Niet tot nauwelijks interessant voor Stadshagen omdat de lijn excentrisch ligt
Zorgt voor een extra overstap voor reizigers uit Flevoland
Uhm.. de meeste reizigers maken nu ook de overstap van bus op trein! De treinrit van Kampen naar Zwolle duurt 10 tegenover ruim een half uur met de bus .
Station Kampen-Zuid ligt alles behalve centraal gelegen.
En Stadshagen (ondanks de crisis) is nog steeds groeiende en lijn 1 is nou ook niet echt bepaald een snelde manier om op het station van Zwolle te komen.
Desondanks dat de tram door de provincie en gemeentes de hemel geprezen in wordt, ben ik ook geen voorstander. Een busbaan zou lijkt mij meer voordelen te hebben.
Maar goed die discussie is al eens gevoerd (A)
flipje schreef:
Uhm.. de meeste reizigers maken nu ook de overstap van bus op trein! De treinrit van Kampen naar Zwolle duurt 10 tegenover ruim een half uur met de bus .
Station Kampen-Zuid ligt alles behalve centraal gelegen.
En Stadshagen (ondanks de crisis) is nog steeds groeiende en lijn 1 is nou ook niet echt bepaald een snelde manier om op het station van Zwolle te komen.
Buslijn 141 doet het in 19 tot 26 minuten. De trein is exclusief overstap dus minimaal 9 minuten sneller. Die overstap moet haalbaar zijn dus zit er extra marge in de buslijn en de overstap moet ook voor oude mensen geschikt zijn........ enz enz. Uiteindelijk is de winst dus 3 a 10 minuten. De tram zal sneller optrekken dan de huidige trein maar wel meer haltes aandoen. Ik kan me voorstellen dat de tram straks dus 1 a 2 minuten trager wordt. Netto is de busreiziger straks sneller dan met het blijven zitten in de bus maar echt geweldig is het vanuit reizigersoogpunt ook niet.
Wat betreft Stadshagen: Ik heb ook een paar mensen gesproken uit Stadshagen die vinden dat de spoorlijn te weg ligt. Het bereik van de tram zal niet veel groter zijn dan 1 km vanaf de halte maar vanaf ongeveer 500 meter zullen veel mensen het af laten weten door de veel frequentere lijn 1. Het is jammer dat de lijn nogal excentrisch ligt voor een groot gedeelte van stadshagen. De vraag is.. Wordt de reiziger straks gedwongen.. (minder ritten lijn 1) of houden ze hun keuze?
Trein is precies 10 minuten en met de tram zou het 15 minuten gaan worden. De bus doet er in de spits er echt ruim een half uur over! Is echt een ramp 's ochtends, vooral de weg langs Stadshagen..(mooie optie om er een busbaan van te maken voor dit stukje spoor!?)
Medestudenten van mij kiezen de fiets ipv de bus.. de lus is der mate lang door Stadshagen heen dat de fiets de snelste optie is naar het station.
Je moet dit denk ik in groter perspectief bekijken. Zodra de economie weer wat beter draait en de ombuigingen niet meer nodig zijn ontstaan er budgetmogelijkheden om de lijn langs de N50 door te trekken richting Emmeloord. Nu lijkt het een nutteloos plan, maar uiteindelijk gaat het hier om een spoorverbinding naar Emmeloord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Er is vrijwel niets zo kansloos op spoorgebied als een spoorverbinding naar Emmeloord. Dat komt in de eerste plaats omdat Emmeloord eigenlijk helemaal niets voorstelt. Het is namelijk een plaats met maar 25.000 inwoners midden in het minst dichtbebouwde gebied van Nederland. (op Urk na dan.) Als je héél veel geluk hebt zul je misschien nog 3000 a 4000 reizigers trekken maar dan moet de verbinding ook wel redelijk snel zijn. Dat zijn leuke aantallen voor een station aan een doorgaande spoorlijn en bij een tramverbinding die er toevallig langs komt zul je nog wel 2 a 3 haltes aanleggen maar gezien de afstand tussen Emmeloord en Kampen wordt het kansloos. Reizigers uit Urk trek je er ook niet mee omdat je met de auto hoe dan ook stukken sneller zult zijn. (zeker met de verbeterde A28.)
Bedenk je ook dat Flevoland financieel geen vetpot is. Dat zal nooit anders worden ook. Het geld voor het doortrekken van die tram is er helemaal niet en het rijk gaat voor deze aantallen reizigers niet enkele miljoenen uittrekken om daarna de exploitatie nog voor de helft te gaan betalen.
Wat dat betreft is een busbaan veel handiger inderdaad. Bovendien kun je dan gewoon een bus Urk-Zwolle aanbieden. Ik weet niet of er "reguliere" forensen gebruik van gaan maken, maar voor Christelijke scholieren is die bus een uitkomst...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tram is nu al heel wat trager
door Jelle Boonstra woensdag 18 mei 2011 | 07:00
ZWOLLE - In juni kunnen vervoersmaatschappijen ten tweede male meebieden op de concessie voor het vervoer in de regio IJsselmond. Daar zaten aanvankelijk bussen in en de exploitatie van het Kamperlijntje, dat in 2013 een tramlijn moet worden met vijf stations.
Vorig jaar in oktober werd de inschrijving voor het eerst geopend, toen boden slechts Connexxion en Syntus mee, en ze voldeden geen van beide aan alle voorwaarden die op tafel lagen.
Tram- en busconcessies zijn nu losgekoppeld van elkaar, in de hoop de interesse te vergroten. Petra Timmer van de provincie Overijssel (de opdrachtgever) kan niet zeggen of het lijvige pakket van voorwaarden enigszins wordt vereenvoudigd. Door alle vertragingen is één ding zonneklaar: de tram zal zeker niet in januari 2013 rijden - zoals in de eerste plannen optimitisch werd geopperd. Het wordt 'zeker niet eerder dan najaar 2013', zegt ze.
Vijf haltes moet zijn vier. Dat worden Voorsterpoort, Stadshagen Centrum, Stadshagen Werkeren en Kampen Oost. De halte Veerallee is al enige tijd uit de plannen geschrapt.
Belangrijkste en meest interessante nieuws uit het bericht is dat de tram Zwolle - Kampen en de buslijnen IJsselmond als twee aparte concessies zullen worden aanbesteed. Dat wordt voor de provincie dus de taak om goede regie uit te oefenen tussen twee vervoerders die een belangrijke aansluiting op elkaar moeten gaan bieden.
Tjah... Ik ben bang dat die halte al gepasseerd is. De ombouwplannen voor Prorail zijn al min of meer af. :X Dat dit soort plannen in de tijd van bezuinigingen worden uitgevoerd is jammer. Er zijn ook binnen het ov betere doelen te verzinnen.
Januari 2013 af... Hadden ze dat spoor in een maand om willen bouwen? Dat klinkt nogal, uhm, optimistisch. Of heeft iemand ooit bedacht dat je vooral de Kamperlijn al moet sluiten voor de Hanzelijn in dienst is? :? Wat dat betreft is uitstel helemaal niet erg.
Tram is nu al heel wat trager
door Jelle Boonstra woensdag 18 mei 2011 | 07:00
Vorig jaar in oktober werd de inschrijving voor het eerst geopend, toen boden slechts Connexxion en Syntus mee, en ze voldeden geen van beide aan alle voorwaarden die op tafel lagen.
Wat voor voorwaarden zijn dat waar ze op afvallen? Connexxion is toch een groot bedrijf met ervaring met lightrail en trams. En Syntus heeft ook veel ervaring met lightrail.