Vraag over vervoeren zonder concessie
Vraag over vervoeren zonder concessie
Het is algemeen bekend dat er op het Nederlandsespoor geen passagiers vervoerd mogen worden zonder concessie tenzij je reizigers over de grens vervoerd. Nu is mijn vraag geldt de zelfde regel ook voor het ophalen van passagiers op particulier spoor. Bijvoorbeeld het spoor tussen Apeldoorn en Dieren is in eigendom van een stichting, als ik van de stichting toestemming heb om van hun spoor gebruik te maken mag ik dan met de passagiers die ik op dat prive spoor ophaal uit laten stappen op een Nederlands station omdat de passagiers van een spoortraject komen die niet in eigendom van prorail is of maakt het in regelgeving niets uit?
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Op dit moment is het ook nog niet mogelijk om als particulier reizigers te vervoeren op het Nederlandse spoor voor binnenlands reizigersverkeer. De huidige concessie van het Hoofdrailnet laat dat niet toe (alleen de NS mag reizigers voor binnenlands verkeer vervoeren, met uitzondering van de aanbestede spoorlijnen). Pas na 2015 is dat wel toegestaan, met ingang van de nieuwe concessie van het hoofdrailnet.
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Mja dat kiertje is dichtgezet na Lovers Fail.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Valt de rit die je in gedachten hebt onder 'openbaar vervoer' of niet? Indien het incidentele vervoer slechts een beperkt gezelschap tussen twee stations betreft heb je grote kans dat het niet onder openbaar vervoer valt. In dat geval zijn er wel mogelijkheden om een trein te laten rijden. Wanneer je spreekt over openbaar vervoer (dus met enige regelmaat een trein laten rijden waar in principe iedereen met mee mag) zal je al snel met de wetgeving rondom het Hoofdrailnet te maken hebben.
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Aan de ene kant vind ik het wel onder Openbaar Vervoer vallen, aangezien het vaak wel regelmatig is. Tevens kan ook iedereen mee die wil. Aan de andere kant rijden ze volgens mij nergens voor in opdracht van.Chauf21 schreef:Valt de rit die je in gedachten hebt onder 'openbaar vervoer' of niet? Indien het incidentele vervoer slechts een beperkt gezelschap tussen twee stations betreft heb je grote kans dat het niet onder openbaar vervoer valt. In dat geval zijn er wel mogelijkheden om een trein te laten rijden. Wanneer je spreekt over openbaar vervoer (dus met enige regelmaat een trein laten rijden waar in principe iedereen met mee mag) zal je al snel met de wetgeving rondom het Hoofdrailnet te maken hebben.
Waar het hier over gaat is de stichting VSM. Die vervoeren, ook volgens een bepaalde dienstregeling, reizigers over het stuk Apeldoorn - Dieren.
Volgens mij is het wel iets apart, want OVC e.d. heb je daar niet, logisch - stoomtrein (hoewel het wel humor zou zijn). Daarnaast valt het voor een groot deel toch wel over Openbaar Vervoer, want je kan gewoon mee. Wel kan je ook voor de bus kiezen (lijn 43), maar stoomtrein is dan toch leuker.
Edit: Heb nog even zitten zoeken over dit stuk, daar kwam ik uit bij deze link.
Het komt er in ieder geval op neer dat Apd CS t/m Apd VAM eigendom is van Prorail, dat aangezien daar nog goederenvervoer loopt. Alleen is dat niet veel. Daarna is het stuk Apd VAM t/m Dieren eigendom van de VSM. Wat er verder in dat topic wordt gezegd (heractivering) zal er wel nooit van komen, hoop ik om eerlijk te zijn.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Ik snap soms niet wat de VVD fractie in de Tweede Kamer doet. Slapen waarschijnlijk. Ze hadden nooit moeten instemmen met de door Franse vakbonden ingefluisterde extra barriere voor particulier initiatief. Zo is ook het idee van de Limburgse stoomtreinmaatschappij om "regulier" treinverkeer uit te voeren gestrand in schoonheid...deadlock schreef:Mja dat kiertje is dichtgezet na Lovers Fail.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Bedankt het is nu helemaal duidelijk.
Voor het museum vervoer is het inderdaad niet te hopen dat ze het traject geschikt maken voor treinen met een normale snelheid. Al moet ik zeggen dat Apeldoorn eigenlijk wel een directe OV verbinding verdiend met Arnhem want Apeldoorn is toch wel een midden grote stad die er denk ik behoefte aan heeft.
Voor het museum vervoer is het inderdaad niet te hopen dat ze het traject geschikt maken voor treinen met een normale snelheid. Al moet ik zeggen dat Apeldoorn eigenlijk wel een directe OV verbinding verdiend met Arnhem want Apeldoorn is toch wel een midden grote stad die er denk ik behoefte aan heeft.
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Na 2015 mag het toch weer?Vinny schreef:Ik snap soms niet wat de VVD fractie in de Tweede Kamer doet. Slapen waarschijnlijk. Ze hadden nooit moeten instemmen met de door Franse vakbonden ingefluisterde extra barriere voor particulier initiatief. Zo is ook het idee van de Limburgse stoomtreinmaatschappij om "regulier" treinverkeer uit te voeren gestrand in schoonheid...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
Is 4 tot 6x per uur een bus die het in zo´n 30 tot 40 minuten doet niet genoeg? Trein via de bestaande spoorwegen zal niet veel sneller gaan hoor...hidihi schreef:Bedankt het is nu helemaal duidelijk.
Voor het museum vervoer is het inderdaad niet te hopen dat ze het traject geschikt maken voor treinen met een normale snelheid. Al moet ik zeggen dat Apeldoorn eigenlijk wel een directe OV verbinding verdiend met Arnhem want Apeldoorn is toch wel een midden grote stad die er denk ik behoefte aan heeft.
Re: Vraag over vervoeren zonder concessie
4x per uur. De 293 (voor Ahpr-Apd) is geen alternatief, evenals de 43 die dat ook niet is.
Vanaf Apeldoorn in perfecte 15' dgrl, vanaf Arnhem in een 10/20'.
Die spoorboog bij Zutphen heeft geen zin... Ah(pr)-Apdm is slechts een half uur met de bus (293, 231). Een trein kan dat niet sneller doen via Zp.
Vanaf Apeldoorn in perfecte 15' dgrl, vanaf Arnhem in een 10/20'.
Die spoorboog bij Zutphen heeft geen zin... Ah(pr)-Apdm is slechts een half uur met de bus (293, 231). Een trein kan dat niet sneller doen via Zp.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten