Vraag over vervoeren zonder concessie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door hidihi »

Het is algemeen bekend dat er op het Nederlandsespoor geen passagiers vervoerd mogen worden zonder concessie tenzij je reizigers over de grens vervoerd. Nu is mijn vraag geldt de zelfde regel ook voor het ophalen van passagiers op particulier spoor. Bijvoorbeeld het spoor tussen Apeldoorn en Dieren is in eigendom van een stichting, als ik van de stichting toestemming heb om van hun spoor gebruik te maken mag ik dan met de passagiers die ik op dat prive spoor ophaal uit laten stappen op een Nederlands station omdat de passagiers van een spoortraject komen die niet in eigendom van prorail is of maakt het in regelgeving niets uit?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door Gekko123 »

Op dit moment is het ook nog niet mogelijk om als particulier reizigers te vervoeren op het Nederlandse spoor voor binnenlands reizigersverkeer. De huidige concessie van het Hoofdrailnet laat dat niet toe (alleen de NS mag reizigers voor binnenlands verkeer vervoeren, met uitzondering van de aanbestede spoorlijnen). Pas na 2015 is dat wel toegestaan, met ingang van de nieuwe concessie van het hoofdrailnet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door deadlock »

Mja dat kiertje is dichtgezet na Lovers Fail.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door Chauf21 »

Valt de rit die je in gedachten hebt onder 'openbaar vervoer' of niet? Indien het incidentele vervoer slechts een beperkt gezelschap tussen twee stations betreft heb je grote kans dat het niet onder openbaar vervoer valt. In dat geval zijn er wel mogelijkheden om een trein te laten rijden. Wanneer je spreekt over openbaar vervoer (dus met enige regelmaat een trein laten rijden waar in principe iedereen met mee mag) zal je al snel met de wetgeving rondom het Hoofdrailnet te maken hebben.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door Xanland »

Chauf21 schreef:Valt de rit die je in gedachten hebt onder 'openbaar vervoer' of niet? Indien het incidentele vervoer slechts een beperkt gezelschap tussen twee stations betreft heb je grote kans dat het niet onder openbaar vervoer valt. In dat geval zijn er wel mogelijkheden om een trein te laten rijden. Wanneer je spreekt over openbaar vervoer (dus met enige regelmaat een trein laten rijden waar in principe iedereen met mee mag) zal je al snel met de wetgeving rondom het Hoofdrailnet te maken hebben.
Aan de ene kant vind ik het wel onder Openbaar Vervoer vallen, aangezien het vaak wel regelmatig is. Tevens kan ook iedereen mee die wil. Aan de andere kant rijden ze volgens mij nergens voor in opdracht van.

Waar het hier over gaat is de stichting VSM. Die vervoeren, ook volgens een bepaalde dienstregeling, reizigers over het stuk Apeldoorn - Dieren.
Volgens mij is het wel iets apart, want OVC e.d. heb je daar niet, logisch - stoomtrein (hoewel het wel humor zou zijn). Daarnaast valt het voor een groot deel toch wel over Openbaar Vervoer, want je kan gewoon mee. Wel kan je ook voor de bus kiezen (lijn 43), maar stoomtrein is dan toch leuker. :P

Edit: Heb nog even zitten zoeken over dit stuk, daar kwam ik uit bij deze link.
Het komt er in ieder geval op neer dat Apd CS t/m Apd VAM eigendom is van Prorail, dat aangezien daar nog goederenvervoer loopt. Alleen is dat niet veel. Daarna is het stuk Apd VAM t/m Dieren eigendom van de VSM. Wat er verder in dat topic wordt gezegd (heractivering) zal er wel nooit van komen, hoop ik om eerlijk te zijn.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Mja dat kiertje is dichtgezet na Lovers Fail.
Ik snap soms niet wat de VVD fractie in de Tweede Kamer doet. Slapen waarschijnlijk. Ze hadden nooit moeten instemmen met de door Franse vakbonden ingefluisterde extra barriere voor particulier initiatief. Zo is ook het idee van de Limburgse stoomtreinmaatschappij om "regulier" treinverkeer uit te voeren gestrand in schoonheid... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door hidihi »

Bedankt het is nu helemaal duidelijk.
Voor het museum vervoer is het inderdaad niet te hopen dat ze het traject geschikt maken voor treinen met een normale snelheid. Al moet ik zeggen dat Apeldoorn eigenlijk wel een directe OV verbinding verdiend met Arnhem want Apeldoorn is toch wel een midden grote stad die er denk ik behoefte aan heeft.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik snap soms niet wat de VVD fractie in de Tweede Kamer doet. Slapen waarschijnlijk. Ze hadden nooit moeten instemmen met de door Franse vakbonden ingefluisterde extra barriere voor particulier initiatief. Zo is ook het idee van de Limburgse stoomtreinmaatschappij om "regulier" treinverkeer uit te voeren gestrand in schoonheid... :roll:
Na 2015 mag het toch weer?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door BR628 »

hidihi schreef:Bedankt het is nu helemaal duidelijk.
Voor het museum vervoer is het inderdaad niet te hopen dat ze het traject geschikt maken voor treinen met een normale snelheid. Al moet ik zeggen dat Apeldoorn eigenlijk wel een directe OV verbinding verdiend met Arnhem want Apeldoorn is toch wel een midden grote stad die er denk ik behoefte aan heeft.
Is 4 tot 6x per uur een bus die het in zo´n 30 tot 40 minuten doet niet genoeg? Trein via de bestaande spoorwegen zal niet veel sneller gaan hoor...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vraag over vervoeren zonder concessie

Bericht door MdJ »

4x per uur. De 293 (voor Ahpr-Apd) is geen alternatief, evenals de 43 die dat ook niet is.
Vanaf Apeldoorn in perfecte 15' dgrl, vanaf Arnhem in een 10/20'.

Die spoorboog bij Zutphen heeft geen zin... Ah(pr)-Apdm is slechts een half uur met de bus (293, 231). Een trein kan dat niet sneller doen via Zp.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten