Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Ronald »

Ik ben benieuwd wat jullie voor (reis)tassen gebruiken voor meerdaagse tripjes. Voor een weekje vakantie (op dezelfde plek) gebruik ik zo'n reistas-op-wieltjes, maar dan moet je op de heen- en terugweg niet teveel tussenstops maken of plaatsjes bezoeken, want dan loop je ermee te slepen (of steeds te zoeken naar een kluisje dat groot genoeg is :| ).
Voor een weekje op dezelfde plek is dat niet zo'n probleem, dan laat je de rest van de week de tas in het hotel en gebruik ik overdag een kleine rugzak.

Nu wil ik een tas kopen voor korte tripjes (paar dagen, weekend of zo, verblijf in een hotel o.i.d.), waarbij je juist ook op de heen- en terugreis flexibel kan zijn. Een rugtas lijkt me dan het makkelijkst. Maar ja, wat voor soort dan?
Nu heb ik een kleine rugtas voor een dagtrip (model "schoolrugtas"), maar daar kan dus weinig in. Maar zo'n grote trekkers-rugtas is voor een weekendje weer wat teveel van het goede.

Ik zit zelf te denken aan een "outdoor"-rugzak die ze verkopen als "dagrugzak" (inhoud 25 of 28 liter). Ik denk dat het wel groot genoeg is, maar of het praktisch is weet ik niet.

Iemand tips, ervaringen?
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Dafdriver »

Wat wil je allemaal meenemen? Bij een dagje weg neem ik de laatste jaren een rugtas mee, in het verleden zo'n linnen tasje maar dat is niet echt een optie. Dat is dan om mijn eten, drinken en mijn fototoestel in te doen. Voor meerdere dagen waarbij onderweg overnacht word heb ik een reistas bij me waar diverse spullen inzitten en daarnaast blijft de rugzak ook nog onder handbereik.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Caspar »

Ik neem altijd een grote sporttas mee als ik langer dan een paar dagen weg ga. Daar doe ik dan nog mijn gewone Eastpack rugzakje in, zodat ik die kan gebruiken bij het wandelen/uitstapjes etc op de locatie. Dan kan daar een fles zonnebrand, deo, wat drinken/eten zwembroek handdoek in bijvoorbeeld. De grote sporttas blijft dan op de hotelkamer staan.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Stefan »

Ik neem voor korte reisjes (1 of hooguit een paar overnachtingen) altijd een kleine koffer op wielen mee samen met mijn 'gewone' Eastpak rugtas. :) Werkt prima! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Caspar »

Het voordeel van een sporttas vind ik dat ie een stuk wendbaarder is, en in meer bagage rekken valt te proppen dan een koffer. Ook kan ik een sporttas nog om mijn nek hangen in geval van nood en er een stuk mee naar een station fietsen bv. Dat zie ik met een koffer nog niet gebeuren. Daarentegen is een zware sporttas natuurlijk wel een crime als je een eind van station/bushalte/vliegveld naar een hotel met sjokken. Dan heb ik liever een koffer. (of beter nog een taxi :lol: )
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door find_your_spot »

Heb hier minstens 7 verschillende tassen tot rugtassen liggen.

Over het algemeen heb ik altijd mijn Eastpak op m'n rug zitten en voor de wat verdere reizen (langer als 2 dagen) een middelmatige weekendtasje. Gevolgd door de 4-5 dagen vakantietas.

Daarna gaan we al eigenlijk snel richting de tassen die ik vul als ik op vlieg vakantie ga.
Daarnaast heb ik nog zo'n gigantisch leger ding liggen waar werkelijk waar alles in verdwijnt. *O*
Maar die heb ik eigenlijk nooit nodig aangezien ik op vakantie vaak mijn kleding en spullen ter plekke koop.

Van die hard-case koffers doe ik niet aan. Alleen al het feit dat ze geen cm speling hebben en te vaak gezien dat ze knappen met als gevolg dat al je spullen overal door het vliegveld dwarrelen...
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door webguy »

Best of both worlds: een weekendtas met wieltjes. Zijn wat groter, maar gooi je wel alles makkelijk in. Verder heb ik mn trouwe laptoprugzak die altijd mee gaat: kan veel in en is laatst gerpareerd in Afrika, dus weer als nieuw (daar maken ze dingen nog echt :) )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Suus »

Omdat mijn oude trolley na zeven jaren trouwe en intensieve dienst toch op begint te raken ga ik hem zeer binnenkort vervangen, maar ik kies er toch weer voor om een kleine kofferachtige trolley te kopen. Hij kan dan wel niet om je nek, maar op langere afstanden is het lopen met zo'n koffer comfortabeler en met het handvat aan de zijkant is hij toch nog makkelijk te tillen op bijvoorbeeld trappen en eenvoudig in een bagagerek van de trein te leggen :)

Heb wel nagedacht over rugzakken, maar het is gewoon niet mijn ding. Ik heb liever een mailmanbag, kan je ook makkelijker bij als je hem draagt. Ik ben sowieso nog op zoek naar een mooie luxe tas om dingen zoals mijn laptop in mee te slepen, maar mooie tassen zijn gewoon schreeuwend duur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Best of both worlds: een weekendtas met wieltjes. Zijn wat groter, maar gooi je wel alles makkelijk in. Verder heb ik mn trouwe laptoprugzak die altijd mee gaat: kan veel in en is laatst gerpareerd in Afrika, dus weer als nieuw (daar maken ze dingen nog echt :) )
Neem je altijd een laptop mee op vakantie :shock: Ben altijd juist blij even geen schermen te zien als ik er tussen uit ga :D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door webguy »

Nee, lang niet altijd gaat de laptop mee. Maar dat is alleen het achterste (dunne, hoge) vak van de rugzak. Al moet ik zeggen dat mn laptop wel mee was naar Afrika, dat bleek makkelijker. Ja, het is een beetje een verslaving soms ja.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Ennes »

Hety voordeel van een rugzak vind ik dat je 2 handen vrij hebt (onderweg nog fotograferen ofzo) en als je een beetje tussenmaat kiest, kan je altijd nog wat exta's meenemen zoals een slaapzak en/of slaapmat. En je hoeft je tas immers niet altijd helemaal vol te proppen. (of je day-pack, tijdens je reis gewoon in je grote rugzak stoppen)
Bijkomend voordeel vind ik het draagcomfort bij wat meer gewicht.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door find_your_spot »

Het nadeel van een grote rugzak vind ik dat mijn hele rug + t-shirt drijfnat worden...
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Caspar »

Volgens mij ligt dat dan meer aan je conditie of gewicht? Ik heb er nooit zo'n last van, tenzij ik bv een flinke inspanning moet leveren. Wat ik bij een rugzag trouwens niet prettig vind, is dat ik het idee heb dat in het OV of een drukke stad er makkelijker iets uitgejat kan worden door zakkenrollers zonder dat je het merkt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Ronald »

Stefan schreef:Ik neem voor korte reisjes (1 of hooguit een paar overnachtingen) altijd een kleine koffer op wielen mee samen met mijn 'gewone' Eastpak rugtas. :) Werkt prima! :pos:
Dat zou mijn voorkeur ook hebben (voor langere vakanties doe ik dat ook), maar vaak wil ik onderweg naar de eindbestemming ook nog vanalles gaan bekijken (stadjes, stukje wandelen), dus dan is een tas op wieltjes niet zo handig. Vandaar dat ik dacht aan één rugzak, waar dan spullen voor een paar overnachtingen in kunnen, zoals wat extra kleding, de spreekwoordelijke "tandenborstel" en toebehoren, netbookje, iets te eten voor onderweg, enzovoort...

Nu de kunst om dan iets passends te vinden, niet te klein en ook weer niet te groot...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Fles »

Stefan schreef:Ik neem voor korte reisjes (1 of hooguit een paar overnachtingen) altijd een kleine koffer op wielen mee samen met mijn 'gewone' Eastpak rugtas. :) Werkt prima! :pos:

EN een rugzak EN een sleepkoffer? Voor 2 of 3 nachtjes? Doe eens normaal joh :N
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Het nadeel van een grote rugzak vind ik dat mijn hele rug + t-shirt drijfnat worden...
Dat ligt aan de rugzak, als je er een met een ademend rugpand hebt, dan ga je echt niet zweten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Dexter »

webguy schreef:Best of both worlds: een weekendtas met wieltjes. Zijn wat groter, maar gooi je wel alles makkelijk in.
Wij hebben maar liefst twee grote weekendtassen met wieltjes en een trekstang. Daar kon je een paar jaar geleden voor sparen bij BP en ze zijn ideaal voor een citytrip of een paar dagen weg. Meestal past onze bagage zelfs in één zo'n tas.

Ik neem (net als Caspar) ook altijd een rugzak mee voor tripjes ter plekke en als ik zeker ben dat ik geen grote dingen mee hoef te nemen, neem ik alleen een klein, zwart, über-handig schoudertasje mee. Daar passen mijn camera, gsm, portemonnee, papieren en tickets makkelijk in. Voor de laptop hebben we een speciale handige zwarte laptop-rugzak.

Maar ga ik vliegen, maakt niet uit waarheen, dan neem ik altijd een harde koffer mee. Want dat er met bagage wordt gesmeten op luchthavens is algemeen bekend. Dan zijn je spullen in een zachte koffer of weekendtas niet veilig. :N
Vallend blad maakt rails glad.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Stefan »

Fles schreef:EN een rugzak EN een sleepkoffer? Voor 2 of 3 nachtjes? Doe eens normaal joh :N
Je moet bij die koffer niet denken dat het een gigantisch apparaat is, 't is meer formaatje weekendtas.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Ennes »

Ronald schreef:
Stefan schreef:Ik neem voor korte reisjes (1 of hooguit een paar overnachtingen) altijd een kleine koffer op wielen mee samen met mijn 'gewone' Eastpak rugtas. :) Werkt prima! :pos:
Dat zou mijn voorkeur ook hebben (voor langere vakanties doe ik dat ook), maar vaak wil ik onderweg naar de eindbestemming ook nog vanalles gaan bekijken (stadjes, stukje wandelen), dus dan is een tas op wieltjes niet zo handig. Vandaar dat ik dacht aan één rugzak, waar dan spullen voor een paar overnachtingen in kunnen, zoals wat extra kleding, de spreekwoordelijke "tandenborstel" en toebehoren, netbookje, iets te eten voor onderweg, enzovoort...

Nu de kunst om dan iets passends te vinden, niet te klein en ook weer niet te groot...
Ga gewoon eens kijken bij een goede kampeer of outdoor zaak, daar heb je ze in alle soorten, maten en prijsklassen!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Freek »

Caspar schreef: Wat ik bij een rugzag trouwens niet prettig vind, is dat ik het idee heb dat in het OV of een drukke stad er makkelijker iets uitgejat kan worden door zakkenrollers zonder dat je het merkt.
Ik heb daarom altijd een hangslotje aan de rugtas hangen. Vrijwel elke tas heeft twee ritsen waardoor je het hangslot kan doen. Overigens wel een cijferhangslotje anders ben je altijd opzoek naar de sleutel. Ideaal. Enige wat ze dan nog kunnen doen is de bodem uit de rugzak snijden, maar daar kan je je niet tegen wapen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Ardan »

Ik draag ALTIJD mijn goeie trouwe rugzak :) De vorige heeft het 7 jaar met me uitgehouden en ik vervoer er echt alles mee :)
En nee, superveel ruimte heb je niet nee, maar met slim inpakken kom je een heel eind. Zelfs een grote hoeveelheid boodschappen gaan erin, flessen rechtop aan de zijkant van het hoofdvak, zwaardere dingen daar plat/op de zijkant ook in, en de lichtere dingen, als een brood of zo, in het tweede vak.
Ook op weekendjes weg gaat-ie mee en ik vind hem ideaal. Ik neem nooit meer mee dan strikt noodzakelijk. Voor drie/vier dagen weg hoeft een extra broek bijvoorbeeld echt niet. Een zaklampje, camera en een blikje drinken kunnen in de kleine zijvakjes, paspoort en zakmes passen precies in een klein vakje voorop.
Als ik een week op kamp ga, ja, dan gaat de weekendtas wel mee, en daar doe ik alleen maar kleren in en lichte dingen die niet breekbaar zijn, omdat je wel eens de neiging kunt hebben ermee te gooien (zoals twee jaar terug toen we vlakbij Den Haag zaten en ik een dagje later per trein kwam en de fiets bij me had, eerst weekendtas de trein uit gooien (letterlijk) en dan mezelf en de fiets eruit hijsen).
Bij de twee-daagse-wandeltochten gebruik ik een grote hikerugzak met frame, en verder heb ik ook nog een koffer op zolder liggen maar die gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik een koffer vrij onhandig en lomp vind.
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door find_your_spot »

Zullen we afspreken voor de volgende meeting dat iedereen zijn of haar rugzak mee neemt?
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Justin »

Mag ik m'n backpack dan meenemen ;)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door find_your_spot »

Justin schreef:Mag ik m'n backpack dan meenemen ;)?
Zolang je maar niet te herkennen bent als hobbyist backpacker. Is dat inclusief tent, matje, klamboe, gasstel, wasbolletje en vergeet de reisgids niet?
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ervaringen, tips over reis(rug)tassen

Bericht door Justin »

Nope. Alleen de reisgids. We zien wel hoe we de rest gaan doen :D.

Even serieus, kijk ook voor de rugtassen vooral hoeveel liter er in gaat. En heb je nog voorkeuren voor zijflapjes en vakjes.
In het voorbeeld van backpackrugzak: niet elke rugzak/backpack heeft vakjes voor flesjes bijvoorbeeld. Denk ook goed aan je rugondersteuning, dat is een belangrijkaspect.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten