ICE-toeslag voor studenten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Een gekke vraag.

Dit gaat ook over toeslagen, maar wel te verstaan over toeslagen op de ICE.

Hier ---> http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart ... speed.html staat:
Ook met Fyra, ICE International, IC Berlijn en IC Brussel van NS Hispeed kunt u reizen op saldo, maar alleen op de binnenlandse trajecten.

Voor IC Berlijn en IC Brussel hoeft u geen toeslag te kopen. Ook in ICE International kunnen klanten reizen op saldo zonder toeslag. Voor Fyra moet u echter wel een papieren toeslag kopen bij de kaartautomaat of NS-servicebalie.
Oftewel als je met een OV-chipkaart reist, hoef je helemaal geen toeslag te kopen!
Wie weet hier meer van?
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:
find_your_spot schreef:Oftewel als je met een OV-chipkaart reist, hoef je helemaal geen toeslag te kopen!
Wie weet hier meer van?
Veel meer valt er niet van te weten, het staat er toch? Die regel is altijd al zo sinds NS het 'Reizen op Saldo' invoerde.
Maar wel alleen als je inderdaad het product 'Reizen op Saldo gebruikt, dit geldt dus niet voor studenten (zoals hier ook te lezen is: http://www.nshispeed.nl/nl/tickets-serv ... -chipkaart )
Als ik als student in het weekend reis, reis ik wel op ROS. Dus dan hoef ik toch ook geen toeslag te kopen?
Laatst gewijzigd door find_your_spot op di 24 mei 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toeslag FYRA blijft gelijk na 1 Juli

Bericht door Geert »

Op die pagina staat:
# ICE International: reizen op saldo tussen Amsterdam en Arnhem (de ICE toeslag is bij reizen op saldo niet nodig). Studenten met een OV-chipkaart moeten wél een toeslag kopen.
en even verderop:
Voor ICE International heb je – naast je Studenten OV-chipkaart met studentenreisproduct – nog wel een papieren toeslagkaartje nodig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toeslag FYRA blijft gelijk na 1 Juli

Bericht door Klaasje »

Ahh, een tussen wal en schip verhaal. Je kan het op twee manieren opvatten namelijk. Er wordt niet duidelijk gemaakt of die studentenregeling geldt voor de kortingsperiode waarin de student reist volgens de voorwaarden van het "Reizen op Saldo". Gaat iemand dit uitproberen of uitzoeken?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Klaasje schreef:Er wordt niet duidelijk gemaakt of die studentenregeling geldt voor de kortingsperiode waarin de student reist volgens de voorwaarden van het "Reizen op Saldo". Gaat iemand dit uitproberen of uitzoeken?
Als ik het gewoon letterlijk lees, dan lees ik dat je als student die reist in de kortingsuren en incheckt met een Studenten OV-chipkaart geen toeslag hoeft te kopen.

Voor zover ik weet vallen studenten die inchecken als Student Weekend Korting gewoon onder het ROS.

Geert, zou je de posts omtrent Toeslag op de ICE kunnen afsplitsen uit dit topic in een nieuwe?
Ik voel dat dit weer een lang verhaal kan gaan worden...
Laatst gewijzigd door find_your_spot op di 24 mei 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Toeslag FYRA blijft gelijk na 1 Juli

Bericht door Caspar »

Voor zover ik het gehoord heb, geldt het inderdaad alleen voor mensen met een voordeeluren abbonement/NS abbonement en niet voor abbonementen verstrekt door DUO.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Geert »

Je kunt het best eens proberen (de toeslag kost 4 euro als je 'm in de trein koopt in plaats van 2 euro bij de automaat, dus het risico is wel te overzien), maar ik denk dat het personeel zal verwijzen naar de regels die hier al worden geciteerd.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:dus het risico is wel te overzien),
Eigenlijk durf ik dit risico na alle ellende met dit soort regeltjes niet meer te nemen.

Iets met boze conducteurs, niet gehoord worden en een boete.

Grote kans als ik dit weekend in de ICE stap dat ik toch niet gecontroleerd wordt....
For Your Railroad Adventures
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Thomas »

Richting Duitsland wordt er meestal ergens tussen Amsterdam en Arnhem wel een controlerondje gedaan, in de andere richting meestal niet.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Toeslag FYRA blijft gelijk na 1 Juli

Bericht door Bart »

Caspar schreef:Voor zover ik het gehoord heb, geldt het inderdaad alleen voor mensen met een voordeeluren abbonement/NS abbonement en niet voor abbonementen verstrekt door DUO.
En mensen met ROS zonder abonnement?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door reisthijs »

Op http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart ... speed.html staat onder 'veelgestelde vragen'.
Indien u een geldig reisproduct (Reizen op Saldo) op uw OV-chipkaart heeft staan kunt u ook met uw OV-chipkaart reizen in ICE International tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem zonder (papieren) toeslag.
Dat lijkt me erg duidelijk: het geldt dus voor alle reizigers die het product "Reizen op Saldo" van NS op hun OV-chipkaart hebben staan.

Studenten vallen daar dus niet onder als ze het 'studentenreisproduct' van DUO gebruiken (dat is wat anders dan ROS).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef: Studenten vallen daar dus niet onder als ze het 'studentenreisproduct' van DUO gebruiken (dat is wat anders dan ROS).
Op deze site http://studentenov-chipkaart.nl/reizen-op-saldo staat het reizen in de kortingsuren anders duidelijk als ROS genoemd. Zo staat het ook vermeld in de folder voor studenten.

Verderop staat dat studenten in vrij reizen wel een toeslag moeten kopen. (begrijpelijk)
Maar over de kortingsperiode staat niks over een toeslag.


Update: ROS voor Studenten NS PDF folder gevonden:
http://www.ov-chipkaart.nl/pdf/24795/fo ... zenopsaldo
Ja, dit is dezelfde folder die NS medewerkers onder me neus hielde omtrent Goede Vrijdag gezeik....
Laatst gewijzigd door find_your_spot op di 24 mei 2011, 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Klaasje »

De enige conclusie die we dus kunnen trekken is de volgende: Het is niet duidelijk genoeg omschreven om discussie op een ov-forum te voorkomen. Dan is het voor de gemiddelde reiziger al helemaal niet te doen.
Edit:
Voor ICE International en Fyra koop je daarnaast - ook in je vrij reizen periode - een papieren toeslag bij de kaartautomaat.
Zo is het wel duidelijk.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Klaasje schreef:
Voor ICE International en Fyra koop je daarnaast - ook in je vrij reizen periode - een papieren toeslag bij de kaartautomaat.
Zo is het wel duidelijk.
Ja, dat wiste we al.

Ik wil graag in het weekend met reductie met de ICE en reizen met mijn Studenten OV-chipkaart.
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Klaasje »

"ook" is wat anders dan "alleen".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Suus »

Ik snap het eerlijk gezegd wel, straks zit die hele ICE bommetjevol studenten en kunnen de betalende normale reizigers er niet meer in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ik snap het eerlijk gezegd wel, straks zit die hele ICE bommetjevol studenten en kunnen de betalende normale reizigers er niet meer in.
Precies. En terecht :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:
Geert schreef:dus het risico is wel te overzien),
Eigenlijk durf ik dit risico na alle ellende met dit soort regeltjes niet meer te nemen.

Iets met boze conducteurs, niet gehoord worden en een boete.

Grote kans als ik dit weekend in de ICE stap dat ik toch niet gecontroleerd wordt....
Boete? Als je eerst eens leest (voor je meteen weer een loze kreet uitslaat) wat er boven je post staat, dan zie je dat je hooguit 2 euro extra moet betalen, dus hooguit 4 euro. Een conducteur zal heus niet boos worden. En 2 euro vind ik geen boete te noemen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:
find_your_spot schreef: Iets met boze conducteurs, niet gehoord worden en een boete.

Grote kans als ik dit weekend in de ICE stap dat ik toch niet gecontroleerd wordt....
Boete? Als je eerst eens leest (voor je meteen weer een loze kreet uitslaat) wat er boven je post staat, dan zie je dat je hooguit 2 euro extra moet betalen, dus hooguit 4 euro. Een conducteur zal heus niet boos worden. En 2 euro vind ik geen boete te noemen.
Met die zin refereerde ik terug naar mijn laatste aanvaring toen Studenten ter compensatie voor het winterweer gratis in het weekend mochten reizen.
Maar dat treinreisje eindigde in een nachtmerrie. Vandaar: iets met boze conducteurs, niet gehoord worden en een boete. Dat ik zoiets niet meer wil mee maken.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Caspar »

Ja en dat soort horrortoestanden overkomen je niet als 4 euro's bij je hebt, je zonder toeslag instapt en even gaat informeren hoe het zit :wink:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Ja en dat soort horrortoestanden overkomen je niet als 4 euro's bij je hebt, je zonder toeslag instapt en even gaat informeren hoe het zit :wink:
Om eerlijk te zijn heb ik amper nog contant geld op zak, dus bedankt voor de tip. Zal gelijk 4 euro apart houden als ik de ICE in stap.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Chauf21 »

De tekst op de site is aangepast. Er staat nu dit:
Op de binnenlandse trajecten van de NS Hispeed treinen kunt u gebruik maken van de OV-chipkaart:
* ICE International: zonder toeslag, m.u.v. het studentenreisrecht, op het traject Amsterdam – Arnhem (voor studenten die reizen het studentenreisproduct moeten wel in het bezit zijn van een papieren ICE toeslag verplicht)

[...]

Reizen met een studentenreisproduct
Studenten die reizen met een persoonlijke OV-chipkaart met studentenreisproduct kunnen ook terecht op de treinen van NS Hispeed Voor de ICE International en Fyra is een toeslag verplicht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Wie heeft NS HiSpeed ingelicht? Of zitten ze hier mee te lezen?
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door webguy »

Heb jij niet eens naar het dure 0900 nummer gebeld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ICE-toeslag voor studenten

Bericht door Suus »

NS Hispeed heeft ook nog een ander telefoonnummer tegen lokaal tarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten