Regionaal ov kan stuk efficiënter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Regionaal ov kan stuk efficiënter

Bericht door Klaasje »

Deze week staakte het ov in drie grote steden wegens de verplichte aanbesteding van het stadsvervoer en de bezuinigingen door het Rijk. Die bezuinigingen kunnen flink omlaag als het ov anders wordt ingericht. De oplossing: schaalvergroting.

Nadat in 2004 de verantwoordelijkheid voor het lokale openbaar vervoer overging naar de provincies resteerden er nog negentien ov-autoriteiten: twaalf provincies en zeven stadsregio’s. Onder druk van de bezuinigingen is de tijd rijp voor schaalvergroting. Het kabinet heeft in het regeerakkoord al een nieuw te vormen infrastructuurautoriteit aangekondigd. Begin dit jaar kondigden ook drie provincies in de noordelijke Randstad verregaande samenwerking aan. En begin april kondigden de stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden aan op korte termijn één vervoerautoriteit te willen vormen.
Lees verder op de website van Binnenlands bestuur
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Regionaal ov kan stuk efficiënter

Bericht door Suus »

Het zou om te beginnen al schelen als de concessiegebieden eens wat groter werden, zeker in Noord-Holland zijn er teveel kleine concessiegebieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Regionaal ov kan stuk efficiënter

Bericht door Klaasje »

Nou is volgens mij het probleem nauwelijks dat er meerdere kleine concessies zijn. Misschien is het probleem juist dat de kennis verdeeld zit over meer dan 20 verschillende opdrachtgevers. Ze hebben namelijk voor al die specifieke kennis personeel nodig. Dat personeel moet studeren e.d.
Daarnaast hebben alle opdrachtgevers in het ov andere eisen. Leuk als je er iets leuks doet maar het maken van een offerte bij een aanbesteding wordt voor een vervoerder duur en complex als het overal anders werkt. Bovendien wordt het OV vaak door zwalkend politiek beleid duur vanwege overbodige eisen zoals dure aardgasbussen en Gratis ov.
Wat betreft de concessies: Als je toch wilt vergroten kunnen de busdiensten uit de grote steden misschien op die manier stapsgewijs ook aanbesteed gaan worden. Streek en stad uit één omgeving in één concessie. Dat lijkt me alleen iets voor een ander topic in dit forum :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten