Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Geert »

Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad
Geplaatst op: dinsdag 24 mei 2011 13:19
Laatst bijgewerkt: dinsdag 24 mei 2011 13:20


Jongeren in Groningen voeren komende vrijdag actie op het Hoofdstation in Groningen voor een proef met een nachttrein. Ze vinden het een schande dat er na half 11 's avonds geen treinen meer naar de Randstad rijden.

Een aantal politieke jongerenorganisaties gaat daarom vrijdagnacht op de perrons wachten op de trein. Ze willen zich zo inzetten voor de bereikbaarheid van de stad en de emancipatie van het noorden.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door iljitsch »

En wat is precies het nut om om 2 uur 's nachts in de randstad aan te komen?

Ik kan me nog wel iets voorstellen bij het omgekeerde, dat ze wat later terug naar het noorden willen kunnen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Ardan »

Ik wil ook mijn nachttrein terug!!!!! :cry: :cry:
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Joshua »

Ik wil al jaren een intercity station in Mill. Maar daar is zelfs een buslijn die naar 8 uur 's avonds rijdt al teveel gevraagd. :X

En dan nu even wel een serieus antwoord:
Ik ben voorstander om het nachtnet uit breiden naar meer steden in Nederland. Maar we moeten dan wel serieus kijken waar het rendabel is. We moeten natuurlijk niet met lege treinen gaan rijden. En praten we dan over ieder half uur een trein, of misschien zelfs maar om de 2 uur. Want nu staan er ook genoeg mensen vanuit Utrecht en Amsterdam 2 uur op een trein te wachten om in Nijmegen te komen met de eerste trein.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Wubbo »

Het is natuurlijk waar dat het gat tussen de laatste en de eerste trein van Groningen naar de bewoonde wereld (om te vergelijken gebruik ik daarvoor Schiphol) groot is (6,5 uur). Ter vergelijking: het gat tussen de laatste en de eerste trein van Schiphol naar Nijmegen is 4,5 uur, de andere kant op 6 uur. Tussen Eindhoven en Schiphol is het ook 6 resp 5 uur.

De vraag is alleen of dit erg is, voor wie dit erg is en hoe je dit het beste opvult.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Vinny »

Een nachttrein op zich zelf is dus nergens voor nodig, een latere avondverbinding des te meer ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door iljitsch »

Wubbo: inderdaad. Zoals ik al schreef, ik snap niet zo goed wat het voordeel is om bijvoorbeeld om 23.30 ipv 22.30 uit Gn te vertrekken om dan om 2.00 ipv 1.00 aan te komen in de randstad. Ik heb die rit wel eens gemaakt als ik op bezoek was bij mensen in Groningen en om 2 uur op Den Haag CS als de laatste tram allang weg is schiet echt niet op.

Nuttiger lijkt me iets voor de mensen die in de randstad uit willen gaan, maar dan ga je eerder denken aan een vroegere eerste trein dan een latere laatste. Wie gaat er nu om 2 uur naar huis om daar pas om 5 uur te arriveren? Veel te laat voor mensen die nog willen slapen die nacht terwijl om 2 uur naar huis in sommige kringen toch best vroeg is.

Hetzelfde geldt voor de mensen die op schiphol moeten zijn: een eerdere vroege trein helpt, een latere late niet want er zijn toch (zo goed als?) geen vluchten om 3 uur 's nachts.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Ardan »

De nachttrein die 'wij' hebben gehad, vertrok rond 1 uur uit Es (2u uit Dv) en kwam om 3 25 aan op Shl. Om 3 34 vertrok-ie weer en kwam om 5 uur aan te Dv en om 6 uur in Es.
Voor het stappen vind ik dat ideale tijden. En op Schiphol schijnt die tijd aan te sluiten op de eerste vluchten vann die dag, en kunnen de mensen die uit laatste vluchten komen weer mee terug. Zoiets.
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Freek »

Maar zelfs in het hoogseizoen bleek zo'n nachttrein niet rendabel en qua bezetting achter te blijven bij de kleinste verwachtingen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Ardan »

Ja, inderdaad... Ik ken hier genoeg mensen die die trein ideaal vonden voor stappen in Apeldoorn en Amsterdam, maar ja, als die trein alleen maar op wat vrijdagen en zaterdagen vol zit en de rest van de tijd leeg rondrijdt heeft het inderdaad geen zin.
Ik doe ook maar wat
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Mark Knoester »

Het zou een geweldige aanvulling zijn op het aanbod. Ik woon zelf ook in de Provincie Groningen en vindt het altijd lastig dat de laatste trein ri. Gn al om +/- 2300-23:30(afhankelijk van locatie) uit de Randstad vertrekt. Dit het is natuurlijk ook wel begrijpelijk gezien de grote afstand die de trein nog te overbruggen heeft, maar het zou juist naar Groningen/Enschede logisch zijn om een nachttrein te laten rijden, omdat vertrek tussen 00:30 en 01:00 naar de meeste plaatsen nog wel mogelijk is, behalve richting uithoeken van Nederland zoals Groningen en Enschede.Ik denk dat als de nachttrein Shl - Es en (Shl) - Amf - Gn volgens oorsprokenlijk plan(1x/nacht Es - Shl v.v. en 1x/nacht Gn - Amf v.v.) zouden rijden het zeker in de zomer zeker wel een hoge bezetting heeft.

De richting Gn-Shl waar dit artikel over gaat is helemaal dramatisch. De laatste trein die verder rijdt dan Ut vertrekt dan al om 22:06. Dit is dacht ik wel behoorlijk vroeg. Mocht de nachttrein niet door gaan lijkt mij in ieder geval goed mogelijk om de trein van 24:31 vanaf Gn door te trekken naar Zl.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Wubbo »

Ook met de trein van een half uur later uit Groningen kom je nog op Schiphol, met een ruime overstap op Utrecht C.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Thijs »

Toch zie ik nog wel veel verbeteringen mogelijk: ik vind dat er toch nog wat late treinen ontbreken, die toch echt al hadden moeten rijden.

Om een aantal voorbeelden te geven uit mijn eigen omgeving/reisgebieden:
- De laatste intercity van Enschede richting het westen vertrekt al om... 22:27! Dat is heel erg vroeg als je op bezoek bent geweest in de stad of een concert oid hebt meegemaakt. Dit is niet alleen de laatste trein naar de Randstad, maar ook voor de richting Zwolle en Arnhem geldt dit omdat de IC's in Deventer goed aansluiten op de s3600. Een trein 22.57 Enschede-Amersfoort en 23.27 Enschede-Apeldoorn of iets dergelijks zou sterk gewenst zijn.
- De laatste trein van Nijmegen naar Arnhem gaat al om 00:15. Dat is echt bizar vroeg voor een gebied dat zo met elkaar verknoopt is. Nota bene voor de grote dienstregelingwijziging van 2007 reed er een latere trein. In Arnhem rijdt er om 00:53 nog een Sprinter naar Zutphen. Waarom deze niet in Nijmegen om 00:33 laten starten? Geldt ook voor de laatste reismogelijkheid Nijmegen > Utrecht die al om 23:18 is (met een overstap in Den Bosch). Waarom de laatste trein s3000 Arnhem>Utrecht (vertrek 00:00) niet beginnen in Nijmegen om 23:40?
- Uursdiensten op de avond zoals de s4400 zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.
- Laatste trein Utrecht > Tiel: al om 23.41...
Laatst gewijzigd door Thijs op wo 25 mei 2011, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door webguy »

Wat helemaal leuk is bij Nijmegen is dat er een extra "nachttrein" rijdt vanaf Amsterdam op zaterdagnacht, een uur later dan normaal, maar terug rijdt die trein niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Geert »

Precies, je kunt wel als Nijmegenaar laat terug uit de Randstad, maar als Randstedeling op bezoek in Nijmegen kun je al om 23 uur naar het station wandelen. Afgelopen zaterdag weer ondervonden :N
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door webguy »

En de laatste trein naar Ede vanaf Arnhem is de sprinter van 00:36. Toen ik in Ede woonde heb ik die nog wel eens genomen op een donderdagavond, en dat was een van de drukste s7500 treinen omdat er mensen in Arnhem gingen stappen. Wat gelukkig nu wel gefixt is, is dat tussen de voorlaatste en de laatste s7500 een uur zit, eerder was dat 1.5 uur, en was het meteen een heel gat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Precies, je kunt wel als Nijmegenaar laat terug uit de Randstad, maar als Randstedeling op bezoek in Nijmegen kun je al om 23 uur naar het station wandelen. Afgelopen zaterdag weer ondervonden :N
Hmm dat is dus nog steeds zo? In mijn herinnering moet je ook nog eens overstappen op Utrecht Centraal... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door microshit »

Thijs schreef: - Laatste trein Utrecht > Tiel: al om 23.41...
Daarna is er nog 1 mogelijkheid via Ah. V:23:53 A:1:11

En vooral op zaterdag de eerste: aankomst in Tl om 7:35. Ik zou heel graag op kamers gaan in Ut, maar moet vaak op zaterdag om 7:30 op mijn werk zijn. Dat is dus niet echt mogelijk.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Thijs »

microshit schreef:
Thijs schreef: - Laatste trein Utrecht > Tiel: al om 23.41...
Daarna is er nog 1 mogelijkheid via Ah. V:23:53 A:1:11
Die trein Arnhem>Tiel rijdt alleen op zaterdagavond. Is trouwens een leuke 2-minuten overstap in Arnhem. Een het is een flink latere reis, voor die 12 minuten later. :P
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door microshit »

Ik had op dat moment alleen de zaterdagavond bekeken, omdat dat even het interessantste was. Die overstap heb ik overigens vaker gehaald dan gemist. (reis wel vaker via Ah, gewoon voor de lol)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Frank »

Thijs schreef:In Arnhem rijdt er om 00:53 nog een Sprinter naar Zutphen. Waarom deze niet in Nijmegen om 00:33 laten starten? Geldt ook voor de laatste reismogelijkheid Nijmegen > Utrecht die al om 23:18 is (met een overstap in Den Bosch). Waarom de laatste trein s3000 Arnhem>Utrecht (vertrek 00:00) niet beginnen in Nijmegen om 23:40?
De Sprinter die in Arnhem om 0:53 vertrekt komt geloof ik aan in Arnhem als trein die om 0:03 in Nijmegen vertrekt. Je staat alleen dertig minuten stil... In het weekend rijdt de trein met vertrek 0:03 uit Nijmegen wel in één keer door naar Zutphen; om 0:53 rijdt er dan helemaal geen trein vanuit Arnhem. Het zal vast met werkzaamheden ofzo te maken hebben, maar een ongelooflijk knullige dienstregeling is het wel. Ongeveer hetzelfde geldt voor de stoptrein vanuit Nijmegen naar 's-Hertogenbosch die doordeweeks een kwartier later vertrekt dan in het weekend.

Heb trouwens al diverse malen mee mogen maken dat mensen 's avonds om half twaalf op station Nijmegen komen en denken nog wel (simpel) naar Utrecht te kunnen. Hadden ze natuurlijk de dienstregeling maar uit moeten zoeken, maar het geeft wel wat aan denk ik.

Verder ben ik voorstander van zo hier en daar een latere reguliere trein. Speciale nachttreinen hoeven van mij niet zo direct.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Geert schreef:Precies, je kunt wel als Nijmegenaar laat terug uit de Randstad, maar als Randstedeling op bezoek in Nijmegen kun je al om 23 uur naar het station wandelen. Afgelopen zaterdag weer ondervonden :N
Hmm dat is dus nog steeds zo? In mijn herinnering moet je ook nog eens overstappen op Utrecht Centraal... :|
Klopt, die trein gaat niet verder dan Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door reisthijs »

Thijs schreef:Geldt ook voor de laatste reismogelijkheid Nijmegen > Utrecht die al om 23:18 is (met een overstap in Den Bosch). Waarom de laatste trein s3000 Arnhem>Utrecht (vertrek 00:00) niet beginnen in Nijmegen om 23:40?
Voor 2007 vertrok er ná de laatste IC tenminste nog een stoptrein van Arnhem naar Utrecht. Toen had je dus nog rond 23:45 een reismogelijkheid Nm -> Ut (met s3600 + s7500). Toch wel jammer dat dit nu niet meer kan.
Frank schreef:Verder ben ik voorstander van zo hier en daar een latere reguliere trein. Speciale nachttreinen hoeven van mij niet zo direct.
Dat vind ik nou ook, op sommige trajecten gaat de laatste trein nu gewoon net te vroeg. Eigenlijk zou het streven moeten zijn dat op alle trajecten rond 0.00 minstens nog een stoptrein rijdt. Wat dat betreft is het nu nog erg ongelijk verdeeld: soms gaat de laatste trein al rond 23.00 terwijl je op andere trajecten rond 1.00 nog een trein vertrekt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door find_your_spot »

Mag ik aan dit lijstje de laatste trein uit Alkmaar toevoegen van 00:18, die er welgeteld 62 minuten over doet naar Amsterdam Centraal door linksrijden, wissels en een overstap op Uitgeest naar Haarlem.

Kan dit sneller en efficienter?
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Groningse jongeren willen nachttrein naar Randstad

Bericht door iljitsch »

Om 12 u van Groningen vertrekken betekent wel dat je ruim na 2 uur in de randstad bent. Ik zie mensen daar toch door de week niet echt gebruik van maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten