Ideeen voor bezuinigingen Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Ideeen voor bezuinigingen Den Haag

Bericht door robert55 »

Volgens mij ben je hier niet consistent. Je snijdt in lijnen die een redelijke tot hoge kostendekking hebben om lijnen in stand te houden die een marginale of lage kostendekking hebben. Dat is wat de gemeentelijke vervoerders traditioneel gedaan hebben: in de Leidsestraat werden en worden reizigers als haringen in een ton vervoerd, maar potjandorie daardoor kunnen we wel die lege bus van het Westelijk Havengebied naar St Barbara laten rijden. Waar ik voor pleit is dat er wat meer belang wordt gehecht aan betalende reizigers die er zijn en minder aan het idee van mogelijk betalende reizigers die er zouden kunnen zijn, wel klagen als 'hun' verbinding dreigt te worden opgeheven, maar er in feite zelden of nooit gebruik van maken [in Den Haag noem ik Duinzigt en Clingendael, en bus 20).
iljitsch schreef: Waar ik vooral naar gekeken heb is of lijnen ergens kunnen verdwijnen zonder al te veel nadeel voor de reizigers die in een bepaalde buurt willen zijn. Ik weet dat ze zeggen dat het OV rijdt van waar je niet bent naar waar je niet heen wilt maar ik zou toch graag de illusie van het omgekeerde handhaven.

Ik zou dat geen verdeling van de armoede noemen, maar het wegsnijden van zaken die nog wel gemist kunnen worden. Je kan ook gewoon rigoreus de lijnen die netto het meest kosten wegsnijden maar dat zal zeker ten koste van de bereikbaarheid van delen van de stad gaan.

Nee, lijkt me juist niet. Volle bussen en trams zouden sowieso hun eigen broek op moeten kunnen houden, het is juist de maatschappelijke waarde van het hebben van vervoer op plekken waar dat commercieel niet rendabel is die enige subsidie rechtvaardigt.

Maar uiteindelijk staat en valt alles wel met de reiziger, een bus of tram laten rijden waar niet op elk deel van de dag genoeg mensen in zitten om de kosten te dekken is één ding, ze nagenoeg leeg laten rondkarren is een ander verhaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten