OVer Missers in de Reisinformatie #13

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Wubbo »

In ieder geval moeten alternerende regels van de categorie '... en Amstel' zo veel mogelijk voorkomen worden, want dat ziet er echt heel lelijk uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

He, dat vergeet ik net nog in m'n reactie op de mail... tussenstations zijn inderdaad erg relevant en wel omdat de reisplanner onder "richting" vaak niet de eindbestemming van de trein toont maar het eerstvolgende grote knooppunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ardan »

Buiten het feit om dat de 'c' in Borculo altijd versprongen staat, heeft deze ex-Vee olie AAAH-bus een wel heel bijzonder lijnnummer :)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door STF »

Hoezo? Deze bus gaat gewoon naar koffiehuis Borculo. :Y
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Op Amersfoort staat er in ieder geval "Amersfoort Schot" op :wink:

(En overigens Amersfoort Vath in het volgende trein-blokje, maar wel weer volledig als eindbestemming)
Ook in Hvs zag ik vanmorgen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Of je doet, om Schiphol-verwarringen te voorkomen, dit:
12:53 Sprinter
Utrecht C
via Amsterdam Zuid, Hilversum
Stopt te:
...Hilversum Sportpark, Hollandsche Rading...
Als je verwarringen wil voorkomen moet je in dit geval juist vooral niet in grote letters Utrecht op die schermen zetten. Hier zou Hilversum als eindbestemming getoond moeten worden (met dan in die alternerende tekst dan natuurlijk wel de stations waar die trein verder nog stopt).

Bij de analoge CTA's is het niet ongebruikelijk om een tussenstations als 'eindbestemming' te tonen in situaties waar dit anders verwarrend zou zijn, dus waarom ook niet bij de digitale opvolger?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Geert »

De oude CTA's hebben ook wel flapjes als 'De Intercity naar ... is eerder in ...' Die tekst zou ook nog als melding op de TBP gezet kunnen worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Vinny »

Bij de analoge CTA's is het niet ongebruikelijk om een tussenstations als 'eindbestemming' te tonen in situaties waar dit anders verwarrend zou zijn, dus waarom ook niet bij de digitale opvolger?
Dat lost grotendeels ook het probleem met Amersfoort S**horst op. Vanuit alle stations in de omgeving wordt de eindbestemming gewoon AMERSFOORT via (tussengelegen stations) (Rijdt na Amersfoort door als stoptrein naar Vathorst en Schothorst). Mensen die namelijk in betreffende buitenwijken willen zijn weten ook wel dat dat wijken van Amersfoort zijn).
Alleen op Amersfoort zelf heb je een probleem, en daar zou ik dan opteren voor A'foort Vathorst (via Schothorst) en A'foort Schothorst. Mensen die in Amersfoort zelf zijn kunnen denk ik wel redelijk snappen dat A'foort voor Amersfoort staat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Amersfoort Vathort hoef je niet af te korten, die past nu al net wel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Vinny »

Ach, constistentie is ook wel eens leuk :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

Ardan schreef:Zelf zou ik liever willen dat, in het geval dat niet alles op drie regels past, de eerste twee regels worden getoond, en de derde alternerend (of scrollend) met de andere bestemmingen. Bij de s1500 op Amf is het voor de meeste mensen belangrijk om te zien dat-ie ook in Amsterdam C komt, zonder eerst de hele tijd naar Hoogkarspel en Bovenkarspel Flora te kijken. Krijg je dit:
12:06 Intercity
Enkhuizen
via Hilversum,
Amsterdam Centraal

...Hoorn, H-Kersenboogerd...
Dit lijkt me ook handig bij sprinters. Mensen zitten vaak niet zo lang erin, dus zou je de eerste twee regels, de dichtstbijzijnde bestemmingen, vast kunnen tonen. Dat je dan op de derde regel ziet dat de s5700 na Schiphol en Amsterdam Zuid ook nog in Hollandsche Rading komt is dan een leuke bijkomstigheid.
Of je doet, om Schiphol-verwarringen te voorkomen, dit:
12:53 Sprinter
Utrecht C
via Amsterdam Zuid, Hilversum
Stopt te:
...Hilversum Sportpark, Hollandsche Rading...
Juist dat Utrecht moet je dus voorkomen, want minder doorgewinterde reizigers zouden dan in de verkeerde trein stappen, en Hollandse Rading is ook niet relevant want dat is vanaf Schiphol eerder te bereiken via Ut (of met de IC via Hvs) Gewoon Hvs als eindbestemming geven en pas na Asdz Ut erin zetten. Dan voorkom je gewoon heel veel reizigers die onnodig lang reizen.

Een ander dingetje (niet echt een misser) maar is vooral met de s2600, Asdl en Ass worden vaak zoals het hoort voluit omgeroepen, dus Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk. Wat ik vaak zie is dat toeristen daar uitstappen, omdat ze Amsterdam hebben gehoord. Wat ik zelf vaak doe bij stations die wel wat verwarring kunnen opleveren door slechte verstaanbaarheid en/of slecht luisteren om daar in de herhaling van het station het Amsterdam weg te laten.

Dus: het volgende station is Amsterdam Sloterdijk , Station "SLOTERDIJK"

Het is een kleinigheidje, maar het scheelt een hoop!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Amersfoort Vathort hoef je niet af te korten, die past nu al net wel :wink:

Zonder die s ja :lol:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Daniel schreef:Amersfoort Vathort hoef je niet af te korten, die past nu al net wel :wink:

Zonder die s ja :lol:
Wow wakker Fles :P
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Alleen op Amersfoort zelf heb je een probleem, en daar zou ik dan opteren voor A'foort Vathorst (via Schothorst) en A'foort Schothorst.
De beste oplossing is natuurlijk gewoon beiden voluit schrijven. Er is geen echt goede reden om bij slechts twee namen op zo'n groot scherm met afkortingen te werken. Als het net niet past gewoon iets kleinere letters gebruiken.
Ennes schreef:Juist dat Utrecht moet je dus voorkomen, want minder doorgewinterde reizigers zouden dan in de verkeerde trein stappen,
Of je zet er gewoon bij: de Intercity is eerder in Utrecht
Ennes schreef:en Hollandse Rading is ook niet relevant want dat is vanaf Schiphol eerder te bereiken via Ut (of met de IC via Hvs)
Als je vlak voor de vertrektijd van die s5700 op Amsterdam Zuid staat en naar Hollandse Rading wilt, dan heeft het geen enkele zin om op de volgende IC richting Hvs te wachten. Je zou uiteindelijk toch in diezelfde s5700 terechtkomen (dus is het dan alleen maar een nutteloze extra overstap). Dus het is zeker wel relevant Hollandse Rading te vermelden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Vinny schreef:Alleen op Amersfoort zelf heb je een probleem, en daar zou ik dan opteren voor A'foort Vathorst (via Schothorst) en A'foort Schothorst.
De beste oplossing is natuurlijk gewoon beiden voluit schrijven. Er is geen echt goede reden om bij slechts twee namen op zo'n groot scherm met afkortingen te werken. Als het net niet past gewoon iets kleinere letters gebruiken.

Ennes schreef:Juist dat Utrecht moet je dus voorkomen, want minder doorgewinterde reizigers zouden dan in de verkeerde trein stappen,
Of je zet er gewoon bij: de Intercity is eerder in Utrecht
Ennes schreef:en Hollandse Rading is ook niet relevant want dat is vanaf Schiphol eerder te bereiken via Ut (of met de IC via Hvs)
Als je vlak voor de vertrektijd van die s5700 op Amsterdam Zuid staat en naar Hollandse Rading wilt, dan heeft het geen enkele zin om op de volgende IC richting Hvs te wachten. Je zou uiteindelijk toch in diezelfde s5700 terechtkomen (dus is het dan alleen maar een nutteloze extra overstap). Dus het is zeker wel relevant Hollandse Rading te vermelden.

Waar het vooral om ging is om te voorkomen dat op Shl toeristen in een verkeerde trein stappen, dan kunnen er leuk allerlei extra vermeldingen op de borden worden gezet, maar daar gaat het niet duidelijker op worden.

Datzelfde geldt voor alle mits dit, tenzij dat vermeldingen (er zijn nml altijd wel uitzonderingen te bedenken waarbij een bepaalde trein een snellere aansluiting/overstap/bestemming zal geven.) Het gaat hier om de grotere reizigersstromen, en niet om de uitzonderingen, die weten over het algemeen toch wel hun snelste reis.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Meltrain »

Vanochtend in de t5024:
'Het volgende station is Dordrecht Zuid, herstel, het volgende station is Delft Zuid.' :P
Dexter schreef:
Ennes schreef:Wat ik bij de s5700 vervelender vind is dat er vaak al Ut op de trein staat, terwijl dat ding een giga omweg maakt, terwijl de IC enkele minuten later vanaf de overzijde van het perron vertrekt. (ikzelf zet de koersrollen ook altijd op Hvs, op Wp zet ik deze dan om naar de eindbestemming Ut)
Dan ben jij een voorbeeldige hc! :wink: Slecht weinigen zetten de koersborden zo vaak om, velen knallen 'm in Ledn al op Ut.
Of zelfs al in Dordrecht. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Dexter »

Meltrain schreef:Vanochtend in de t5024:
'Het volgende station is Dordrecht Zuid, herstel, het volgende station is Delft Zuid.' :P
Ha ik was dat niet, want ik stapte in Rtd van die trein af. Ik weet wel wie wel het was en dat krijgt ie te horen ook. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Suus »

De bushalte Foppingadreef in Amsterdam richting het Bijlmerstation heeft een paar dienstregelingen overgeslagen.

De voormalige lijnen 202, 260, 262 en 264 staan nog vermeld op de kubus op de abri, vaak een teken dat er weinig aandacht voor de halte is want elders is alles weggehaald.

Dan het busstation van het Bijlmerstation zelf, waar op de plattegronden lijn 146 nog bestaat en 171 nog naar Amsterdam Zuid rijdt...

Helemaal vreemd werd het bij de halte Holterbergweg voor lijn 175 etc. Het scherm met vertrektijden voor de eerstvolgende bussen gaf nog lijn 146 aan :shock: Die lijn is toch al een redelijk aantal maanden opgeheven :X

Op het busstation van Amstelveen heeft men de rare beslissing genomen om de grote borden midden op het busstation met daarop de vertrektijden niet meer te splitsen in twee verschillende soorten bestemmingen, maar alle lijnen worden nu als een grote lijst van kort tot lang wachten gesorteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Freek »

Ai, misser eerste klasse: volgens teletekst rijden er tussen Nijverdal en Hengelo geen treinen ivm een defecte bovenleiding. Ehmm, daar rijdt toch diesel mat?! Ik snp best dat de stopper is geslachtofferd voor de IC hengelo-deventer, maar dit staat zo knullig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Klaasje »

Als de bovenleiding geknapt is wil je daar uberhaubt met geen enkele trein komen lijkt me zo. :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Daniel »

Ach, ProRail vergeet wel vaker wat voor infra er ergens aanwezig is... (**herinnert zich een wisselstoring te Akl ** :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Milco »

Bee schreef:Dan het busstation van het Bijlmerstation zelf, waar op de plattegronden lijn 146 nog bestaat en 171 nog naar Amsterdam Zuid rijdt...

Helemaal vreemd werd het bij de halte Holterbergweg voor lijn 175 etc. Het scherm met vertrektijden voor de eerstvolgende bussen gaf nog lijn 146 aan :shock: Die lijn is toch al een redelijk aantal maanden opgeheven :X
Lijn 146 bestaat nog gewoon hoor. Deze rijdt van Amsterdam Bijlmer ArenA via Ouderkerk a/d Amstel en Amstelveen naar Uithoorn busstation.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Vinny »

Lijn 171 heeft nooit tussen Amsterdam Zuid en het Bijlmerstation gereden. De klassieke route (jaren '80) was Leimuiden-Aalsmeer-Amsterdam Centraal. Daarna is hij "aan de zwerf geraakt" en rijdt pas sinds kort Aalsmeer-Amstelveen-Amsterdam Bijlmer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Raymond »

Blijft vreemd als één van de partijen waar rechtstreeks reisinformatie aan wordt geleverd het beter weet dan de NS zelf. Op Traphic/OV-Plaza stond mijn geplande trein met +15 aangekondigd. Ging ik vervolgens op ns.nl kijken en op m.ns.nl, maar daar was de betreffende trein gewoon zonder vertraging aangegeven, ook nog ruim 5 minuten later. Sterker nog: iets na de geplande vertrektijd in Zaandam was de trein van de AV verdwenen. Kwam de trein in Utrecht uiteindelijk met +25 tegen dus NS zat met de reisinformatie bij het verkeerde eind :X
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #13

Bericht door Thijs »

In Nijmegen hangen op sommige plekken 2 T7-borden (of iets dergelijks) naast elkaar. Het jammere is dat het scherm rechts de eerstvolgende treinen weergeeft, en het scherm links de treinen daarná. Ben benieuwd hoe snel dit foutje hersteld is. :P
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten