mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schiphol

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schiphol

Bericht door mb90 »

Afgelopen vrijdag vond ik het weer eens tijd voor een tourtje door een deel van het land. Dit keer werd het een laatste rit met een Lelybus van Connexxion, een eerste rit met een Citea in Zaandam en wat foto’s rondom Schiphol.

De reis begon weer met een metrorit van Zuidplein naar Rotterdam Centraal om daar over te stappen op IC t21723 naar Amersfoort. Vanaf Amersfoort was er een snelle overstap op de stoptrein en die zorgde ervoor dat ik om 8:40 uur in Harderwijk stond. Niet de snelste route naar Lelystad, maar wel eentje die het Libelle-volk ontweek. :P Om 8:50 uur zou de bus vertrekken naar Lelystad, dus er was nog tijd voor een foto van het busstation met op de voorgrond de Syntus 5314 op lijn 112 naar Wittenberg:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam daarna ineens een oude bekende, een ex-Veolia Amba die nu als Syntus 2146 door het leven gaat op lijn 205 vanuit Barneveld. Helaas van een kant waar de zon scheen, dus de foto is niet geweldig:
Afbeelding

Het was daarna al snel 8:50 uur, maar van buslijn 148 was geen spoor te bekennen. De tegenrit die om 8:55 uur aan moest komen kwam keurig op tijd, maar ging daarna leeg weg van het busstation. Toen ik de hoop bijna opgaf, kwam er om 9:05 uur ineens een Volvo 8700 met wat reizigers aan en die ging wel naar Lelystad. Een vertrek dus met +15, maar ik had al snel door dat het gezien de rijstijl en de ruimte op de weg wel eens snel minder kon worden. Na aankomst in Lelystad om iets over half 10 bleek dat ook zo en was het nog maar hooguit +7 of 8. :)

Ik stapte uit bij de halte bij het ziekenhuis. Aan de andere kant van de weg kwam al snel de eerste Lelybus langs. Dit was alleen een afwijkende Lelybus, want het was de Amba 1850 en die kon geen lijnletter (C in dit geval) tonen:
Afbeelding

Via de wijk Tjalk, waar alle straatnamen genummerd zijn van 1 tot volgens mij 16 en waar ook lijn E rijdt:
Afbeelding

Kwam ik bij het Provinciehuis uit. Daar komen de nodige bussen langs, zoals deze Amba 8673 op lijn 148 naar Harderwijk:
Afbeelding

Maar ook een lijn die nog eerder dan de Lelybussen overgaat naar Arriva, namelijk lijn 315 tussen Groningen en Lelystad over de snelwegen A6 en A7. Hier komt de MAN Lion’s Regio 5794 langs op die lijn:
Afbeelding

Een andere lijn die langskomt is de Hanzeliner, lijn 330. Hiervan is zeker dat deze per 9-12-2012 opgeheven wordt en vervangen wordt door de treinen op de Hanzelijn. Of er in de tussentijd nog een andere vervoerder dan Connexxion komt te rijden is nog maar de vraag. Vrijdag kwam in ieder geval de 5689 van Connexxion langs opweg naar Zwolle:
Afbeelding

Als laatste van deze plek de wat oudere Amba 8169 op lijn 154 naar Swifterbant:
Afbeelding

Toen wilde ik nog een Lelybus op een andere lijn vastleggen en wel bij Bataviastad. Dan kon ik ook meteen de Batavia eens in het echt zien. Na een ritje van nog geen 10 minuten kwam ik daar en kon dit mooie VOC-schip op de foto:
Afbeelding

Een kwartier na mijn aankomst kwam de volgende bus op lijn F langs en dit was net als op lijn E de 8351:
Afbeelding

Weer een kwartier later ging ik weer terug naar het station en bij dezelfde rotonde bij het provinciehuis kwam dus nog een Lelybus langs, de 8347 op lijn B:
Afbeelding

En als afsluiter vanuit Lelystad een laatste foto van lijn 315, maar nu met een blauwe Integro:
Afbeelding

Na Lelystad werd het tijd voor Zaandam. Dat gebeurde met de IC van 11:16 uur. Die was lekker vlot in Amsterdam en daar kon zelfs de in theorie onhaalbare overstap op de 800 van 11:57 uur gehaald worden. Daardoor was ik 5 minuutjes eerder dan gepland in Zaandam en daar kwam al meteen een mini-Amba langs op lijn 89:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam daarna al meteen een Citea langs en wel de 3498 die net als alle andere Regionet-bussen met zijreclame voor de lijnen 91, 92 en 94 rondrijdt:
Afbeelding

Daarna rijden de bussen dit keer niet via de gebruikelijke route, maar verder via de Stationsstraat. Dat is een erg boomrijke en daardoor groene straat waar de eveneens groene Amba 3563 langskwam op lijn 69:
Afbeelding

Van de andere kant kwam meteen de rood-grijze 3586 op weer lijn 94:
Afbeelding

De omleidingsroute ging ook over een wat groter deel van de Westzijde en daar kwam de Citea 3491 langs op lijn 92:
Afbeelding

Over de naastgelegen Beatrixbrug kwam daarna de 3559 op lijn 64:
Afbeelding

En als laatste foto vanuit Zaandam de Citea 3496 op lijn 92 naar Zaandam:
Afbeelding

Met dezelfde lijn 92 ging ik naar het busstation de Vlinder om vanaf daar met lijn 85 naar Sloterdijk te gaan. De rit met lijn 92 werd een eerste rit met een Citea van deze lengte en dat beviel goed. De rit met lijn 85 was een Amba en daarmee kwam ik mooi op tijd aan bij Sloterdijk om daarna meteen verder te gaan naar Hoofddorp. Daar rijden namelijk sinds 1 mei bussen van TCR. Geen bussen met de echte TCR-kleuren, maar gewoon MAN Lion’s City in de Connexxion-kleuren met een Connexxion-nummer en een TCR-nummer zoals in dit geval de TCR 466 die eerst de CXX 3824 was op lijn 140:
Afbeelding

De gewone bussen van Connexxion zijn echter nog gewoon ruim in de meerderheid zoals deze 3837 op lijn 140 naar Uithoorn:
Afbeelding

Dan weer een TCR-bus en wel de 469 op lijn 167:
Afbeelding

Het Schiphol Sternet komt hier ook en dit keer met de Citaro 3965 als lijn 196 naar Schiphol met rechts daarvan een MAN met een afwijkend nummer, wat buiten de serie van de andere MAN-en valt, namelijk het nummer 4002:
Afbeelding

Op het moment dat ik naar de Zuidtangent liep kwam mijn 164 langs en ook hier reed een TCR-bus, de 485:
Afbeelding

Ik ging dus naar de Zuidtangent en daar kwam al snel de Citaro G 9197 op de 300 naar Haarlem langs:
Afbeelding

Vanaf het station van Hoofddorp ging ik naar De Hoek. Daar komt ook lijn 256 met Amba’s en lijn 370 met grijze Volvo’s langs. Eerst kwam er echter weer een Citaro langs, de 9227 op lijn 300:
Afbeelding

Daarna kwam dan lijn 256 met Amba 8502 langs opweg naar Leiden:
Afbeelding

Met een minuutje later de 3502 op lijn 370 naar Alphen a/d Rijn:
Afbeelding

Met alle vliegtuigen die naast mij opstegen besloot ik om wat dichterbij nog wat bussen op de foto te zetten. Ik ging daarom naar de halte Van Zanten in Rozenburg voor de combinatie tussen vliegtuigen en bussen. Eerst kwam Citaro 3954 op lijn 187 langs opweg naar Plaza/NS:
Afbeelding

Maar tussendoor kwamen er ook genoeg vliegtuigen langs. De grootste was deze Boeing 747 (gok ik) van KLM Asia:
Afbeelding

Als laatste van deze plek weer een TCR-bus, maar nu de 471 op lijn 140 naar Haarlem:
Afbeelding

Toen ging ik verder naar Schiphol zelf. Ik stapte uit bij de Handelskade en daarna liep ik verder naar het treinstation. Onderweg kwam ik genoeg bussen tegen. Als eerste een Sternetter van het GVB:
Afbeelding

En er kwamen ook genoeg bussen van de ZuidTangent langs, zoals deze op lijn 310 naar Nieuw-Vennep:
Afbeelding

Een stukje verderop kon ik weer een Sternet-Citaro vastgelegd worden en wel eentje met een mooi rond nummer, de 4000:
Afbeelding

Nadat ik op lijn 277 naar Haarlem ook al een TCR-bus zag, kwam ik bij het station terecht. Het duurde nog ongeveer een half uur totdat IC t9252 naar Rotterdam zou vertrekken (om weer op tijd terug te zijn), dus ik had hier nog wat tijd voor foto’s. Eerst een Volvo die net als lijn 370 vanuit Alphen a/d Rijn naar Schiphol gekomen is:
Afbeelding

En bij het station stond inmiddels de volgende TCR-bus voor lijn 277 klaar, de 473:
Afbeelding

Toen werd het tijd voor de t9252, waarbij ik natuurlijk hoopte dat de Oostenrijkse rijtuigen erin zaten. De trein stond niet als opgeheven op de borden en zou ook verder rijden dan Roosendaal. Keurig op tijd kwam de trein binnen en achter loc 2836 hingen inderdaad 6 OBB-rijtuigen. Dat werd dus een comfortabel ritje naar Rotterdam en er was ook nog eens plek genoeg. Tot Den Haag, want toen werd het drukker, maar toen zat ik inmiddels al goed om er daarna ook makkelijk uit te kunnen in Rotterdam, want dat is het grote nadeel van deze rijtuigen. De 6 persoons-coupé met de smalle gangen, net als de wel bekende ICK-rijtuigen. Ondanks dit alles kwam de trein op tijd Rotterdam binnen en was het tijd voor een foto van deze combi toen deze weer uit Rotterdam vertrok:
Afbeelding

Na weer een metrorit naar het Zuidplein kwam ik rond kwart over 5 weer thuis na weer een leuke dag. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door Daniel »

Leuke reportage!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door Etienne »

Het zijn weer fraaie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag inderdaad. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door Klaasje »

mb90 schreef: Ik stapte uit bij de halte bij het ziekenhuis. Aan de andere kant van de weg kwam al snel de eerste Lelybus langs. Dit was alleen een afwijkende Lelybus, want het was de Amba 1850 en die kon geen lijnletter (C in dit geval) tonen:
foto
Deze bus rijdt al een tijdje in Lelystad rond. Ik vind het vreemd dat die de lijnletters niet kan tonen omdat de Almeerse bussen met dezelfde display wel gewoon N** nummers kunnen tonen.
mb90 schreef: Een andere lijn die langskomt is de Hanzeliner, lijn 330. Hiervan is zeker dat deze per 9-12-2012 opgeheven wordt en vervangen wordt door de treinen op de Hanzelijn. Of er in de tussentijd nog een andere vervoerder dan Connexxion komt te rijden is nog maar de vraag. Vrijdag kwam in ieder geval de 5689 van Connexxion langs opweg naar Zwolle:
foto
CXX blijft rijden. :wink:
Mooie foto's MB!
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door Michael »

Mooie foto's.

Overigens was ik een tijd terug ook een rondje in de regio Amsterdam gaan maken en toen ook op Schiphol geweest alleen kon ik dar geen fatsoenlijke foto's maken omdat er continue mensen in de weg liepen. Ik ben toen maar verder gegaan
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door tsov »

Oh, god, het Westeinde. Trauma's van m'n rijlessen :')
Maar leuke foto's!

Enneh, vliegtuigen en bussen levert inderdaad vaak leuke foto's op :)
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 on Tour #59: De Lelybus, Zaanse Citea en rond Schip

Bericht door Ronald »

De boel rond Schiphol is dus ook al uitbesteed aan TCR? Lijkt wel erg mode te worden, dat uitbesteden aan (goedkopere) partijen. Slechte ontwikkeling voor het Connexxion-personeel lijkt me zo :neg: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten