OVer Missers in de Reisinformatie #13

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Suus »

Vandaag weer op Amsterdam Zuid toeristen moeten vertellen dat de s5700 echt niet naar Centraal gaat. Ga maar een briefje sturen naar de NS of ze er echt niets aan de informatievoorziening kunnen doen daar op Schiphol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

D'r staat toch in koeienletters "Does not stop at Amsterdam Central" bij :?:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Suus »

Nee, dat staat er niet bij, er staat namelijk bij dat je voor Lelystad moet overstappen in Weesp.

Klopt ook natuurlijk, maar dat is niet de informatie die daar nu even van belang is :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Tja, net een onhandig gekozen treinserie voor een uitzondering dus (danwel een vervelende combinatie van flapjes in hetzelfde boekje, neem aan dat het wel mogelijk is beide te vermelden in de twee boekjes rechtsboven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Geert »

We hadden het daar toch al eens eerder over gehad en toen geconcludeerd dat het er vroeger wel bij stond? Waarschijnlijk is men vergeten dat flapje in te stellen bij een update van de dienstregeling ofzo.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Vandaag weer op Amsterdam Zuid toeristen moeten vertellen dat de s5700 echt niet naar Centraal gaat. Ga maar een briefje sturen naar de NS of ze er echt niets aan de informatievoorziening kunnen doen daar op Schiphol.
Bee schreef:Nee, dat staat er niet bij, er staat namelijk bij dat je voor Lelystad moet overstappen in Weesp.

Klopt ook natuurlijk, maar dat is niet de informatie die daar nu even van belang is :N
Maar er staat ook niet dat de trein WEL naar Asd zou gaan. Reizigers (en ook toeristen) zouden ook gewoon kunnen kijken en lezen.
Wat ik bij de s5700 vervelender vind is dat er vaak al Ut op de trein staat, terwijl dat ding een giga omweg maakt, terwijl de IC enkele minuten later vanaf de overzijde van het perron vertrekt. (ikzelf zet de koersrollen ook altijd op Hvs, op Wp zet ik deze dan om naar de eindbestemming Ut)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

Tsja en iedereen is volgens mij op vakantie wel eens in de verkeerde metro, RER, tram of trein gestapt... Geeft juist wel een leuke anekdote om achteraf na te vertellen. Als je in Duivendrecht of Zuid weer uitstapt ben je alsnog een kwartiertje later wel in het centrum.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Tsja en iedereen is volgens mij op vakantie wel eens in de verkeerde metro, RER, tram of trein gestapt... Geeft juist wel een leuke anekdote om achteraf na te vertellen. Als je in Duivendrecht of Zuid weer uitstapt ben je alsnog een kwartiertje later wel in het centrum.
Daarom vind ik die extra omroep op Asdz en Dvd ook best erg belangrijk, zodat de reiziger alsnog de kans heeft daar over te stappen. (als het lukt doe ik dat dus ook altijd, maar dan nog zitten er altijd wel een paar reizigers verkeerd, ondanks die extra omroep)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door hauptbahnhof »

Op Asdz hebben ze toch geen overstapmogelijkheid naar Amsterdam CS?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Klaasje »

Tram 5? Sneltram 51?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

hauptbahnhof schreef:Op Asdz hebben ze toch geen overstapmogelijkheid naar Amsterdam CS?
wel voor Ut ;) En ook voor die richting zitten er vaak mensen verkeerd in de s5700
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Wat ik bij de s5700 vervelender vind is dat er vaak al Ut op de trein staat, terwijl dat ding een giga omweg maakt, terwijl de IC enkele minuten later vanaf de overzijde van het perron vertrekt. (ikzelf zet de koersrollen ook altijd op Hvs, op Wp zet ik deze dan om naar de eindbestemming Ut)
Dan ben jij een voorbeeldige hc! :wink: Slecht weinigen zetten de koersborden zo vaak om, velen knallen 'm in Ledn al op Ut.
Ennes schreef:Daarom vind ik die extra omroep op Asdz en Dvd ook best erg belangrijk, zodat de reiziger alsnog de kans heeft daar over te stappen. (als het lukt doe ik dat dus ook altijd, maar dan nog zitten er altijd wel een paar reizigers verkeerd, ondanks die extra omroep)
En dat doen veel hc's dus niet, die verkeren in de veronderstelling dat Dvd geen overstapstation meer is sinds met de ingebruikname van de Utrechtboog de belangrijkste overstaprichting is vervallen. Maar dat Asd / Asa en ook de IC's richting Amf (die 10 min. eerder in Hvs aankomen) belangrijke overstapmogelijkheden zijn, dat wordt vaak vergeten. Dus vaak roep ik het dan zelf maar om als ik bij het bereiken van de kop van het perron de hc nog niet heb gehoord. (A)
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

Het omzetten van de koersrollen is ook geen hobby van me hoor. (zeker met 3x mat64 was dat best een gedoe) maar ik vind het hier wel erg belangrijk omdat op schiphol de IC naar Ut een paar minuten later aan de andere kant komt te staan.

En voorbeeldig valt wel mee hoor, maar ik ben een Hc die zelf vaak klaagt over de informatie voorziening, dus wat in mijn vermogen ligt om te informeren zal ik dus ook doen. Helaas werkt alleen niet altijd de techniek of de situatie mee.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Jeuj, een reactie van de "Productmanager Reisinformatie Stations" op wat doorgestuurde TBP-missers die eerder in dit topic gepost waren. Wat hoofdpunten:
  • Allereerst: er worden drie categoriën gehanteerd voor afkortingen. Categorie 1 is de volledige naam, 2 zit er tussenin om de leesbaarheid op afstand te garanderen, 3 is de kortste voor bv. sms-diensten
  • De eindbestemming wordt in principe volledig getoond, mits deze niet langer dan 18 tekens is. Is deze langer dan wordt gekozen voor de naam volgens categorie 2 (=afgekort tot max. 16 tekens). Er zijn wel plannen voor een aangepast lettertype waarmee de eindbestemming volledig getoond kan worden, maar dit komt pas nadat essentiëlere zaken zijn gerealiseerd
  • Bij meer tussenstations dan op drie regels getoond kunnen worden gaan ze op één regel alterneren, deze keuze wordt overigens nog geëvalueerd tzt
En specifiek op bepaalde missers uit dit topic...
  • Antwerpen Schijnpoort was reeds gemeld en is inmiddels (of wordt binnenkort) van de TBP's gehaald
  • Treinen die onder elkaar als niet rijdend en vervolgens als volgende trein worden weergegeven is een bekende fout, wordt aan gewerkt om deze te elimineren
  • "Stopt niet in Sloterdijk" bij de Fyra is een puntje dat nog nagevraagd wordt, werd in ieder geval erkend dat er alleen werkelijke afwijkingen horen te staan.
  • Afkortingen als "Hrl Woonblvd" en "Eygelshoven Mrkt" schijnen te zijn afgestemd met Veolia en komen overeen met wat er in de treinen getoond wordt (@Marc: weet jij of dat ook werkelijk zo is?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Marc »

Over Eygelshoven Markt kan ik niets zeggen, Veolia komt daar immers niet en in de Talent staat volgens mij de volledige naam.
In de trein heb ik nog nooit gelet op de display's bij de halte Woonboulevard...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door VIRM »

Daniel schreef:
  • Bij meer tussenstations dan op drie regels getoond kunnen worden gaan ze op één regel alterneren, deze keuze wordt overigens nog geëvalueerd tzt
  • "Stopt niet in Sloterdijk" bij de Fyra is een puntje dat nog nagevraagd wordt, werd in ieder geval erkend dat er alleen werkelijke afwijkingen horen te staan.
Over het alterneren: hoezo is dat een misser in de reisinformatie? Ik denk dat ze het misschien net ietsjes langzamer kunnen laten alterneren. Het grote voordeel is dat het nu veel beter leesbaar is dan op de oude CTA-bakken.

Als er alleen werkelijke afwijkingen horen te staan: ik zag afgelopen zondagochtend in Nachtnet op de TBP van Leiden Centraal: "Stopt niet in Sloterdijk en Amstel". Uhm, ja...

Overigens wel mooi dat je van een NS-medewerker een inhoudelijke reactie krijgt. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Caspar »

Ja dat is wel fijn. Waarderen ze zelf ook denk ik. Al zijn die punten die jij hier in het forum noemde al heel vaak door rijdend personeel, servicemedewerkers en medewerkers reisinformatie etc tijdens diverse overleggen aan bod gekomen. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Stond ook vaak in de mail dat het besloten was in overleg met de consumentenorganisaties inderdaad...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Freek »

Volgens mij is daar de verandering van bijvoorbeeld als eindbestemming Schothorst naar Amersfoort Schotho* door gekomen. Consumentenorganisaties hebben er op aangedrongen zoveel mogelijk te tonen, immers als je in Enkhuizen staat en je ziet Schothorst staan weet je nog steeds niet. Sindsdien is volgens mij het beleid dat zoveel mogelijk getoond wordt met een maximum van 18* tekens. De eindbestemming wordt dan afgekapt bij 18* tekens.

*vergeef me svp als ik niet exact de juiste tekst hanteer.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Klaasje »

Nou, als dat volgens jou het geval is, wil ik bij deze een dagelijkse misser in de reisinformatie melden. :mrgreen: Er staat bij mijn weten, (zal er morgen even op letten omdat ik het niet zeker weet,) namelijk nog steeds alleen "Schothorst". Nou vindt ik ook niet dat "Amersfoort schotho" de hoofdprijs verdient. Dat is (letterlijk :X ) een beetje afgezaagd. Is "A'foort Schothorst" niet een beter alternatief?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Op Amersfoort staat er in ieder geval "Amersfoort Schot" op :wink:

(En overigens Amersfoort Vath in het volgende trein-blokje, maar wel weer volledig als eindbestemming)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Geert »

Wel vreemd dat al dit soort dingen nu pas naar voren komen, juist Amersfoort heeft toch al jarenlang met InfoPlus kunnen proefdraaien en ondertussen is NS er nog steeds niet uit hoe ze Amersfoort Schothorst op de TBP moeten zetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Nee en kennelijk zijn er ook nogsteeds problemen met een hogere prioriteit... kennelijk een lange lijst bugfixes dan :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Thijs »

Als het goed is toont de eindbestemming altijd Amersfoort Schot. Het idee was dat dat in ieder geval Amersfoort volledig uitgeschreven zou moeten, ten behoeve van de duidelijkheid. De meeste reizigers willen naar Amersfoort om daar vaak over te stappen en dergelijke. De vraag was dan: wat doe je met de overgebleven tekens. Dat is dan maar Schot geworden. Verdient geen schoonheidsprijs, maar het plan was om miv dienstregeling 2011 (afgelopen december dus) in ieder geval de grootste storende fouten eruit te halen. Toen is ook N, W, Z, O Noord, West, Zuid, Oost geworden, om maar wat te noemen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ardan »

Zelf zou ik liever willen dat, in het geval dat niet alles op drie regels past, de eerste twee regels worden getoond, en de derde alternerend (of scrollend) met de andere bestemmingen. Bij de s1500 op Amf is het voor de meeste mensen belangrijk om te zien dat-ie ook in Amsterdam C komt, zonder eerst de hele tijd naar Hoogkarspel en Bovenkarspel Flora te kijken. Krijg je dit:
12:06 Intercity
Enkhuizen
via Hilversum,
Amsterdam Centraal

...Hoorn, H-Kersenboogerd...
Dit lijkt me ook handig bij sprinters. Mensen zitten vaak niet zo lang erin, dus zou je de eerste twee regels, de dichtstbijzijnde bestemmingen, vast kunnen tonen. Dat je dan op de derde regel ziet dat de s5700 na Schiphol en Amsterdam Zuid ook nog in Hollandsche Rading komt is dan een leuke bijkomstigheid.
Of je doet, om Schiphol-verwarringen te voorkomen, dit:
12:53 Sprinter
Utrecht C
via Amsterdam Zuid, Hilversum
Stopt te:
...Hilversum Sportpark, Hollandsche Rading...
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 23 mei 2011, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten